4.197 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

IT Supporter eller Datatekniker IT Supporter eller Datatekniker

Hej alle smiley

Jeg skal begynde på uddannelse snart, men har lidt af et problem. Jeg ved ikke om jeg skal tage it support eller datateknik, nogle der har erfaringer med uddannelserne og kan råde?

Hvad ligger lønnen på som uddannet? (både før og efter skat)

Kræver det meget at klare datatekniker uddannelsen og skal jeg være god til matematik?

Hvis jeg tager it supporter uddannelsen først, kan jeg så tage datateknikeren bagefter og vil den stadig tage 5 år?

Håber nogle kan hjælpe, da det jo er en stor beslutning.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Fjerne tag på carport 2.000 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  IT Supporter eller Datatekniker
  • Dan O
    Dan O Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Svar: 21
    #1   3. nov 2013 Du må jo ha en vejleder, som kan svare 100% på dine spørgsmål... Men for 15 år siden da jeg tog samme uddannelse, så fulgte it- support og datamekaniker (som det hed den gang) samme forløb, it-support gik man til prøve efter 2,5 år... Så ja der kunner man læse de sidste 2,5år senere til datamekaniker...
    og ja, der var en hel det matematik, i hvert fald det første halve år, der svare til a-b niveau...

• #2   3. nov 2013 Jeg er i gang med datatekniker med speciale i infrastruktur lige nu.

Du skal ikke være god til matematik, det skader selvfølgelig ikke.

Lønnen er forskellig i landet; Men det er vist ca. 25-30.000 brutto.

Og ja, man kan vist stadig tage datatekniker udd. efter IT-Supporter udd., dog kræver det nogle valgfag, men dem kan du (mener jeg) tage løbende.

Jeg vil ikke sige det kræver 'meget', men Cisco læsningen kan være meget tung for nogle, og nogle prøver CBT Nuggets videoer i stedet.

Og så kommer der noget programmering, selvom det ikke er det speciale du har valgt. Linux kommer der også lidt af.

Jeg er kun lige færdig med 2. hovedforløb, så kan ikke sige om det bliver rigtig svært. smiley

• #4   3. nov 2013 Enig. Styr uden om IT supp .- den er for snæver og ingenlunde en garanti for ret meget i fremtiden. Data tekniker uddannelserne - der har igennem tiderne snart været nogen stykker - har den force at de stiler bredere, dækker nogle rigtig gode områder og giver dig mulighed for selv at have god indflydelse på hvilken retning du gerne vil i. IT supp. i dag vil næsten med sikkerhed ende med at sidde i en meget låst, konsulent betonet rolle uden de store fremtidsudsigter - ikke uden efterudd. - eller med dræbende kedelig intern helpdesk... okay, get my drift..
    Der skal helt særlige egenskaber, erfaring eller kompetencer til, før jeg helt realistisk selv overvejer at vælge en supporter når jeg skal ansætte.

• #5   3. nov 2013 Hvis du først skal til at begynde, ville jeg da snakke med min studievejleder, når jeg er startet på skolen. Du har tid nok til at finde ud af det, da grundforløbet til supporteren og teknikkeren er den samme. smiley

• #6   3. nov 2013 Og nu da folk nævner læreplads, så begynd med det samme at søge - altså når du ved hvilken retning du vil.

Jeg havde 12'ere og nogle 10'ere i grundforløbet, men der gik halvandet år, før jeg fik en plads - at jeg så er/var over 25, det hjalp bestemt ikke.
    Så hvis du har andet i bagagen der kan hjælpe din personlighed/ansøgning, så find det endelig frem.

Jeg er på en måde glad for ventetiden, for min læreplads er et dejligt sted smiley

• #7   3. nov 2013 Tak for gode og hurtige svar smiley
    Havde først valgt datateknikeren men kom i tvivl, tror nu alligevel at jeg holder mig til den smiley

•  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.559
    #8   3. nov 2013 Det er ikke nemt er få plads til hverken datatekniker eller it-supporter.. Som udgangspunkt er det 2 vidt forskellige uddannelser. Men du vil sagtens kunne komme til at arbejde med netværk / programmering, selvom at du ikke er uddannet datatekniker. Det vil selvfølgelig være en fordel at være uddannet DT'er..

• #9   3. nov 2013 Men du får nu også rigeligt at se til, selvom du vælger IT-Supporter... Kan jeg da se/høre på de karakterer som nogle af IT folkene fik.

• #10   3. nov 2013 Hejsa

Det er 12 år siden jeg selv blev færdig, og har været i branchen i 14år nu. I dag er jeg IT Arkitekt hos en C20 virksomhed, og vi har i sagens natur også elever hos os.

Så et par bullets til dig:

-Uanset om du vælger den ene eller anden, er det svært at finde læreplads. Udfordringen er, at det som udgangspunkt er meget de samme jobs uddannelsen appelerer til. For i praksis er det sådan, at det er din egen indsats, og din læreplads, der kommer til at afgøre hvor dygtig (eller det modsatte) du bliver.

-Mht løn, så afgøres det, som andre også har skrevet, af mange ting. Det afhænger helt af hvilket firma du kommer ind i, og hvor i landet vi er. Men spændet ligger mellem 20, og 30.000kr.

Så selv om det er basalt, så er det du skal tage med dig, at din elev plads, og din egen indsats og interesse er alt afgørende.

•  Munk Ole  
     Munk Ole   Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.559
    #11   3. nov 2013 Hov ja, jeg glemte at skrive. Det er svært at finde læreplads... Så hvis du får tilbudt en plads som supporter, så sig endelig ja til det.. Det kan godt være det ikke er din første prioritet, men så er du i gang. Så om 2½ år når du er færdig, så kan det være det ser lidt lysere ud mht. læreplads som DT'er. Om ikke andet, så er der jo intet der skal afholde dig fra at søge læreplads som DT'er selvom at du allerede har en it-supporter læreplads. smiley

• #12   3. nov 2013 Enig. Og min ærlige mening er i øvrigt, at hvis den lære plads er god, så er 2½ IT supporter uddannelse + 2½ års praktisk arbejde, bedre end 5 års DT uddannelse.

Når jeg ansætter, kigger jeg aldrig på folks uddanelse, vi kigger udelukkende på hvad de har af erfaring.

• #13   3. nov 2013 "...så er 2½ IT supporter uddannelse + 2½ års praktisk arbejde, bedre end 5 års DT uddannelse."

Nu skal jeg jo selvfølgelig lige forsvare min udd. smiley

Jeg går ud fra du mener, 2½ års IT supporter udd. + 2½ års praktisk arbejde?
    Sådan at det svarer til DT'ens uddannelsestid?

Vi har jo altså også stadig praktik, og kommer mere i dybden med ting (på udd.), end IT supporteren gør. Jojo, på arb. pladsen kan man da lære meget, og sætte eleven til mange ting, som DT ikke lærer noget om.
    Et lillebitte eksempel var IP Telefoni, der var DT prøven "sværere" end IT supporterens.

Og så vil jeg også mene, at er det infrastruktur, så går en CCNP jo noget længere, end en CCNA gør. Og forståelsen for, hvor protokollerne er som er (og gør), synes jeg da selv, er ret vigtig. Kan godt være man kan drifte et netværk og nogle servere, men en dybere forståelse er da vigtig?

Ang. programmering tør jeg ikke sige meget, da man - efter min mening - kan lære "alt", via internettet og fora,

Men stadig burde der være noget basis forståelse for, hvad der sker. Altså helt nede på det binære niveau.

Nå, det var bare lige et lille forsvar af min udd. smiley
    Kan sagtens være, at jeg er blevet blind efter, at jeg nu selv er på DT udd.

smiley

• #14   3. nov 2013 Hej Martin

Ja det mener jeg, og det er jeg naturligvis klar over. Men i min optik, kan skole perioderne slet slet ikke måle sig med det man kan opnå hvis man arbejder på en fornuftig arbejdsplads hvor du til daglig arbejder hands on, med tidssvarende teknologier, i "real life" scenarier.

Naturligvis er det teoretiske grundlag fint at få med, men det kræver ikke meget selv disciplin at læse op på det selv. Jeg er bestemt fortaler for at man forstår hvordan tingene hænger sammen, snarrere end blot at kunne betjene dem, men det er bestemt ikke enten eller. Og skal jeg være ærlig så kan det undervisnings niveau man får på teknisk skole, ikke tilnærmelsesvis måle sig det vi kan klare med efter uddannelse i det private erhvervsliv.

Pointen er IKKE at man skal fravælge DT, men pointen er at man ikke skal være så bange for at vælge det ene eller andet. I sidste ende, er man selv den største enkelt stående faktor for hvad man kan drive det til.

• #15   3. nov 2013 Skoleperioderne kan desværre ikke måle sig helt med arbejdspladsen, så man må selv "tiltuske" sig fiktive opgaver, hvor man kan få prøvet sig selv af. Lave nogle labs, så at sige. Få lidt hjælp af kollegaerne, når der er tid.

Jeg er et lille sted, hvor vi kun er to - den IT ansvarlige og mig. Og vi er ikke noget stort sted, men en tegnestue - så logisk nok, så har jeg ikke de kæmpestore udfordringer i dagligdagen. Alligevel kommer der dog ting i ny og næ - projekter - hvor jeg lærer noget af.

