{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MOBIL TIL REPERATION I 4 UGER?
  • #1   15. okt 2008 min har også været der i 4 uger nu :s

• #2   15. okt 2008 har du fået en lånetlf ?

• #3   15. okt 2008 fik jeg ikk.. men har mobiler her hjemme (: så behøver ikk en.. men vil da stadig ha min mobil smiley

• #4   15. okt 2008 Så har du krav på at få en ny - de må holde den 1måned hvis ikke du har fået en låne - så op i butikken og gøre krav på at få en ny !!!

• #5   15. okt 2008 få en ny hvad? smiley mobil? altså den som jeg har sendt til reperation?

• #6   15. okt 2008 jeg har heller ikke fået låne da jeg havde en ekstra der hjemme. men fik det tilbudt.

• #7   15. okt 2008 Jaae - du kan også vælge en anden model og så betale defferencen - det er jeg 100 på, for det sagde telia til mig ! Så den er god nok - hvis de nægter i butikken så ring til telia og tryk 4 - 2 - 2 og så får du opsigelses afd - de kan HVERTFALD hjælpe dig - vi har lige fået tre nye mobiler

• #8   15. okt 2008 efter 4 uger har du krav på en ny tel . min kammerat har lige fået en helt ny sony ericsson

• #9   15. okt 2008 Hov - stavefejl uden beregning !

• #10   15. okt 2008 det er telia selv der siger det . og det står i købe loven . ligesom anden gang den ryger til rep med samme fejl så re det også en ny

• #11   15. okt 2008 Det er skam sandt - jeg har selv fået det - 3 gange, min kærestes - min mors og mig !

Så kræv en ny ! Det har du krav på !

• IrmscherMann .
    IrmscherMann . Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Svar: 22
    #12   15. okt 2008 Her er lidt hygge læsning:

Reklamationsfristen er forlænget til 2 år
    En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1. januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år.

Garanti
    Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og 'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som aldrig kan begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven. For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved at tilbyde en adgang til at få varen repareret gratis i 5 år.

Formodningsreglen/6-måneders reglen
    En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
    (Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)

Vælg mellem ombytning og reparation
    Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.

Afgørelser efter den nye købelov
    To afgørelser i Forbrugerklagenævnet viser, at man også dér opfatter den nye købelov som en stramning af beskyttelsesreglerne i forhold til tidligere.

Kun 1 forsøg til at reparere:
    En kunde reklamerer over sin mobiltelefon allerede 2 måneder efter købet. Varen bliver repareret, men samme fejl dukker op igen. Kunden får tilbudt en lånetelefon, men Forbrugerklagenævnet finder, at ét afhjælpningsforsøg er tilstrækkeligt og kunden får sine penge retur.

Ombytning må ikke udskydes:
    En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.

Tillægsforsikringer
    Det har vist sig, at branchen har benyttet den nye købelov som et påskud for at sælge tillægsforsikringer. Det er sket med den begrundelse, at den nye købelov indeholder en 6-måneders formodningsregel, som kan betragtes som en slags garanti. Argumentet fra tillægsforsikrings-sælgernes side har været, at hvor man tidligere kunne forvente en 1-årig garanti ved siden af den 1-årige reklamationsfrist, undlader sælgerne i dag at give garanti, fordi købeloven indeholder en 6-måneders formodningsregel. Derfor oplyser sælgerne, at den nye købelov stiller forbrugeren ringere end hidtil.

Forbrugerrådet har krævet, at tillægsforsikringerne ikke skulle sælges under påskud af, at købeloven stiller forbrugeren dårligere. Endvidere har vi opfordret kunderne til at stille krav om tilstrækkelig information i forbindelse med salget. Det tyder på, at branchen har rettet ind og ikke længere henviser til købeloven. Generelt kan man sige om tillægsforsikringer, at det naturligvis er op til kunden selv at vurdere, hvorvidt der er behov for at forsikre sine varer. Forbrugerrådet finder ikke, at der er et stort behov, da man oftest vil være tilstrækkeligt beskyttet af købeloven og en sædvanlig familieforsikring.

• #13   15. okt 2008 jeg har forsikring på.. men alligevel har jeg ikk fået den endnu :s

• #14   15. okt 2008 min n82 har været der i 5 uger nu

• #15   15. okt 2008
    Lille - My .
    Det har du ikke ret i. I har ikke krav på en skid.!!!
    Den med differencen har du heller ikke ret i. Det kan være du er heldig at Teliabutikken går med til den, hvis DE FØLER FOR DET! Og det gør de i øvrigt også KUN hvis den bliver ombyttet til en ny salgspakke!!
    Du kan gå ned i Teliabutikken og spørge dem hvor langt den er, er du ikke tilfreds kan du bede dem om at lave en reklamation til Nokia over for lang servicetid.

• #16   15. okt 2008 irmchermann - nu er min mobil så snart 1 år gammel.. og så kom jeg til at ødelægge skærmen (skete ved et uheld og forklaring har de fået) og har forsikring på.. men har ikk fået den endnu..

• IrmscherMann .
    IrmscherMann . Tilmeldt:
    jan 2007

#17   15. okt 2008 Jelle- hvad er det for en forsikring? De burde uden at blinke, give dig en ny(alt efter hvordan forsikringen et tegnet) enda uden at forklare hvordan, når man har valgt at tegne en forsikring.

• #18   15. okt 2008 det er en skades forsikring uden tyveri sikring.. og betaler for det hver 3 måned.. så forstår ikk hvad deres problem med den er,..

