{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.853 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af spejlrefleks kamera... {{forumTopicSubject}}

Jeg er på udkig efter et spejlrefleks kamera og er kommet frem til følgende:

Canon EOS 1100D, PowerShot SX40HC eller PowerShot SX50HC
Nikon D3100 eller D3200
(Jeg er åben for bud på andre kameraer!)

Jeg har også kigget på nogle få brugte, så som Canon EOS 1000D og EOS 350D, men til en pris på alt mellem 1200-3000,- føler jeg det dybt åndssvagt at købe brugt, når et nyt kan fås til samme pris..

HVAD VILLE DU VÆLGE?


Mine eneste krav er sådan set kun at prisen skal lyde på højst 4000,-, hvilket nævnte modeller ER fundet til!
(Medmindre der virkelig er tale om noget helt unikt, som kun koster få hundrede kroner mere)

Og at kameraet skal være til at kunne tænde og tage billeder fra første dag, uden nogen former for kendskab til de mange funktioner..
Men dog med mulighed for senere at kunne ændre på stort set alt, da jeg løbende nok vil forstå hvad de forskellige funktioner/indstillinger er og betyder..


Det eneste af de nævnte kameraer jeg har prøvet, er Canon EOS 1100D hvilket jeg synes er ekstremt brugervenligt..
Men desværre uden de store indstillings-muligheder..
Jeg fandt f. eks. aldrig ud af hvordan man slog blitzen fra..



Det jeg tager billeder af er alt mellem himmel og jord..
Og mest bare ren leg..
Dog befinder jeg mig ret mørke steder til tider og der kan min mobiltelefon og mit 4-5 år gamle digitalkamera ikke rigtig længere følge med..
De kan dog stadig lyse stederne op og tager "brugbare" billeder, forstået på den måde at man kan se hvad det er, men kvaliteten halter sgu en del..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af spejlrefleks kamera...
  • #1   9. dec 2012 Jeg har et EOS 450D, med et 28-70 objektiv du kan få, med ny lader og batteri for 1.500 kr.

    Jeg har selv købt et Samsung NX-210 og er supergod for det, ved at NX-1000 fåes for 4.000 kr med en 7" Galaxy 2 tab.


  • #2   9. dec 2012 Det var nu ikke tiltænkt som en købs-annonce, men jeg sender dig lige en besked ang. dit EOS 450D her senere.. (:

    Det Samsung du nævner, ligner nu mere et digitalkamera med "rigtigt" objektiv, så det var ikke helt hvad jeg havde i tankerne.
    Men er selvfølgelig åben for at undersøge det nærmere..
    Dog kan jeg bare ikke finde det til under 4500,-


  • #3   9. dec 2012 Photocare har det til 4.000 kr, ved dog ikke om de giver dig den tab med som de får med af Samsung. Det er der mange forhandlere der ikke gør nemlig.

    Har købt mit her og der får du den med. Det har samme sensor som et "rigtigt" spejlrefleks kamera.

    (link fjernet)


  • #4   9. dec 2012 Køb et brugt Canon 50D og et Canon 50mm f1,8.

  • #5   9. dec 2012 Martin J,
    Du må have fået skrevet forkert i dit første indlæg, for Samsun NX-210 koster 6499,- på Photocare.dk..
    Det er NX1000 de sælger til 3.999,-
    (Og det link du har skrevet, er også på et NX1000 til 4.243,-)

    Men jeg tror gerne at et "Digitalt Kompakt Kamera" og "Digitalt System Kamera" kan gøre opgaverne langt bedre end en simpel mobiltelefon osv., men havde nu bare planlagt at få mig et "rigtigt" spejlrefleks kamera..
    (For det skal nemlig ikke erstatte min mobil eller 4-5 år gamle digitalkamera)

    Men tak for tippet om Photocare! - For Canon EOS 1100D er til salg for 3.999,- med 18-55mm & 75-300mm objektiv..
    (Ved så ikke om det er med stabilisator, hvilket jeg har svært ved at tro!)


