6.019 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Impedans for højtalere/forstærker Impedans for højtalere/forstærker

Har kig på noget nyt anlæg, da mit gamle er ved at stå af.
Jeg har kig på en forstærker hvor det står angivet i beskrivelsen at man kun må benytte højtalere der ligger indenfor den angivne impedans, som i dette tilfælde er 8-16Ohm. Udgangseffekten ved 8Ohm er 100W.
Hvordan kan det være at jeg ikke kan benytte en højtaler med en impedans på 4Ohm?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mounting of curtain rod 300 kr.
  • Anlæg af græsplæne 5.000 kr.
  • Hjælp til montering af ny vaskemaskine og ny opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Hænge 3 lamper op😊 500 kr.
  • Elektriker 700 kr.
  • Afmontering og montering af opvaskemaskine (plus fix af tilkalket vandhane) 1.250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Impedans for højtalere/forstærker
  • #1   27. okt 2010 Fordi du skal ha en meget dyrrer forstærker for at bruge 4 ohms højtalere..

prisleje omkring 4-6000kr minimum fra ny.

• #2   27. okt 2010 Det fortæller jo bare ikke det tekniske i hvorfor jeg ikke kan bruge 4Ohms.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Emner: 35 Svar: 388
    #3   27. okt 2010 Mark s: Hvad er det da for noget hø at lukke ud...!!

Den tekniske forklaring er at hvis at du kobler en mindre impedans til så stiger din strøm i højtalerne og denne "større" strøm er forstærkerne ikke bygget til at kunne levere... Derfor..!!

• #4   27. okt 2010 Okay, tak for svaret Rasmus

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#5   27. okt 2010 Skulle det være en anden gang smiley

• #6   28. okt 2010 Det da ikke noget hø rasmus? forstærkere med 4 ohms impedans er da MEGET dyrre end en skod til 8 ohm? smiley det facts

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#7   28. okt 2010 Nå nå jamen så tro du bare på det kære ven..!!

• #8   29. okt 2010 well. i will smiley

• Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 2 Emner: 8 Svar: 473
    #9   29. okt 2010 hej gutter

måske I skulle læse lidt på hvad ohm og impedans er INDEN I kloger jer??

En forstærkers effekt og virkemåle bliver altid opgivet ved en given impedanz.....f.eks. effekt og forvrængning ved 8 ohm: x db/ x watt osv...

Dette betyder jo IKKE at denne forstærker kun kan belastes med 8 ohm og er en 8 ohms forstærker....det er noget vrøvl I diskuterer her.

Impedanz er ohms modstand og er et tal for hvordan forstærkeren arbejder ved en given modstand. Hvis man tilkobler en anden højtaler med en anden ohms modstand (4 ohm, 16 ohm eller 32 ohm.....du kan brokoble/parallelkoble eller serikoble højtalere og få modstand ned til 1 ohm hvis du tør) betyder bare at forstærkeren leverer andre tal end de opgivne. Så at sige at en forstærker er en 4 ohms forstærker giver INGEN mening ! Og nej, der er ikke noget der er dyrere end andet her, dette er tekniske opgivelser for hvad en forstærker kan levere.

Når man tilkobler en enhed (en højtaler eller flere) med mindre modstand belastes forstærkerens udgangstrin mere og dine støjtal stiger for elektrisk støj. Går du ned i 2 eller 1 ohm (= næsten en kortslutning) kan du risikere at brænde dit udgangstrin af hvis det ikke er beskyttet af en sikring....det er det som regel på bedre forstærkere !

Derfor kære trådopretter, du kan sagtens bruge en 4 ohms højtalere MEN tallene for hvad din forstærker leverer vil derved ikke stemme.

Når du halverer modstanden (tilslutter 4 ohms istedet for 8) vil det lyde som om du har dobbelt så mange effektwat som opgivet....det er jo umiddelbart fedt nok. MEN dine støjtal bliver også fordoblet og det kan til tider høres..... især ved stor belastning.

• Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    jan 2007

#10   29. okt 2010 når I læser på effekter på forstærkere, så praler bil-brian nede på hjørnet ved grillen altid af at han lige har fået sine store monoblok 3000watt forstærker og ihh han er så sej.....spids brød til !

Det er som regel effekttallet for 1 ohm, han opgiver fordi det lyder sejt.....tilslutter du en 32 ohms hifihøjtaler med mange enheder (4 enheder i) som har en høj driftseffekt (efffekttab i delefilter/enheder) så spiller hans store monsterblok med garanti som en lille walkmann.....forstærkere som leverer rå mængder RMS watt i 8 ohm koster knaster.....kvalitet koster !

