Fleksjob/ydelse Fleksjob/ydelse
Jeg er i den uheldige situation at jeg ikke kan arbejde fuldtid. Men det er en lang historie...
Jeg står snart overfor en afklaring, flexjob 6 timer i ugen, er hvad der forventes. Min chef har hele tiden ønsket at få mig ansat i flexjob, men det viser sig at de på hovedkontoret har forbudt at få folk i flexjob. Det skulle være noget med at de skulle betale fuld løn, hvorefter de ville få pengene refunderet, men det kan godt tage 3 måneder før de får pengene refunderet, og det var for dyrt for dem.
Men min chef og jeg snakkede om om reglen ikke er ændret? Betaler arbejdspladsen ikke kun de timer jeg er der og så betaler kommunen det resterende, så de ikke skal have pengende refunderet nogle steder?
Derudover er jeg også lidt nysgerrig for at høre hvad ydelsen lyder på i fleksjob?
feb 2012
Følger: 1 Svar: 20
jul 2007
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 210 Svar: 2.405
anyways så hvis de er de samme regler som en arbejdsprøvning/tilskuds arbejder så ligger arbejdspladsen ud og får det så refunderet bag efter..
dec 2014
Følgere: 3 Svar: 392
Efter de nye regler skal arbejdsgiver udelukkende betale løn for det arbejde, der bliver udført. Ved etableringen af et fleksjob skal jobcenteret vurdere medarbejderens arbejdsevne, både i form af antal timer og med hvilken produktivitetsgrad arbejdet kan udføres.
Der er ingen nedre grænse for antallet af timer, der kan bevilges fleksjob til. Såfremt det ugentlige timeantal er mindre end otte timer, er medarbejderens ansættelsesforhold ikke omfattet af funktionærloven, uagtet at medarbejderen udfører funktionærarbejde. Det er dog et krav, at det i denne situation fremgår, at medarbejderen er ansat på funktionærlignende vilkår og dermed stilles, som om ansættelsesforholdet er omfattet af loven.
På baggrund af jobcenterets vurdering af arbejdsevnen fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår i henhold til gældende overenskomst. I den finansielle sektor vil det som hidtil ske i henhold til standardoverenskomsten eller en virksomhedsoverenskomst, de steder hvor en sådan er indgået.
Lønnen suppleres af et flekslønstilskud, der udbetales af kommunen direkte til medarbejderen. Tilskuddet udbetales bagud. Tilskuddet kan maksimalt udgøre 98 procent af den maksimale dagpengesats, p.t. 16.732 kroner. Tilskuddet udregnes som det maksimale tilskud fratrukket et beløb svarende til 30 procent af lønnen, der modtages i fleksjobbet. Hvis lønnen udgør mere end 13.000 kroner per måned inklusive pension, skal der ske en modregning på 55 procent af den del af lønnen, der overstiger 13.000 kroner.
Løn og flekslønstilskud må ikke overstige, hvad lønnen ville være, såfremt medarbejderen arbejdede fuldtid.
Løn og flekslønstilskud kan maksimalt udgøre 36.329 kroner (2012-niveau).
Eksempel:
En medarbejder får en månedsløn på 7.800 kroner for 12 timers arbejde om ugen. Månedslønnen for 37 timers arbejde om ugen ville udgøre 24.050 kroner.
Medarbejderens flekslønstilskud udgør 16.732 kroner minus 30 procent af 7.800 kroner = 14.392 kroner.
Medarbejderens samlede løn og flekslønstilskud udgør 22.192 kroner.
Lønnen er efter firmaets overenskomst
Fleksjob/ydelse