• #19   15. okt 2008 iflg, forbrugerstyrelsen kan du gøre krav på en erstatningstelefon hvis din defekte tlf ikke kan laves inden for en rimelig periode, generalt omkring 4 uger.
    Har været igennem det 2 gange nu den ene gang med kontakt til forbrugerstyrelsen

• IrmscherMann .
    IrmscherMann . Tilmeldt:
    jan 2007

#20   15. okt 2008 Nej, det kan jeg godt følge dig i..

• Just Me ?
    Just Me ? Hjælpe-administrator

Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 422 Svar: 1.391
    #21   15. okt 2008 3-4 uger er normalt...

Det er ikke alle rep. de kan klare i DK.. så nogle gange skal de til et Hovedested.. f.eks. findland nu da det er Nokia.. og så tager det også lidt tid der jo...

HVis de ikke har delen hjemme, kan det også tag tid... osv...

det hjhælper ikke at gå ind og klage eller blive sur over det i telia.. men du kan pænt gå ind og høre om den snart er færdig... men det er jo ikke deres skyld du har købt en dårlig Nokia n95 smiley

• #22   15. okt 2008 Stefan . så synes jeg du skal ringe til Telia butikken i aabenraa - hun læste DERES regler op for mig ! Så den er god nok

• #23   15. okt 2008 Just Me - Fotograf . : Nej det er ikk ders skyld han har købt en dårlig telefon men det er vel ders skyld de har solgt en smiley ?

• Just Me ?
    Just Me ? Hjælpe-administrator

Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 422 Svar: 1.391
    #24   15. okt 2008 Det jeg menrer med det ikke er deres skyld er, at man ikke køber Nokia, og slet ikke N95 smiley

• #25   15. okt 2008 (link fjernet)

se her vis det er

• #26   15. okt 2008 Aflever dog jeres telefoner i telecare istedet for i en butik ... De laver dem på få dage

• #27   15. okt 2008 Køb dog en ny fattigrøve - *LOL*

• #28   15. okt 2008 Lille - My .

Det får jeg ikke noget ud af, jeg kender skam reglerne. Jeg arbejder i en telebutik?

• #29   15. okt 2008 Ja - men hos telia `? De har jo hver især deres service ! Ingen siger det omhandler købeloven - nogle vælger at give den ekstra service !

• #30   15. okt 2008 jeg blev alt for forvirret.
    <b>HAR JEG RET TIL AT GÅ NED OG SIGE JEG VIL HAVDE EN NY MOBIL?</b>

• #31   15. okt 2008 JA

• #32   15. okt 2008 TAK smiley så gør jeg sku det i morgen smiley

• #33   15. okt 2008 Ja gør det ;o)

Og bare vær hård

• #34   15. okt 2008 MENNESKEHANDLEREN

Lyt du hellere til en der har styr på det, du gør bare digselv til grin..
    Gør det jeg har skrevet. Det kommer du længst med.

• #35   15. okt 2008 Hvordan kan han gøre sig selv tilgrin ? jeg har tre mobiler der beviser det modsatte af hvad du siger - og Anita - hende der læste deres regler op for mig ! Er en fra min gamle klasse ! Hvorfor kan du ikke lade ham prøve ?

• #36   15. okt 2008 jamen så prøv da, god tur, haha

• #37   15. okt 2008 Nej - for talte med opsigelses afd. og dem kender jeg ski ikk

• #38   15. okt 2008 Lille - My .

Opsigelsesafdeling?? DET ER DER SKU IKKE NOGET SOM HELST DER HEDDER!! hahaha.

• #39   15. okt 2008 Nå - men så synes jeg du skal ringe til telia - 80404040 - tryk 4 derefter 2

så lad være med at nedgøre mig - jeg svarer manden på hans spørgsmål - ville ikke påstå det hvis jeg ikke var 100 på det !

SNAK ORDENLIGT !!!

• #40   16. okt 2008 Lille - My .

Jeg snakker skam ordentligt. Men det er der ikke noget der hedder.
    Hvorfor skulle jeg ringe til kundeservice?
    Jeg har skam styr på hvad de har, hvad de ikke har osv??
    Hvis du ikke har læst ordentligt hvad jeg har skrevet sælger jeg Telia selv??? Så det har jeg skam nok styr på?
    Der er jo ingen grund til at udlevere forkerte informationer til "manden".

Men det er ikke noget jeg gider diskutere videre.

MENNESKEHANDLEREN
    Hvis du vil have et rigtigt konkret svar, som er SANDT, så skal du være velkommen til at sende mig en PB.

• #41   16. okt 2008 Mennskehandleren - ellers prøv du og ring som jeg har skrevet længere oppe ! Og se hvem der har ret !!

• #42   16. okt 2008 du er 17 og arbejder for telia - year right

• #43   16. okt 2008 ringer over til butikken i dag og hvis jeg kan få udleveret en ny mobil efter eget valg tager jeg bilern og henter den, ellers må jeg prøve at ringe til "selve telia" tak til dem som har prøvet på at hjælpe

• Don lupo
    Don lupo Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 8
    #44   11. feb 2009 jeg følger lige med her:

jeg har et fladskærms tv som har været til rep. 3 gange nu... i butikken siger de at de ikke kan gøre noget fordi de ikke kan finde fejlen fordi den er periodisk. de har haft den siden den 16 dec. 08 og jeg har stadig ikke fået det og de har stadig ikke fundet nogen fejl. fejlen er at når jeg tænder fjernsynet så er der lyd men ingen billede så jeg skal slukke og tænde igen og så kan jeg være heldig at der er billede på...

hva fanden gør jeg?

• #45   11. feb 2009 -No N
    Forbrugerstyrelsen med det samme.

Kommentér på:
MOBIL TIL REPERATION I 4 UGER?

Annonce