{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

Anmeldelse: Hamish Macbeth (TV-serie) {{forumTopicSubject}}

Titel: Hamish Macbeth

Prod. år: 1995-1997 (3 sæsoner)

Genre: Komedie, krimi, drama

Spilletid: 50 min. pr. afsnit

Medvirkende: Robert Carlyle, Ralph Riach, Brian Pettifer, Stuart Davids, Anne Lacey, Barbara Rafferty, Stuart McGugan, Shirley Henderson og Duncan Duff m.f.

Plot: Hamish Macbeth er politibetjent i den lille skotske landsby Lochdubh. Han er ikke bange for at bøje reglerne en smule, når det passer ham, eller for at hjælpe nogle af landsbyens excentriske borgere. Serien bygger på figurer fra M.C. Beatons serie af kriminalromaner af samme navn.

Vurdering: Selv om "Hamish Macbeth" efterhånden er en ældre serie, har jeg først for nyligt stiftet bekendtskab med den. Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man har læst bøgerne, bliver man ret skuffet over tv-serien, men det har jeg heldigvis ikke, og serien er gået rent ind hos mig.

Den er velskrevet, velspillet, varm, charmerende, hyggelig og sjov... sådan en af den slags serier, man sætter på dvd-afspilleren på en grå regnvejrsdag, når man er kravlet ned under et tæppe og har sikret sig noget varmt og godt at drikke... nå ja, eller bare når man har lyst til lidt hygge og et smil.
"Hamish Macbeth" er uden tvivl først og fremmest en karakterdreven serie, som er bygget op, så hvert afsnit har en lille afrundet krimihistorie, mens figurerne løbende udvikler sig gennem serien. Det er da også uden tvivl de skæve, excentriske og finurlige karakterer, der er seriens helt store aktiv. Figurerne er helt utroligt velskrevet, og man kommer øjeblikkelig til at holde af dem og alle deres særheder. Den ubestridte hovedperson, politibetjenten Hamish Macbeth, er fremragende spillet af Robert Carlyle, men alle - også de mindre kendte skuespillere - leverer solide og troværdige portrætter af deres figurer. Krydr dette med små kriminalhistorier og et solidt drys god, britisk humor - så har du "Hamish Macbeth".

Alt i alt er dette en fornøjelig lille serie, som har stjålet mit hjerte i en sådan grad, at jeg netop har bestilt den hjem på dvd. Men serien bliver også af og til vist på DR1; senest har den været vist på hverdage om eftermiddagen mellem 15 og 17 (hvert afsnit varer en lille time, og de har sendt to afsnit om dagen).

På en skala fra 0-6 smileys vil jeg give "Hamish Macbeth" 5 store smileys: smiley :) smiley :) smiley

Jeg kunne desværre ikke finde en decideret trailer for serien, men hvis man har mod på lidt engelsk med tyk skotsk accent uden undertekster, så ligger hele serien tilgængelig på YouTube:

https://youtu.be/bMW7I9WHHQQ?list=PL8zlx4BqIHThJVcBMKnqAnfZStutnDBo9

Er der mon andre, som har set denne serie og har lyst til at dele deres mening om den? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anmeldelse: Hamish Macbeth (TV-serie)
  • #1   16. maj 2015 Jeg har også set en del afsnit af denne serie, og jeg er enig i, at det er en hyggelig og varm serie.
    Jeg var ikke klar over, at den var baseret på bøger, så det vil jeg lige skrive mig bag øret.

• #2   16. maj 2015 Ifølge dem, som har læst bøgerne, er der vist ikke så mange ligheder mellem serien og bøgerne. Men jeg ved det ikke, jeg har kun set serien. Jeg ved heller ikke, om det vil gøre en forskel, hvis man ser serien, før man læser bøgerne... det kan være, at jeg gør forsøget engang. Serien kan jeg i hvert fald rigtig godt lide. smiley

• #3   23. maj 2015 Yay! Så kom min DVD-box!! smiley

Desværre er "West Coast Story" (afsnit 3 i sæson 1) ikke med på den... noget med at sikre salgsrettighederne til West Side Story eller noget i den stil. Lidt ærgerligt, for jeg kunne godt lide det afsnit, meeen... mon ikke jeg overlever uden. smiley

Kommentér på:
Anmeldelse: Hamish Macbeth (TV-serie)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce