{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.718 visninger | Oprettet:

MacBook Air - Overheat problemer {{forumTopicSubject}}

Hej Baboom,

Jeg står med en et år gammel MacBook Air 13", som er standard med 4GB ram, 1.7 GHZ i5 og 256 GB SDD.

Jeg står bare lige med det problem, at den ofte bliver utroligt varm. Lige nu f. eks. har jeg brugt den et kvarter og er allerede godt varm.

Problemet: Når den når en hvis temperatur, er det som om den fuldstændigt cutter. Jeg venter tit mere end et minut for at loade Google. Youtube er no go, intet kan loades.
Jeg har en CoolerMaster ekstern kraftig køler under bunden og alt sammen.

Maskinen bliver kun brugt til elektronisk arbejde, omkring syv timer i gennemsnit om dagen. Den har aldrig været brugt til spil overhovedet.

Håber der er nogle som kan hjælpe, for jeg er ved at være godt træt af skidtet efterhånden.

Tak!

// Frederik

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MacBook Air - Overheat problemer
  • #2   13. nov 2012 ENIG..

Kan være den engang har fået et slag eller lign. så kølesystemet ikke virker optimalt..
    Måske det bare er en fejl..

Det er der ingen herinde der ved hvertfald smiley

•  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.569
    #3   13. nov 2012 Det kan også være støv.

• #4   13. nov 2012 Martin B

Fortæl lige en gang hvad du havde tænkt dig en software opdatering skulle kunne gøre ved varme problemer ?

• #5   13. nov 2012 Støv??

Er vi ikke enige om sådan et svin er blæserløst?

•  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

#6   13. nov 2012 Dalle J Evt. ved at rette bugs i driverne der gør at cpu, chipset og grafikkort ikke bruger kraft (Og dermed laver varme) på ingenting.

• #7   13. nov 2012 AssViolater

Bugs skulle jo ikke ku få CPU'en til at blive for varm.. Du skulle jo kunne belaste en CPU 100% uden at en computer bliver for varm og bugs kan jo ikke belaste den mere end 100%

• #8   13. nov 2012 En Macbook Air er ikke blæserløs. Det vil den ikke kunne være med så kraftig hardware. Havde det været en ARM chip eller lignende, så måske, men ikke en Intel chip. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Det lyder meget som om det er støv der sidder fast i heatsinken. Find et hul omme ved bagsiden - på macs er det ofte lige mellem skærm og computer luft udtaget er, og blæs lidt med en dåse komprimeret luft, så skulle det ordne sig selv.

Hint: http://admintell.napco.com/ee/images/uploads/appletell/Macbook_Air_Teardown2.jpg

• #9   13. nov 2012 ja okay. så det kun de gamle der er uden :). sorry

• #10   13. nov 2012 Martin B

Ja den bliver varm, men den må da ikke blive FOR varm.. Man sender da ikke noget hardware på markedet som ikke kan holde til en fuld belastning.. En bærbar skal jo som sådan ku køre med 100% cpu ydelse i døgndrift uden at den tager skade af det eller bliver for varm..

• #11   13. nov 2012 Nej, men det er da det han giver udtryk for i tråden at den netop bliver FOR varm. Og årsagen til det kan kun være en dårlig køler eller støv i køleren.. Ikke software relateret ..

• #12   13. nov 2012 Ja og et Apple produkt skal da slet ikke kunne blive "for varm"

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 544
    #13   13. nov 2012 Falle, fat nu det kan være begge dele.

Trådstarter. Hvis du vil bibeholde reklamations retten, så er det ind til Apple med den.

Hvis du vil have en hurtig løsning, så løsner du alle skruer på bunden og fjerner coveret, derfra kan du se en halv dæknet blæser, fjern gummiet og skru dækslet som sidder hen over af. Og så skal du i gang med at blæse (luft på dåse kan købes i thansen) husk at der er luft udtag under skærmen, kom også derind.

Næste skrift er at fjerne hele køleren (søg på youtube) fjern derefter alt det gamle kølerpasta på cpu, gpu og chipsæt, husk at rense efter med et egnet middel(f.eks rensebenzin, acetone, etc) påfør nu en lille klat(kogt riskorn størrelse) kvalitets kølerpasta, f.eks artic silver. Fordel det jævnt med et barber blad. Og sæt det hele sammen igen.

Slutteligt, så stop med at bruge din bærbar i sengen smiley
    Første trick, bringer den tilbage som da du købte den, sidste trick bringer temperaturen 5-10 grader yderligere ned(=blæseren stortset aldrig kommer højt nok op i omdrejninger til du kan høre den)

• #14   13. nov 2012 Tusind tak for hjælpen alle sammen!
    Det er utroligt så let det er at få hjælp herinde! Og super seriøst alle sammen, tak for det.

Efter hvad jeg har hørt, prøver jeg at tjekke om blæseren er blokeret for støv og evt. rense den. Hvis det ikke hjælper på skidtet, prøver jeg at installere alt nyt software og ryde ekstra godt op på maskinen.
    Hvis intet af det hjælper, smutter jeg en tur ind til der hvor den var købt.

