{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
542 visninger | Oprettet:

At bytte bolig ? {{forumTopicSubject}}

Hey Baboom

Jeg står i den situation at min mormor og morfar er ved at blive lidt gamle. De har så et fedt rækkehus som de godt kunne tænke sig jeg skulle overtage fordi det kun er vores familie der har boet der siden start, men der er 12 år ventetid på. Men ikke hvis man bytter.

Så ville det kunne lade sig at gøre at jeg skrev mig op til den lejlighed de gerne ville have og så når jeg fik den tilbudt så byttede med hinanden og de så fik lejligheden og jeg fik rækkehuset ?

Har set der er regler med at man skal have været bosat i ca. 3 år .Mit spørgsmål er så: gælder det os begge ? Eller gælder det kun dem fordi det dem der er interesseret i at bytte ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At bytte bolig ?
  • #1   24. aug 2011 OM AT BYTTE BOLIG
    Som lejer har du ret til at bytte din bolig med en anden lejebolig. Du kan altså bytte med lejere i
    • almene boligorganisationer
    • almene andelsboligforeninger
    • private udlejningsejendomme
    Udlejeren kan modsætte sig bytte, hvis du ikke har boet i din nuværende bolig i 3 år. I mange boligselskaber kan du dog bytte din lejebolig, når du har boet til leje i 2 år, hvis der byttes internt i selskabet. NB! Er du i tvivl om reglerne i dit boligselskab, kan du kontakte din udlejer for yderligere informationer.
    Du kan ikke bytte med
    • ejer af ejerbolig(hus/lejlighed/rækkehus)
    • andelshavere i privat andelsboligforening
    • lejemål, hvor erhverv er knyttet til boligen
    Hvordan foregår en bytning i praksis?
    Når du har fundet en byttepartner skal I begge tage kontakt med jeres udlejer og meddele hvem I ønsker at bytte bolig med
    Bytning af lejligheder bliver betragtet som en almindelig fraflytning, og den nye lejer og udlejer skal indgå nye lejekontrakter.
    Det betyder, at der for begge parters vedkommende skal foretages syn af boligen og udføres eventuelle istandsættelsesarbejder. Omfanget af disse arbejder afhænger af det vedligeholdelsesreglement der er gældende i den pågældende boligafdeling.
    Normalt kan man ikke overtage lejlighederne som beset.
    Før indflytning i den nye bolig kan finde sted, skal der være indbetalt indskud eller depositum
    Overdragelse af nøgler skal altid ske gennem ejendomskontoret.
    Bytte til en bolig i en almen andelsboligorganisation:
    Bytter en lejer sig til en bolig i en almen andelsboligorganisation, skal den pågældende samtidig melde sig ind i andelsboligorganisationen. Fraflytterens medlemsnummer kan ikke overdrages til den person, der flytter ind i andelsboligorganisationen.
    Bytte af lejligheder til ældre og handicappede:
    Hvad angår bytning af lejligheder, der er særlig velegnede til ældre og personer med handicap, er det en forudsætning, at den kommende lejer opfylder de betingelser, der gør sig gældende for at få en bolig af den karakter.
    Lovgrundlaget:
    For almene boliger findes bestemmelserne om bytte i § 69 i lov om leje af almene boliger:
    ”Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig, således at denne overtager den almene bolig.
    Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte, hvis
    1) den fraflyttede lejer ikke har beboet boligen i 3 år,
    2) boligen ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum eller
    3) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende bytte.
    Stk. 3. Udlejeren skal modsætte sig bytte, hvis lejligheden efter bytning vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum….
    Stk. 4. Den, der ved bytning opnår en bolig i en almen andelsboligorganisation, skal indtræde som medlem af andelsboligorganisationen.
    Stk. 5. Ved bytning af almene ungdomsboliger, almene ældreboliger og ustøttede almene plejeboliger kan lejeren kun bytte med personer, som ikke opfylder betingelserne for at komme i betragtning til sådanne boliger, hvis kommunalbestyrelsens samtykke foreligger.
    Stk. 6. Ved bytning af en bolig i et bofællesskab skal den pågældende bolig efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme i betragtning til en bolig af den pågældende karakter.”
    For private udlejningsboliger gælder lejeloven, og bestemmelserne om bytte findes i § 73:
    ”Lejeren af en lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har ret til at bytte med en lejer af en anden beboelseslejlighed, således at denne overtager lejligheden.
    Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig bytte hvis
    a) udlejer har sin bopæl i ejendommen, og denne omfatter færre end 7 lejligheder,
    b) den fraflyttede lejer ikke har beboet lejligheden i 3 år,
    c) lejligheden ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum, eller
    d) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende bytte.
    Stk. 3. Såfremt der er tale om et lejemål, som udlejeren agter at forbedre i forbindelse med byttet og herefter fastsætte lejen efter § 5, stk. 2, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene, skal udlejeren straks meddele lejeren dette…
    Stk. 5. Udlejeren skal modsætte sig bytte, hvis lejligheden efter bytning vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum…”

Kommentér på:
At bytte bolig ?

Annonce