2.284 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Må jeg få lidt hjælpe til kemi tak =) Må jeg få lidt hjælpe til kemi tak =)

Hey BB !
Jeg sidder her med noget kemi om polære og upolære stoffer.
Det er heptan (på skemaet længere nede) det drejer sig om.

Stof vand ethanol propanon heptan
formel H2O CH3CH2OH CH3COCH3 CH3(CH2)5CH3
Fordampningsvarme 2257 840 525 318
kogepunkt 100°C 78,3°C 56,2°C 98,4°C

Teorien går ud på at jo flere CH grupper der er i et stof jo nemmere bliver det at splitte ionerne og dermed få stoffet til at skifte til gas.
MEN det jeg ikke kan forstå ved det er, hvis man kigger på heptan, hvorfor er dens kogepunkt så højt når den har alle de CH grupper med? Hvad gør det?

Håber der er nogle der vil hjælpe mig =)
OG jeg snyder ikke på nogen måde, der er et spørgsmål til denne her opgave som jeg selv skal svare på bagefter, dermed laver jeg lektien selv =) Men min lærer er bare ikke i nærheden og folk plejer at være gode til at forklare mig ting herinde =)

Vh Jacob

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må jeg få lidt hjælpe til kemi tak =)
  • #1   19. nov 2007 P.s. jeg håber i kan forstå det der skema jeg har lavet der =)
    Det blev lige lidt skævt men i hvert fald, der er 4 forskellige stoffer, 4 forskellige fordampningsvarmer og 4 forskellige koge punkter =)

• Mads  G
    Mads G Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 24 Svar: 246
    #2   19. nov 2007 Kan det være fordi det har flere elektroner, for som hovedregel siger man jo: Jo flere elektroner desto højere kogepunkt? smiley

• #3   19. nov 2007 Heptain CH3(CH2)5CH3

http://www.biosite.dk/leksikon/heptan.htm

Det kan jo være den har andre forudsætninger og kombinationen af de specifikke stoffer, gør at den har svære ved at fordampe, for mener heptan er med i oktet-reglen.. men ved ikk :b *eZzzz*

• #4   19. nov 2007 tror du ikke nærmere det er at jo færre CH grupper der er, jo hurtigere skifter det til gas smiley

• #5   19. nov 2007 du kan f.eks. have pentan på flydende form ved normal stue temp. men du kan ikke have butan (butan finder du som den flydende væske i din lighter, men kan kun være flydende pga. det er under tryk). Derfor en lighter exploderer når beholderen knuses.

• #6   19. nov 2007 i er syge høre på. fatter narter af alt det sjov der hehe

• #7   19. nov 2007 Daisy >> har ikke noget bevis for om det er butan eller ej der er i en lighter.. ikke andet end at det næsten er det eneste jeg kan huske af hvad min lærer sagde. smiley

• #8   19. nov 2007 Hmmm tak for svarene indtil videre =)

Dansedaisy L det helt konkrete spørgsmål er: Hvorfor har Heptan et så højt kogepunkt når den har så mange CH grupper ?

Hmmm John man kan jo se ud fra skemaet, at jo flere CH grupper der kommer på, jo lavere bliver kogepunktet (altså hurtigere) er det ikke sådan ? =)

• #9   19. nov 2007 jo færre CH grupper, des lavere kogepunkt.

• #10   19. nov 2007 Hmmmm det der med C atomerne viser det der skema jeg har fået udleveret da det nøjagtig modsatte af ?
    H20 har 0 C atomer, er er på 100 C
    CH3CH2OH har vidst 5 (tror jeg, ret mig for guds skyld hvis det er forkert) og den har et kogepunkt på 78,3 C
    Så det bliver lavere og lavere jo flere der kommer på ?
    Det er ikke for at spille smart eller noget, jeg siger bare hvordan jeg aflæser skemaet, og i må meget gerne rette mig når jeg siger noget forkert ! =)

• #11   19. nov 2007 Nemlig John det er også sådan jeg mener den er =)

• #12   19. nov 2007 Kan det have noget gøre med at heptan er forgenet i forhold til de andre mokekyler? Som foriøvrigt alle indeholder et O (OH gruppe ved to af dem) til forskel?

• #13   19. nov 2007 vands høje kogepunkt er pga. de stærke hydrogenbindinger. ser lige om jeg kan finde noget nærmere om det

• #14   19. nov 2007 John det må du meget gerne !

Eva jeg tror du har fat i noget der ! når der er et O med i bindingerne er det jo en hydrofil gruppe ! Det har måske noget at sige, må lige tjekke efter ! =)

• #15   19. nov 2007 kan sq ikke lige umiddelbart finde noget i mine bøger.. var ikke den flittigste til at læse kemi smiley

• #16   19. nov 2007 Daisy >> ja ok smiley men det giver mig stadig ret i min teori smiley

• #17   19. nov 2007 Hmmmm jeg er sgu ikke helt sikker med de der hydrofile stoffer alligevel? Hvis den indeholder OH burde stoffet jo blive sværere at koge op til gas ? altså det skal nå en højere temperatur fordi det er mere polært?
    Men i det der skema jeg har skrevet øverst er det stoffet uden O der har en af de højeste kogepunkter? burde det ikke være omvendt?

