{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.626 visninger | Oprettet:

idc
idc
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 95 Svar: 389

Svært dilemma angående uddannelse {{forumTopicSubject}}

Hej BB.. det er sikkert et mærkeligt sted at spørge, men er i virkelig i tvivl. .

Landet ligger sådan, at jeg er 18, snart 19 år gammel og pt. uden job. Jeg har gået i 10. klasse og 1.g og tager i år et friår, og skal starte på uddannelse til sommer. Jeg er dog meget i tvivl ligenu. Jeg har overvejet at læse jura fx. for der tjener man rigtig gode penge, og det er jo det "fornuftige" af gøre.

Men en af mine venner også på 18, som iøvrigt er ordblind, han er salgselev hos en bilforhandler, hvor han skiftevis arbejder med at sælge biler, og går i skole i 3 måneder ad gangen hvert sted. Han har fri firmabil, telefon og andet lækkert.

Jeg er selv helt vild med biler, og et arbejde som bilsælger tiltaler mig rigtig meget, også på grund af de frynsegoder med fri bil og alt det stads, men han har udelukkende den type job fordi han er ordblind, og fordi han ikke kan klare at tage en normal boglig uddanelse (som jeg godt kan). Jeg har så luftet idéen for ham, og han vil gerne hjælpe mig med det, og har snakket med en anden forhandle som jeg nu er igang med at skrive ansøgning til.

Spørgsmålet er bare om det er dumt at tage en handelsuddannelse hvor man er sin egen lykkes smed, fremfor en gymnasiel uddannelse hvor man er sikker på at tjene gode penge? Personligt ser jeg ikke mig selv som egnet til at sælge, da jeg ikke er typen der er super udadvendt, men som han rigtig nok siger, så kan man hvad man vil, og hvis man øver sig kan alle lære at sælge.

Jeg ved godt den er svær, men har i noget at sige? Jeg vil jo rigtig gerne sælge biler, men på den anden side, hvis jeg ikke bliver god til at sælge, så har jeg spildt 4-5 år af mit liv på det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svært dilemma angående uddannelse
  • #1   16. jan 2008 du skal gøre det der gør dig glad...du kan ikke leve på andres forventninger til dig

• Rasmus
    Rasmus Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 14 Svar: 937
    #2   16. jan 2008 Synes du skal vælge noget du brænder for.. og hvis det er biler, ja så er det vel ikke så svært? smiley Jeg gad ikke gå på job hver dag og lave noget der overhovedet ikke interesserede mig, selvom der var gode penge i det..

• Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Svar: 2
    #3   16. jan 2008 Det fornuftige valg er at vælge det man er god til, det man brænder for, og det man har lyst til at lave resten af livet.

Sælger er en hård branche, der er mange timer i det, og tit og ofte er lønnen afhængig af hvor meget du kan sælge (bonus).

Fri bil , fri telefon - det er da meget godt. Men helt gratis er det jo alligevel ikke. Man bliver beskattet af sådan noget.

Gør det du føler er rigtigt for dig, og vær ligeglad med om andre synes at det er tåbeligt.

• #4   16. jan 2008 Det er jo også hvad jeg selv synes. Jeg er ikke typen der kan lide at sidde stille på en stol i skolen, og det med at komme i gang med det samme tiltaler mig rigtigt meget, istedet for at gå 3 år i gymnasiet eller HF, og en masse år på universitetet før man begynder at tjene penge

• #5   16. jan 2008 Æhm, du har 1.g? Og vil begynde at læse jura? Hvordan regner du lige med at det skal foregå? (tager du gym om eller?)

Og vælg efter interesse :o) Tror jeg du bliver gladest for :o)

• #6   16. jan 2008 Thomas B - Selvfølgelig bliver man beskattet, det er jeg klar over, men fri bil og fri benzin for et par tusinde om måneden kan man vel ikke sige nej til.

Det er rigtigt at det er hådt, til gengæld er det vel et vidt begreb at være sælger, og der er jo næsten uendelig muligheder for hvor man kan arbejde når man er sælger.

