4.197 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
IT Supporter eller Datatekniker IT Supporter eller Datatekniker
Hej alle
Jeg skal begynde på uddannelse snart, men har lidt af et problem. Jeg ved ikke om jeg skal tage it support eller datateknik, nogle der har erfaringer med uddannelserne og kan råde?
Hvad ligger lønnen på som uddannet? (både før og efter skat)
Kræver det meget at klare datatekniker uddannelsen og skal jeg være god til matematik?
Hvis jeg tager it supporter uddannelsen først, kan jeg så tage datateknikeren bagefter og vil den stadig tage 5 år?
Håber nogle kan hjælpe, da det jo er en stor beslutning.
0 synes godt om
aug 2013
Følger: 1 Svar: 21
og ja, der var en hel det matematik, i hvert fald det første halve år, der svare til a-b niveau...
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 538
Du skal ikke være god til matematik, det skader selvfølgelig ikke.
Lønnen er forskellig i landet; Men det er vist ca. 25-30.000 brutto.
Og ja, man kan vist stadig tage datatekniker udd. efter IT-Supporter udd., dog kræver det nogle valgfag, men dem kan du (mener jeg) tage løbende.
Jeg vil ikke sige det kræver 'meget', men Cisco læsningen kan være meget tung for nogle, og nogle prøver CBT Nuggets videoer i stedet.
Og så kommer der noget programmering, selvom det ikke er det speciale du har valgt. Linux kommer der også lidt af.
Jeg er kun lige færdig med 2. hovedforløb, så kan ikke sige om det bliver rigtig svært.
sep 2012
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 3 Svar: 84
Der skal helt særlige egenskaber, erfaring eller kompetencer til, før jeg helt realistisk selv overvejer at vælge en supporter når jeg skal ansætte.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 390
jan 2007
Jeg havde 12'ere og nogle 10'ere i grundforløbet, men der gik halvandet år, før jeg fik en plads - at jeg så er/var over 25, det hjalp bestemt ikke.
Så hvis du har andet i bagagen der kan hjælpe din personlighed/ansøgning, så find det endelig frem.
Jeg er på en måde glad for ventetiden, for min læreplads er et dejligt sted
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 18
Havde først valgt datateknikeren men kom i tvivl, tror nu alligevel at jeg holder mig til den
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.559
jan 2007
mar 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Emner: 10 Svar: 2.588
Det er 12 år siden jeg selv blev færdig, og har været i branchen i 14år nu. I dag er jeg IT Arkitekt hos en C20 virksomhed, og vi har i sagens natur også elever hos os.
Så et par bullets til dig:
-Uanset om du vælger den ene eller anden, er det svært at finde læreplads. Udfordringen er, at det som udgangspunkt er meget de samme jobs uddannelsen appelerer til. For i praksis er det sådan, at det er din egen indsats, og din læreplads, der kommer til at afgøre hvor dygtig (eller det modsatte) du bliver.
-Mht løn, så afgøres det, som andre også har skrevet, af mange ting. Det afhænger helt af hvilket firma du kommer ind i, og hvor i landet vi er. Men spændet ligger mellem 20, og 30.000kr.
Så selv om det er basalt, så er det du skal tage med dig, at din elev plads, og din egen indsats og interesse er alt afgørende.
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.559
mar 2007
Når jeg ansætter, kigger jeg aldrig på folks uddanelse, vi kigger udelukkende på hvad de har af erfaring.
jan 2007
Nu skal jeg jo selvfølgelig lige forsvare min udd.
Jeg går ud fra du mener, 2½ års IT supporter udd. + 2½ års praktisk arbejde?
Sådan at det svarer til DT'ens uddannelsestid?
Vi har jo altså også stadig praktik, og kommer mere i dybden med ting (på udd.), end IT supporteren gør. Jojo, på arb. pladsen kan man da lære meget, og sætte eleven til mange ting, som DT ikke lærer noget om.
Et lillebitte eksempel var IP Telefoni, der var DT prøven "sværere" end IT supporterens.
Og så vil jeg også mene, at er det infrastruktur, så går en CCNP jo noget længere, end en CCNA gør. Og forståelsen for, hvor protokollerne er som er (og gør), synes jeg da selv, er ret vigtig. Kan godt være man kan drifte et netværk og nogle servere, men en dybere forståelse er da vigtig?
