780 visninger
|
Oprettet:
Linux, hvor svært ? {{forumTopicSubject}}
Ja når man kan det er alt jo let
På en skala fra 1-10, ligger jeg IT mæssigt på en 8 stykker.. men hvor svært er Ubuntu og installere og få til at køre korrekt ?
Har overvejet det på min bærbar bare for at prøve det nemlig..
Håber en kan hjælpe mig lidt med det
Mvh
jun 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 121
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 143 Svar: 697
UTROLIG svært at arbejde med når du er igang. Fik intet til at virke udover Firefox .
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 102 Svar: 344
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 42 Svar: 836
apr 2007
Følger: 18 Følgere: 33 Emner: 299 Svar: 2.844
Hvad er det for terminaler i snakker om ?
apr 2007
Hvordan faen gør jeg så når jeg skal installere alle drivere til min bærbare ?
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 12 Svar: 231
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 12 Svar: 231
Mange tidligere Windows-brugere har behov for at køre Windows-applikationer. Den enkleste løsning er Wine, som er gratis, og de kommercielle programmer Crossover Office og Cedega. Disse gør applikationerne kompatible ved at reimplementere Windows API indenfor Linux. Mange programmer kan i dette miljø køre lige så hurtigt som på en Windows-maskine, og i enkelte tilfælde hurtigere. Styrken ved denne løsning er at programmerne ikke kræver en installation af Windows, og dermed heller ingen licens. Svaghederne er at det ikke er et 100% kompatibelt system.
En anden mulighed er Win4Lin, et kommercielt program som konverterer Windows API sådan at den kører indenfor Linux frem for at reimplementere denne. Dette kræver at Windows er installeret, ikke som operativsystem men som et program i Linux. Windows køres så i et vindue, og i dette vinduet kan man åbne alle Windows-applikationer. Programmet støtter alle versioner af Windows, til og med XP, men der er per august 2005 fortsat problemer med at bruge det i et netværksmiljø ligesom man må gennem en anden server.
Et tredje alternativ er at bruge en virtuel maskine, hvor man kører hele Windows fra Linux (emulering). Svaghederne med en emulatorløsning er, at man kan risikere kraftig nedsat hastighed. Man må installere Windows for at dette skal fungere. Windows-programmer som køres på denne måde kan ikke integreres i Linux-skrivebordet, sådan at man f. eks. ikke kan kopiere tekst fra et Windows-program til et Linux-program sådan som man kan i Wine og i Win4Lin.
Wikipedia længe leve
apr 2007
apr 2007
Noget i syntes jeg skal vide inden jeg får fucket det helt op ?
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 394 Svar: 2.150
held og lykke
apr 2007
Det er nu også bare for at prøve og så bruge den som testmaskine for at se om det er noget jeg gider og noget jeg kan ikke mindst.. er temmelig lærenem, så mon ikke den hænger fast ?
Og nu er DL færdigt.. Ubuntu 9.04 Desktop.. så skal jeg bare lige ha formateret den anden PC færdig
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 394 Svar: 2.150
Du kan jo også dele harddisken på computeren op således at den både har Windows og Linux og lade Linux få ca. 15 GB, hvilket er mere end rigeligt
sep 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
Terminaen er altså ikke en nødvendighed at bruge, og hvis du endelig skal bruge den, er der masser af hjælp. Heg bruger selv www.ubuntudanmark.dk
Jeg fatter ikke, at folk kan sige, at det er svært at installere programmer. Det kan kun være fordi, de ikke aner hvad de snakker om. Det er maget nemmere, end på Windows!
Gå ind i Tilføj/fjern programmer, og vælg hvad du vil installere. Der er mange tusind at vælge imellem.
Når du installerer den vej, eller via den såkaldte pakkehåndtering, bliver alle dine programmer opdateret samlet, dvs, at du er fri for det du oplever på Windows, at fårst kommer virusscanneren og vil opdatere, derefter kommer MSN, Java, Flash og så videre. På Ubuntu kommer det på én gang, til ALLE programmerne.
Jeg forstår ikke, at windowsfolket er så glad for .exe-filer. Når man installerer en .exe-fil, aner man ikke, hvad den fil gør. Den er ikke godkendt, men får lov til alt!
Du behøver ikke, at være bange for drivere. Jeg er ret sikker på, at Ubuntu filder alle de drivere, som du har brug for, noget som ikke lige er tilfældet med Windows.
Der kommer en ny version af Ubuntu, 9.10 i (10. måned 09).
Der er så en helt stor stak opdateringer og nye finesser og drivere.
Jeg kan kun anbefale dig, at komme i gang med Linux, det er faktisk ikke så svært.
Det er ikke sværere at gå fra XP til Wim/, som fra XP til Ubuntu.
Tag lige et kig på denne lille sammenligning, mellem en tidligere version Ubuntu mod Vista. Det er ret sjovt.
http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ&feature=fvst
Vi bruger desuden ikke firewall og virusscanner.
Når folk spørger om et Windowsprogram kan køre på Linux, er svaret ofte "JA", men prøv at spørge de samme folk om, hvor mange Linuxprogrammer der kan køres på Windåse!
Men igen www.ubuntudanmark.dk der er masser af hjælp.
apr 2007
sep 2008
Jeg undskylder for den manglende korrekturlæsning.
apr 2007
sep 2008
Linux, hvor svært ?