Jeg vil rigtig gerne sælge biler, men som så mange andre ting, så ved man jo først om det er det man vil når man har været der et stykke tid

• #7   16. jan 2008 Dronning Eva K - Jeg har gået i både 10 klasse og 1 g, og gik ud efter 1.g fordi jeg ikke kunne klare det, og jeg har faktisk også gået 2 uger i første HF, så kunne jeg heller ikke klare det mere

• #8   16. jan 2008 Og ja jeg havde tænkt mig at tage enten gymnasiet eller HF hvis jeg skulle læse jura

• *SloT* -
    *SloT* - Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 412
    #9   16. jan 2008 Skal man ikke være student med udmærkede karakterer før man kan læse jura ? hehe

• #10   16. jan 2008 Martin - Medmindre du er radikalt ændret - tror jeg ikke du skal vælge jura som studie, når du ikke kunne klare 1.g bare :o)

• #11   16. jan 2008 Tja, jeg har bare ikke taget skolen seriøst nok. Men lige pludselig kom det bare. Den der tanke om at det er alvor nu, og det handler om fremtiden

* Extensionisten * - Hvis jeg var bilsælger ville jeg vågne glad op hver morgen, men begge mine forældre er universitetsuddannede, så føler lidt jeg skider på familiens ære og sociale arv hvis jeg vælger ngoet andet

• #12   16. jan 2008 Pengene spiller ingen rolle smiley Hvorfor tjene 1-2 milioner årligt, hvis du hver morgen står op og tænker, hvor jeg ikke gider på arbejde, fordi du ikke rigtig gider eller brander for det?

Tjen hellere halvdelen og hver glad for at arbejde smiley

• #13   16. jan 2008 Martin - Årh, pis med social arv :o) Gør det der gør DIG glad, og ikke det der gør dine forældre tilfredse ;o)

Jura:
    Ansøgningsfrister
    Alle ansøgere med udenlandsk eksamen: 15. marts
    Kvote 2: 15. marts
    Kvote 1: 5. juli

Adgangskrav 2008
    Adgangsgivende eksamen.

Dansk A
    Engelsk B
    Historie B eller Idehistorie B eller Samfundsfag B eller Samtidshistorie B
    Hvis du mangler nogle fagniveauer kan du tage dem som suppleringskurser.

Adgangskravene skal være opfyldt og dokumenteret senest den 5. juli i ansøgningsåret.

Kvote 2
    For at kunne søge via kvote 2 kræves det, at den adgangsgivende eksamen er afsluttet inden ansøgningsfristen den 15. marts.

Dog kan ansøgere, der efter det fyldte 15. år har været ud af skolesystemet i mindst 1 år med henblik på udlandsophold, arbejde eller lignende, søge gennem kvote 2 samme år, som de forventer at bestå den adgangsgivende eksamen.

Kvote 2 kriterier
    Ansøgere i kvote 2 skal ligesom ansøgere i kvote 1 opfylde kravene om en adgangsgivende eksamen og de ovennævnte specifikke adgangskrav. Desuden gælder følgende:

Ansøgere i kvote 2 optages efter en udregnet kvotient af særligt relevante gymnasiale fag. Der er mulighed for at forbedre karakteren i de særlige fag inden for visse tidsgrænser.

Kvote 2 fag:

Dansk A
    Engelsk B
    Matematik C
    Vurderingen sker efter princippet om faldende kvote 2-kvotient. Det vil sige, at ansøgere med det højeste gennemsnit af de relevante fag optages, indtil der ikke er plads til flere.

I udregningen af kvotienten for de særligt relevante fag indgår det bedste gennemsnit af hvert enkelt fag på det krævede niveau eller derover, uanset om det bedste gennemsnit er opnået ved den adgangsgivende eksamen eller ved supplering inden for den fastsatte tidsgrænse.

Kvote 2-kvotienten udregnes som et simpelt gennemsnit afrundet til 1 decimal, udtrykt ved 7-trinsskalaen. Karakterer efter 13-skalaen oversættes til 7-trinsskalaen, før gennemsnittet beregnes.

Er der flere ansøgere med kvote 2-grænsekvotienten end der er pladser, optages de ansøgere, der har den bedste kvotient (gennemsnittet afrundet til 1 decimal) i de beståede A-niveaufag uanset antal A-niveaufag – og uanset om A-niveauet er opnået i den adgangsgivende eksamen eller ved supplering inden for den fastsatte tidsgrænse. Dernæst udvælges ansøgere med flest A-niveaufag.

Kommentér på:
Svært dilemma angående uddannelse

Annonce