Politi/loven vedr. børn Politi/loven vedr. børn
Hejsa.
Jeg skriver vedr på vegne af min mor, som står og ikke aner hvad hun skal gøre.
Min søster på 13, er meget, ja, hvad kan man sige, gør lige hvad der passer hende, og alle regler hos hende, er til at blive brudt. Og hun gør bare hvad hun har lyst til, ligemeget hvad der bliver sagt.
Hun har pt været væk i 3 dage, hvor det startet med min mor fanget hende i at tage penge fra hendes pung, hvor hun så stak af.
skal siges at de har fundet ud af før hen at hun har haft taget 1500,- fra en opsparing hende og hendes kæreste har i en "vin bovle".
Hun har før lige været hos en plejefamilie og bo i lidt over en måned, og nu kommet hjem på prøve tid igen, og det gik så i en uge cirka til det her skete.
Og hun er meget voldelig anlagt, og hvis min mor står i vejen fra døren og hende, så kan hun finde på hvadsom helst for at komme forbi. Og true med hvad som helst.
Vi har hørt at hun er hos en veninde (som er 16, (min søster er 13). Som er en by længere væk. Og hende veninden også har været igennem en del, og gør mange ting som man ikke burde få at sige det mildt.
og vi har så også hørt at hun har haft sovet i en skov i nogle timer sammen med en 17årige dreng, (som jeg også har prøvet at finde ud af hvem er), og for at finde frem til hans forældre, og hun har været set køre bagpå hans knallert sammen med ham.
Bare en MEGET kort historie så i ved hvad vi har med at gøre.
Så har vi haft ringet til Familieforvaltningen(dognvagten), el. hvad de nu hedder. (kan jeg ikke lige huske), da vi ringet til polititet først for at få hende efterlyst, og dem til at hjælpe med at få fat i hende og få kørt hende hjem, hvor kommunen så ville komme, så hun evt. kan blive kørt tilbage til den plejefamilie.
Men politiet afviste og sagde at vi måtte ringe til døgnvagten da de ikke gider og lege taxa, og det var døgnvagtens ansvar. Og døgnvagten sagde at politiet skal være indenover, da døgnvagten ikke bare må tage ud og hente dem uden polititet.
Polititet var så grove overfor min mor da hun ringet, og sagde at hun bare måtte være en god forældre, og tage op og hente hende, hvor min mor sagde at det er umuligt, og hun jo ikke bare må gå ind hos dem hun er hos uden tilladelse. Og ellers så vil min søster ikke bare gå med frivilligt. Men polititet var bare, at det ikke var deres problem...
Nu er mit spørgsmål så, kan det være rigtigt for det første at politiet bare må sige sådan? Og sige nej til at hente hende?
Døgnvagten sagde nemlig også selv at de ikke måtte gøre noget uden polititet, og polititet siger de ikke kan hjælpe med det her, og han var meget grov.
Så det giver sku da et dilemma! Min mor har haft prøvet de sidste 2 dage at prøve finde en løsning, men polititet har afvist blankt.
Der kan nå at ske meget på de to dage.
Har så lige fået en sms hvor der står at det er igang sat nu, med afhentningen.
Men er der ikke nogle love og regler vedr det her?
Må polititet godt bare afvise det her? døgnvagten sagde selv at polititet skulle være med inden over først.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 19 Svar: 148
aug 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
Hvad havde du også tænkt dig de skulle gøre? Køre hende hjem og hvad så? Så kunne hun gå ud ad døren igen 2min efter de var kørt.
Kontakt døgnvagten igen og lav en længere sigtet løsning med dem. Hvis de vurdere at hun skal hentes/anbringes, så bed dem rette henvendelse til politiet vedrøende dette, i stedet for jer selv.
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 398
Hver sød at prøv læs hvad jeg har skrevet helt igennem. For jeg skriver netop at hun skal hentes, og anbringes til plejefamilie igen.
Det er netop polititets ansvar når en efterlysning skal sættes i værk først og fremmest.
For det andet så er hun en ustyrelig teenager som kan finde på ret mange ting, og som har en lang journal i deres system samt i kommunes.
Og den sociale døgnvagt må ikke træde til uden polititet alligevel.
Og ja, det kan godt være det er det de kalder "træls politi" arbejde, men en pige på 13 år, MÅ ikke gå ude og gøre hvad der passer sig.
Og ja, polititet skulle hente hende, og køre hende hjem og vente på den sociale døgnvagt, og derefter køres videre til plejefamilien.
ja, at hun kan stikke af igen er desværre en stor sandsynlighed for.