    Peter F
    Jeg har kun set det i reklamerne i fjernsynet, men det er helt klart et jeg vil ud og kigge på og prøve! (:
    For har læst mig til på Nikon's webside at det skulle være ret så avanceret, men alligevel lige til at bruge, alt afhængig af hvor erfaren man er..
    Plus at det vidst også skulle have nogle funktioner som de andre jeg nævner ikke har..


  • #6   9. dec 2012 magnus j
    Det billigste Canon EOS 50D koster så desværre bare 4700,- her på Sjælland..
    Så det er desværre ude for min prisklasse..
    Og selvom det havde kostet 3500-4000,-, havde det nok stadig ikke haft interesse, da et nyt har langt mere interesse..
    ... Set ud fra returret, reklamationsret og forsikring.. - Hvilket er et must for mig.. (o:


  • #7   9. dec 2012 Altså, så længe det er til at bruge som fuldkommen nybegynder og senere stadig kan bruges af en med lidt/meget mere erfaring, så dækker det jo godt ind for alle typer! (:

    Jeg er også godt klar over at 4000,- ikke er mange penge når vi taler om kamera, men da jeg ikke går op i det og heller ikke rigtig kommer til det (set ud fra et til eks. 25.000,-) så vil jeg bare ikke gå højere..
    For faldt først for Canon EOS 1100D til 2400,-

    Jeg kan alligevel ikke se forskel på om det er taget med et til 5000,- eller 50.000,- smiley


    Jeg vil da helt klart bruge min formiddag i morgen på at køre i Elgiganten og kigge på kamera.. Og specielt D3200!

    At Google dem nærmere havde jeg faktisk slet ikke tænkt på og heller ikke at se videoer på YouTube, hvilket en af mine venner også foreslog mig..
    Men jeg vil da prøve at studere det nærmere indtil butikkerne åbner! (o:


    Og liiige et sidespring.. Så har to sælgere fra Elgiganten faktisk anbefalet mig at kigge efter Sony..
    Men har prøvet et for nogle år siden, hvilket slet ikke var til at finde rundt i..
    Desuden, så koster de også fra en 5.000,-, mig bekendt!


  • #8   9. dec 2012 Peter F

    "Og drop de der kompakt kamera der har fået et objektiv på."

    hvorfor?


  • #9   9. dec 2012 Peter F

    "som heller ikke tar lige så flotte billeder som et slr."

    et Canon EOS M har den samme sensor som et Canon 650D, og du kan bruge de samme objektiver på et EOS M som på alle de andre kamera? så den forklaring holder ikke stik...



  • #10   9. dec 2012 Om de kompakte er bedre eller dårligere har jeg selvfølgelig inden viden om..
    Men må indrømme at de aldrig har haft interesse..
    Min holdning er nu også at enten køber man et digitalkamera og ellers køber man et spejlrefleks..

    Dog tror jeg helt bestemt at et kompakt kamera tager langt bedre billeder end et simpelt digitalkamera, men alligevel..
    ... Det er enten eller..

    Også selvom de kompakte evt. er med samme dele som en spejlrefleks..
    Men tror nu ikke at de kan sammenlignes og yde lige godt!

    For jeg mener nu stadig at min mobiltelefon med 8MP kamera tager ganske nydelige billeder til mit forbrug!
    Jeg ønsker blot noget at kunne tage lidt bedre billeder med, mørkere steder og generelt bare få bedre kvalitet og eget valg af fokus.. (Sløret baggrund, som et eksempel)


    Jeg har lige set en video med det Nikon D3200 og det er helt klart et jeg vil kigge nærmere på!
    Dog er jeg da lidt skuffet over at de ikke har fået sat et vippe/dreje display i som Sony har i mange af deres eller Canon PowerShot SX40HC (Og 50) har..


  • #11   10. dec 2012 Peter F >>

    Suk, uvidenheden sejrer.


  • #12   10. dec 2012 Jeg har haft et 1100d. sindsygt fint kamera til prisen, men blev dog lige det gladere da jeg skiftede til et 550d.
    Hvor der er full HD film, bedre greb, og lige dét lækre.


  • #13   10. dec 2012 Rasmus C,
    1100D er rigtig fint og godt.. Men den korte tid jeg prøvede det, så er jeg da glad for at det ikke koster meget mere end de 2400,- på tilbud..

