{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.773 visninger | Oprettet:

helle p
helle p
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 82

murer - hvor hårdt? {{forumTopicSubject}}

hej

jeg har en bonussøn der gerne vil være murer og har ville det hele sit liv.. men nu er der nogle spader der har sagt til ham at det skal han ikke gøre for man har ødelagt sin ryg i løbet af 5 år eller noget.. så nu har han, trods livslangt ønske, sagt til sig selv at så må han jo finde noget andet.. det synes jeg er for dumt for hvis man virkelig ønsker noget må man da gøre det.. er selv anlægsgartner og jo jeg kan da godt blive træt i ryggen men med alle de hjælpemidler til arbejdet der findes i dag, er det alså ikke så slemt... men jeg tænkte om nogen kan af- eller bekræfte det han har fået af vide???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  murer - hvor hårdt?
  • #1   5. jan 2008 ja de gamle murer har jo ikk lige frem nogen god ryk..
    Men man lære jo hvordan man skal løfte osv. Så er der ikk den store fare for mere smiley

• helle p
    helle p Tilmeldt:
    nov 2007

#2   5. jan 2008 det der med at lære og løfte rigtig det lærte jeg jo osse under min udd.. men i praksis bruger man det ikke, for det er tit nemmest at gøre på den forkerte måde... men der må da osse findes div. hjælpe midler i murerfaget

• #4   5. jan 2008 helle P
    nu har jeg så vært hele det der murer igennem osv.
    altså grundforløbet, men det var desværre ikk mig..
    Men det var ikk særlig hårdt, da vi lærte at løfte osv. Og man bruger også diverse løft smiley

• #5   5. jan 2008 det hele skal nok gå hvis han bare følger de råd der er på skolen.. jeg var ude som arbejdesdreng i 2 år og har været i lære som murer i 3 år og jeg har intet hvis man bare passer på og tænker sig om.. styrke træn til hverdag. det gør kun godt.. behøver ikke pumpe bare stille styrketræning er godt og sundt for krop og led.. smiley

• peter s
    peter s Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 7
    #6   5. jan 2008 jeg har været murer i 7 år nu og jeg fejler ikke noget endnu....
    jeg er glad for at jeg blev murer smiley

men det er bare med at løfte rigtig....

• helle p
    helle p Tilmeldt:
    nov 2007

#7   5. jan 2008 okay, men nu har vi så foreslået ham at tage den uges praktik han skal i i uge 8, hos en murer...

• #8   5. jan 2008 Det der med ergonomiske stillinger som håndværker, kan man proppe skråt op. Det er hårdt, og man har mange dårlige løft.. Arbejdet i sig selv er fysisk hårdt, men også fedt. Er selv tømrer, og arbejder tæt med alle de andre fag. Har selv lavet en del murerarbejde.

Han skal da tage den uddannelse, og sideløbende gå til noget styrketræning, så skal han nok klare det smiley

Held og lykke med ham

• Danny G
    Danny G Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #9   5. jan 2008 Jeg er 2års murer-lærling, 3års lærling til marts smiley

Jeg har haft i ryggen en gang pga. af mit arbejde, men det var fordi jeg løftede forkert, så jeg fik et smæld i ryggen smiley

Men udover det har jeg ikke haft nogen smerter af nogen art, man bliver nok øm i ryggen i starten da den lige skal trænes op.. ellers handler det jo bare op at løfte rigtigt, og ikke overbelaste mere end nødvendigt smiley

• #10   5. jan 2008 jeg er 1. års murerlærling ..
    jeg har ikke kunne mærke noget i nu, det hele gælder om at løfte rigtigt, så holder du mange år.. ellers få ham til at gå i motioncenter ligesom mig, så han kan træne sin ryg, det gør jeg en del for ikke at få ødelagt den smiley

• Danny G
    Danny G Tilmeldt:
    aug 2007

#11   5. jan 2008 Og hvis han skal holde mange år, så er det en god ide at lade være med at være akkord murer lige til at starte med smiley

det kan man begynde på når man er omkring de 30 år

• helle p
    helle p Tilmeldt:
    nov 2007

#12   5. jan 2008 okay, men tror i så han vil få en god oplevelse med det med en uges praktik?? der er vel ikk tilfældigvis nogen der kender et godt sted i nærheden af holbæk som evt vil tage sådan en praktikant?

• #13   5. jan 2008 Nu er jeg selv murerlærling.

Det eneste jeg kan mærke i ryggen er hvis jeg har pudset meget på en dag.

Det er jo ikk fordi det er hårdt og stå og knalde sten i.

Det værste synes jeg helt klart er flisearbejde, selvom jeg bruger knæpuder, bliver jeg stadig øm i knæene, men mere fordi de er bøjetså meget tror jeg.

Men nu er detjo heller ikk sådan du står uden nogle muligheder når du er færdig udlært, hvis det ikk gik med ryggen.
    Du kan både blive bygningskonstruktør, bygningstekniker, og arkitekt for den sags skyld, kræver dog vidst også noget gymnasieuddannelse også.

Jeg er utrolig glad for det.

• helle p
    helle p Tilmeldt:
    nov 2007

#14   5. jan 2008 okay mange tak for alle jeres svar... lige et ekstra ? nu jeg er i gang... hvor dygtig bogligt skal man være? er det mest matematik man skal kunne eller kan man godt klare sig igennem uddannelsen hvis man feks. er meget dårlig til at stave osv?

• #15   5. jan 2008 Du har kun matematik og IT på skolen...

Og hvis man ikk kan finde ud af matematik, så kan man sagtens få hjælp til det. og det er altså kun 10. klasses niveau. Så det går nok alligevel.

• #16   5. jan 2008 Og det er kun skriftlig.

• helle p
    helle p Tilmeldt:
    nov 2007

#17   5. jan 2008 okay mange tak

• #18   6. jan 2008 hvis man har læse problemer for man hjælp på skolen til det. og jah du skal kun bestå matematik, og det er kun ¨på f niveau, hvilket er 9 klasse udvidet.. så det er jo til at overkomme smiley

• jonas l
    jonas l Tilmeldt:
    jan 2009

#19   22. feb 2009 henrik det er så lidt forkert.. er færdig uddannet om ca. 1 måned.. du har også samfundsfag og lidt andet... men det stort set alt er på F niveau . . har ikke hørt om nogen er dumpet endnu på det skriftelige.. og jo alt murer arbejde slider en op . . specielt og knalde sten i . . det er noget af det hårdeste du kan gøre ved din krop. . men nu til dags får man kurser i løfteteknik m.m. i bla. fag som arbejdsmiljø . . kender mange der er helt smadret nu som 45 årige... men der er lige så mange der har det fint .. man skal bare passe godt på sig selv og ikke anstrenge sin krop for meget.. så går det fint..

mht. mig selv.. så har jeg medfødt dårlig ryg.. (svag ryg og for stort svej i lænd)

er mega platfoddet og har mus i begge mine knæ .. men jeg klarer den fint indtil videre.. håber du kunne bruge mit svar smiley

og selvfølgelig skal han uddanne sig som murer hvis han drømmer om det.. der er snart kommet så mange tekniske hjælpemidler som fx. at nu skal alle baljer med mørtel være løftet over 20 cm fra jorden så man ikke laver så stort et buk.. og de udvikler nye murerskeer som er ergonomisk udformet så de ikke belaster håndled... oven i det er en cementpose blevet 25 kg lettere.. og en pose fliseklæb er blevet ca 7 kg lettere .. så de forbedre det hele tiden smiley

Kommentér på:
murer - hvor hårdt?

Annonce