Men fordi hun har mulighed for at stikke af, skal man så bare lade som ingen ting?
Jeg er NOGET så træt af de kommentare, så undskyld min surhed.
men ALTING har ikke noget med forældrene af gøre. Da vi var børn, tror du ikke vi kunne stikke af og være et sted vores forældre ikke var?
Og min mor ville ikke forværre det, da hun "vidste" hvor hun var. For så vidste hun i det mindste hvor hun var. Det vidste hun besked efter min søsters venindes mor skrev en besked til min mor.
Beskeden forled sådan her:
Hej (min mor).
(min søster), er her hos mig, og sove i telt uden for i vores have, syntes ikke jeg vil sige hun ikke må være her da hun så ville tage ud med en dreng i en skov og sove istedet for. men det er selvfølgelig dit valg.
Det kan godt være det er træls politi arbejde, men er ret sikker på der er en lov om de ikke må sige nej. Og døgnvagten nemlig heller ikke må fortage sig meget uden dem heller, slet ikke når det begår sig på afhentning. Nogle som kender til paragraffer el. ligende? El. loven vedr det her?
apr 2011
Helt enig, dog har det også være prøvet. Og hun har enda også sovet hos mig nogle ugers tid da det var slemt derhjemme, og der var ingen problemer. Men hun er en pige som har en meget meget stærk facade, og kan holde den oppe uden problemer, og da hun kom hjem igen, så var det tilbage til det gamle.
Alle de regler der har været der, og næsten kan laves har hun brudt.
Hvis en veninde ikke måtte komme på besøg fordi der var gæster, kan hun finde på at stikke af, jamen, alle relger bryder hun og er fuldstændig ligeglad med.
Derfor har hun været i plejefamilien, og det lød også til var gået godt der. Men hun så sagde til sidst at hun vil hjem og savnet min mor, og så skete det her igen efter en uge.
Var også meningen hun skulle starte på efterskole her i næste måned, men de ting hun går og laver nu, er ikke acceptabelt på en efterskole...
Men ja, regler, det bryder hun ligemeget hvor strenge de er.
apr 2011
apr 2011
De har været igennem kommunen, og inde i en periode hvor de skulle møde op på et familie center 3 gange om ugen. og det var de i 6 månedere...
aug 2010
Så for ordnet det og kontakt kommunen som jeg skrev før. Det er stadigt ikke politiets opgave at hente dårligt opdragne teenagere der ikke gider være hjemme.
Og nej, det står ikke i en lov at det skal de.
Derudover skriver du : "Har så lige fået en sms hvor der står at det er igang sat nu, med afhentningen"
Hvad er problemet hvis hun er ved at blive hentet?
Ooooog til aller sidst. Så hent hende da selv? Din undskyldning med at "vi må jo ikke bare gå ind" Come on. Hun er hos hendes 16årige vendinde. Mon ikke hun bor hjemme? Hvis i ringer på hos forældrene og forklarer at i er der for at hente sin søster, så nægter de jer det sku ikke. Tag nu lidt ansvar selv, ikke?
apr 2011
Og en anden ting er, jeg har haft skrevet det hele meget kort, så hver sød at gå ud fra mit spørgsmål frem for at skrive som i kender hele tilfældet.
for det tredje, så er hun langtfra uopdragen. Du ved børn kan udvikle sig selv ikke? du ved meget af det kommer an på hvem de går i skole med, hvem de går sammen med, og også er en del af børns udvikling ikke? For det er de ting forældre ikke kan se, og ikke altid ved besked om. Børn er selvudviklet også, og forældre gør det de kan bedst på deres måde. Og her, så har opdragelse i hvert fald ikke manglet noget.
Og for det fjerde, så er min mor blevet så bange for min søster, da hun har bidt hende, slået hende, truet med en kniv fordi hun prøvet at få hende til at blive da hun prøvet at stikke af nogle gange. Så hun tør ikke hente hende.
Jeg har haft hentet hende en gang før, men vi havde nær ikke fået hende med. Og den her gang er problemet kun blevet værre.
