Startet i lære - uden tøj {{forumTopicSubject}}
Halløj derude
Så er jeg startet i lære på et hotel, som receptionist. Her skal jeg være 1 år og 10 måneder efter planen, og har netop påbegyndt mine første 3 prøvetids måneder.
Jeg undre mig over, hvordan det kan være, at jeg stadigvæk ikke har fået noget arbejdstøj, så det tøj jeg har på, er faktisk mit eget. Heldigvis fandt jeg et sæt, som matchede deres uniform ret godt, trods det ikke er noget tøj jeg normalt går med. Men det her tøj, kan jeg ikke gå med i en uge i træk konstant jo - og hvad hvis det går i stykker?
Jeg har snakket med dem om det, og det virker lidt som om de ikke er interesseret i at give mig tøj. De strækker det hele tiden og kommer med forskellige forklaringer/undskyldninger synes jeg det virker som.
Jeg ved ikke om det måske er fordi de har erfaringer med tidligere medarbejdere/elever, som de får købt tøj til, og så stopper personen, og den udgift vil de ikke have på sig igen - virker sådan.
Jeg har før arbejdet et sted, hvor jeg lagde ud med at få tøj fra en tidligere medarbejder, som var ALT for stort..
Da jeg så efter 1½ måned får mit eget, er Det alt for Småt.
Jeg arbejdede der et år, og fik aldrig noget ordenligt tøj selvom de sagde at jeg nok skulle få det, og det var bestilt osv.
Den her situation gider jeg bare IKKE igen.
De siger til mig, at det nok er godt, at jeg køber nogle fine sko og en kortærmet skjorte her i varmen, indtil jeg får mit eget, fordi der godt kan gå op til flere uger før de bestiller tøj.
Jeg har en veninde som har fået læreplads på et andet hotel, det er dog et meget større hotel, men hun fik sit tøj den dag hun startede - Jeg har intet fået.
Mit spørgsmål er egentlig.
Er der ikke nogle regler for, hvad de skal tilbyde så snart man starter? Jeg synes det virker meget underligt/forkert, at man skal have sit eget tøj på - og så i mange uger før man får sit eget???
Kom gerne med erfaringer af samme slags, eller forslag til hvad jeg skal gøre.
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 14 Svar: 119
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 14 Svar: 138
jan 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 9 Svar: 770
Da jeg for mange år siden startede i lære som elektrikker havde jeg mit eget arbejdstøj på i en 1-2 uger før det nye var bestilt og ankommet...
Men hvis de ikke vil give dig noget kan du vel være nødsaget til at have noget på som ikke matcher deres, i og med at du jo præcis ikke kan gå i det samme så længe af gangen...
Jeg ville synes det var for dårligt... De kunne da i det mindste give dig nogle skjorter eller lignende, det koster squ da ikke det store...
Min kæreste starter i et apotek nu her, og der skal de have sorte bukser og t-shirts på, det måtte hun bare selv købe og så ville hun få pengene refunderet...
apr 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 28 Svar: 1.051
Mange virksomheder er lidt ligeglade, de ser sådan på det, at enten må du selv købe tøj, ellers må du finde et andet sted at arbejde..
Men tag en snak med dem, provoker dem lidt evt ved at komme eget tøj som IKKE matcher noget som helst og se hvad de siger.
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 103
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 326
"13. Virksomheden leverer 2 sæt arbejdstøj pr. år pr. elev."
http://www.maler.dk/default.asp?mod=bogside&id=2139
Men som Jacob siger, så kontakt din fagforening, eller gå ind på deres hjemmeside, og kig i overenskomsten
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 114 Svar: 318
Har helt glemt det emne her..
Jeg har nu her et måned efter, stadigvæk intet tøj fået, eller noget info om, hvornår jeg får noget..
Jeg har gået i den samme skjorte og bukser på hver eneste vagt, hvilket har været lidt klamt når jeg havde flere vagter i træk - så jeg ikke kunne nå at få det vasket. Ellers har jeg liiiige gået at få det vasket ind i mellem.
Dertil har de nu sagt, at jeg skulle få mig nogle andre sko - Jeg gik i mine meget gamle sorte kondi sko som er meget grimme, men i en provikation for at se hvor længe de ville trække den. Nu efter den besked, tænkte jeg det så måske nok var bedst at bøje sig, så jeg har købt nogen meget fine sko, der er langt fra min egen dresscode - til fucking 700 kr.. !
Hvor længe skal jeg blive ved med at finde mig i det her?
De siger at jeg nok skal købe mig nogle flere skjorter, evt. nogle kortærmede her i varme-perioden, og dertil siger de at der nok vil gå et par måneder, før de bestiller tøj - PLUS der nok går en del uger før det kommer, da det bliver bestilt fra jylland, og de er meget langsomme derovre.. .øhhhhhhh...
Kom med forslag..
Melder mig i fagforening i morgen tror jeg, og så hiver jeg fat i dem - for det her kan da ikke være rigtigt.. Dog siger en af de andre elever derinde, at det var samme vilkår for hende.. Hun virkede dog nervøs og kiggede rundt, som om hun løj, lidt lugtende hen af, at hun havde fået afvide af chefen hvis jeg spurgte til det, så skulle hun sige sådan.. Spurgte nemlig Meget ind til det i starten og op til jeg spurgte hende.
jan 2007
Følger: 56 Følgere: 52 Fotoprofiler: 1 Emner: 208 Svar: 2.079
Startet i lære - uden tøj