• #18   19. nov 2007 Jeg tror det handler om at de tre første støffer er polære og heptan er upolært :o) Og så bindingerne i forhold til det? Altså upolære stoffer har ikke hydrogen bindinger :o)

(Jeg har dog ikke lige kunnet hitte om ketonen og alchoholen er polære eller)

• #19   19. nov 2007 heh, jeg var oppe i det på uni for knap 8 mdr. siden. bestod så også kun lige med røven i vandskorpen smiley

• #20   19. nov 2007 john - hvad var du oppe i`? :o) Jeg sidder her med min org. kemi bog og kan ikke hitte det..

• #21   19. nov 2007 Det var på uni, det var bare generelt om kemi. ting som DeltaG og dertilhørende, og så alt om ester og carboxylsyrer, aminer osv.

• #22   19. nov 2007 Jo, ketonen og alkoholen er polær. for O'et er mere elektronegativt. Basta

• #23   19. nov 2007 John - Jeg mente egentlig hvis kurset hed?`:o)

• #24   19. nov 2007 Det hed Kemi for biologer smiley
    eller, almen kemi for biologer.. noget i den dur. De elsker at sætte "almen" foran alle ting. "almen cellebiologi", "almen mikrobiologi" osv. smiley

• #25   19. nov 2007 Hmmm jeg håber jeg har forstået det nu, kan mærke det ikke sidder helt fast men jeg må jo læse lidt mere på det =)

Tak for hjælpen =)

• #26   19. nov 2007 Og min fysisk kemi bog siger heller ikke andet end at molekyler med hydrogen bindinger , f.eks. vand, ikke følger Trouton's regel.. heh

• #27   19. nov 2007 John - Hah, tænkte det nok. Det tog jeg også. Almen kemi for biologer og geologer ;o)

• #28   19. nov 2007 sejt, på KU eller hvordan ? det må det vel være

• #29   19. nov 2007 KU?? WTF? Nej, jeg læser bare biologi? :o)

• #30   19. nov 2007 Københavns universitet ? altså, der læser jeg ihvertfald biologi smiley

• #31   19. nov 2007 John - Ahh, jamen jeg læser så på Århus Uni ;o) Nok derfor. Men ja, der er jo mere end et uni i DK, og kunne ikke lige se hvor du var fra.
    Hvilke fag har I så nu derovre? :o)

• #32   19. nov 2007 altså, ja der er mere end et uni i danmark. Men der er jo kun 1 rigtigt uni, nemlig københavns smiley hoho

Vi har human fysiologi og almen cellebiologi. Fysiologi er ganske sjovt fag alligevel smiley

• #33   19. nov 2007 Okay, jeg har zoofysiologi, molekylær biologi og biologiens videnskabsteori nu her :o)

• #34   19. nov 2007 uh, molekylær havde jeg i min sidste blok. hvordan er videnskabsteori ? det skal jeg have næste gang :S

• #35   19. nov 2007 John - Noget anderledes end de andre kurser. Men jeg synes personligt at det er spændende, og glæder mig til at skulle skrive en opgave, fremfor endnu en skriftlig eksamen uden hjælpemidler, gaah..

jeg havde zoofys, plantefysiologi, og Almen biokemi i 1. kvarter :o) Hvad havde du der?

Btw - ansøger lige om venskab og skriver over pb?

• #36   19. nov 2007 jep det er fint. lidt nemmere smiley

• Lasse R
    Lasse R Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 91
    #37   19. nov 2007 Eva og John ----> Jeg synes i gør et godt forsøg, men jeg er tror at det er fordi spørgsmålet er UTROLIGT dårligt formuleret, at det er så svært at svare på.

Jacob !: Først og fremmest skal du fortælle din kemilærer, at vedkomne vist ikke har helt tjek på sin kemi! For spørgsmålet er stillet på en sådan måde at det ikke kan svares rigtigt på det, fordi der ikke er noget korrekt svar.
    DER FINDES IKKE NOGEN TEORI OM, AT JO FLERE CH-GRUPPER, JO LAVERE KOGEPUNKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! BASTA! Nærmere tværtimod...

Når man skal forklare hvorfor et stof begynder at koge på det tidspunkt et stof gør, er der flere ting som spiller ind.
    1) molekylevægten (jo lettere, jo hurtigere begyder de at koge, som hovedregel)
    2) Svage bindinger molekylerne imellem (her er der mange forskellige, og det kræver stor erfaring og viden, for at vide hvilke svage bindinger der er tale om og hvorfor) Af forskellige svage bindinger kan blandt andet nævnes hydrogen-bindinger, hydrofob interaktion og van der waals (som igen er en samlet betegnelse for mange forskellige slags svage bindinger)

Der er flere der nævner at det har noget at gøre med, og et stof er polært eller ej. DET ER FORKERT. Man kan bruge det som en cirka vurdering, da stoffer som er polære ofte er det fordi de indeholder O eller N, som så kan indgå i nogle svage bindinger. Men ammoniak (NH3) for eksempel, som er meget polær, begynder at koge allerede ved -33 C. Det er fordi at ammoniak ikke kan danne ret mange svage bindinger.

