{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

idc
idc
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 95 Svar: 389

Hvordan er jeg stillet? (Tvungen vagt) {{forumTopicSubject}}

Jeg er 20 år gammel og arbejder på deltid en tankstation ved siden af mit studie. Dette er et job jeg lige er startet på for en uge siden, og har indtil videre være glad for det. Vi har så lige haft vagtmøde igår, hvor vi skulle fordele vagterne for december måned. Da vi havde fordelt de fleste vagter, var der kun én tilbage nemlig vagten fra kl. 12-14 d. 26 december, altså 2. juledag, hvor de fleste skal til julefrokost. Det er en ret åndsvag vagt, for den er kun på 2 timer, og det er jo den dag alle skal til julefrokost, og ingen gider arbejde.

Alle havde undskyldninger, en skulle til England og holde jul, en anden skulle til Jylland osv. og jeg var den eneste der ikke havde en undskyldning for ikke at kunne tage den vagt, selvom jeg skulle til julefrokost kl. 13. Jeg sagde dog også at jeg skulle til julefrokost, så vi sad i ca. 20 min. uden at aftale hvem der skulle tage den vagt, da ingen jo kunne tage den.

Forretningschefen ringer så til ejeren af tankstationen, og siger hvad han skal gøre, når ingen gider tage vagten, og ejeren "truer" med, at vi allesammen kommer til at bytte vagter med den anden tank som han også ejer (som har døgnåbent) og truer os med at vi kommer til at arbejde juleaften og nytårsaften om natten, hvis vi ikke ville tage den vagt der. Ny og uvidende som jeg var, følte jeg mig derfor tvunget til at tage den vagt, da jeg var den eneste der ikke skulle forlade byen den dag.

Idag kommer presset så fra familien om at jeg skal sige jeg ikke kan tage den vagt (og jeg fortryder da inderligt også at jeg tog den) og at jeg skal ringe til min chef og bede om at få en anden til at tage den, og at jeg skal sige op hvis jeg ikke får lov at bytte den med en anden, som jeg helst ikke vil da jeg har rigtig meget brug for penge lige i øjeblikket.

Jeg føler lidt at de har udnyttet mig, fordi jeg er ny, og at de kun ansatte mig for at få mig til at tage alle lortevagterne her omkring jul og nytår, for dem har jeg mange af, men jeg skal bruge pengene.

Min mor som er jurist, vurderer sagen således, at de har handlet ulovligt, ved at få os til at tage en vagt på baggrund af trusler, på trods af at ejeren gerne må rokere rundt på sine medarbejdere på stationerne som han har lyst til. Hun siger derfor at jeg skal ringe til min chef imorgen og sige jeg ikke kan tage den vagt, og hvis han så siger at jeg skal tage den, så skal jeg konfrontere ham med den trussel som ejeren har fremsagt, og at jeg vil sige op hvis jeg ikke slipper for den vagt.

Er der nogen der har nogen råd til hvordan jeg skal agere i sådan en situation, og hvad mine rettigheder er?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan er jeg stillet? (Tvungen vagt)
  • #2   30. nov 2008 Gør lige præcis som din mor siger!! Hun har fuldstændig ret i det hun siger her, en chef må kke tvinge jer til at tage en vagt, der skal komm kompemsation hvis det er en vagt der kommer i vejen for noge allerede planlagt i privatlivet, ydermere m¨han under ingen omstændigheder true jer til at tage vagten!
    Konfronter din chef og se havd der sker. Hvis han stadig siger du skal tage vagten så kommer vi til nedenstående spørgsmål:

Er du meldt ind i en fagforening?? Hvis du er skal du omgående tage sagen til dem og så håndtere de det derfra. et er absolut forbudt og true folk til at tage en vagt!

• #3   30. nov 2008 spørg hk fagforening, de kender dine rettigheder

• #4   30. nov 2008 dog ville jeg - som de andre sige - lade være med at true chefen... Det giver aldrig et positivt udslag.

Snak med HK eller NNF....

• #5   30. nov 2008 Allan A - Jeg snakker ikke om at true chefen, men at fortælle ham, at vi rent faktisk blev truet til at tage den

• #7   30. nov 2008 Allan A - Det er ikke mit største problem, men jeg synes ikke det er fair at lægge en vagt på den tid, hvor de ved at de fleste skal noget andet, og lave sådan en latterlig en på kun 2 timer, hvor jeg som bor 10 km. fra mit arbejde, skal koldstarte bilen for at køre op for at tjene 100 kr. efter skat, når jeg rent faktisk skal noget andet, og jeg samtidig blev truet til at tage den.

250186 - Nej desværre

• #8   30. nov 2008 250186 - Jeg ødelægger et ikke for de andre, for de kan under ingen omstændigheder tage den, det er bare forretningschefen der selv ikke "gider" at tage den vagt, fordi han mener han allerede har for meget arbejde i december

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 129
    #9   30. nov 2008 Hmm, kommer vel an på hvad en "trussel" er...nu er jeg selv i den situation at jeg uddelegerer arbejde...og har man vagter, ja..så´skal alle jo besættes, om nogle vil eller ej.....kan medarbejderne så ikke indbyrdes finde ud af et, så ja...så må jeg jo bare vælge....ikk?? - det jo ikk nemt heller at være den der SKAL ha folk på arbejde, hvis ingen vil....så bliver man jo nødt til at "tvinge" nogle,...hvis du forstår???
    og nej, miss bitch...der skal ikke komme nogen form for kompensation...da vagten allerede er varslet nu!!!! - så ville jeg ikke kunne lave anden en kompensere:-)