Min egen hjemmeforstærker leverer 4*100watt i 8 ohm og til den har jeg endnu ikke fundet nogen højtalere, som den ikke kan spille op....4*100 ægte effektwatt er effekt nok til et mindre hjemmedisko !

/A

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#11   29. okt 2010 Anders T: Vi er helt enige men nu er det ikke lige det der sådan set bliver spurgt om...!!

Hvis en forstærker er opgivet til at kører inden for et given belastningsområde er det en MEGET dum ide at bevæge sig uden for det område... I hvert fald ned ad (mod 1 Ohm) da der så er rimelige store chancer for at der er et eller andet der brænde af..!!

• Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    jan 2007

#13   29. okt 2010 Det er da spot on hvad spørgsmålet går ud på...

Hvis du nærlæser mit skriv....Du kan helt uden problemer sætte 4 ohms enheder på din forstærker. Under 4 ohm begynder de fleste alm. forstærkere at få problemer med belastningen da mindre ohms belastning end 4 ohm kan betragtes som en kortslutning.

Det der diskuteres her er om det er muligt at tilslutte en 4 ohms enhed til en forstærker som har sin effekt OPGIVET i 8 ohm....svaret er et syngende JA, uden problemer.

At skrive/sige at en 4 ohms højtaler ikke kan tilsluttes en 8 ohms forstærker er noget forvrøvlet sludder.

Mvh. Anders

• Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    jan 2007

#14   29. okt 2010 Et lille eksempel:

En NAD T955 har følgende specs:

•Kategori : Surround-effektforstærker
    •Antal forstærker kanaler : 5
    •Udgangseffekt 8 ohm : 5 x 100 watt alle kanaler samtidig, 20-20.000 Hz, 0,03 THD)
    •Udgangseffekt 4 ohm : 5 x 100 watt alle kanaler samtidig, 20-20.000 Hz, 0,03 THD)
    •Linjeindgange : 5 kanaler RCA/Phono
    •Størrelse : 43,5 x 15,5 x 36,5 cm
    •Vægt : 20 kg
    •2 x 150 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
    •2 x 200 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
    •2 x 260 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
    •Forvrængning: < 0,03% (THD, 20-20.000 Hz)
    •Frekvensgang: 20-20.000 Hz (+0, -0,2 dB), 2-100.000 Hz (-3 dB)
    •Signal/støj: > 100dB (1 watt, 8 ohm), > 130 dB (100 watt)

Her ser netop at forstærkeren er OPGIVET til en effekt, tilmed både i 2, 4 og 8 ohm. HVIS en forstærker KUN er opgivet til 8 ohm er det ikke det samme som at den KUN kan spille med 8 ohms enheder....Denne er ifølge specs stabil ned til 1,9 ohms belastning.

99,99999 % af alle forstærkere kan levere fine tal ved 4 ohms belastninger.....

Ergo, den person der har rådet trådopretter har givetvis ikke vidst bedre !

Mvh. Anders

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#15   29. okt 2010 Jeg har aldrig nogen sinde sagt at han ikke kan tilslutte en 4 Ohm's højtaller.. Men jeg vil ikke anbefale at man slutter andre impedancer til end hvad forstærkeren er "opgivet" til.!!

I NAD eksemplet vil jeg f.eks ikke koble andet til end enten 2, 4 , 8 Ohm..!!

• Anders T
    Anders T Tilmeldt:
    jan 2007

#16   29. okt 2010 Hej Rasmus

Så langt er vi enige...men du finder rigtig RIGTIG mange forstærkere på nettet hvor effekten kun er opgivet ved enten 4 eller 8 ohm....det har intet med hvad forstærkeren kan tåle at gøre hvilket er hovedessensen af svaret til trådopretter

/A

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    okt 2007

#17   29. okt 2010 Anders T: Jeg tror faktisk at vi er enig...
    MEN

Jeg tror faktisk godt at det kan risikere at blive et problem på NOGLE nye forstærkere da de kan have en MCU som hele tiden holder øje med at forstærkerne ikke belastes for hårdt. Hvis den se at den bliver belastet for hårdt så slukker den for forstærkeren..!!

• #18   31. okt 2010 Tak til Anders for det meget uddybende svar, det var faktisk lige det jeg ledte efter for at forstå det helt. Jeg køber 8Ohms højtalere til, gider ikke støj smiley

• #19   10. mar 2017 C. neffetS, jeg tror ikke du får støj ved 4 ohms højttalere, men blot anderledes peak i dine højttalere, Hvordan har du registreret resultatet nu længe siden?

Kommentér på:
Impedans for højtalere/forstærker

Annonce