Og vi må ikke tage hende med magt, som jeg skrev længere oppe. Da det er den eneste mulighed vi ville havde for at få hende med.
mar 2011
'og hvordan kan det ikke være politiets opgave? lyder jo faktisk lidt som om hun kommer i nogle situationer som en 13 årig ik skal havne i .. og forældre må jo ikke bruge magt på samme måde.... hun kan jo i virkeligheden sætte dig ned og sige hun ikke vil med så må kommunen eller forældre anvende den nødvendige magt det evt vil kræve... så kan ikke se hvordan politi ik skal blandes ind i det
mar 2011
aug 2010
Det er da rimeligt klart jeg kun kan gå ud fra hvad du skriver. Skulle jeg gætte mig til resten?
Men er hun så blevet hentet eller ej?
aug 2010
Fordi det ikke er politiets område. Det er kommunens. Det er også dem der fysisk anvender magt til at hente børn. Det eneste politiet skal i den situation er at overvære det så det hele går korrekt til.
Det er IKKE politiet der tvangsfjerner børn, det er kommunen.
apr 2011
Men du skrev selv at:
at vi ingen ansvar har taget el. ville tage. Og det passer langtfra.
Jeg ville bede dig hvis du forsat vil være behjælpelig så hold den på et positivt stadie. For herfra er ALT prøvet, og alt det ANSVAR som kunne tages er taget. men alt hjælp ville jeg med glæde tage imod og sige tak på forhånd.
Og hvis jeg skulle skrive alt herinde, er det ikke sikkert der vil komme mange svar da den nok ville fylde mange sider, og ja, nu valgte jeg at skrive de mest besale ting, og så kunne debatten tages derfra.
apr 2011
Ja, det er rigtigt det er kommunen som primert anvender magt til dette. Men DE MÅ IKKE GØRE DETTE UDEN polititets tilstedeværelse! Derfor SKAL polititet kontaktes ASAP og være der.
apr 2011
aug 2010
Det sidste du skriver er helt rigtigt. Og det er derfor jeg flere gange har sagt i skal kontakte døgnvagten (kommunen) og når de vælger at iværksætte noget, så skal DE koordinere det med politiet. Det er ikke jeres opgave. Og derfor afviser politiet når i ringer.
Politiet skal bistå kommunen i en afhentning. De skal ikke stå for den.
Men nu spørger jeg lige for 3. gang. Er hun blevet hentet eller ej?
aug 2010
Men det er jo fint, så løser det hele sig alligevel.
Og som jeg skrev, var det døgvagten der kontaktede politiet
apr 2011
Og det ping pong kørte vi et par dage nu. Hvor min mor så spurgte mig om jeg ville ringe, og det hjalp, ellers fik jeg bare fat i den rigtige.
Men hvis det er døgnvagten der skal sætte alt det igang og ikke polititet. Burde polititet så ikke rådgive videre? For det blev heller ikke gjort.
min mor fik kun fat i en som var ret grov, og sagde det var hendes problem, han gad slet ikke kikke i systemet el. ligende.
mar 2011
aug 2010
Det er jo også bare mennesker der besvarer opkaldet når i ringer hvad enten det er politiet eller døgnvagten. Ofte har det meget at gøre med hvordan man får formuleret sig. Nu skriver du at din mor mente betjenten var grov. Det kan sagtens være han tænker det samme om din mor hvis hun har fået formuleret sig uheldigt, hvilket nemt kan ske når der er følelser involveret. Og det gavner ikke ligefrem sagen.
Det kan også være personen din mor talte med hos døgnvagten fejlagtigt troede at det var proceduren. Men det er rent gætteri.
Og jo, ham hun talte med hos politiet burde have informeret hende hvor hun skulle henvende sig i stedet. Men det lyder som om de 2 parter ikke har talt særligt godt sammen. Og det er altid 2 sider af samme sag.
apr 2011
Jeg ved min mor ikke fik formuleret sig forkert. MEN hvis hun endelig gjorde, så er det polititets ansvar at handle professionelt. Og det var ikke professionel handling.
Det er NETOP sådan nogle som polititets som kan få diverse omkald som kan være fordregende formuleringer, el. diverse skældsord og så så meget meget mere. Polititet skal stadig handle professionelt lige meget hvad. Og så er formuleringen af det fuldstændig underordnet.
maj 2012
Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.033
aug 2010
Teoretisk og pricipielt så ja. Men som jeg skrev er det mennesker der sidder og besvarer opkaldet.
Hvis du tog opkaldet, forklarede at det ikke var politiets område, hvorefter personen begyndte at svine dig til og blive grov, hvordan ville du så reagere? Ville du bruge yderligere tid på personen, eller ville du afslutte opkaldet og gå videre til opkald der rent faktisk er politirelevante?
Nu siger jeg ikke at det er hvad din mor har gjort, men min pointe er den samme.
