{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
816 visninger | Oprettet:

MJ
MJ
Tilmeldt:
8. maj 2010
Følger: 1 Emner: 74 Svar: 548

Objektiv {{forumTopicSubject}}

Hej bb

Nu syntes jeg jeg er noget så langt med mit kamera at jeg skal have et nyt objektiv.
Men hvad skal man kigge efter?? Det skal bruges til model billeder primært, til tider ogs action billeder.
Vil værdsætte hvvis det ikke kostede alt for meget 1.5-2.4k ca??
Skal bruges på canon eos1000d.

Og så vil jeg hører om der er nogle der kender nogle fotoforretninger i eller i nærheden af skara i sverige?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Objektiv
  • MJ
    MJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 74 Svar: 548
    #2   5. aug 2012 Skal f ikk være så lavt så muligt?

  • #3   5. aug 2012 Canons 50mm f1.8 er et glimrende objektiv, til under 1000,-

    Du behøver ikke vildt lav blænde til portræt.


  • #4   5. aug 2012 Du kunne også købe et 60mm makro, koster vidst 2000 brugt, den kan både bruges til portræt, gade-billedere og makro smiley

    Men skal du have et 50mm køb sigmas 1.4 eller canyons 50mm 1.4 meget bedre kvalitet smiley


  • #5   5. aug 2012 Til portræt skal den være f2.8 eller lavere smiley

  • #6   5. aug 2012 Det kommer vel an på hvilken type portræt man har tænkt sig at tage.

    Vil du tage billeder som det her: http://www.flickr.com/photos/rgringo/3293210123/ - så ja, så skal du have så lav blænde som muligt.

    Men ønsker du billeder som disse, med fast baggrund i fx et studie, behøver du ikke så lav blænde - http://darkvenuspersephonae.deviantart.com/art/Vicious-152532625

    Uanset hvad kan du lige så godt købe et objektiv med så lavt blændetal som muligt, så kan du jo altid justere tallet op hvis fokusområdet bliver for lille.


  • #7   5. aug 2012 Jeg er enig, generelt er de fleste objektivet også skarpest/mest farve når den ikke er på den laveste blændetal smiley canon 50mm F1.4 mener jeg er på 2 til 2.8 smiley

  • #8   5. aug 2012 Til de flestes behov så vil jeg sige at 50 1.8'eren er fin, men personligt så syntes jeg at den bliver for lang med et crop kamera, så skal det være hvis man vil tage en masse hoved billeder. men hvis hele kroppen skal være med så er man for langt væk hvis i spørger mig.

    Du kommer nok heller ikke til at bruge f1.8 til portrætter, med mindre du kun vil have næsetippen skarp i billedet smiley

    Jeg vil nok sige at du skal finde noget imellem 20-150mm, sigma har en 17-70 eller 18-125 du kan prøve at kigge på.

    Men til de penge du vil give, får du ingen super lens, med mindre du vil have en prime, altså uden zoom mulighed.


  • MJ
    MJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 74 Svar: 548
    #9   5. aug 2012 zoom er ikke nødvendigt og derfor kan en prime linse godt gå smiley

    men er canon 50mm okay`? fordi prisen er jo fin fin smiley

    eller er der nogle andre man skal kigge på i stedet??


    zoom er ikke nødvendigt da jeg har en 18/200 sigma linse smiley mener jeg det er .) den er fin til dagligsdags brug men til det andet halter den lidt


  • #10   5. aug 2012 Altså så stor er forskellen nu heller ikke om det er 1,4 eller 1,8

    Ved 2m 30cm fra motivet, har en 1,4 på blænde 1,4 en DOF på ca 11cm
    Ved 2m 30cm fra motivet, har en 1,8 på blænde 1,8 en DOF på ca 14cm

    Altså en forskel på 3cm. Men igen, hvordan skal billederne tages, for hvis DOFen er alt for lille vil det være svært at stille 100% skarp på øjet, og fejlmargin er meget større for at få uskarpe øjne. Nu snakker vi her om en gut der har en 1000d så nok ikke en der lever af det.
    Hvis jeg skulle leve af det havde jeg valgt en 135 f2 til netop det job, da den smider skarpe billeder afsted med en lav DOF men jeg arbejder med det til hverdag. (tjener dog ikke på model billeder endnu, men gør på bryllupper)

    Så set i lyset af at vi snakker en gut, der ikke skal leve af det, og gerne vil have noget glas der performer til hans model billeder, så er en Canon 50mm f1,8 længe fin til hans behov. (og den sprænger jo ikke budgettet, og er han heldig kan det være han kan finde en med en smule mere tele, til sports delen, hvis det da er udenfor, for husker ikke at 1000d har den bedste ISO performance.)

    Men under alle omstændigheder havde jeg nok gået efter en 85 1,8 istedet, da den giver ham lidt mere længde til sports delen samt fine billeder til model, med en lækker Bokeh, og så er den jo til at komme til for penge.


  • #11   5. aug 2012 Ja mand, den der 85mm f1.8 er virkelig lækker! Det objektiv vil jeg til enhver tid anbefale!

  • #12   5. aug 2012 OT til lennard: ville du bruge et 135mm til et crop? Eller har jeg misforstået det? For så skal du da godt nok løbe langt for at tage et billede af et brudepar eller model smiley

  • #13   5. aug 2012 mon ikke han har full frame når nu han er proff smiley

    Men ja den 85 1.8 ser fin ud, men jeg havde nu nok været nærig også taget den 50mm, har dfen selv og til prisen så tager den nogle gode billeder, self er den ikke så god som min 72-200 2.8 is'er, men prisen er altså også noget helt andet =)


  • #14   5. aug 2012 Nej det ville jeg ikke, men den ville nu performe fint på min D800, på min Crop D300 bruger jeg enten en 17-55 f2,8 eller en 85 1,8 til tider kan min 50 1,8 komme på
    Dertil skal det siges at jeg stadig på mit FX kamera bruger min 80-200 2,8 på 200 til model og brude shoots, men det kan vi sikkert snakke længe om smiley

    Men igen at anbefale et glas der er så dyrt, til en der lige skal have hans første opgradering, er nok lige i overkanten.
    Han kunne jo også vælge en brugt Tamron 17-50 f2,8 den performer også RIGTIG godt med en super lækker og blød Bokeh den kan hives hjem brugt fra 1500 og op.


  • MJ
    MJ Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 74 Svar: 548
    #15   5. aug 2012 Jg vil ud og kigge på de forskellige og lige prøve dem for at se hvad jeg syntes smiley men tak for hjælpen smiley nu er jeg da blevet det klogere

Kommentér på:
Objektiv

Annonce