    Og ang. grebet, så synes jeg nu også at det er noget dårligt da jeg aldrig fandt ro med at holde på det..
    Samt at mine negle (som muligvis bare er for lange? smiley ) skrabede på..
    Jeg måtte hvert fald konstant have begge hænder på det..

    Nu ved jeg ikke hvad 550D kostede da det var fremme, men 600D står da til en 5.000,-, så det er nu ikke såå galt igen, men stadig over mit prisleje i forhold til at man stadig kan få en del til de højst 4.000,-


  • #14   10. dec 2012 Jeg har et 1100D og min kammerat har et D3100.

    De Nikon er 800kr dyre i Elgiganten end mit Canon. Men jeg kan næsten ikke se forskel på de billeder de tager. Lige meget om det er nat eller eller hvilke type billeder vi har taget.
    Objektivet er samme slags. Eneste der er anderledes er menusystemet samt hvordan knapperne sidder på kameraerne.

    Vi er dog begge fuldt ud tilfredse med vores kameraer. Men jeg er nu glad for at jeg har givet 800kr mindre end ham.


  • #15   10. dec 2012 Jaob,
    Selvfølgelig skal billederne også være gode..
    Men jeg giver nu gerne 1000,- mere for at få et som der kan indstilles noget mere på, når JEG vælger at skal kunne det..
    Og inden, skal det så bare kunne skyde afsted på AUTO..
    (Så længe billedkvaliteten er ens)

    Canon EOS 1100D er simpelt og lige til, men savner at kunne ændre på flere indstillinger, når jeg engang lærer hvad de alle er og gør..
    Som nævnt, så kunne jeg f. eks. ikke slå blitzen fra på de fleste af drejehjuls-indstillingerne..
    Det var vidst kun P og den som benyttes til billeder på eks. et musseum..



    Peter F,
    Det er helt korrekt at et kompakt kamera ikke er hvad jeg søger! (:
    MEN! - Hvis der var flere der talte godt om det og prisen virkelig var så meget lavere, så ville jeg muligvis være åben for at kigge på dem..

    Ja, der er ikke andet for end at jeg må få butikkerne til at tænde for lortet, så jeg kan se og prøve dem..
    Men da jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal prøve, så er det også lidt svært..
    Og ønsker heller ikke at stå som en idiot og løbe rundt i butikken og tage billeder af lamper, TV og hvad de nu ellers sælger.. smiley

    Men det er selvfølgelig den eneste måde jeg får dem afprøvet på.. Hehe..


  • #16   10. dec 2012 NO^DICKHILL !
    Det har jeg dog ikke problemer med. Jeg tager næsten kun billeder på M. Og så er alt justerbart. Og det passer mig fint smiley
    Jeg er ikke gode venner med menuen på Nikon. Og bryder mig heller ikke om at knapperne er på venstre side af displayet.

    Men igen. Det 1100D er købt pga. det lever op til de krav JEG har til et kamera. Min kammerat købte det Nikon fordi det levede op til HANS krav.

    Så kort og godt, så skal man jo finde ud af hvad man skal bruge kameraet til, og derefter købe kameraet.


  • #17   10. dec 2012 Jeg har selv et Canon EOS 1100D og jeg er ovenud glad for det, det er brugervenligt nemt at indstille og koster ikke alverden. Samtidig syntes jeg det er rigtig nemt at lære på.

    Havde heller ikke besvær med at slå blitz fra, det var rimelig nemt syntes jeg. Jeg har ihvertfald ikke fortrudt mit køb.


  • #18   10. dec 2012 Prinsesse Gert ©
    Stop med at efterabe mig smiley


  • #19   10. dec 2012 Jaob,
    Som jeg forhåbentlig (og sikkert) har nævnt, så tog jeg mig kun lov til at prøve min vens, da han selv lige havde købt en..
    Men på den halve til hele time jeg pillede ved det, lykkedes det mig nu ikke at få slået den fra..
    Ikke at jeg måske får brug for det, men det er stadig tanken med at jeg ikke kunne..

