murer - hvor hårdt? {{forumTopicSubject}}
hej
jeg har en bonussøn der gerne vil være murer og har ville det hele sit liv.. men nu er der nogle spader der har sagt til ham at det skal han ikke gøre for man har ødelagt sin ryg i løbet af 5 år eller noget.. så nu har han, trods livslangt ønske, sagt til sig selv at så må han jo finde noget andet.. det synes jeg er for dumt for hvis man virkelig ønsker noget må man da gøre det.. er selv anlægsgartner og jo jeg kan da godt blive træt i ryggen men med alle de hjælpemidler til arbejdet der findes i dag, er det alså ikke så slemt... men jeg tænkte om nogen kan af- eller bekræfte det han har fået af vide???
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 75 Svar: 604
Men man lære jo hvordan man skal løfte osv. Så er der ikk den store fare for mere
nov 2007
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 82
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 75 Svar: 604
nu har jeg så vært hele det der murer igennem osv.
altså grundforløbet, men det var desværre ikk mig..
Men det var ikk særlig hårdt, da vi lærte at løfte osv. Og man bruger også diverse løft
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 11 Svar: 45
mar 2007
Følger: 1 Svar: 7
jeg er glad for at jeg blev murer
men det er bare med at løfte rigtig....
nov 2007
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Emner: 505 Svar: 8.653
Han skal da tage den uddannelse, og sideløbende gå til noget styrketræning, så skal han nok klare det
Held og lykke med ham
aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Jeg har haft i ryggen en gang pga. af mit arbejde, men det var fordi jeg løftede forkert, så jeg fik et smæld i ryggen
Men udover det har jeg ikke haft nogen smerter af nogen art, man bliver nok øm i ryggen i starten da den lige skal trænes op.. ellers handler det jo bare op at løfte rigtigt, og ikke overbelaste mere end nødvendigt
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Fotoprofiler: 1 Emner: 23 Svar: 472
jeg har ikke kunne mærke noget i nu, det hele gælder om at løfte rigtigt, så holder du mange år.. ellers få ham til at gå i motioncenter ligesom mig, så han kan træne sin ryg, det gør jeg en del for ikke at få ødelagt den
aug 2007
det kan man begynde på når man er omkring de 30 år
nov 2007
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 86 Svar: 665
Det eneste jeg kan mærke i ryggen er hvis jeg har pudset meget på en dag.
Det er jo ikk fordi det er hårdt og stå og knalde sten i.
Det værste synes jeg helt klart er flisearbejde, selvom jeg bruger knæpuder, bliver jeg stadig øm i knæene, men mere fordi de er bøjetså meget tror jeg.
Men nu er detjo heller ikk sådan du står uden nogle muligheder når du er færdig udlært, hvis det ikk gik med ryggen.
Du kan både blive bygningskonstruktør, bygningstekniker, og arkitekt for den sags skyld, kræver dog vidst også noget gymnasieuddannelse også.
Jeg er utrolig glad for det.
nov 2007
jul 2007
Og hvis man ikk kan finde ud af matematik, så kan man sagtens få hjælp til det. og det er altså kun 10. klasses niveau. Så det går nok alligevel.
jul 2007
nov 2007
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Fotoprofiler: 1 Emner: 23 Svar: 472
jan 2009
mht. mig selv.. så har jeg medfødt dårlig ryg.. (svag ryg og for stort svej i lænd)
er mega platfoddet og har mus i begge mine knæ .. men jeg klarer den fint indtil videre.. håber du kunne bruge mit svar
og selvfølgelig skal han uddanne sig som murer hvis han drømmer om det.. der er snart kommet så mange tekniske hjælpemidler som fx. at nu skal alle baljer med mørtel være løftet over 20 cm fra jorden så man ikke laver så stort et buk.. og de udvikler nye murerskeer som er ergonomisk udformet så de ikke belaster håndled... oven i det er en cementpose blevet 25 kg lettere.. og en pose fliseklæb er blevet ca 7 kg lettere .. så de forbedre det hele tiden
murer - hvor hårdt?