3.429 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Lasse M
Lasse M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Job - Ulønnet Oplæringsperiode? Job - Ulønnet Oplæringsperiode?

Hej.

Jeg startede d.7 august i år, i arbejde hos et firma der reparerer iPhones og andre Apple produkter.

Jeg havde skrevet på mail sammen med de to ledere i firmaet, og havde været til en samtale i butikken.

De forklarede for mig at der er en 3 ugers oplæringsperiode i firmaet, og jeg tænkte bare "Ja, det er klart. Jeg skal jo lære at reparere".

Jeg har arbejdet 8 timer alle hverdage indtil idag (dvs. omkring 160 timer).

Jeg skriver så til en af lederne, og spørger om vi skal få ordnet noget kontrakt og konto nummer så jeg kan få overført løn for den første måned.

Han skriver så tilbage at jeg må have misforstået noget, for jeg skulle ikke have løn for den første måned, og det har han jo allerede fortalt mig ved samtalen.

Jeg bliver lidt paf, da jeg selvfølgelig ikke havde regnet med at skulle arbejde en måned gratis bare for at se om der var potentiale i mig.

---------------------------------------------

Jeg har hørt om episoder med Joe & The Juice der har lavet samme "stunt" med ansatte i op til en uge, men har da aldrig hørt om en hel måneds ulønnet "prøveperiode"?

Jeg vil gerne lige høre jeres holdning til dette, og om jeg bare skal sige "Øv, det var ærgeligt" eller hvordan.

Mvh Lasse

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Job - Ulønnet Oplæringsperiode?
  • #1   3. sep 2014 Der er ikke noget der hedder oplæring uden løn, så den tager du lige med din fagforening i morgen. Håber du har noteret dine timer og arbejdsdage ned.

Men du kan allerede nu godt, begynde at kigge dig om efter et nyt job, for de har da kun i tankerne at snyde dig;)

• Lasse M
    Lasse M Tilmeldt:
    jan 2011

#2   3. sep 2014 Ja tak, jeg er ikke helt ved siden af her kan jeg høre smiley

Jeg har fået at vide at de gør sådan med alle deres ansatte, og der aldrig har været noget, men jeg nægter simpelthen at tro at der er nogen der gider arbejde gratis fuldtid i 3 uger til en måned.

Problemet er at vi ikke har lavet en kontrakt, og det er også derfor jeg ikke var klar over at prøveperioden skulle være ulønnet, da dette helt tydeligt skulle stå på en evt. kontrakt smiley

• #3   3. sep 2014 Selvom du har fået det at vide, så er det stadig ikke lovligt.

Gem de mails og vis dem til fagforeningen, sammen med de timer du har skrevet ned. Hvis der bare er det mindste der antyder, at du har været ansat i 3 uger, så har du en rimelig chance, men selvfølgelig ville en kontrakt have været bedre, men under alle omstændigheder, så er det ikke lovligt, at være ulønnet under oplæring.

• #4   3. sep 2014 Synes aldrig jeg har hørt om noget ligende, selvfølgelig skal man have løn, selvom man er ved at blive oplært

• Lasse M
    Lasse M Tilmeldt:
    jan 2011

#5   4. sep 2014 Jeg har desværre ikke nogen fagforening, så jeg står i en lidt svær situation.

Min chef er gået med til at ændre oplæringstiden til 8 dage, dvs jeg får løn fra de dage jeg har arbejdet efter de første 8 dage.

Jeg tror desværre ikke at jeg kan gøre meget mere.
    Retshjælpen i københavn har sagt at de gerne vil gøre en sag ud af det, men da jeg snakkede med 3F idag, sagde de at jeg ikke står særlig godt, uden en ansættelseskontrakt.

• #6   4. sep 2014 3F har også ret, når der ikke er nogen ansættelseskontrakt. Lær af det til næste gang. Og jeg vil på det kraftigste anbefale dig at blive meldt ind i MINIMUM en A-kasse. Fagforening er kun til sager som denne her, men det kan man jo hurtigt betale sig fra, men A.kasse er et MUST!

• #7   5. sep 2014 Lasse M

og hvis du i det hele taget havde fået en kontrakt, havde fagforeningen nok bare bedt dig om ikke at tage jobbet, for de har nok ikke overenskomst any who smiley jeg fik ihvertfald afvide at man skulle passe på når man meldte sig ind i vikarbureauer, og min kontakt person på fagforeningen ville meget gerne have jeg kom med ansettelses kontrakten op til dem, før jeg sagde ja tak til at blive meldt ind...

• Mark J
    Mark J Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 1 Svar: 5
    #8   9. sep 2014 Føj, hvor er det bare usmageligt!
    Ved desværre ikke så meget om det, men ønsker dig held og lykke med din sag. smiley

• basil b
    basil b Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 5
    #9   22. jun 2017 Hej, jeg havde arbejdet en gang som prøve arbejde, da det var vigtigt på mit gamle arbejdsplads, men var kun i 2 timer hvor jeg fik lang pause efter og resten af dagen fik jeg penge for, de kører med de regler nogle steder men det kaldes prøve ikke arbejde, og er ikke mere end en dag hvor man får blik over arbejdet ikke og andet

Kommentér på:
Job - Ulønnet Oplæringsperiode?

Annonce