    Jeg giver dig dog ret at knapperne på venstre side af displayet (på D3100/D3200) ikke ser ud til at være særlig behagelige, men det må jeg jo opdage når jeg får et i hånden..
    Og ligeledes menuen..

    1100D er så i denne uge steget til 2800,- (normalpris), så nu er der kun lige under 1000kr. forskel på D3200 og 1100D..


    Men som uerfaren inden for spejlrefleks er det svært at købe et kamera til ens brug..
    Derfor forsøger jeg (hvilket også lykkedes) at indhente lidt tips og viden fra andre..
    Men vigtigst af alt, så skal det jo selvfølgelig være et jeg selv er glad for..
    (Menu, at holde på og generelt at bruge...)



    Prinsesse Gert ©,
    Det med at det er nemt at lære på, forstår jeg så ikke helt?
    For det fortæller jo stort set ingenting?
    Hvorimod Nikon gør med derse Guide-funktion.. (Set i video)
    Det vælger man f. eks. "sovende børn", hvor man så kan ændre på ÉN ting samt se et eksempel af billedet..
    Når man så trykker OK, vælger man om man vil se det i Live-View eller i søgeren..
    Vælger man søgeren, så ser man de valgte indstillinger mht. ISO og hvad det nu ellers hedder alt sammen, på displayet..


  • #20   10. dec 2012 Hjernen kegler lige et øjeblik, så hvis det er dårligt forklaret er det derfor.

    Det jeg mener er at jeg syntes EOS 1100D er et godt begynder kamera, altså hvor man kan lære alle de forskellige funktioner der er i alle spejlrefleks kameraer at kende, som lukke/brændetid osv. for at skabe nogle fede effekter, der syntes jeg det er nemt at komme igang da det er et forholdsvis simpelt kamera man hurtigt lærer funktionerne at kende på smiley


  • #21   10. dec 2012 Jaob - Skal prøve og lade være smiley

  • #22   10. dec 2012 Prinsesse Gert ©
    Jeg må så indrømme at jeg synes NÆSTEN det stik modsatte.. /:
    Giver dig dog ret i at det er super simpelt og lige til at gå i krig med..
    MEN... Jeg synes ikke jeg lærte noget som helst af det..

    Hvor jeg tror at den eneste mulighed for at lære med det kamera er ved at ændre på ISO, osv. og så se hvordan billedet bliver..

    Den video jeg så af D3200, var virkelig eminent! - Der lærte man virkelig noget (ikke af selve videoen), selvom kameraet også kunne klare det helt selv..

    Muligvis er jeg bare komplet idiot, hvilket jeg ikke vil afvise! smiley

    Men jeg så denne video, så hvis det har interesse kan I jo selv lure den.. (:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CXAJk18dlng

    Desværre så forklarer han bare ikke skide godt og de første "mange" minutter kan man nu godt springe over..


  • #23   10. dec 2012 Køb et Canon 1100D og så for de penge du spare kan du købe et Prime objektiv 50mm F1,8...

    må dog sige nikon har en god menu til begynder.

    men vile nok heller spare de penge og købe et canon + et 50mm.



  • #24   10. dec 2012 Og hvad kan det 50mm F1,8 så, som det medfølgende objektiv ikke kan?
    Tænker mest på at jeg stadig er nybegynder på det her punkt..

    Må indrømme at skulle jeg købe et nyt objektiv, så skulle det da være noget der kunne zoome langt mere end hvad dem der medfølger kan.. smiley


    Og noget helt andet er.. Hvor finder du objektiver til 1000,- ?
    For det billigste jeg har set er vel en 2-3.000,-


  • #25   10. dec 2012 http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameraobjektiver/EF50MM18/canon-ef-50mm-f-1-8-objektiv

    kan også købes for ca 400-500kr brugt.

    Jo laver Blændetal (F1,8) jo mere lys kan der komme ind til din sensor.

    her kan du ser lidt mere omkring blændetal smiley



  • #27   10. dec 2012 Der kan man bare se.. Hehe..
    Jeg mente ellers helt bestemt at jeg havde kigget Elgiganten efter objektiver, men åbenbart ikke godt nok.. (o:

    Men det lyder ikke som en dum idé at spare de 1000kr. på at købe 1100D og så bruge 800,- på et objektiv! (:

    Dog tænker jeg bare om det mon ikke var muligt at finde et med lavt blændetal og stadig med zoom?
    Og stadig til en overkommelig pris?
    (Undersøger selvfølgelig selv hvad jeg kan finde)


    Og mange tak for linket! - Jeg vil lige læse på det, her efter jeg har spist.. (:


  • #28   10. dec 2012 der er desvære ikke nogle zoom objektiver med lavt blænde tal i det pris leje smiley

    En telezoom med lavt blænde tal Fx en 70-200 f2,8 koster ca 6000-7000kr brugt på DBA.


  • #29   10. dec 2012 Okay, kan godt se at man ikke helt får samme blændetal på et objektiv med zoom..
    Om ikke andet, så ikke nede omkring de 1-2.000,- smiley

    Så jeg tror bare (hvis valget falder på 1100D) at jeg holder mig til det du nævner, hvis jeg ikke føler at det som ellers medfølger til kameraet er godt nok..


    Jeg vil se min dag an i morgen og hvis muligt, så vil jeg køre i Elgiganten og få prøvet Nikon D3200 (og D3100) af og evt. købe det med hjem for at få det prøvet rigtigt..

    Men jeg er nu ellers blevet meget åben for Canon EOS 1100D igen, da det stadig koster det mindre og der så ville være penge til ekstra objektiv.. (:
    (Eller bare for at spare de flere penge, da jeg er nødsaget til at tegne forsikring på det (o: )


  • #30   10. dec 2012 Hah, du var alligevel hurtigere.. (o:
    Havde ellers opdateret siden, for at se om du skulle have svaret..


  • #31   10. dec 2012 magnus j,
    Okay, så er det fuldkommen lige meget da det jo så ville komme til at koste mere end kameraet selv.. Hehe.. (o:


    Peter F,
    Jeg giver dig helt ret! - Det var nu heller ikke min plan som sådan..
    Men hvis det kan give mere lys på billedet og dermed mulighed for bedre billeder ved mørke steder (hvor det mest er planlagt at skulle bruges), så tager jeg det med i mine overvejelser..

    Jeg ville heller ikke købe det som det første, men så i det mindste vente lidt så jeg kunne se kameraet an og som du skriver, lære at bruge det da det helt klart har første prioritet! (:

    Men jeg finder desværre ikke ud af mange ting med enten kamera eller objektiv, uden at prøve det..
    Hvor jeg selvfølgelig er nødsaget til at få det med hjem og ud hvor jeg tager billeder.. (Hurra for returret.. (o: )

    For inderst inde er et kamera nu stadig "bare" et kamera for mig, selv selvfølgelig med den lille viden om at DSLR er langt bedre end et simpelt digitalkamera, et kompakt kamera og mobilen..


  • #32   10. dec 2012 Du skal slet ikke lytte til Hvad Peter F skriver! han har ikke forstand på hvad han snakker om!

    heller gå ned på kamera hus fram for objektiver!


  • #33   10. dec 2012 Åhh, det er så herligt sådan noget her.. (o:
    Alle siger noget forskelligt, men i skal ALLE bare være opmærksomme på at jeg værdsætter Jeres hjælp!! (:
    Nogle gange kan det bare blive forvirrende, da alle netop har forskellige meninger..


    Men som jeg ser det, så er de fleste kamerahuse vel nok lige gode når vi er nede i det prisleje her..
    Det er vel "bare" hvad man selv synes om, hvor godt man holder på det og hvordan man forventer menu'en skal være..
    Samt hvor meget hjælp og indstillingsmulighed man ønsker af det..

    For de har alle jo "samme" objektiv når man køber et kamera..
    (Ved godt at man også kan købe huset alene)



    Men for at slå lidt fast.. Så må jeg indrømme at Niko D3200 stadig har meget interesse, men mest pga. dens menu..
    Og så skulle det vidst også være en lille tand bedre mht. nogle funktioner?
    Jeg har så heller ikke prøvet eller set det selv, endnu.. Så måske jeg ændrer mening når jeg ser det..