Så hvis vi ser på din liste, så begynder propanon (også kaldet acetone) at koge først, selvom det er det næst tungeste fordi, at propanon ikke kan danne svage bindinger med sig selv.
    Derefter kommer ethanol, selvom det er det næst letteste. Men det kan danne svage bindinger med sig selv.
    Som nummer tre kommer heptan så. Selvom heptan er den klart tungeste, så kan heptan ikke lave bindinger med sig selv.
    Til sidst kommer vand. Selvom vand er den klart letteste, så kan vand danne SINDSYGT mange svage bindinger, som gør at det koger sidst.

Jeg håber det her hjælper dig, og hvis din lærer brokker sig oover din besvarelse, så er det fordi din lærer ikke kan finde ud af kemi.

Hvis alle de andre svar forvirre dig, ville jeg anbefale at du IKKE lytter til Mads G, for man siger IKKE noget som helst om, at jo flere elektroner jo højrere kogepunkt.
    Heller ikke Jigga N, for oktet-regel har ABSOLUT INTET med kogepunkter at gøre.
    Det passer heller ikke, når Dansedaisy L siger, at noget er upolært fordi det har kovalente bindinger.

Jeg hader selv når folk udtaler sig om et emne de ikke ved en kæft om, eller hvis de kun ved en lille smule og som de måske ikke helt har tjek på alligevel. For det er jo ikke til hjælp, men kun med til at forvirre!!!!

• #38   19. nov 2007 sådan skal den vidst skæres smiley
    1-0 smiley

• #39   19. nov 2007 Lasse - Takker :o) Så fik jeg også en forklaring selv. Sad og var ret irriteret over at jeg ikke kunne finde grunden. Men molyle vægten samt bindinger lyder meget plausibelt for mig :o)

• #40   19. nov 2007 Lasse mange tak skal du i hvert fald have =) Rart du gad at skrive sådan en stil !

Men det spørgsmål jeg har stillet er ikke min lærers spørgsmål, jeg har selv stillet et herinde fordi hvis jeg bare lader jeg svare på min lærers spørgsmål ville det jo være at snyde =)

MEN nu får i det altså lige at se her:

Se nøje på molekylerne nedenfor. Hvilken sammenhæng forventer du at der er mellem molekylernes polaritet og deres kogepunkter og deres fordampningsvarme. Stemmer dette med resultaterne? Forklar hvorfor det er sådan.

• vand, H2O
    • ethanol (sprit), CH3CH2OH
    • propanon (acetone, neglelakfjerner), CH3COCH3

Også kommer skemaet osv. det jeg har vist jer, er det også et lidt forkert spørgsmål at stille Lasse?

• Lasse R
    Lasse R Tilmeldt:
    maj 2007

#41   19. nov 2007 Arh, så forstår jeg... Kunne ikke forstå at en gym-lærer kunne stille sådan et spørgsmål. Troede måske, at det var folkeskole, for så kunne det sagtens passe, at læren nok ikke var særligt skrap til kemi. Eller, det er i hvert fald min erfaring.

• Lasse R
    Lasse R Tilmeldt:
    maj 2007

#42   19. nov 2007 Ja det nye spørgsmål giver fin mening. Kogepunkter passer stadig som jeg beskrev få.
    Mængden af fordampningsvarme som skal bruge er mere eller mindre et mål for antallet af svage bindinger som skal brydes. Jo flere, jo større fordampningsvame. Her kan man igen se, at vand danne SINDSYGT mange... smiley

• #43   19. nov 2007 Okay mange tak skal du have Lasse nu fes den sgu ind tror jeg =)

• #44   20. nov 2007 Hehe, ja rart at forstå det hele ud fra det opr. spg. :o)

• #45   20. nov 2007 Eva, hvis jeg bedte jer om at svare på det spørgsmål min lærer har stillet ville det jo ikke være at lave lektien selv =)
    Og kan se at der er mange herinde der bliver beskyldt for at snyde selvom de har tænkt sig at lave det selv =)

• #46   21. nov 2007 Jacob - Bad, og jeg skrev bare at det var rart at læse Lasse's svar i forhold til forståelsen af at se det opr. spørgsmål :o) I hvert fald det jeg mente. Var bare for min personlige lærings skyld ;o)

• #47   21. nov 2007 Arhhh okay =)
    Hmm hedder det bad? det vidste jeg ikke, men så har jeg i hvert fald også lært noget nyt der =)

• #48   21. nov 2007 Hehe, og det er altid godt. ;o)
    Eks.:
    Jeg bad dig om...
    Jeg har bedt dig om...
    Tror ikke ordet bedte findes :o)

• #49   21. nov 2007 okay :o)

Kommentér på:
Må jeg få lidt hjælpe til kemi tak =)

Annonce