{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Valg af fotoudstyr? {{forumTopicSubject}}

Jeg har muligvis valgt den forkerte gruppe, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skulle placere dette spørgsmål.

Jeg står og skal have nyt objektiv til mit canon 450D. Jeg vil gerne have et zoom objektiv, så jeg kan tage billeder af natur og dyr, uden at skulle helt tæt på hele tiden.

Jeg har 2 slags i kikkerten. Det ene er canon ef-s 55-250 mm. Det andet er tamron AF 70-300 mm.

Jeg har ikke meget forstand på det, så jeg vil gerne høre nogle "prof" meninger om, hvilket et af disse der er det bedste??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af fotoudstyr?
  • martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 113
    #1   28. jun 2010 Canon´s ejet 55-250mm har IS (image stabilasator) som gør det nemmere at undgå rystelser ved billederne, dette mener jeg ikke tamrons har og der er vel ikke den store prisforskel. så jeg ville helt klart vælge det canon 55-250mm IS.

• #2   28. jun 2010 Det er også en af grundene til at jeg hælder mest til canon´s. Tror heller ikke tamron´s har IS, har i hvert fald ikke kunnet læse mig til det nogle steder. Derimod kan jeg læse at Tamron´s har macro.. har Canon´s også det?

Prisen ligger på en 12-1300 for tamron og 17-1800 for canon, så det er ca det samme smiley

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

#3   28. jun 2010 nej det tror jeg ikke canons har, men det har tamron´s sådan set heller ikke, det er ikke rigtig mnacro det har, det har bare en nærgranse fokusering der er noget kortere end normalt (0.95m)
    canon´s er (1,1m)

• #4   28. jun 2010 Hmm og hvilken betydning har det i praksis? smiley

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

#5   28. jun 2010 Tamronet kan ikke finde ud af at fokusere skarpt på noget der er tættere på kameraet end 0.95m og canon´s er 1,1m.
    Så der er ikke ret meget macro på nogle af dem.
    Til sammenligning er min nærgrænse på mit 90mm macro objektiv 0.22 m .

Så det er bare lige for at fortælle at du skal ikke vælge tamronet hvis det er fordi du tror at du får et macro objektiv for det gør du ikke.

• #6   28. jun 2010 Ahh okay på den måde.. så blev jeg lidt klogere smiley Det vil sige at hvis jeg vil rigtig tæt på, så skal jeg købe et macroobjektiv i sig selv!?
    Men det må blive næste projekt. Lige nu vil jeg bare gerne kunne fange nogle fugle eller nogle dyr, uden at de opdager, at jeg er til stede, og det er ik skide nemt med det 18-55 standard objektiv, der fulgte med kameraet smiley

Tusind tak for dine svar smiley

• #7   28. jun 2010 Jeg vil også foreslå Canon' netop pga IS.

Håber det er ok jeg lige låner din tråd lidt.

Er der nogen af jer der har styr på vidvinkel objektiver? For jeg vil anskaffe mig et, men har ikke den fjerneste idé om hvad jeg skal kigge efter.

• #8   28. jun 2010 Nicolaj S:
    Du låner bare løs, jeg har fået mit svar smiley

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

#9   28. jun 2010 Josefine K: ja hvis det er fugle og lign. og dit budget er deromkring under 2k så ville jeg helt klart vælge 55-250mm IS.

Nicolai S: det med vidvinkel kommer jo meget an på hvad det er det skal bruges til og om det skal være til fullframe eller EF-s (hvilket kamera har du) og hvad er dine behov og ikke mindste dit budget da gode vidvinkel ret tit koster ret meget.

• #10   28. jun 2010 Tak Tak smiley

Ja det er jo så et godt spørgsmål, for hvad er forskellen lige på Fullframe og EF-s? Har et EOS 1000D. Mit behov og budget er ikke så stort, da jeg bare vil snuse til det, for at se om det er noget jeg har lyst til at bruge flere penge på. Så i første omgang handler det bare om at få anskaffet et og meget gerne til en lav pris, men stadigvæk skal det være noget der virker.

• #11   28. jun 2010 Ville gerne bruge mere, men nu er det kæresten, der skal give mig det i fødselsdagsgave, så han er nok ik enig i, at jeg skal have noget dyrere smiley Men jeg tror os, at jeg endnu er så meget amatør, at det ikke kan betale sig at investere i det helt store udstyr smiley

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

#12   28. jun 2010 Hvis det er et 1000D du har så er det ikke fullframe, men crop 1.6x
    Dertil skal du nok ned i en 10-12mm for at få rigtig fornuftig vidvinkel.
    Der kommer du nok af med minimum 2000 kr på brugtmarkedet.