    Dog har Canon EOS 1100D også stadig stor interesse, men stadig mest pga. prisen..
    Jeg var nu stadig noget skuffet da jeg fik det i hånden..

    Så jeg må se at finde det D3200, så jeg kan få be eller afkræftet om det har yderligere interesse.. (:


  • #34   10. dec 2012 Men lige for hurtigt at bringe noget helt andet på bane!
    Hvad så hvis jeg valgte at kigge efter brugte?
    Ville et Canon EOS 450D så være værd at følge op på, som jeg nu ellers blev tilbudt af 'Martin J'


  • #35   11. dec 2012 Fandt lige denne guide på BT, om den er brugbar ved jeg endnu ikke, har ikke lige fået læst den igennem.

    (link fjernet)


  • #36   11. dec 2012 Super! - Og mange tak! (:
    Jeg har godt nok heller ikke fået set på linket endnu, men vil jeg forsøge at tage mig tid til senere..
    Igen, tak!


  • #37   11. dec 2012

    Hvad har I så at sige om Sony Alpha A37 til 3500,- ??
    Var i Elgiganten tidligere, men de kan jo ikke finde ud af at have deres ting tændt, så må ud i en større afdeling på et andet tidspunkt..
    Men tog lige nævnte kamera i hånden og for saaaatan hvor lå det godt i hånden!!!


  • kirstine d
    kirstine d Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #38   17. dec 2012 Hej, ville lige knytte en kommentar til dette emne, da jeg selv skulle vælge kamera for lidt over et halvt år siden:)
    Jeg synes ikke man kan sige, at enten Canon eller Nikon er bedst, det er ligesom diskussionen med pc og mac, og canon og Nikon laver begge modeller i alle kategorier, hvis man kan sige det sådan.
    Jeg er selv helt nybegynder med dslr, og valget stod for mig imellem canon eos 600d og Nikon d5100, da de begge ligger i "øvre-nybegynder" kategorien. Efter et par måneders research, hvor jeg fandt ud af, at de to producenter laver kameraer med hver deres styrker og svagheder, endte jeg med at vælge Canons model, simpelthen fordi det kamera ligger fantastisk i hånden på mig og menuen er (for mig) nem at finde rundt i, hvor Nikon slet ikke føltes rar i min hånd og deres menu var for mig ikke intuitiv.. Og begge ting er altså vigtige! Der er jo ingen grund til at gøre tingene for svære for dig selv fra start..
    Derudover kan jeg anbefale dig at handle med en CLICK forretning, da de ved hvad de snakker om, rigtig gerne svarer på spørgsmål efter købet og her har du mulighed for at leje objektiver for at prøve dem af inden du smider penge efter dem:) (nej, jeg er ikke ansat der, havde bare selv en god oplevelse)

    Jeg kan kun sige, at jeg elsker mit kamera og ikke er i tvivl om, at jeg tog det rigtige valg (for mig) ved købet. En ting der er kommet mig til gode tit, er at 600d har vippeskærm - det er altså smart, hvis du gerne vil tage billeder af ting på jorden.
    Jeg ved godt, at de kameraer jeg har nævnt er i en lidt anden prisklasse (4.500-5.000) end dem du selv nævner, men det er egentlig også bare mest for at sige, at valget mellem Canon og Nikon ikke er så vigtigt igen. Men hold dig til et af de to alternativer, og glem de andre:)

    Hvis du vil se hvordan en helt, helt nybegynder (mig) har taget billeder med et eos600d, så er du velkommen til at kigge forbi min Flickr konto. Her ligger en del af de billeder jeg har taget med mit kamera helt fra start i ca. juni i år, og selvom jeg roder rundt i indstillingerne i starten, så er billederne helt okay: www.flickr.com/kirlir88
    Håber du finder dig et godt kamera:)


  • #39   20. dec 2012 Tusind mange tak for dit svar, Kirstine! (:
    (Og jeg beklager mig noget sene svar...)

    Det du skriver der, har godt nok været en "mangelvare" den seneste tid..
    Ikke at det som sådan hjælper mig tættere på et valg, men at jeg virkelig skal vælge det JEG føler er rigtigt og det JEG synes bedst om..
    (Og dermed føler at pengene er givet godt ud..)

