{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.880 visninger | Oprettet:

Whoopi Goldberg {{forumTopicSubject}}

Med inspiration fra Bittens dejlige tråd om skuespilleren Billy Bob Thornton, har jeg fået lyst til at forsøge mig med en "ugens skuespiller" tråd... og starter ud med et af mine egne store idoler; den amerikanske komiker og skuespillerinde, Whoopi Goldberg. smiley

Whoopi Goldberg er født Caryn Elaine Johnson i Chelsea, Manhattan, den 13. november 1955. Efter, hun som teenager droppede ud af high school, kom hun ud i et stofmisbrug, som hun dog efterfølgende slap ud af igen med hjælp fra den sagsbehandler, som hun efterfølgende blev gift med, og som også er far til den datter, hun fødte i en alder af blot 18 år.

Hendes karriere startede i begyndelsen af 80'erne, hvor hun også skiftede til kunstnernavnet Whoopi Goldberg, med diverse stand-up og små Broadway-roller, indtil hun blev opdaget af Steven Spielberg og fik sit gennembrud på det store lærred i dramaet "The Color Purple" (Farven Lilla). Efterfølgende har hun bl.a. medvirket i en række stand-up shows; blandt andet i "Comic Relief", hvor hun arbejdede sammen med Billy Crystal og Robin Williams, samt har adskillige filmsucsesser bag sig, hvoriblandt kan nævnes "Sister Act" (Halløj i Klostret), "Ghost", "Made in America", "Soapdish", "Corrina, Corrina" og "Boys On The Side" iblandt de mest populære og kritikerroste.

Hun vandt en Oscar for "bedste kvindelige birolle" for "Ghost" i 1991.

Jeg husker tydeligt, at den første film, jeg så Whoopi Goldberg i, var "Ghost"... Og jeg syntes, hun spillede fantastisk, så jeg fandt flere film, hvor hun stod på rollelisten og blev bare mere og mere imponeret af hendes alsidighed som skuespiller. Samtidig læste jeg lidt op på hendes baggrund osv. i diverse artikler og fattede beundring, for hvordan hun har kæmpet sig fra nærmest ingenting, til hvad hun er i dag - især fordi hun har gjort det gennem en periode, hvor det stadig ikke var super nemt at være sort i USA.

Da jeg var omkring 12-13 år gammel, sendte jeg hende sågar et fanbrev... og fik et signeret foto retur, som jeg stadig har og passer godt på. smiley

Jeg synes, hun er en fantastisk dygtig skuespillerinde og en stærk personlighed, som jeg kun kan beundre for hendes evne til at forblive sig selv, uanset hvad andre så end mener om hende.

Naturligvis har jeg også rigtig mange af hendes film... Iblandt mine egne personlige favoritter er:

The Color Purple (1985)
Jumpin' Jack Flash (1986)
Clara's Heart (1988)
Ghost (1990)
Sister Act (1992)
Sarafina (1992)
Made in America (1993)
Sister Act 2 - Back in The Habit (1993)
Boys On The Side (1995)
The Associate (1996)

Hvad mener I om Whoopi Goldberg og hendes film? :-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Whoopi Goldberg
  • #2   16. sep 2014 Jeg er helt enig i, at Fatal Beauty også er en rigtig god film. Er det ikke også den, hvor hun vælter en eller anden rig overklassekvinde i en swimmingpool? Jeg har den på VHS et sted, optaget fra tv, men det er efterhånden ret mange år siden, jeg sidst har set den, desværre. Det er mest mine dvd'er, jeg ser nu, fordi VHS ikke ser så godt ud på min fladskærm. Lidt ærgerligt, for jeg har langt flere af Whoopis film på VHS, end jeg har på dvd... selv om jeg efterhånden er ved at have samlet en del på dvd også.

En anden film, jeg holder meget af, og som måske kan sammenlignes lidt med Fatal Beauty på det punkt, at den også tager et ret alvorligt emne og behandler det med en vis portion humor, er Homer & Eddie. I den film spiller Whoopi sammen med James Belushi. Belushi er en retarderet mand, som drager ud for at besøge sine forældre, han ikke har set igennem mange år, da han erfarer, at hans far er døende, og undervejs slår han følgeskab med den mentalt ustabile Eddie, spillet af Whoopi. Hun lærer ham om at leve livet, mens han lærer hende venskab og empati, alt sammen fortalt med et glimt i øjet. Det er en både sjov, varm og rørende film. Den er fra 1989.

• #3   17. sep 2014 [b Den bedste Farven Lilla, et must. Har set den flere gange og hver gang under stor undren og med tårer.
    ]Jeg mangler at se en del film med WG.
    Humorfilmene har jeg misset. smiley
    Så må have en hel del til gode. Husker ikke titlen på de få, jeg HAR set. smiley
    Men sjovt at læse om jeres oplevelser af hende. smiley
    khb smiley [/b]

• #4   18. sep 2014 Noget af det, jeg synes, er mest fantastisk ved Whoopi - bortset fra hendes store skuespillertalent, naturligvis - er, at hun trods sin store berømmelse og rigdom er forblevet tro mod sig selv og helt nede på jorden. Hun tager sig endda tid til af og til at gå i direkte i dialog med fans på hendes Facebook-side, hvilket ikke mange stjerner af hendes status gør.

Angående de humoristiske film på hendes liste, kan jeg især give mine varmeste anbefalinger til "Halløj i Klostret", hvor hun spiller en natklubsangerinde, som efter at have overværet et mord bliver nødt til at gemme sig i et nonnekloster og i forbindelse dermed får vendt hele klokstrets kor på den anden ende. En herlig hjertevarm komedie. smiley

Kommentér på:
Whoopi Goldberg

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce