1.432 visninger
|
Oprettet:
opstart af enkeltmandsvirksomhed {{forumTopicSubject}}
går med tanken om at starte et værksted oppe hjemme.
det skal i bund og grund bare være mig der laver lidt bil i ny og næ udover mit normale job.
har alle faciliteterne til det, så det er på plads.
men hva kræver det ? skal jeg moms reg. , skal jeg betale husleje til mig selv ? og hva med løn osv. ? og ville det være en god ide at få en revisor på ?
d
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 62 Svar: 675
http://www.startvaekst.dk/
ellers amino.dk
evt snak med en revisor.
og en revisor under opstart er en god ide at have med. Så kan man blive sat ind i regnskaberne.
Det er de bedste muligheder du har.
Moms reg skal man være hvis det man laver over 50000kr årligt under så skal man betale B-skat mener jeg det er.
i enkelmandsvirksomhed, har man ikke just det der hedder løn, man kan sige det overskud der er, er din løn. forsikringer og andre udgifter kommer før egen løncheck.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 52
amino.dk kan du netværke og evt. stille alle de spørgsmål du nu engang måtte have.
Men jeg kan da godt starte med at svare:
Hvad kræver det? Det kræver du har nogen viden inden for bilreperation og så ellers et værksted. It's that simple!
Skal jeg moms reg? Hvis du regner med at tjene mere end 50.000 på et år - Hvis du dog regner med senerehen at komme op på det niveau, ville det være en fordel at gøre det nu her. Ellers vent til d. 01/01 da et nyt regnskabsår starter der.
Skal jeg betale husleje til mig selv? Dette spørgsmål hænger meget sammen med løn. Går ud fra du har værksted eller andet forbundet min din private bolig, hvor overskudet af de reperationer du nu engang laver, skal bruges til at betale din husleje osv. dit overskud er = din løn. I starten vælger de færreste dog at udbetale løn til sig selv, da man hellere vil forsøge at vækse sin virksomhed; Forbedre værksted, købe nyt værktøj og hvad der ellers kunne være. Faktisk for nyopstartede virksomheder går der gerne 2-3 år før de begynder direkte at udbetale løn til sig selv, da det i starten kun handler om at vækste.
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 6 Svar: 241
skal jo ik ud penge i den forstand, mere bar som en hyggebeskæftigelse og om det så overstiger 50000 ved jeg ikke lige
mht regnskab, så bliver der vel ikke alverden ?
de "kunder" der kommer får jo ik lavet de store motor renoveringer - men service,hjulskift osv. det også begrænset hva jeg har af tid.
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 12 Emner: 95 Svar: 4.911
dec 2009
nu snakker du om at forbedre værkstedet, og det skal der selvfølgelig også til for ting bliver jo slidt med tiden. Men hvordan vil det så fungere ? kan jeg trække det fra nogen steder, at jeg f.eks. køber nyt værktøj eller køber en ny lift ?
dec 2009
oka, men kan jeg vælge at lade mig moms registre også få et cvr nr. ?
man kan nemlig ikke som privatperson købe dele ved Ftz, der skal man være moms reg. ?
dec 2009
det lyder meget godt med en hobby virksomhed, men det får jeg jo bar ikke rigtig noget cvr nr ud af, så jeg kan købe reservedele ?
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 1.032
Men det er altid en god idé at være moms registreret, for ellers er det lidt svært at lave regninger med moms, og efterfølgende trække momsen fra ved dine købt også.
Som de andre siger, der er mange ting der skal gøres for at starte virksomhed, og i dit tilfælde hvor du HAR brug for et CVR nummer for at købe dele ved FTZ, så er der ikke andre muligheder. Det kræver dog at du holder regnskab, bogføring moms regnskab osv, for ellers kommer skattefar efter dig og slår dig hårdt i baghovedet...
opstart af enkeltmandsvirksomhed