trådløst netværk med mulighed for fællesdrev? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen.
Nu roder jeg mig ud i noget jeg på ingen måde har forstand på, så håber der sidder nogle kloge hoveder der ud som ved noget om det.
Med flere bærbare computere i huset kunne vi godt tænke os at forbedre vores trådløse netværk.
Er det muligt at bygge det sammen med en form for hjemme-mini-server hvor vi kan have et fællesdrev til billeder og lignende vi gerne vil kunne komme til, uanset hvilken computer vi får sparket liv i.
Også gerne med mulighed for den kan køre en form for backup.
Og da det kun er noget vi skal kunne komme på hjemme fra, er jeg ikke på udkig efter en form for cloud løsning.
På sigt kunne det måske tænkes vi kom til at skifte telefonerne ud med nogle af de efterhånden ret populære smartphones og/eller en Ipad, vil det evt. også være muligt for dem at logge på sådan en løsning?
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 390
okt 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 544
Personligt kan jeg anbefalde Synology, har en masse fede funktioner og alt hvad du eftersøger. Der fåes apps til smartphones så serveren kan tilgåes fra disse, den kan indstilles til automatisk backup fra huset maskiner, den deler alle jeres medier ud på et fælles netværks drev, i kan sågar opsætte forskellige brugere med forskellige rettigheder (f.eks så sønnike med sin bruger, ikke kan komme til at slette ferier billederne) Og mange mange flere funktioner, den kan mere eller mindre alt, og i kan sågar opsætte den så den kan tilgåes ude fra hjemmet (selvfølgelig med password)
så i kan se ferier billederne hjemme fra svigermors computer.
De fåes i forskellige prisleje, til jeres behov behøver i absolut ikke en af de kraftigste, jeg vil dog anbefalde jer at gå efter en 2bay, som kan indeholde 2 harddisk på samme tid.
Hvor jeg så oven i købet, vil anbefalde at i køre en Raid løsning på disse, f.eks. raid 1. Det gør i bund og grund at alt hvad i ligger ind på NAS'en, først bliver lagt ind på den ene disk, og derefter spejlet til den anden disk. = Der er altid backup. Har man først en gang prøvet at miste alle sine billeder og dokumenter til en død harddisk, så sigter man for alt fremtid efter sådan en løsning.
Raid løsningen vil dog aldrig være en 100% sikker løsning, en tyv kan stadigvæk stikke af med boksen, og en brand kan ødelægge jeres data. Så hvis det er meget vigtigt, så sørg for at tage backup til en ekstern harddisk, et par gange årligt. Og lad den harddisk ligge hos en ven, skjult i garagen eller lign.
De fleste af synology's nas har også en usb port, så når sønnen kommer hjem fra skole med et usb stick med billeder fra klassen, kaster i blot dette i nasen og kopier billederne direkte derind på (mener sågar der er en knap til automatisk at gøre dette, på de fleste af modellerne) Omvendt, når i skal tage backup, sætter i blot usb harddisken til denne usb port, og så ind og vælge backup til denne disk (dette er klart at fortrække, frem for at skulle tage backup fra Nas -> Computer -> Ekstern harddisk, kan godt gå meget sløvt hvis det kan køre via trådløst netværk).
Held og lykke med det :).
trådløst netværk med mulighed for fællesdrev?