    Netop fordi at der som sådan ikke er den store forskel på de forskellige mærker og modeller, når det ikke er til andet end gak & gøjl..


    Det har jeg selvfølgelig hele tiden vidst, men har bare tænkt at hvis jeg fik noget mere ud af at vælge Nikon, så ville jeg da gå mere efter det..
    For jeg synes at begge lå lige godt i min hånd.. (1100D & D3200)

    Dog tog jeg hurtigt et Sony Alpha A37K i hånden og der gled min hånd og fingre bare på plads med det samme..
    SUUPÉR at holde på!
    Og så har det jo også vippe-skærm, hvilket jeg ville sætte rigtig stor pris på!
    Det er altså en lækker detalje, at man nemmere kan tage billeder nede/oppefra og stadig følge med i hvad ..



    En af mine venner har netop købt Canon EOS 1100D men han er nok ikke så interesseret i det at han går ud og køber tilbehør osv...
    Dog kunne jeg nok få lidt hjælp til kameraet, hvis jeg havde problemer..
    Men det plejer nu ikke at være noget problem for mig at lære at bruge elektronik.. (o:

    Og den dag jeg var hjemme hos ham og legede med det, der lød det næsten til at jeg allerede havde fundet ud af mere om det, end han havde på de få dage han havde haft det..




    Jeg har også forhørt mig inde på fotostart.dk og de anbefalede mig at købe et brugt..
    (Snakken har mest gået på Canon)

    Det er jeg også blevet meget åben for, men er begyndt at droppe det igen..
    Et brugt på DBA står gerne til 2000kr. og op..
    Der taler jeg altså om 5-6 år gamle 350/400/450D..
    Det er så kun 5-800kr. mindre end hvad et NYT 1100D koster og der er 2 års reklamation..

    Jeg har set flere brugte, hvor blitzen er defekt og et enkelt kamera der godt kunne tænde men ikke tage billleder, så hvornår ville det ske for det brugte jeg evt. køber..


    Men jeg er nået dertil at jeg har sat det hele på pause, venter på at min løn kommer i morgen og så må jeg se hvad jeg gør..
    Måske dropper jeg det helt og lever videre med min mobiltelefon?
    For uanset hvad, så synes jeg at jeg hurtigt kommer op på mit prisleje da der skal købes taske, SD-kort og ekstra objektiv (50mm f/1.8) som minimum!
    (Og ved brugt, nok gerne et nyt batteri)

    Muligheden er også kun at købe et kamerahus..
    Eksempelvis. 1100D til 2275kr. eller 600D til 3500kr.
    Men så skal der købes to objektiver, da jeg jo også gerne skal have et "almindeligt"..
    (Det 18-55mm IS objektiv der normalt følger med koster fra nyt 1000kr. og det 50mm f/1.8 koster 809kr.)




    Jeg har lige luret dine billeder igennem og de ser sgu gode ud!!
    Men jeg ville sgu nok ikke kunne se forskel om det var det ene eller det andet kamera og hvilket objektiv der blev brugt..
    Eller hvordan indstillingerne stod, så derfor er det også at jeg simpelthen spørger om "ALT"..


    Og igen, mange tak for dit indlæg! (:
    Det fik da afklaret lidt, men ikke direkte hjulpet på hvad jeg skal vælge..
    Men Canon bliver det nok, da det er billigst..

    Dog har de bare nogle dyre objektiver..
    De koster enten ingenting eller alting! smiley
    Hvor Nikon har lidt i alle prisklasser..
    (Hørt fra fotostart.dk)


  • #40   20. dec 2012 Av... UNDSKYLD ROMANEN! /:

  • #41   21. dec 2012 KAMERA ER KØBT!
    Valget faldt på Sony Alpha A37K !

    Jeg kørte dog derop for at hente et Canon EOS 1100D, men da en ven spurgte om vi skulle være sammen i dag og selv har 1100D, så tænkte jeg at jeg ville købe et andet for at vi kunne sammenligne det..
    Hvor jeg så ville have Nikon D3100.. - Meeen, det havde de så bare ikke hjemme..
    Så Sony it is!