Det er netop der skoleperioderne fejler, da godt nok læser vi en masse ting og prøver lige at trykke her og der, men vi går ikke i dybden med de ting vi lærer, og det forventes jo selvfølgelig, at vi gør det ud på vores praktikplads.

Men alt i alt, kunne jeg egentlig bare have svaret:
    Jeg er fuldstændig enig smiley

• #16   3. nov 2013 Yes, og i den situation, er det glimrende at du har nogle skole perioder der giver dig indsigt i nogle ting du aldrig ville se ellers. Vi er cirka 100 mand i IT, betjener (i runde tal) 4000 brugere i 32 lande. 3 Datacentre, 600 servere, og 3200 pc`ere. I sagens natur vil et enterprise setup i den her størrelse indeholder rigtig mange scenarier, og komponenter man aldrig kommer til at arbejde med eller lære om i sin uddannelse. Og set i forhold til det, mener jeg at man i sådan et scenarie, lærer langt mere, ved at arbejde, frem for at gå på skole.

• #17   3. nov 2013 Enig igen...

Men tilknytter lige en kommentar. For min fordom er jo så, at en lærling ikke vil prøve lige så meget som jeg vil, da vi kun er to, og jeg er derfor nødt til at kende til det hele.

I en så stor et firma, vil man dele det op, ligesom da jeg var i IT i en kommune: Level 1, Level 2 og Drift. (De har så lavet det om nu)

Så en lærling i et 'større' firma ala Grundfos, kunne jeg forestille mig, at de bliver mere "låst fast".
    Det har jeg i hvert fald opfattelsen af, grundet lidt snak med de andre på udd.
    Og det er både IT Supportere og Datateknikere.

Men samtidigt - igen en formodning - vil jeg tro, at der er mere plads/tid til opsatte scenarier, altså hvor man får stillet et problem og så prøve at løse den.

Nu vil jeg fise ned i stuen. Kigger i morgen smiley

• #18   3. nov 2013 Det er jeg ikke implicit uenig i. Det kan meget nemt være tilfældet desværre, og funktions opdelingerne er i sagens natur helt almindeligt lige så snart det er lidt større IT funktioner. Nu var jeg så priviligeret at jeg i sin tid, var elev hos en stor Integrator som levede udelukkende af IT ydelser. Så jeg kom på rotation, og var i 3-4 forskellige afdelinger.

Vores elever i dag, er pt udelukkende tilknyttet supporten.

• The Guru
    The Guru Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Svar: 21
    #19   4. nov 2013 Jeg blev uddannet datafagtekniker i 2008, og startede på 30.000 kr om måneden. Denne løn faldt dog lidt, da jeg valgte at finde job på Fyn.

Matematiske egenskaber er ikke nødvendige, nej. Måske lidt på uddannelsen, men ingenlunde i dit daglige virke.

• #20   5. nov 2013 Ja, så sprang jeg lige en dag over.

Sjovt, at selvom man sidder ved computeren "hele dagen", så har man ikke lige tid "til computeren" smiley

Men ja, som du skriver Blackic, så er det også det min fordom er. Men lækkert, at du - dengang - kom i rotation.
    Jeg var selv kort i Level 1, altså ved telefonerne, og der hører jeg bestemt ikke til, kan jeg mærke smiley
    Så jeg var i Level 2, med de blå skærme, driverfejl og diverse underlige problemer. Og så var jeg meget udekørende.

Men når du skriver supporten, er det så level 1?

• #21   5. nov 2013 Martin > I vores terminologi, så er "Support", front desk. Dvs alle bruger requests, og udlevering af ny pc`ere, reperation af gamle, håndtering er mobil telefoner, fejlsøgning af forskellige applikations fejl, oprettelse af brugere og den slags. Level er ganske alsidigt, men omhandler ikke back end

• #22   5. nov 2013 Jæsh, ofc. Frontdesk bliver brugt nu om dage ja smiley

Eller Helpdesk for den sags skyld smiley

Det som Level 2 blev brugt til, var når Level 1 ikke kunne finde en løsning.
    Derfor synes jeg det var fint at være der.

Hvor jeg er nu, er jeg jo som sagt med i det hele. Altså alt fra support (inkl telefon/fjernstyring til oprettelse af servere+vedligehold. Lidt medbestemmelse har jeg da også, men konsulterer stadig "bossen", når jeg føler noget vigtig skal bedømmes smiley

• #23   6. nov 2013 Vi har skam også massere af Level 2, men de fleste har vi offshoret til steder i verden hvor timelønnen er billigere.

• #24   6. nov 2013 Ja, det sker jo også ofte, især for større virksomheder.

Kan huske på Vestas, der var det i hvert fald noget engelsktalende halløj.

Kan de finde ud af det, så fint med outsourcing.

Kommentér på:
IT Supporter eller Datatekniker

Annonce