Andelsbolig Andelsbolig
Hej med Jer
Jeg har i nærheden af mine forældre set en andelsbolig der var til salg med en mindre have, udestue, skur og egen vaskemaskine
Det har så resulteret i jeg faktisk er blevet ret nysgerrig og meget hooked på at få betalt bilen ud, og få mig slået ned i noget mere fast end min nuværende lejlighed, med fælles vaskeri, støj og 1,5kvm altan.
Jeg har allerede forespurgt banken, og det er et ret dyrt lån jeg i evt tilfælde skulle tage
Dvs. er det sådan set bare på det nysgerige plan jeg er ude, så jeg den dag indenfor nogle få år står økonomisk stærkt nok til at kunne sige farvel til blokken, og have "mit" og have lidt viden om hvad jeg skal være opmærksom på.
Jeg er ganske godt klar over man kan finde mange oplysninger om det på google, og det har jeg også været igang med
Men til Jer der har en andelsbolig, kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre Jeres egne erfaringer og Jeres egne fordele/ulemper ved denne type bolig.
Håber på nogle nyttige indspark fra andelshavere
nov 2007
Følger: 1 Svar: 101
Der er mange foreninger der kører på afdragsfrie lån, og derfor ikke nedbringer gælden, det giver en lavere husleje nu, men kan give problemer senere hen, når der skal afdrages på foreningsgælden. I nogle foreninger med solidarisk hæftelse risikerer du en huslejestigning, hvis en andelsbolig står tom (nogle ejere er fraflyttet eller gået bort, og deres del af huslejen bliver ikke betalt, hvilket så bliver fordelt ud på de øvrige andelshavere).
Da jeg var ude og kigge på andelsboliger i Århus området, fandt jeg en del nyere foreninger som ikke satte penge af til vedligehold. De mente at det var unødvendigt eftersom foreningen ikke var mere end 5-7 år gammel, men man kunne tydeligt se at pga. manglende vedligehold, skulle der inden for 5 år skiftes vinduer i de fleste lejligheder, hvilket der så ikke ville være penge til.
I vedtægterne tilhørende foreningen skal du også være opmærksom på hvad du forpligter dig til, også i forbindelse med vedligehold indvendig/udvendig.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 16 Svar: 521
Jeg var nede og besøge mægleren for lige at få en smule kendskab til hvad jeg begynder at drømme om, og han fortalte at foreningen var tæt på at have betalt deres lån ud. Dvs det var i år de sidste 65000 blev indfriet
Men angående penge til vedligeholdelse sagde han også lidt om, men ikke konkret om det blev gjort, ud over lejen ikke faldt når nu det sidste var betalt. De skulle gå til vedligeholdelse. Boligerne er fra 1988, så teglene må vel forventes at skulle skiftes indenfor omkring 10 år?
nov 2007
Men der kan være mange ting i sådan et regnskab, så jeg vil stadig foreslå at finde en bekendt, som er regnskabskyndig til at kigge den igennem.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 16 Svar: 521
Men jeg overvejer lidt at opsøge en lejer derude for at høre ham/hende, hvordan foreningens reglement er, og hvordan økonomien behandles.
Den har også kun være til salg en måned, og banken er jo allerede bekendt med min interesse, samt den som sagt skal moderniseres lidt, så prisen ligger nok ikke på de 650000 den er udbudt til, så der kan jo nok godt ske ændringer. Men jeg forventer ikke det er noget der bliver aktuelt allerede
nov 2007
Andelsbolig