Igen, mange tak!

// Frederik

• Quest
    Quest Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 544
    #15   13. nov 2012 Dalle, dine kommentarer iretterere mig nok til du får en uddybning.

Der gives udtryk i tråden for at den bliver for varm, mon ikke der tænkes på for varm i forhold til hvad den sættes til, eller for varm i forhold til hvad den var som da den blev pakket ud af kassen. At den bliver for varm er ikke ens betydning med den ikke kan holde til det, der er indbygget sikring som lukker ned for bærbaren hvis den bliver for varm.

Vi skal ikke meget mere end et år tilbage hvor iphone folket klagede over deres telefoner og ipads blev enormt varme efter en software opdatering, en software opdatering senere og problemet var rettet.

Vi skal heller ikke meget mere end 6 måneders tid tilbage hvor det nye mac os x fik skyld for sætte temperaturen i vejret på macbooks, og nedsætte batteri tiden drastisk. Et par opdateringer senere, og det er tilbage ved det normale.

Så jo, mangel fulde software opdatering kan sagtens være skyld i at temperaturen er for høj i en bærbar/telefon/what so ever, og blæseren deraf hammer derud for fulde drøn.

Slutteligt kommer jeg i tanke om en lille ting, #trådstarter. Du kan også prøve at resette smc. Det gøres på følgende måde:

1. Shut down the computer.
    2. Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
    3. On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
    4. Release all the keys and the power button at the same time.
    5. Press the power button to turn on the computer.
    Note: The LED on the MagSafe power adapter may change states or temporarily turn off when you reset the SMC.

Neden under her, kan du læse nogle af grundene til man skal prøve at resette smc, jeg har sat stjerner ud for dem der passer med dine problemer.

*** Fans
    The computer's fans run at high speed although the computer is not experiencing heavy usage and is properly ventilated.

Lights
    The keyboard backlight appears to behave incorrectly (on Mac computers that have this feature).
    The Status Indicator Light (SIL) appears to behave incorrectly (on Mac computers that have an SIL).
    Battery indicator lights, if present, appear to behave incorrectly (on portables that use non-removable batteries).
    The display backlight doesn't respond correctly to ambient light changes on Mac computers that have this feature.

Power
    The computer doesn't respond to the power button when pressed.
    A portable Mac doesn't appear to respond properly when you close or open the lid.
    The computer sleeps or shuts down unexpectedly.
    The battery does not appear to be charging properly.
    The MagSafe power adaptor LED doesn't appear to indicate the correct activity.

System Performance
    *****The computer is running unusually slowly although it is not experiencing abnormally high CPU utilization.
    Application icons may "bounce" in the Dock for an extended amount of time when launched.
    ******Applications may not function correctly or may stop responding after being opened.

• #16   14. nov 2012 "Der gives udtryk i tråden for at den bliver for varm, mon ikke der tænkes på for varm i forhold til hvad den sættes til"

Trådstarter skriver:
    "Problemet: Når den når en hvis temperatur, er det som om den fuldstændigt cutter."

Hvis noget cutter, som jeg forstår som fryser, så er der noget galt hardware mæssigt.. Selvfølgelig kan software godt få den til at fryse, men ikke pga varme idet at software ikke er i stand til at udnytte CPU'en mere end 100%, og det skal den ikke kunne fryse ved, medmindre der er noget galt som f.eks. dårlig kontakt med køler eller støv i den..

Og ja du har ret med de iPhone varme problemer og det, men det er også forskel fra at noget bliver enormt varm, og noget som bliver så varm at det cutter.. Eksempel vis grafikkort, nogle grafikkort kan blive op omkring 90+ grader.. Det er også enormt varmt, men ikke nok til at det cutter...

Jeg tror blot det er måned tråden forstås på ..

•  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

#17   14. nov 2012 "Hvis noget cutter, som jeg forstår som fryser, så er der noget galt hardware mæssigt.. "

Nej, og stop så. -.-

• #18   14. nov 2012 Så må du gerne lige forklare mig hvad det betyder

• #19   14. nov 2012 Men nej den kan godt misforstås.. Det behøver jo ikke være en hardware fejl, men i det her tilfælde tyder det jo på det.. Og hardware fejl behøver ikke betyde, at der er noget som er brændt af eller i stykker

• #20   14. nov 2012 Hold da op et drama over en afvigelse i forståelse..

Desuden kan crashes nemt forsages af software, men det har ikke så meget at gøre med udnyttelsen af CPU'en. Har I overvejet at der kan være mere end én ting i vejen med en computer? Det er jo åbenlyst at trådstarter ikke ved en fandens masse, så måske flere problemer er involveret - og derfor kan der ikke stilles én diagnose.

Varmen kan i hvert tilfælde afhjælpes ved at rense køleren, hvis den bliver varmere end normalt. Så må vi se om softwarens stabilitet følger med.

Kommentér på:
MacBook Air - Overheat problemer

Annonce