Derudover.... Politiets har afvist hvilket var helt korrekt. Altså har de ikke gjort noget forkert. At de så KUNNE have oplyst hvor din mor istedet skulle henvende sig er god forvaltnings skik, ikke et lovkrav.
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 538
først og fremmest, vil jeg sige at det er flot af din mor at bede om hjælp. Nogle gange kommer forældre til kort, og så er det vigtigt, for barnets skyld, at man lægger sin stolthed fra sig, og beder om hjælp, så barnet kan få den opvækst og de grænser, hun så desperat higer efter.
Når det ikke virker med døgnvagten, hvad så med at kontakte SSP eller jeres socialrådgiver? ALLE borgere kan ringe til kommunen og snakke med deres socialrådgiver - også selvom man ikke som sådan er inde i systemet. Alle er tildelt en.
Derefter tænker jeg også lidt på plejefamlien. Hvis din søster trives der, betyder det nok at de er bedre til at indgå i en dialog med hende, og at hun lytter bedre til dem? Kunne det tænkes at I satte jer ned og snakkede om en løsning med dem, og derefter tog ud at hente hende? Måske de kan overtale hende til at tage med, så I slipper for at skulle være fysiske?
Derudover ville jeg troppe personligt op. Både hos Døgnvagten men i særdeleshed også hos politiet. De har det med at affærdige folk over telefonen, og det er uacceptabelt, men sker desværre. Det har de sværere ved at gøre i virkeligheden. Men husk at bevar fornuften, og være rationel og ikke ophidset når I snakker med dem. Forklar at hun skal hentes hjem, så hun kan komme videre og indgå i et samarbejde med døgnvagten, og at det er bydende nødvendigt at hun er et sted hvor der bliver holdt øje med hende, af folk som ved hvad de laver, da hun ellers vil rode sig ud i en alvorlig omgang ballade.
Jeg håber I får held med det hele, og får hjælp til din søster.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 7 Svar: 2.090
Men hvorfor henter du hende ikke bare der hvor hun er ? Du er vel ikke bange for hende, så er det da bare at køre ud og hente hende...
apr 2011
syntes du skal tage din kommentar igen, og smutte ned i børnehaven hvor de er på samme stadie som dig selv! Bliv voksen, og kom en kommentar som der er ben i istedet for det lort!
Vitos mor***
Tak for dit svar og for en gang skyld i en ordenlig tone frem for andres.
Ja, det er desværre sådan at både socialrådgivere og alle der kan være inden over er inden over, så vi kan ikke gøre mere der.
Der har løbende været møder 3 gange om ugen over et halvt år med en psycholog og en familierådgiver og socialrådgivere med til de møder også, for at håbe at lave trivslen bedre...
Men hun har en meget stærk facade oppe, så man kan nemt tro at nu er det ved at gå den rigtige vej, men så alligevel ikke.
Og hun har været hos plejefamilien før, og det har set ud til at det har været gået bedre der. Hun har i hvert fald passet sin skole, kommet hjem til tiden og så videre. Og det er jo et eller andet sted det vigtigste på nuværende tidspunkt, og så håbe at hun kan komme på efterskole (som hun så også selv ønsker) når den starter i Aug.
Men når hun er hos min mor, så ved hun hvad knapper hun skal trykke på, og så er det der, det går galt. Så kan man ligeså godt indse det, nu hvor man har prøvet så meget, og inden det går helt galt, og så lade være at fremprovokere problemerne (som de så bliver når hun er hjemme), og så være der hvor det går hende bedre(plejefamilien).
Og har så lige fået afvide at hun er på vej til plejefamilien nu. Men hun ville godt hjem og hente nogle ting først, men måtte hun ikke for polititet og døgnvagten.
nov 2010
det lyder rigtig godt at hun er på vej hjem til plejefamilien! Hun kunne evt. sende jer en liste over hvad hun gerne vil have, så kan I hente det for hende? Selvom det måske er private ting, når nu hun er 13 år.
Og mht. folks snak om at hun bare skal opdrages og at de ikke vil betale osv. så spring op og fald ned på det. I et samfund som vores er det vigtigt at hjælpe de som har behov for det. Og det indebærer altså også vilde 13-årige og de mødre som har svært ved at håndtere dem.
Det er jo immerværk vigtigt at støtte op om din søster nu, ellers risikerer hun desværre at gå en dyster fremtid i møde.
