Job - Ulønnet Oplæringsperiode? Job - Ulønnet Oplæringsperiode?
Hej.
Jeg startede d.7 august i år, i arbejde hos et firma der reparerer iPhones og andre Apple produkter.
Jeg havde skrevet på mail sammen med de to ledere i firmaet, og havde været til en samtale i butikken.
De forklarede for mig at der er en 3 ugers oplæringsperiode i firmaet, og jeg tænkte bare "Ja, det er klart. Jeg skal jo lære at reparere".
Jeg har arbejdet 8 timer alle hverdage indtil idag (dvs. omkring 160 timer).
Jeg skriver så til en af lederne, og spørger om vi skal få ordnet noget kontrakt og konto nummer så jeg kan få overført løn for den første måned.
Han skriver så tilbage at jeg må have misforstået noget, for jeg skulle ikke have løn for den første måned, og det har han jo allerede fortalt mig ved samtalen.
Jeg bliver lidt paf, da jeg selvfølgelig ikke havde regnet med at skulle arbejde en måned gratis bare for at se om der var potentiale i mig.
---------------------------------------------
Jeg har hørt om episoder med Joe & The Juice der har lavet samme "stunt" med ansatte i op til en uge, men har da aldrig hørt om en hel måneds ulønnet "prøveperiode"?
Jeg vil gerne lige høre jeres holdning til dette, og om jeg bare skal sige "Øv, det var ærgeligt" eller hvordan.
Mvh Lasse
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 3.038
Men du kan allerede nu godt, begynde at kigge dig om efter et nyt job, for de har da kun i tankerne at snyde dig;)
jan 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Jeg har fået at vide at de gør sådan med alle deres ansatte, og der aldrig har været noget, men jeg nægter simpelthen at tro at der er nogen der gider arbejde gratis fuldtid i 3 uger til en måned.
Problemet er at vi ikke har lavet en kontrakt, og det er også derfor jeg ikke var klar over at prøveperioden skulle være ulønnet, da dette helt tydeligt skulle stå på en evt. kontrakt
feb 2010
Gem de mails og vis dem til fagforeningen, sammen med de timer du har skrevet ned. Hvis der bare er det mindste der antyder, at du har været ansat i 3 uger, så har du en rimelig chance, men selvfølgelig ville en kontrakt have været bedre, men under alle omstændigheder, så er det ikke lovligt, at være ulønnet under oplæring.
maj 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 77 Svar: 335
jan 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Min chef er gået med til at ændre oplæringstiden til 8 dage, dvs jeg får løn fra de dage jeg har arbejdet efter de første 8 dage.
Jeg tror desværre ikke at jeg kan gøre meget mere.
Retshjælpen i københavn har sagt at de gerne vil gøre en sag ud af det, men da jeg snakkede med 3F idag, sagde de at jeg ikke står særlig godt, uden en ansættelseskontrakt.
feb 2010
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 14 Svar: 1.935
og hvis du i det hele taget havde fået en kontrakt, havde fagforeningen nok bare bedt dig om ikke at tage jobbet, for de har nok ikke overenskomst any who
aug 2014
Følger: 1 Svar: 5
Ved desværre ikke så meget om det, men ønsker dig held og lykke med din sag.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
Job - Ulønnet Oplæringsperiode?