{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.237 visninger | Oprettet:

18-200 mm objektiv vs 18-135 mm objektiv? {{forumTopicSubject}}

Er igang med at sælge mit gamle kamera fordi jeg gerne vil købe et nyt. Med mit gamle følger der et 18-200 mm objektiv som jeg har været ret glad for. Jeg har fundet et godt tilbud på det kamera jeg gerne vil have sammen med et 18-135 mm objektiv, men jeg er i tvivl om hvor stor forskellen er. Nogen der har erfaringer med om det kan betale sig at købe et 18-135 når man er vant til et 18-200 mm?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  18-200 mm objektiv vs 18-135 mm objektiv?
  • #1   5. jan 2012 Kommer meget an på kamera. Men vil sige at du kommer føle det. Et 18-200 er et meget godt allaround objectiv. Men hvis jeg var dig sku jeg købe den kamera dj vil have med 18-135 også købe et 75-300 hved siden af smiley

• #2   5. jan 2012 Photo - Tror bare at jeg vil være rigtig træt af at skulle skifte hele tiden, det var netop derfor at jeg havde købt mit 18-200 til mit gamle kamera smiley Jeg bruger mit kamera som hobby, f.eks. til fødselsdage eller andet, eller hvis jeg går en tur i skoven med min hund. Tænker at det måske bliver lidt besværligt at skulle slæbe rundt på begge objektiver, sådan nogle vejer jo lidt.

• #3   5. jan 2012 Ja men for såden noge tror jeg godt du vil være glad nok for en 18-134mm

• #4   5. jan 2012 Okay, tak for hjælpen smiley

• #5   5. jan 2012 Det var så lidt smiley bare skriv hvis det sku være en anden gang smiley

• #6   5. jan 2012 Man kan vel også bare spørge, hvor tit tager du billeder på 200mm ? :), ud fra teksten så lyder det ikke som om at du så tit bruger det derinde, så et 18-135mm lyder fint nok.
    Før i tiden der kom kameraene jo med 18-55mm lenser :P, jeg bruger stort set kun min 200mm til at tage billeder til karneval og sådan noget hvor folk måske ikke altid er lige foran en smiley

• #7   5. jan 2012 Synes jeg bruger det, men selvfølgelig ikke hele tiden smiley Men ja, jeg brugte alligevel mit 18-70 i 2 år før jeg opgraderede til et 18-200 mm. Så man kan jo godt leve uden, frygter bare at jeg kommer til at savne det. Jeg har nogle enkelte gange taget billeder til stævner for nogle veninder, der synes jeg at det er praktisk at kunne zoome, men det er jo ikke noget der ikke kan ordnes via computeren bagefter smiley

• #8   6. jan 2012 Kan du ikke bare genbruge dit 18-200 ?, hvis det er samme mærke du køber, så passer det jo over smiley
    Ellers laver sigma nogle gode lenser, de har vidst også en 18-200 til ik så mange penge

• #9   6. jan 2012 Det er ikke samme mærke, og har solgt det gamle kamera smiley Så det er udelukket.

Jeg har kigget på følgende pakker på GOdigital.dk:

EOS 600D + 18-135mm IS lens - 6,349.00 kr

EOS 600D inkl. 18-55mm IS & 55-250mm IS - 6,698.00 kr

Har derved overvejet om det ikke godt kan betale sig at købe det sidste kit, kan forestille mig at jeg oftest vil bruge det sidste objektiv men at jeg samtidig kan skifte til det andet efter behov. Det gør det jo bare lidt mere besværligt at skulle skifte, men samtidig giver det mig langt mere zoom.

• #10   6. jan 2012 Du glemmer at tænke på blænde, og fokuserer udelukkende på brændvidde.

Der kan være ekstremt stor forskel på objektiver, andet end hvor langt du kan zoome med det. Du bliver nødt til at undersøge blænden på de forskellige brændvidder, hvis du går op i kvaliteten af dine billeder.

Du kan godt have et 18-200mm objektiv med en høj blænde, der næsten ikke koster noget som helst, og en 18-135mm med en lav blænde som er meget dyrt.

Alting handler ikke om hvor langt objektivet kan blive, men hvor meget lys der kommer igennem. Det er det der er essentielt for kvaliteten, og det er det du betaler for.

Ellers kan du bare købe det kamera med 18-55mm og et 70-300mm ved siden af, for en lille tusse og så lade være med at spekulere på blænde, men så til gengæld ærgre dig over matte gnidrede billeder, med gryn og korn på, når du har zoomet helt ind i hestens øje.

• #11   6. jan 2012 Du kan jo også købe en 2x converter til dit objectiv så får du 270 ud af et 135mm. Har brugt 2x på min 75-300 og på min 500 det virker udmærket. Mange af de dyr billeder jeg har i album er med 75-300 og 2x converter det giver en lense med 150-600:)

• #12   6. jan 2012 Lolwut - Har du et godt råd mht mit ovenstående indlæg?

• #13   6. jan 2012 Photo - Kan du uddybe det? Evt et link? smiley Har aldrig hørt om det før

• #15   6. jan 2012 Mit råd er, at lade være med at fokusere så meget på brændvidde, det handler ikke kun om hvor langt du kan se, men også kvaliteten af det du ser.

• #16   6. jan 2012 Så længe du køber gode objectiv bort det ikke være nogle problem. Men lad være med at købe tamron. Det er godt nok det dåligeste du kan få. Køb sigma hvis det skal være lidt billigere

• #17   6. jan 2012 De objektiver der følger med er lavet af Canon, så det er det jeg umiddelbart regner med at købe smiley

Lolwut - Jeg ved ikke rigtig andet end det der står om objektivet, altså navnet, nu er jeg ikke fotograf, billederne er for sjov og jeg synes i stedet at det er vigtigt at jeg bliver glad for mit valg, ikke hvor teknisk godt det er - For nu har jeg haft Tamron (som Photo siger er meget ringe) og det var jeg super glad for smiley Jeg sætter pris på dit råd, men jeg synes ikke rigtig at jeg kan bruge det til noget i forhold til min egen tekniske viden.

• #18   6. jan 2012 Det er også helt fair, det kommer selvfølgelig også an på dit brug og dine forventninger.

Jeg har heller ikke selv nogle gode objektiver, rent blændemæssigt, men det er noget jeg er opmærksom på når jeg skal have nye næste gang.

• #19   6. jan 2012 det lolwut snakker om med blænden, styre hvor meget lys der bliver lukket ind i dit kamera, jo højere blænde, jo støre åbning, og jo mere lys kommer der ind, det betyder så at du kan tage billeder i mindre lys, fx når det er ved at blive aften om sommeren.
    Det styre også sløringen af baggrunden på dine billeder, men det hænger næsten også altid sammen med prisen, dem med høj blænde koster kassen.

Men de forskellige kits man kan købe er ganske fin kvalitet til prisen, var jeg dig havde jeg nok taget det Nr2 kit du linkede til, tager ikke mange sekunder at skifte lensen rundt.

Og drop helt sådan en extender (forstøre) det forringer kvaliteten meget, også mindsker den din blænde, der er vidst noget med at Canon's kamera ikke vil fokusere hvis den kommer over 5.6, og når du montere en extender på 2, så mindsker du blænden så du kommer op på F11, også skal der altså være en ordentlig røvfuld lys før dine billeder ikke bliver slørret... så gem dine penge, og spring over sådan en dims smiley

• #20   6. jan 2012 Og husk, at blændetallet er omvendt, så jo lavere blænden er, fx 2.8 fremfor 5.6, jo mere lys kommer der ind og jo bedre er kvaliteten.

Så den snyder lidt, men ved ikke hvorfor det er sådan.

• #21   6. jan 2012 Tak for hjælpen drenge! smiley Jeg har valgt at bestille kit nr. 2, og glæder mig helt vildt meget til at det kommer med posten på mandag smiley

• #22   6. jan 2012 Mit råd ville være en 24-70 2,8 L objektiv, eller Tokinas 28-80 2,8 den tager også fortræfelige billeder. Jeg ville klart vælge et lidt bedre objektiv, og så ikke så meget brændvidde, så ville jeg hellere gå tættere på eller væk.
    Tokinaen vil du kunne hive hjem for omkring 5000 brugt. og Canons kan du hive hjem for en 7-8000 brugt. Og de er begge PRIMA glas.

• #23   6. jan 2012 lolwut: man kan vel tænke på at der kommer 1:2.8 del af lyset ind i objektivet smiley det er jo mere lys end 1:5.6 del smiley

• #24   6. jan 2012 Nå ja, smart mand.

Sådan har jeg ikke tænkt på det.

• tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 2 Emner: 47 Svar: 495
    #25   6. jan 2012 squ da helt klart 18-200 , hvorfor nøjes med 135 mm , så skulle det da komme an på blænden men da det er biligglas du nævner her, så får du mest med 200mm ,man kan ikke montere med fordel en converter , den tar alt lyset omkring 2 blændetrin ,der skal man op i noget 70-200m f2,8 der får du også noget der virkeligt holder

• tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

#26   6. jan 2012 jeg ser lige flere skriver at 200mm ikke bliver brugt , så er det fordi de ikke helt har styr på at bruge det , man kan lave de sygeste profil billeder med 200mm en en flot sløret baggrund ,det kan du ikke med 135 mm fordi du trækker baggrunden med ind i billedet og det så bliver udslagsgivende for lysmålingen ,derved kan man få et forkert belyst billede

• #27   6. jan 2012 tom A: du kan bare bruge en høj blænde også gå tættere på med et 135mm, en 200mm på et 1.6 crop kamera er altså ikke særlig velegnet til portræt da det bliver til en 320mm i 35mm format, de lenser ud kalder portræt lenser er 50-135mm.
    Du kan self godt bruge en 200mm til det, men det er ikke lige dens bedste opgave specielt ikke på et crop kamera smiley

• #28   6. jan 2012 Jeg syntes nu at min 80-200 f2,8 Nikon performer fint ved 200mm til portræt, og har endnu en kunde tilgode at klage over et billede taget på 200mm (bryllupsfoto, model) og det er med et 1,5 crop. Så det kan sagtens bruges. Men ja man skal en kende længere væk end med FF, det indrømmer jeg gerne.

• tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

#29   7. jan 2012 lennard 80 - 200 er også et super glas, kan vist slet ikke sammenlignes med eks 18-135, eller for den sags skyld 18-200.
    men vi er ihvertfald enige . og kommer man for tæt på pga af lille brændevidde så kan billedet/motivet forvrænges pga af vidvinkeleffekten, så derfor gå væk og zoom ind i stedet, .
    men det kommer jo altid an på hvilket billede man vil have

• #30   7. jan 2012 Jep det er et godt glas, men detmar mere ment på at Morten p skriver at 200 mm på et krop kamera til portræt ikke er godt, hvilket jeg er ret uenig i, kender også flere af mine kollegaer der bruger et endnu bedre glas, nemlig 200mm f2 og det tager simpelthen så flotte billeder. Og ja det er dyre glas i forhold til 18-200.
    Har selv haft en 18-200 og som du skriver forringer det meget ved de 18mm i hvert fald for meget til mig, så solgte den.

• #31   7. jan 2012 Når vi siger portræt, så tænker jeg på et billede hvor personen posere foran kameraet, så ser jeg ingen grund til at bruge et 200mm, bare gå 1 meter tættere på.
    Kunne da fx aldrig finde på at montere min 70-200mm lens hvis jeg skulle tage billeder til en fest eller sådan noget, hvor man er tæt på hianden, så vil jeg kun få deres øjne med, med mindre jeg står 10meter fra dem.

• #32   7. jan 2012 Jeg bruger kun 18-200 på diskotekerne då det er nemt at tage billeder tæt på og langt væk uden masse bøvl. plus at billederne ikke behøver at være 100% perfekte var gang.

• tom a
    tom a Tilmeldt:
    feb 2007

#33   8. jan 2012 ok hvis man er ligeglad med kvaliteten så brug dog en mobil i stedet.
    troede vi talte om kvalitet ikke kvantitet

• #34   8. jan 2012 Tom A ikke alle sted som 100% kvalite er vigtigest. 8timer til en fest og 500 billeder måske så er et objectiv til 10000 lidt lige meget så virker et til 2500 lige så godt.
    Man må prioritere hvad man skal bruge tingen til. Selv har jeg 3 kameraer Canon 1100D 550D og en 5D mark3. Og ja det er ikke 5D jeg har med i byen kan jeg sige fasten den tager de bedste billeder....

Kommentér på:
18-200 mm objektiv vs 18-135 mm objektiv?

Annonce