Jeg håber virkelig det kan hjælpe din søster, og at hende og din mor med tiden kan få et ordentligt forhold, og at din mor får hjælp og nogle redskaber, så hun kan finde ud af at håndtere din søster. Det går jo begge veje. Din søster har brug for støtte, men din mor har i den grad også.
apr 2011
Hende veninden som min søster blev hentet fra har åbentbart givet min mors nr til en af deres fælles veninde(min søster og hende).
Hun har så skrevet en masse trudsler til min mor, og hendes kæreste.
Hende som har skrevet er også i plejefamilie, dog længere ude end min søster er (heldigvis).
Men min mor har haft vidersendt de SMS'er til mig.
Når jeg så slår op på google "trudsler på SMS", læser jeg tit polititet ikke gør noget ved det.
Dog ved jeg at hende her ikke er særlig rask i bøtten, og har selv haft fat i hende engang, fordi hun prøvet at overtale min søster til at tage med til kbh i tog uden billet for at besøge en fyr og hans ven.
Hvordan takler man lige den?
nov 2010
Jeg havde som teenager en stønner som ringede fast til mig, og vidste alt om mig, politiet kunne intet gøre. Så din mor kan lige så godt skifte nummer.
Og en trussel tages ikke alvorligt, medmindre man decideret frygter for sit liv.
nov 2010
apr 2011
apr 2011
Mange siger det ikke er en løsning... Delvis ret på det punkt.
For mange kan ændre sig ved at komme i en helt andet miljø, og det er det der hvor hun er. Og væk fra den omgangskreds hun er i.
Kan godt give jer ret i at polititet ikke kan komme og hente børn som ikke vil hjem. Men der står så også i lovet at politiet ikke MÅ lade børn under 16-18, gøre hvad der passer sig, og gå frit omkring uden tilladelse fra forældre. Og som at sove i skoven med en 17årige f.eks... Det ulovligt allerede der fra den 17 åriges synspunkt (hvis der er sket noget)...
Men ja, hjælper ikke bare at skifte nr.
aug 2010
maj 2011
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 569
Ja, ved godt at hun er hos en veninde men bank på døren og hvis det er forældrene som åbner, lader de dig nok komme ind. Hvis det er veninden, vader du bare ind og henter din søster
Det er en 13 årig pige... Hun kan råbe og skrige, det er det for at sige det lige ud...
Hvis du snakker med hende, falder hun højest sandsynligt hurtigere til ro og kan se at det hun laver forkert og fører hende ud på et sidespor.
Held og lykke med hende... Har selv været en nar over for de gamle da jeg var 13-14 år, men en seriøs verbal røvfuld og min stedfar som sagde at det var forkert og påpegede det der var galt gjorde underværker hehe
maj 2011
apr 2011
maj 2011
Der er ret mange børn som ikke kan forældre af samme køn. Mig selv, inklusiv...
Nu ved jeg ikke om der er en far med i spillet og om han har noget at skulle have sagt
apr 2011
Og det passer så ikke helt, ved ikke hva statestik du går efter, men her af dem jeg kender omkring mig, så er det tit at dem af samme køn er mere fortrolig med det samme køn.
Men det nu så heller ikke pointen her...
Hun kan sammen med min mor når hun selv vil, men det her er ikke kun imod min mor, men alle omkring hende som prøver sætte regler el. vil bestemme som står hende tæt. Og det er primert vores mor, hendes kæreste og mig.
Men hendes kæreste har lige så meget at skulle havde sagt, men detr skaber bare endnu et problem, for det er bare endnu en grund til at være sur på min mor. Det hele er undskyldninger til at det hun gør er der gode grunde til hver gang, el. i hvert fald en grund til.
Og ved godt i skriver mange af jer da ikke kender hende, men jeg bad bare om et enkelt spørgsmål til enlægget, og det var loven til afslag fra politiets side af, og det har jeg fået svar på.
i kan LANGTFRA sætte jer ind i hvordan hun er, og komme med løsninger til dette. min mor kan ikke gøre mere end hun har gjort.
Og plejefamilien var sidste mulighed efter alle andre muligheder var prøvet først.
Og så snakker vi tons vis af mødre, trivsel, psycholog, familiecenter og samhver med andre, og meget meget mere.
Jeg ved godt mange af jer vil være behjælpelige med hele tilfældet her, men det ikke noget i bare kan sætte jer ind i.
Men tak for diverse svar.... indlæg afsluttet.
mar 2009
Følger: 1 Emner: 62 Svar: 110
Politi/loven vedr. børn