Der kan du kigge efter noget sigma 10-22mm eller tamron i samme område.

Hvis dit budget bliver højere er canon´s eget 10-22mm meget rost men koster nok også 3.500 kr og opad brugt.

• #13   28. jun 2010 Josefine.. Jeg er nemlig også selv i samme boldgade mht amatør. Men man vil jo altid gerne have det bedste, men man skal også være realistisk, da der jo ikke er nogen grund til at bruge 4-5000+ for et objektiv, hvis man ikke udnytter det.

Martin B@ Frygtede også at vi var oppe i det prisleje, men vil helt sikkert lige prøve at kigge lidt rundt. Og jeg skal også have fat i et kamerastativ, da jeg leger lidt med tanken om HDR billeder.

Kender du egentlig nogle gode links til fototeknik.

• #14   28. jun 2010 Kom lige til at kigge på mit objektiv.. Jeg var ret sikker på at jeg havde en 55-250 IS, men det viser sig at det er en 55-200mm USM, hvad er forskellen på disse?

Jeg ved bare at jeg har taget nogle supergode billeder med mit.

• #15   28. jun 2010 Nicolaj: Det er nemlig også præcis det jeg tænker, og bliver man bedre engang, så kan man altid overveje at udvide sin udstyrs-front smiley På nuværende tidspunkt tvivler jeg på at jeg ville ku se forskel på et billigt eller et dyrt objektiv... meeenn.. øvelse gør jo mester smiley Har du evt. lagt nogle billeder ud på et netside, som du har taget med 55-200 mm ?

• #16   28. jun 2010 Lige præcist. Mine øjne er stadig ikke trænet nok til at se den helt store forskel endnu. Og det ER jo sjovt at lege med kameraets indstillinger, fremfor bare at vælge de automatiske indstillinger.

Jeg kan lige prøve at kigge lidt igennem, mistede desværre en hel del billeder, da min harddisk stod af. Sender dig lige et par billeder via pb

• #17   28. jun 2010 Bare iorden smiley

Noget helt andet er.. nu sad jeg lige og læste lidt om en modlysblænde. Det lyder til at være en fornuftig anskaffelse, men jeg aner ik om det er det for mig?

• #18   28. jun 2010 Du kan læse lidt om det her, så kan du se om du bliver klogere jeg gør ikke smiley
    http://www.phosee.dk/forumtopic/14308-modlysblaende-hjaeaelp

Dog tror jeg selv at man undgår direkte lys på linsen med et modlysblænde.. Kan bare ikke lige finde nogle billeder på nettet, hvor der er taget med og uden blænde.

• #19   28. jun 2010 Det må jeg lige undersøge nærmere smiley

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

#20   28. jun 2010 Jeg synes du skal tage på fotostart.dk og kigge der, de har nogle guider og en masse om fototeknik og et rigtig godt forum.

• #21   28. jun 2010 Meld lige tilbage, hvis du finder noget.

Og så lige en lille historie, som skal bruges til skræk og advarsel.

Jeg havde lige fået mit kamera og tog det med på ferie til Gran Canaria.
    Og vi var blevet advaret om fuskere dernede og hele ugen havde jeg sagt nej til diverse fup ting til det, men så tog vi til Vecindario, som har et ret fint handelsområde med ægte mærkevarer.

Jeg stødte så på den her telebutik, hvor han havde nogle beskyttelses/UV linser. Han tog et billede med og uden linse. Og jeg var solgt, for jeg kunne virkelig se forskel. Problemet var bare at han kendte mit kamera bedre end jeg selv gjorde, så han indstillede på kontrasten og jeg stod med en totalt ubrugeligt linse og 50 euro fattigere.

Men så har man også lært det og i dag bruger jeg dog linsen til at beskytte, men griner stadig af min naivitet smiley

• martin b
    martin b Tilmeldt:
    mar 2008

#22   28. jun 2010 ja hvis det er et UV filter du har købt så har det ingen invirkning på billederne (er der kun for at beskytte glasset)

• #23   28. jun 2010 Hehe.. Det er det ikke engang. Det er bare et stykke glas smiley

• #24   28. jun 2010 Fotostart. dk er en super god side, den kan jeg også sagtens anbefale smiley

• #25   28. jun 2010 Sidder der allerede smiley De har iøvrigt en del udstyr til salg derinde.

Kommentér på:
Valg af fotoudstyr?

Annonce