1.467 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Andelsbolig Andelsbolig

Hej med Jer

Jeg har i nærheden af mine forældre set en andelsbolig der var til salg med en mindre have, udestue, skur og egen vaskemaskine
Det har så resulteret i jeg faktisk er blevet ret nysgerrig og meget hooked på at få betalt bilen ud, og få mig slået ned i noget mere fast end min nuværende lejlighed, med fælles vaskeri, støj og 1,5kvm altan.
Jeg har allerede forespurgt banken, og det er et ret dyrt lån jeg i evt tilfælde skulle tage
Dvs. er det sådan set bare på det nysgerige plan jeg er ude, så jeg den dag indenfor nogle få år står økonomisk stærkt nok til at kunne sige farvel til blokken, og have "mit" og have lidt viden om hvad jeg skal være opmærksom på.

Jeg er ganske godt klar over man kan finde mange oplysninger om det på google, og det har jeg også været igang med
Men til Jer der har en andelsbolig, kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre Jeres egne erfaringer og Jeres egne fordele/ulemper ved denne type bolig.

Håber på nogle nyttige indspark fra andelshavere smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andelsbolig
  • Jacob D
    Jacob D Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 1 Svar: 101
    #1   24. apr 2013 En af de ting som du skal være opmærksom på ved andelsboliger er regnskabet i foreningen, og driften deraf. Hvis du kender en revisor, ville det måske være godt at få dem til at kigge regnskabet igennem før du gør dig overvejelser. Det du skal være opmærksom på ved regnskabet er især hvilken type lån de har, og om de afdrager på det. Derudover er det vigtigt at der også bliver sat penge af til vedligehold etc.

Der er mange foreninger der kører på afdragsfrie lån, og derfor ikke nedbringer gælden, det giver en lavere husleje nu, men kan give problemer senere hen, når der skal afdrages på foreningsgælden. I nogle foreninger med solidarisk hæftelse risikerer du en huslejestigning, hvis en andelsbolig står tom (nogle ejere er fraflyttet eller gået bort, og deres del af huslejen bliver ikke betalt, hvilket så bliver fordelt ud på de øvrige andelshavere).

Da jeg var ude og kigge på andelsboliger i Århus området, fandt jeg en del nyere foreninger som ikke satte penge af til vedligehold. De mente at det var unødvendigt eftersom foreningen ikke var mere end 5-7 år gammel, men man kunne tydeligt se at pga. manglende vedligehold, skulle der inden for 5 år skiftes vinduer i de fleste lejligheder, hvilket der så ikke ville være penge til.

I vedtægterne tilhørende foreningen skal du også være opmærksom på hvad du forpligter dig til, også i forbindelse med vedligehold indvendig/udvendig.

• #2   24. apr 2013 Mange tak for svar smiley

Jeg var nede og besøge mægleren for lige at få en smule kendskab til hvad jeg begynder at drømme om, og han fortalte at foreningen var tæt på at have betalt deres lån ud. Dvs det var i år de sidste 65000 blev indfriet smiley Så på den side set skulle den vidst være meget sund.
    Men angående penge til vedligeholdelse sagde han også lidt om, men ikke konkret om det blev gjort, ud over lejen ikke faldt når nu det sidste var betalt. De skulle gå til vedligeholdelse. Boligerne er fra 1988, så teglene må vel forventes at skulle skiftes indenfor omkring 10 år?

• Jacob D
    Jacob D Tilmeldt:
    nov 2007

#3   24. apr 2013 Det kunne meget godt tænkes, men det lyder fornuftigt at lade huslejen ligge i et fast leje selv når lånet er betalt ud, så burde der i hvert fald være til vedligehold, evt. også fornyelse af nogle ting.

Men der kan være mange ting i sådan et regnskab, så jeg vil stadig foreslå at finde en bekendt, som er regnskabskyndig til at kigge den igennem.

• #4   24. apr 2013 Som sagt er det på nuværende tidspunkt kun en en drøm. Det er ikke noget jeg vil gøre de vilde anstrengelser for at arbejde i. Jeg har en bil jeg først har betalt ud om 4 år, hvis ikke jeg har et overskud indimellem. Det bliver selvfølgelig før. Og siden det er mange ældre mennesker derude, kan jeg vel godt være fræk og sige, det nok bliver indenfor overskuelig fremtid der bliver ledige boliger igen, hvis det er det mest attraktive jeg kan finde.
    Men jeg overvejer lidt at opsøge en lejer derude for at høre ham/hende, hvordan foreningens reglement er, og hvordan økonomien behandles.

Den har også kun være til salg en måned, og banken er jo allerede bekendt med min interesse, samt den som sagt skal moderniseres lidt, så prisen ligger nok ikke på de 650000 den er udbudt til, så der kan jo nok godt ske ændringer. Men jeg forventer ikke det er noget der bliver aktuelt allerede

• Jacob D
    Jacob D Tilmeldt:
    nov 2007

#5   24. apr 2013 Du kan altid spørge mægleren efter diverse papirer, såsom regnskab og vedtægter etc. Det har de højst sandsynligt til at ligge for eventuelle interesserede købere.

Kommentér på:
Andelsbolig

Annonce