{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Gyserfilm {{forumTopicSubject}}

Min oplevelse med gyserfilm er ofte, at enten kan man lide genren, eller også kan man ikke. smiley

Selv havde jeg en regulær "gyser-periode" i mine teenageår, hvor jeg bare ikke kunne få gys nok, og jo mere uhyggeligt og splattet, jo bedre. Jeg kan bl.a. huske, at jeg skulle se filmen "Fluen" fra 1986 og glædede mig vildt, fordi jeg havde fået at vide, at den skulle være sååå uhyggelig og ulækker, at folk var besvimet i biografen, da de sådan, og jeg blev dybt, dybt skuffet, for jeg synes slet ikke, den var spor slem. smiley

Den dag i dag kan jeg stadig godt lide en god gyser, men foretrækker dog nu om dage de psykologiske gysere frem for de splattede, og så er jeg nok også blevet lidt mere "sart" med alderen. Filmene påvirker mig på en anden måde nu, end de gjorde, da jeg var teenager.

Hvad med jer? Kan I lide gysere? Og har I eventuelt nogle favoritter indenfor genren?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gyserfilm
  • #3   19. mar 2014 Åh ja... "Dyrekirkegården" er også en af mine absolutte favoritter.... og jeg kan også godt lide "Eksorcisten".

For mig skal det som sagt helst være den type gyser, der leger med hjernen, til man sidder helt ude på stolekanten og har bidt neglene helt ned til rødderne. smiley

Desværre er det de færreste gysere, som har haft den effekt på mig. Mange af de moderne gysere går enten mest op i splat, eller også er de for forudsigelige.

Jeg har fået anbefalet "The Orphanage" (Børnehjemmet), som skulle være ekstremt uhyggelig, og eftersom det er en Guillermo Del Toro film, tror jeg på rygterne. Så det bliver nok en af de film, jeg sætter mig til at se på en solbeskinnet eftermiddag, når lejlighed byder sig. smiley

• #5   20. mar 2014 Den film med Halle Berry, du tænker på, Elin, kan det være "Gothika"? Hvor hun er en psykiater, som pludselig vågner op som patient, uden overhovedet at ane hvordan det er gået til, eller hvad hun har gjort? Hvis det er den, så har jeg set den, og det er en udmærket psykologisk thriller... omend den aldrig helt kom under huden på mig.

Men det gjorde "The Ring" nu heller ikke... Måske fordi jeg havde fået ørerne tudet fuldet af, hvor uhyggelig den film var, blev jeg enormt skuffet, da jeg endelig så den. Den skræmte mig overhovedet ikke.

Jeg har også set "Motorsavsmassakren"... faktisk tror jeg endda, at jeg har set både en 1'er og en 2'er... men af de gamle film. Ikke de nye "Saw"; dem har jeg ikke gidet se. Det er efterhånden mange år siden, jeg så dem, så jeg husker dem ikke så godt - de har nok med andre ord ikke gjort det store indtryk - men så vidt jeg husker er de væsentligt mere "splat", end de er gys.

En nyere gyser, som jeg personligt fandt ret uhyggelig, er "The Mist", som er baseret på en af Stephen Kings bøger. Den fik de små hår til at rejse sig i min nakke flere gange.

• #7   20. mar 2014 Hihi... jamen man er vel ikke nørd for ingenting, Elin. smiley

• #9   20. mar 2014 Vi er helt enige mht., hvad en god gyser er, Elin. Jeg synes, at dem der med splat var vældig interessante, da jeg var teenager, men jeg er for længst vokset fra dem. Nu vil jeg have noget, der er intelligent og uforudsigeligt, hvis jeg skal se gys; noget der spiller på det psykologiske.

Det er mange år siden, jeg har set Hitchkock, så jeg kan ikke huske, at jeg har lagt mærke til, at filmen blev kørt ud i én smøre uden klip... det må jeg prøve at lægge mærke til, hvis jeg ser den igen.

Nu om dage ser jeg faktisk meget sjældent gysere; dels fordi kæresten ikke gider se gysere, og dels fordi jeg faktisk synes, at kvaliteten af de gysere, som laves nu om dage, er gennemgående for lav.

• #11   20. mar 2014 Jeg har også set "The Gift", ja. Faktisk er det ikke mere end en måneds tid siden, jeg valgte at gense den, så jeg har den i rimelig frisk erindring. Dog vil jeg ikke kalde den en gyser... for mig er den nok mere et drama, selv om den også er spændende. Jeg synes, filmen fokuserer mere på problematikken omkring at blive accepteret i samfundet, selv om man er anderledes, end på selve morderens forfølgelse af hovedpersonen. Men det er en god film, det kan vi hurtigt blive enige om. smiley

Har du så nogensinde set "The Butterfly Effect"? Den handler om en ung mand, som finder ud af, at han kan rejse tilbage i tiden, og han forsøger derfor at ændre på nogle ganske frygtelige hændelser, som skete i hans barndom. Den film var for mig uhyggelig, fordi den arbejder med emner som børns grusomhed og den enorme påvirkning f.eks. misbrug eller forsømmelse kan have på et barns psyke. Og den var også rigtig god.

• #13   20. mar 2014 Hm... "The Dawn" tror jeg faktisk ikke, at jeg har set. Jeg har i hvert fald ingen erindring om at have set den... men hvis den fortælles med humor, ville den sandsynligvis også være noget for mig.

Jeg synes f.eks. "Eightlegged Freaks" er genial pga. humoren i den. Den er total urealistisk, men jeg elsker, at de f.eks. har givet edderkopperne "lyde" og personlighed. Har du set den? Det er en film om et kemisk udslip, som skaber KÆMPE edderkopper, der går løs på en hel by og dens indbyggere. Filmen er absolut mere sjov og spas, end den er uhygge, men jeg kan stadig godt lide den.

Filmen Araknophobia - apropos edderkopper - er i øvrigt også genial. Selv om jeg faktisk lider af araknofobi i virkeligheden, har jeg set den film adskillige gange og nyder den hver gang... selv om jeg indrømmer, at jeg syntes, den var uhyggelig den første gang, jeg så den. Den har også sjove scener; de bedste står John Goodmann uden sammenligning for. smiley

I "The Buttefly Effect" er det faktisk ikke grusomhederne MOD børnene, der er mest fremtrædende, men snarere børnenes egen grusomhed, som er affødt af misbrug og afmagt (det ligger mest mellem linjerne). Især en af drengene er ualmindeligt modbydelig. Men hvis du har svært ved gys, der involverer børn, så tror jeg, du har ret i, at du ikke bør se den.

• #17   21. mar 2014 Ah... du tænker på Robert Rodriguez' "From Dusk til Dawn" fra 1996 med George Clooney, Harvey Keitel og Juliette Lewis, Elin? Jo, den har jeg set - den er jo nærmest kult. smiley

Og den er rigtig god... det er også en af de lidt mere ironiske gysere, som forstår at være spændende, samtidig med den gør lidt grin med sig selv.

• #19   21. mar 2014 smiley smiley

Kommentér på:
Gyserfilm

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce