Elektronik tekniker søges, spørgsmål om relæ? Elektronik tekniker søges, spørgsmål om relæ?
Jeg har mig en fin ældre forstærker som driller med at tænde engang i mellem.
Inde i den sidder der et 12v relæ (Omron G6A-2-H, 12VDC)
Ca.. 75% af gangene forstærkeren tændes slår dette relæ ikke til, hvilke gør at der ingen lyd kommer ud af højttalerene, men der kommer strøm på forstærkeren og lys i kontrol lampen.
Så vidt jeg har forstået gør dette relæ sådan at der ikke kommer et skarpt pop i højttalerne når strømmen tændes eller slukkes, altså at det forsinker forbindelses til højttalerne med et sekund til forstærkeren er "varmet op"
Jeg går ud fra at forsinkelsen er lavet ved at en eller anden kondensator opbygger strøm og når den er fuld er strømmen kraftig nok til at relæet slår til og at det måske er denne kondensator der skal udskiftes? (dette er et gæt da jeg ikke har nok forstand på den slags)
Jeg har fysisk åbnet relæet så jeg kan påvirke det med fingeren da jeg originalt troede at defekten kunne skyldes beskidte kontakt flader, men dette var ikke tilfældet.
Når man fysisk skubber til armen inde i relæet tænder lyden uden problemer men slipper man slukkes den igen, så fejlen kan altså ikke være at relæet ikke selv får skubbet til armen? (eller hvad? har som sagt ikke en 100% forståelse for den slags)
Så mit spørgsmål er til en med en teknisk baggrund der måske ved hvor jeg skal lede efter fejlen?
Håber at der er en der kan hjælpe
apr 2008
Følger: 18 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 61 Svar: 472
Fejlen kan stadig ligge ved relæet, den kraft du trykker kontaktfladerne samme med er langt stærkere end den kraft som spolen i rellæet frembringer. Men dette er langt fra sandsynligt.
Med kredsløb til forsinkelse af lyden er der uendelige mange måder de er bygge op på, lige fra følgere der sidder på udgangen, til simple tilslutninger i selve strømforsyningen.
Hvor gammel er forstærkeren ?
Hvad mærke/model er det ?
apr 2008
Og de sviner en hel del hvis de brister og der siver syre ud, eller de bare eksploderer
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 9 Emner: 6 Svar: 375
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 32 Svar: 366
Den er vel en 10~15år
Det er desværre ikke rigtigt muligt at finde et ordenligt diagram da det eneste der ligger på nettet er en pdf med for lav opløsning.
Diagrammet kan ses her
http://www.vegalab.ru/forum/attachment.php?s=cf33bf7c7bcf6c67adff481c5afc4c00&attachmentid=119473&d=1301924363
Der er ingen elektrolytter der har nogle synlige skader eller buler.
Jeg har testet lidt og fundet frem til at relæet ud over at beskytte højttalerene også er hvad der bruges til at skifte mellem høretelefoner og højttalere, det vil sige at sættes et høre telefon stik i så slår relæet fra og til igen når stikket fjernes
Når relæet først er slået til ved start af forstærker så fungere dem det skal og slår fra og til så mange gange men gider have stikket ud og ind på høretelefonerne.
Der er heller ikke strøm på relæet når det ikke vil slå til, har målt den til 10.6v når der er strøm på
Så det er med sikkerhed IKKE relæet hvor fejlen ligger
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 9 Emner: 6 Svar: 375
aug 2008
Fejlen ligger ikke i relæet da det slet ikke får strøm når fejlen opstår, altså må fejlen opstå et andet sted i systemet.
apr 2008
aug 2008
apr 2008
aug 2008
apr 2008
Men derfor er der stadig ikke noget diagram over hverken strømforsyningen eller styringen til relæet
aug 2008
Der er et billede af forstærkeren åben her
http://www.flickr.com/photos/hansthijs/3251929218/
Ved ikke om det kan hjælpe noget
Elektronik tekniker søges, spørgsmål om relæ?