1.229 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Udland efter uddannelsen? OK? Udland efter uddannelsen? OK?

Halløjsa.

Jeg blev lige lidt inspireret af at læse et andet forum indlæg.

Jeg er lige nu i gang med en lang videregående uddannelse, og overvejer om jeg vil arbejde i udlandet, når den tid engang kommer. Hvad synes i om det? Er det retfærdigt?
Staten har jo betalt for min uddannelse, med en forhåbning/forventning om at jeg en dag kommer til at betale den igen. Hvor hurtigt ved jeg ikke, kunne være spændende, hvis nogen havde en statistik eller noget om, hvor hurtigt man betaler uddannelsen tilbage ved et givet skatteniveau! Jeg synes jeg hørte at jeg har gjort det på ca. 7 år, ud af de 40 år jeg ca. har på arbejdsmarkedet.
Det er selvfølgelig de sidste 33 år jeg har et problem med. Hvorhen ryger de penge og hvem får dem?
Min personlige frygt er, at pengene går til folk der har været lidt langsommere i optrækket end mig selv, om det så er kontanthjælpsmodtagere ellers sosu assistenter (Ikke at der er noget galt med dem, men en kæmpeløn/skattebetaling er de i hvert fald ikke kendte for).

Jeg ville gerne være tømrer, da jeg var mindre. Tosset med sløjd smiley Men jeg valgte bøgerne i stedet og en relevant uddannelse jeg tænkte der ville blive brug for med fornuftig løn. Andre vælger at følge hjertet 100% og satse på at det nok skal gå. Skal jeg så straffes fordi jeg tænker fremadrettet? smiley Så var det da ti gange lettere at tage til udlandet og lade dem, der tilsyneladende alligevel er ligeglade med, hvor meget de tjener, få lov til at betale for gildet selv? smiley Også evt. håbe på at Helle en dag indser at hvis det ikke er attraktivt at arbejde i Danmark, i forhold til udlandet, så ryger dem der tjener mest/er bedst kvalificerede til deres jobs til udlandet? smiley

Hvad er jeres synspunkter?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udland efter uddannelsen? OK?
  • #2   25. nov 2012 Der er selvfølgelig den faktor, der skal tages med at en kortere uddannelse er billigere smiley Men jeg vil vove og påstå at en med en længere uddannelse typisk har større mulighed for at betale for sine børns skolegang, sygehusbesøg osv. Dvs. altså klare sig uden statens hjælp. Derudover skal der vel også medregnes den faktor at en kort uddannelse typisk også bliver betalt tilbage i mindre portioner, ikke sandt? smiley
    Jeg er sikker på at jeg nok skal få lov til at betale for veje, lys i gaderne og skove, hvis jeg f.eks. valgte at leve i Tyskland smiley

• #4   25. nov 2012 Jeg tror ikke du fanger hvad jeg mener.
    Når jeg har betalt min uddannelse tilbage efter de 7 år (eller hvor lang tid det nu tager, 40 år tager det i hvert fald ikke) hvad skylder jeg så mere den Danmark? smiley Der er selvfølgelig andre ting jeg får fordi jeg bor i Danmark, men er uddannelsen ikke den største "gave"? Hvis det irriterer mig at jeg skal fortsat skal være SÅ solidarisk, som der i tiden forventes, bare fordi jeg har valgt at være mere ambitiøst (Hvis det forhåbentlig giver pote at være ambitiøs) så skylder jeg vel ikke nogen noget? smiley Eller er der noget jeg glemmer at regne med? Det kan sagtens ske, det er et stort emne, der kan sagtens være noget jeg ikke har tænkt på.
    Ang den sidste kommentar siger jeg tusind tak for dén. Det var som om himlen åbnede sig over mig, var jeg slet ikke klar over.

• #5   25. nov 2012 Jeg syntes at det er en klog beslutning, for sådan som det ser ud i dagens Danmark så er det de højtlønnede der bliver flået, men det er jo problemet med demokrati - Det er de 2 ulve og det ene får der demokratisk skal beslutte hvem der skal ædes.