  • #42   21. dec 2012 Hvis ikke du er Pro så vil jeg råde dig til at købe et 18-200 objektiv (. 18-250 hvis der er penge til det ) Så behøver du kun 1, og skal ikke skifte konstant ( eller rende rundt med dem)

    Hvilket hus du køber d3100/d3200 - 1100d er ligegyldigt, det er dit budget der bestemmer. Det er kun ganske få % af hobby folket som tager bedre billeder med et 3200 ifht. 3100.


  • #43   22. dec 2012 Tak for dit indlæg! (:
    Jeg er rigtig glad for at folk også melder ind med hvilke objektiver jeg skal holde øje med..

    Jeg er på ingen måde pro., øvet eller noget andet.. smiley
    Men jeg SKAL ud og have mig et objektiv med større zoom, efter jeg så det min ven havde fået i tidlig julegave igår..
    (Også noget xx-200/250mm - husker det ikke)


    Jeg har godt nok købt et Sony nu, men det ryger tilbage i butikken enten i dag eller efter julen når de åbner igen..
    For vi sad jo og sammenlignede min vens Canon EOS 1100D og mit Sony Alpha A37K (som blev rost til skyerne af sælgeren) og hans gør det altså langt bedre..
    Om ikke andet er det bare meget nemmere at bruge!

    For da jeg skal tage billeder i mørke, så stillede vi vores kameraer udenfor på et bord (vi har intet stativ), legede lidt med lukketid, ISO og hvad vi nu ellers fik pillet ved og selv med samme indstillinger blev hans billeder blev LAAANGT mindre grynet..

    Så mit valg er egentlig faldet på Canon EOS 1100D, men vil så godt lige prøve Nikon D3100 først..
    Jeg har droppet D3200, da jeg hører flere steder (og du skriver det jo også) at de er "ret så ens"..



    Og så lige en lille sidekommentar, så er det Sony Alpha A37K jeg har købt mig nu, jo med elektronisk søger hvilket jeg virkelig ikke kan se nogen fordele i.. :S
    Men havde ikke undersøgt så meget om det Sony her og ville bare hjem med et igår..

    Og så blev de første 400+ billeder da allerede skudt igår, men synes altså ikke om resultatet, uanset om kameraet stod på "auto", S, M, P eller hvad der nu ellers var at vælge..


  • #44   22. dec 2012 Jeg fik anbefalet et Tamron 18-200, udfra devisen, kvalitet til prisen smiley

  • #45   22. dec 2012 Arh, 1700,- er nu billigt nok (synes jeg), hvis det altså er sådan et her du taler om..
    http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameraobjektiver/TAM18200SONY/tamron-af-di-ii-18-200mm-objektiv-til-sony

    Og så er der også 70-300mm til 1300,-
    http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameraobjektiver/TAMRON70300S/tamron-70-300mm-di-tele-zoom-objektiv-til-sony


    De koster det samme til Canon & Nikon..
    Dog er det uden billedstabilisering.. (Mest tiltænkt Canon, da mit Sony har det i huset)


  • #46   22. dec 2012 Yep. Prisen fejler intet smiley

    Jeg blev frarådet et 70-300. Fordi man så er nød til at skifte objektiv hele tiden. Og derfor ender med altid at have 18-55 på. Fordi man ikke kan undvære "ingen" zoom smiley


  • #47   22. dec 2012 Ohh.. Ja, der tænkte jeg mig så ikke lige om.. Hehe..
    70 er selvfølgelig en god del, så det forstår jeg godt nu..

    Men et 18-200/250 er hermed skrevet bag øret, sammen med et f/1.8 objektiv, til når jeg finder ud af hvilket kamera jeg vil beholder.. Hehe..


    Jeg er stadig skuffet over mit Sony, men er dog begyndt at pille lidt ved det igen, så må jo se om jeg bare havde overset nogle indstillinger siden mine billeder blev grynet..

    TAK for tippet! (:


Kommentér på:
Hjælp til valg af spejlrefleks kamera...

Annonce