12. nov 2010 Følger: 18 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 75
Kalk i toilettet? Kalk i toilettet?
Hej.
Jeg har lige fået mig en dejlig lejlighed, og jeg er allerede rigtig glad for den.
Dog har jeg et "mindre" problem med mit toilet, og det er at det er FYLDT med kalk, direkte kulsort kalk.
Kalken var i toilettet inden jeg flyttede ind, og jeg glemte helt i farten, at høre udlejeren om det var noget han kunne fjerne inden indflyttelse.
Jeg tænkte, jeg kunne rode bund på det, men desværre er der intet der er hjulpet. Jeg har prøvet diverse kalkfjernere, kalktabletter osv. og der er intet af det, som hjælper
SÅ, er der nogle herinde der har et knaldhamrende godt tips, eller et mega godt produkt der kan fjerne sådan noget kalk???
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 481 Svar: 2.077
nov 2010
Følger: 18 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 75
mar 2007
Følger: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 87 Svar: 2.038
nov 2010
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 1 Svar: 528
ellers kan man putte vat helt rundt i kanten og nede i toilettet med cola, det fjerner det også eller eddike, citron osv
nov 2010
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 849
Bunden af kummen lykkedes det at få ren, men siderne ligner stadig lort...
Reporter meget gerne, hvis du bryder kalk koden
nov 2010
Sidder lige på ferie, så det bliver først torsdag, jeg går i gang med projekt fjern-kalk.... Men skal nok skrive!
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 137
Sad selv og tænkte yeah right til F.eks. Rasmus S råd.
Alle de tricks i finder funker ikke på kalk fra helvede. Det skal fjernes mekanisk.
Jeg tog det med en boremaskine med en stålbørste rundell på. Mega tilfredsstillende at fjerne kalk på den måde. Man skal dog passe lidt på da stålbørsten godt kan efterlade mærker i keramikken/porcelænen, og husk at det skal være lidt vådt, da det ellers støver og du får Roskilde flashback
nov 2010
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 1 Svar: 528
mar 2007
Følger: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 87 Svar: 2.038
det var sådan jeg fjernede alt det tilgroede kalk i min nuværende lejlighed. Og den var ikke just pæn.
nov 2010
dec 2012
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 38
apr 2009
Følger: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 605
nov 2010
Tusinde tak for dit svar, dog bruger jeg allerede Få D I G ET LIV, hverdag og jeg er rigtig glad for det liv jeg har mig.
Måske du kunne komme med noget, jeg rent faktisk kan bruge til noget? Måske nogle tips, så jeg kan fjerne kalken i mit toilet, så det ikke er så trist at se på?
Fortsat god dag.
Mvh Rikke
okt 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 544
1) du må ALDRIG bruge metal i et toilet (eller på en håndvask for den sags skyld) det giver grimme ridser, som giver grobund for endnu mere kalk.
2) du kan sagtens fjerne størstedelen af kalken med kemi, for server netop hvad kalk er, kemi. Syre opløser kalk, længere er den ikke.
3) eddike, kalk tabeletter, toiletpapir/vat, og alle de andre husmoder råd, er gode nok til hverdagen. Men et kulsort toilet, der skal grovhandsken på.
4)
Du gør det over to dage.
Køb den stærke eddikesyre (33% hvis jeg husker ret) eller en stærk salt syre.
Tøm flasken i kummen, og hver 3 time går du ud og skrubber nede i kunnen med en skuere svamp, inden dagen er omme er kummen som ny.
Dagen efter stopper du toilettet (en helveds masse poser omkring toiletbørsten og jog den så ned i hullet) igen fylder du syre på til alt kalk op ad kummen er dækket, og så er det blot retur og skrubbe hver 3 time.
Det vigtige her, er at du finder en stærk stærk syre, er indstillet på det kommer til at koste et par 100 i kemikalier og at der skal svedes en smule.
okt 2012
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 137
Vil ikke mene mit råd er et lorte råd, da jeg gør opmærksom på at man skal passe på, da stålbørsten kan lave mærker. Så imens du sveder og kæmper med wc i 2 dage klarer jeg det på 5min uden at svede.
okt 2012
Prøv for sjov skyld at tage en Google søgning på "ridser i toiletkummen" og se de hundredvis af tråde hvor folk har ridset den pæne emaljen langt ind i helved med stålsvampe.
Og en helt anden ting er, hvis man troede man havde kalk problemer før, så glæd dig over dit ridset toilet, der er det super nemt for kalk og andet lort at sætte sig fast, kontra en ridsfri glat emalje.
dec 2012
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 38
Ja, undskyld mit lidt bitterpik svar. For jeg er ALTID Mr. Sunshine.
- Jeg vil forslå, rodalon, de kan fjerne ALT.
Nu, ved jeg ikke hvordan et trist lokum, ser ud. Men jeg plejer ikke at kigge så meget på det, men jeg forsøger, at teste vandlåsen efter bedste evne.
Møs møs, køs, og kram,
Din hengivne
Toilet rådgiver. -- Fnis
nov 2010
Tak for svaret - må kigge efter Rodalon. Har aldrig hørt om det før, så må næsten se hvad det er for noget.
Knus Rikke
okt 2012
Stop nu op, og lyt til hvad jeg skriver. Alle de wanna be husmødre råd der kommer her i tråden, kan du ikke bruge. Hvis dit toilet er så stærkt angrebet som du giver udtryk for, kan du lige så blot smide 40 kr i mønter i kummen og håbe på et mirakel - For rodalon kan ikke hjælpe når det er så svært angrebet.
http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/husholdningskemi/saltsyre/borup-30-5-ltr-saltsyre.htm
Sådan en dunk her, et par gummi handsker og en pakke 10 krs skuresvampe er det eneste du skal bruge, er du doven kan du sågar få leveret dunken lige til døren for 80 kr ekstra.
1.5 liter i bunden af kummen dag 1, og de resterende op af siderne dag 2 (efter du har stoppet hullet i bunden)
nov 2010
Fedt - og handsker og skuresvampene er jeg faktisk også ejer af!!
Så må jeg i gang !!
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 125
meget lettere end at rode med syre og alt muligt
nov 2010
Har ringet til min udlejer, for at høre om jeg evt. kunne få mig et nyt toilet, men den ville han ikke gå med til, da han mente det virkede fint, har bedt ham om at kigge på det, men det er åbenbart pedelens arbejde at gøre det, og han holder ferie
nov 2010
Kalk i toilettet?