Ang. programmering tør jeg ikke sige meget, da man - efter min mening - kan lære "alt", via internettet og fora,
Men stadig burde der være noget basis forståelse for, hvad der sker. Altså helt nede på det binære niveau.
Nå, det var bare lige et lille forsvar af min udd.
Kan sagtens være, at jeg er blevet blind efter, at jeg nu selv er på DT udd.
mar 2007
Ja det mener jeg, og det er jeg naturligvis klar over. Men i min optik, kan skole perioderne slet slet ikke måle sig med det man kan opnå hvis man arbejder på en fornuftig arbejdsplads hvor du til daglig arbejder hands on, med tidssvarende teknologier, i "real life" scenarier.
Naturligvis er det teoretiske grundlag fint at få med, men det kræver ikke meget selv disciplin at læse op på det selv. Jeg er bestemt fortaler for at man forstår hvordan tingene hænger sammen, snarrere end blot at kunne betjene dem, men det er bestemt ikke enten eller. Og skal jeg være ærlig så kan det undervisnings niveau man får på teknisk skole, ikke tilnærmelsesvis måle sig det vi kan klare med efter uddannelse i det private erhvervsliv.
Pointen er IKKE at man skal fravælge DT, men pointen er at man ikke skal være så bange for at vælge det ene eller andet. I sidste ende, er man selv den største enkelt stående faktor for hvad man kan drive det til.
jan 2007
Jeg er et lille sted, hvor vi kun er to - den IT ansvarlige og mig. Og vi er ikke noget stort sted, men en tegnestue - så logisk nok, så har jeg ikke de kæmpestore udfordringer i dagligdagen. Alligevel kommer der dog ting i ny og næ - projekter - hvor jeg lærer noget af.
Det er netop der skoleperioderne fejler, da godt nok læser vi en masse ting og prøver lige at trykke her og der, men vi går ikke i dybden med de ting vi lærer, og det forventes jo selvfølgelig, at vi gør det ud på vores praktikplads.
Men alt i alt, kunne jeg egentlig bare have svaret:
Jeg er fuldstændig enig
mar 2007
jan 2007
Men tilknytter lige en kommentar. For min fordom er jo så, at en lærling ikke vil prøve lige så meget som jeg vil, da vi kun er to, og jeg er derfor nødt til at kende til det hele.
I en så stor et firma, vil man dele det op, ligesom da jeg var i IT i en kommune: Level 1, Level 2 og Drift. (De har så lavet det om nu)
Så en lærling i et 'større' firma ala Grundfos, kunne jeg forestille mig, at de bliver mere "låst fast".
Det har jeg i hvert fald opfattelsen af, grundet lidt snak med de andre på udd.
Og det er både IT Supportere og Datateknikere.
Men samtidigt - igen en formodning - vil jeg tro, at der er mere plads/tid til opsatte scenarier, altså hvor man får stillet et problem og så prøve at løse den.
Nu vil jeg fise ned i stuen. Kigger i morgen
mar 2007
Vores elever i dag, er pt udelukkende tilknyttet supporten.
okt 2013
Følger: 1 Svar: 21
Matematiske egenskaber er ikke nødvendige, nej. Måske lidt på uddannelsen, men ingenlunde i dit daglige virke.
jan 2007
Sjovt, at selvom man sidder ved computeren "hele dagen", så har man ikke lige tid "til computeren"
Men ja, som du skriver Blackic, så er det også det min fordom er. Men lækkert, at du - dengang - kom i rotation.
Jeg var selv kort i Level 1, altså ved telefonerne, og der hører jeg bestemt ikke til, kan jeg mærke
Så jeg var i Level 2, med de blå skærme, driverfejl og diverse underlige problemer. Og så var jeg meget udekørende.
Men når du skriver supporten, er det så level 1?
mar 2007
jan 2007
Eller Helpdesk for den sags skyld
Det som Level 2 blev brugt til, var når Level 1 ikke kunne finde en løsning.
Derfor synes jeg det var fint at være der.
Hvor jeg er nu, er jeg jo som sagt med i det hele. Altså alt fra support (inkl telefon/fjernstyring til oprettelse af servere+vedligehold. Lidt medbestemmelse har jeg da også, men konsulterer stadig "bossen", når jeg føler noget vigtig skal bedømmes
mar 2007
jan 2007
Kan huske på Vestas, der var det i hvert fald noget engelsktalende halløj.
Kan de finde ud af det, så fint med outsourcing.
IT Supporter eller Datatekniker