2.142 visninger
|
Oprettet:
MOBIL TIL REPERATION I 4 UGER? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg var inde i telia for 4 uger siden for at aflevere min nokia n95 8gb til reperation nu er der jo så gået 4 uger? kan det virkelig være rigtigt? kan man ikke få gjort noget?
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.519
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.519
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.519
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 14 Emner: 166 Svar: 1.331
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 113
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 113
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
Så kræv en ny ! Det har du krav på !
jan 2007
Følger: 1 Svar: 22
Reklamationsfristen er forlænget til 2 år
En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1. januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år.
Garanti
Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og 'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som aldrig kan begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven. For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved at tilbyde en adgang til at få varen repareret gratis i 5 år.
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)
Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.
Afgørelser efter den nye købelov
To afgørelser i Forbrugerklagenævnet viser, at man også dér opfatter den nye købelov som en stramning af beskyttelsesreglerne i forhold til tidligere.
Kun 1 forsøg til at reparere:
En kunde reklamerer over sin mobiltelefon allerede 2 måneder efter købet. Varen bliver repareret, men samme fejl dukker op igen. Kunden får tilbudt en lånetelefon, men Forbrugerklagenævnet finder, at ét afhjælpningsforsøg er tilstrækkeligt og kunden får sine penge retur.
Ombytning må ikke udskydes:
En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.
Tillægsforsikringer
Det har vist sig, at branchen har benyttet den nye købelov som et påskud for at sælge tillægsforsikringer. Det er sket med den begrundelse, at den nye købelov indeholder en 6-måneders formodningsregel, som kan betragtes som en slags garanti. Argumentet fra tillægsforsikrings-sælgernes side har været, at hvor man tidligere kunne forvente en 1-årig garanti ved siden af den 1-årige reklamationsfrist, undlader sælgerne i dag at give garanti, fordi købeloven indeholder en 6-måneders formodningsregel. Derfor oplyser sælgerne, at den nye købelov stiller forbrugeren ringere end hidtil.
Forbrugerrådet har krævet, at tillægsforsikringerne ikke skulle sælges under påskud af, at købeloven stiller forbrugeren dårligere. Endvidere har vi opfordret kunderne til at stille krav om tilstrækkelig information i forbindelse med salget. Det tyder på, at branchen har rettet ind og ikke længere henviser til købeloven. Generelt kan man sige om tillægsforsikringer, at det naturligvis er op til kunden selv at vurdere, hvorvidt der er behov for at forsikre sine varer. Forbrugerrådet finder ikke, at der er et stort behov, da man oftest vil være tilstrækkeligt beskyttet af købeloven og en sædvanlig familieforsikring.
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.519
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 168 Svar: 592
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
Lille - My .
Det har du ikke ret i. I har ikke krav på en skid.!!!
Den med differencen har du heller ikke ret i. Det kan være du er heldig at Teliabutikken går med til den, hvis DE FØLER FOR DET! Og det gør de i øvrigt også KUN hvis den bliver ombyttet til en ny salgspakke!!
Du kan gå ned i Teliabutikken og spørge dem hvor langt den er, er du ikke tilfreds kan du bede dem om at lave en reklamation til Nokia over for lang servicetid.
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.519
jan 2007
Følger: 1 Svar: 22
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 40 Svar: 1.519
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 697
Har været igennem det 2 gange nu den ene gang med kontakt til forbrugerstyrelsen
jan 2007
Følger: 1 Svar: 22
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 422 Svar: 1.391
Det er ikke alle rep. de kan klare i DK.. så nogle gange skal de til et Hovedested.. f.eks. findland nu da det er Nokia.. og så tager det også lidt tid der jo...
HVis de ikke har delen hjemme, kan det også tag tid... osv...
det hjhælper ikke at gå ind og klage eller blive sur over det i telia.. men du kan pænt gå ind og høre om den snart er færdig... men det er jo ikke deres skyld du har købt en dårlig Nokia n95
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 243
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 422 Svar: 1.391
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 113
se her vis det er
feb 2007
Følgere: 1 Emner: 35 Svar: 880
sep 2008
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 73
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
Det får jeg ikke noget ud af, jeg kender skam reglerne. Jeg arbejder i en telebutik?
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 14 Emner: 166 Svar: 1.331
<b>HAR JEG RET TIL AT GÅ NED OG SIGE JEG VIL HAVDE EN NY MOBIL?</b>
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 14 Emner: 166 Svar: 1.331
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
Og bare vær hård
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
Lyt du hellere til en der har styr på det, du gør bare digselv til grin..
Gør det jeg har skrevet. Det kommer du længst med.
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
Opsigelsesafdeling?? DET ER DER SKU IKKE NOGET SOM HELST DER HEDDER!! hahaha.
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
så lad være med at nedgøre mig - jeg svarer manden på hans spørgsmål - ville ikke påstå det hvis jeg ikke var 100 på det !
SNAK ORDENLIGT !!!
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
Jeg snakker skam ordentligt. Men det er der ikke noget der hedder.
Hvorfor skulle jeg ringe til kundeservice?
Jeg har skam styr på hvad de har, hvad de ikke har osv??
Hvis du ikke har læst ordentligt hvad jeg har skrevet sælger jeg Telia selv??? Så det har jeg skam nok styr på?
Der er jo ingen grund til at udlevere forkerte informationer til "manden".
Men det er ikke noget jeg gider diskutere videre.
MENNESKEHANDLEREN
Hvis du vil have et rigtigt konkret svar, som er SANDT, så skal du være velkommen til at sende mig en PB.
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Fotoprofiler: 1 Emner: 22 Svar: 574
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 14 Emner: 166 Svar: 1.331
jun 2008
Følger: 1 Svar: 8
jeg har et fladskærms tv som har været til rep. 3 gange nu... i butikken siger de at de ikke kan gøre noget fordi de ikke kan finde fejlen fordi den er periodisk. de har haft den siden den 16 dec. 08 og jeg har stadig ikke fået det og de har stadig ikke fundet nogen fejl. fejlen er at når jeg tænder fjernsynet så er der lyd men ingen billede så jeg skal slukke og tænde igen og så kan jeg være heldig at der er billede på...
hva fanden gør jeg?
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 96 Svar: 672
Forbrugerstyrelsen med det samme.
MOBIL TIL REPERATION I 4 UGER?