Reklemationsret og rooting Reklemationsret og rooting
Hej allesammen
For 1 måned siden købte jeg en samsung galaxy s7. Allerede på 2. dagen oplever jeg at min telefon genstarter random en énkelt gang. Detter sker 3-4 gange 3 dage efter. Jeg begynder at slette apps for at troubleshoot min mobil. Efter sletningen af apps går der 3 dage uden noget. Lidt over 1 uge efter vælger jeg så at root min telefon fordi jeg tror problemet er gået væk. Root lykkes uden problemer men 3 dage efter begynder min mobil at fryse og genstarte igen
Siden da har jeg installeret stock firmware og problemet bliver ved. Efter fabriksinstillinger og safe made u name it. Har søgt meget på nettet efter dette problem. Det kan kun være et hardware problem som har været der fra starten, og har intet med rooting at gøre.
Nu kommet problemet så. Jeg tog kontakt til samsung og de siger selvfølgelig at deres garanti bortfalder ved rooting. Dette er forventeligt og acceptabelt, da de selv bestemmer over deres egen garanti. Jeg har søgt mig frem til at det vil koste op i mod 3400 at få skiftet bundkort og hele pivtøjet, hvis jeg sender den til reperation. Det har jeg simpelhen ikke tænkt mig at betale selv, da jeg ved at mobilen var defekt fra start.
Nu vil jeg høre om nogen af jer har erfaringer med reklemationsretten i forhold til rooting. Jeg ved at bevisbyrden er hos sælger når vi er inden for 6 måneder af købet. Men ud fra min historie kan vi jo næsten udelukke at mit root har forsaget det her problem. Jeg har søgt internettet tyndt, men på i Danmark kan jeg ikke finde en ligende sag, kan forstå hvis det er min software som er ødelagt mobillen men det kan jeg med god tro sige det ikke er.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Fra starten burde du havde kontaktet sælger og indleveret din mobil, så havde du større chancer for at få den lavet eller få en ny men nu da du har rooted den så er du på skideren...for du kan ikke føre den tilbage til fabrik standard.
sep 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Som sagt vil jeg henvise til min sidste del af tråden, hvor det er sælger, som har bevisbyrden at det er mit root det har forsaget at enten bundkort/cpu battery whatever får min telefon til at crash, hvilket ikke er realistisk.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Defekt batteri - garanti/reklamationsret...men det er jo ikke det vi snakker om som er problemet.
Sælger kan da nemt bevise en rooting så her har han en stærk bevisbyrde...
sep 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg vil gerne henvise hertil
https://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html
Ja han kan nemt bevise at den har været rooted specielt når jeg har sagt det til ham. Problemet er at kan skal vise at rooting har forsaget problemet med bundkortet eller cpuen. Du kan ikke bare sige at rooting er roden til alle fejl på bundkortet.
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Men jeg syntes du skulle snakke med sælger for her hjælper det jo ikke noget.,
i læmands sprog så er der foretaget konstruktive ændringer så du har en meget lille bevis byrde at problemet ikke er opstået via rooting.
dec 2014
Følgere: 3 Svar: 392
Læs lige det her. http://www.howtogeek.com/240417/does-rooting-or-unlocking-void-your-android-phones-warranty/
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
dec 2014
Følgere: 3 Svar: 392
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
Reklemationsret og rooting