Jeg smutter også når jeg har gennemført KBU

• Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
    #6   25. nov 2012 Hvorfor tror du at det tager 7år?

1. Tror du det du betaler i skat kun går til at "betale" din skolegang tilbage?
    2. Hvad tror du, at du selv har kostet samfundet i de (18 eller hvor gammel du er) år indtil du startede på din uddannelse?

• #7   25. nov 2012 "I gennemsnit tager tilbagebetalingen 6,4 år for de korte videregående uddannelser, 7,7 år for de mellemlange og syv år for de lange, viser nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Erhvervsuddannelserne er hurtigst og har tjent sig selv ind på under et år. Drengene i overalls som tømrere, murere og malere giver endda overskud allerede fra dag ét."

http://m.b.dk/touch/article.pml;jsessionid=B0947E2082C57B50DA5F78DEECC69144.uw-portal1?guid=20006095

• #8   25. nov 2012 Du kan jo ikke lige sige at det tager 7.7 år at betale tilbage hvis han bor i dk.

Ja måske i forhold til de penge man betaler i skat. Men lever du og bor i DK så bliver det hurtigere betalt hjem hvis man regner alt det ud man bruger på moms og afgifter. + man skaber større omsætning i Danmark. = flere arbejdspladser. smiley

• #9   25. nov 2012 UD med dig. UD og lære noget ud og får noget ud af din uddannelse der kommer mange udlandske og læser og som aldrig kommer tilbage men bare læser her gratis. UD og lær noget til Danmark. Så kan vi andre kun håbe på du kommer tilbage endnu kloger end du var da du var ny uddannet og gør en masse godt for Danmark !

INGEN ondt i røven her fra, jeg har så også selv betalt min uddannelse. ifor af læreplads...

• #10   25. nov 2012 Der er sgu da ikke nogen der bliver i DK fordi de vil betale deres uddannelse tilbage!
    Jeg er flyttet til UK og er sgu ligeglad med om jeg har betalt min uddannelse, har haft 10+ biler som jeg har betalt 180% i afgift for, plus alle de andre skatter, afgifter osv. der er på alt fra madvarer til tøj.
    Har aldrig fået nogen form for støtte, kontant hjælp eller lign, til gengæld har jeg været med til at betale for alle de indvandre, bumser osv som lever i DK uden at røre en finger, men alligevel får alt foræret af staten.
    Mit råd er at du skal flytte fra DK så hurtigt som muligt, du vil aldrig fortryde det smiley

• #11   25. nov 2012 Kasper H: Jeg har ingen anelse om dét som sådan. Jeg har til gengæld en idé om, at hvis jeg valgte at arbejde i DK bare de sidste år af min karriere, så skulle de penge nok komme tilbage. Hvis jeg til gengæld blev hele tiden, ville jeg skulle betale til en masse ting, som jeg ikke støtter op om.

David S: Fedt! Nogle tal! Linket til siden evt? Er det bare rent rå tilbagebetaling af skatter for uddannelsen, eller er der også taget hensyn til den merværdi man (forhåbentlig) putter i virksomheden og dermed også forbedrer den danske økonomi? For sådan en effekt skal der vel også tages hensyn til! smiley

• #12   25. nov 2012 du skal også huske at medregne:

Statens udgifter til dig fra du bliver født...
    tandlægebesøg
    lægebesøg
    hospitalsbesøg
    osv. osv.

allerede inden du påbegynder en uddannelse står du jo med en mega gæld der først skal betales af inden du rent faktisk begynder at betale for din uddannelse...

• #13   25. nov 2012 Østergaard: Ja nemlig det går begge veje. Kunne man så ikke argumentere for at sige "Nogle kommer ind i Danmark og tjener penge til samfundet, andre rejser ud af Danmark"? smiley Og ja! Der er jo altid den mulighed at man kommer tilbage, og sandsynligvis med en del mere at byde på end da man tog afsted.

Kommentér på:
Udland efter uddannelsen? OK?

Annonce