12. nov 2010 Følger: 18 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 75
Alene i praktik {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg er i mandags startet i praktik via skole praktik, hos en maler i Odense.
I dag har alle været på job indtil kl. 14.00, hvor jeg pludselig sad som den eneste maler i firmaet (trods det jeg først er startet i mandags) og 2 murer lærlinge.
Jeg har nu undersøgt lidt om det overhovedet er lovligt at man i et stort firma lader sine nye praktikanter være helt alene på en arbejdsplads uden hverken en mester eller andre svende, men forvirret som jeg er i forvejen er, kan jeg ikke helt finde ud af om det er lovligt.
De 2 lærlinge sendte mig hjem 14.30, fordi de mente at man ikke måtte være alene på en byggeplads når man kun var praktik, og hvis der ikke er nogle mestre eller svende til at holde øje med en, har man fuld rettighed til at tage hjem.....
Jeg tog hjem, i håbet om at det var rigtigt.
Er der så nogle der kan fortælle mig om det er lovligt eller ulovligt at lade en helt ny praktikant være alene på en byggeplads???? Eller evt. en som har et link, jeg kan printe ud og aflevere til mesteren i morgen hvis han er der??
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 21 Svar: 679
nov 2014
Følger: 1 Svar: 5
maj 2010
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 36 Svar: 197
jul 2007
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 210 Svar: 2.407
hmf ungdommen nu til dags
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 10 Emner: 481 Svar: 2.083
det er et stort plus at vise interesse for faget og vise du gerne vil være der, og have noget i hænderne hele tiden. men nej det er ikke lovligt at have en praktikant uden en svend er der, lærlinge må ikke have ansvar for praktikanter
nov 2010
Følger: 18 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 75
Fik jeg lov havde jeg skam blevet der, og gjort det jeg havde gang i færdigt, men lærlingene sendte mig hjem kl. 14.30 og det var de fast besluttet på..... så nej der er intet "unge nu til dags" og "mand dig op" i dette spørgsmål.
Jeg spørger om det er lovligt og ikke om jeg skal vise at jeg er glad for mit job - for selvfølgelig er jeg det.
Lærlignene fik i dag skæld ud af mesteren - og ros for at have handlet rigtigt med at sende os hjem, så der ikke blev ballade.
Tak fordi I læste mit spørgsmål ekstremt godt - og tak for svar
feb 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Fotoprofiler: 1 Emner: 21 Svar: 866
nov 2010
Følger: 18 Følgere: 20 Fotoprofiler: 1 Emner: 24 Svar: 75
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 119 Svar: 2.675
Mange steder er der rift om lærepladser, så gør dig bemærket, det lønner sig. Har selv stået som praktikant i en restaurant, og en aften hvor der ikke var noget at lave og chefen var gået hjem, stod mig og en elev tilbage. Han sagde til mig at hvis jeg ville kunne jeg bare smutte (1,5 time før fyraften) han gik og hjalp tjenerene med oprydning i restauranten, og jeg gav mig til at gå og bakke op i køkkenet til næste dag. Næste formiddag kom køkkenchefen og tilbød mig fritidsjob, samt læreplads når skolen var afsluttet
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 867
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 12 Svar: 867
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 155 Svar: 772
apr 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 280
jeg havde gået hjem med det samme,
de tager dig ind for at lære dig noget ikke for at lade dig arbejde alene!
dårlig stil af den mester
Alene i praktik