• #10   30. nov 2008 Rikke M - Jeg vil mene det er en trussel, at ens øverste chef planlægger at ødelægge ens jul og nytår hvis man ikke vil på arbejde

• Thia .
    Thia . Tilmeldt:
    nov 2007

Følger: 1 Svar: 22
    #11   30. nov 2008 Jeg ville nok fortælle chefen at det med at I ligefrem bliver truet er no go. Det er jo ikke befodrende for arbejdsklimaet og ydermere ulovligt og kan jo ende med at koste ham kassen ved sagsanlæg og deslige hvis dette er måden hans forretning bliver kørt på + det viser at han har en ret så skod ledelse ... Du kunne jo smide en kort bemærkning og at din mor er jurist og har forbindelserne i orden :o)

Og ellers så have jeg sgu nappet vagten for som ny at vise at jeg var fleksibel. 1 time til en julefrokost kunne jeg sagtens nå at indhente :o)

De 1. 3 år i mit nuværende job har jeg frivilligt taget nytårsaften og nat. Det giver godt, jeg viser at jeg er fleksibel og giver goodwill ved kollegaerne + i år har jeg ikke en eneste af de sure vagter ... (Med mit job ved man at afd. altid skal være døgnbemandet og kan lige så godt melde sig frivilligt i stedet for at der trækkes lod). De sure vagter skal deles og man kan lige så godt få det bedste ud af dem :o)

• #12   30. nov 2008 Mads:
    Nu skal du passe på hvordan du formulere dig for jeg akn garantere dig for at ens chef på ingen måde sider og siger "Ham den nye han skal bare have ødelagt sin jul så jeg giver ham alle lortevagterne" for hvis du tror det så er du galt sporet...

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#13   30. nov 2008 hmm, Mads...han vælger simpelthen at lave en vagt på en 2 juledag...ja, der ville jeg nok også holde åbent, hvis jeg stod som ansvarlig for en tankstation!!! - og det ville du nok også selv:) - og det kan jo være at han...arbejder nok selv, ikk...hvis jeg skulle tage den tjørn, hver gang nogle af mine folk ikk selv ku bli´enige om en vagt....så ja, blev jeg ikke ret gammel:-)

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#14   30. nov 2008 Jamn, kæreste Mads...jeg tror bestemt ikke han er ude på at ødelægge din Jul, eller andres for den sags skyld...se det sådan her...for den situation er jeg i....du er ansvarlig for en forretning, og du skal naturligvis holde åbent der hvor "folkene"(det er os) gerne vil gøre nytte af din forretning...og det siger sig selv at 2 juledag er en go dag...for os som ikke fik handlet nok ind, glemt smøger, skal ha tanket, købe snapsen vi har glemt osv.....og nogle skal jo så ta de vagter!!!!!! - hvad ville du selv stille op???? - hvis ingen ville????...bare tage dem selv så????...tror nok du ville lære og skrue bissen på, og få dine folk til at forstå at nogle må ta den vagt!!!

• #15   30. nov 2008 Thia . - Jeg vil mene at jeg er fleksibel nok i forvejen, og jeg har taget alle de andre vagter som ingen gider at have (bla. juleaftensdag indtil kl. 18, og d. 1 januar fra kl. 10) så jeg synes ikke jeg skylder dem noget.

* Miss Bitch * - Det var heller ikke møntet direkte på mig, men på alle til det måde, og selvom det ikke er direkte, så er det i hvert fald en indirekte bemærkning om at man nok ikke får lavet særlig meget nytårsaften eller juleaften for den sags skyld, så jeg vil i høj grad mene at det er det han tænkte.

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#16   1. dec 2008 Men Mads...hvor svært det end er...så var det jo da du sad til rundbord med dine kollegaer, du skulle ha sagt...at siden du nu tager juledag og 1 jan..så må det sgu være deres tur, ikk???.....tror ingen arbejdsgiver er ude på at "nakke" sine medarbejdere...skal jo bare ha´skidtet til at køre rundt, og kræver så en fleksibilitet fra sine medarbejdere....(og mener også dine andre kollegaer)

• #17   1. dec 2008 Mads:
    Jeg står selv i butik på fuld tid - og har gjort det i lidt over 3 år nu - så ved udemærket hvordan det er og få de skide vagter... Men cheferne mønter intet på nogen, du er nød til at tænke på at der er noget der økonomisk skal løbe rundt elelrs kan man ikke betale medarbejderne deres løn - og du siger selv du har behov for pengene - og så er der altså en lukkelov man også arbejder efter, og den er desværre lidt anderledes når man står på en tank - en af de ting man kan sæte sig ind i inden man siger ja til jobbet det er derfor man skal stille spørgsmål når man er til samtale... Sådan er det desværre bare, jeg skal også selv være på arb fra 7-15:15 nytårsaften og de sidste par år har min vagt heddet fra 8-20:30 lille-juleaften.. Så jeg vedgodt hvor hårdt det kan være og oveni det kommer alle weekendvagterne og overarbejde fordi der er run på, og nej man kan IKKE undgå at det vil kollidere med privatlivet - sådan er det bare og stå bag en disk.

Lige nu opfører du dig som om du bare vil have medlidenhed fordi du har det ih og åh så hårdt, så lige nu synes jeg du skal glemme det jeg sagde allerførst, for du lyder ikke som typen der kan tåle og stå i butik... Kan man ikke tåle og skulle være super fleksibel og sætte privatlivet i bagrunden engang imellem så skal mn IKKE stå i butik...

• #18   1. dec 2008 Rikke M - Det er klart du tager forretningschefens parti, når du selv besider samme stilling, men jeg føler ret tit at folk der planlægger vagter (på dette og mine tidligere jobs) er meget selvmedlidende og egoistiske menneser (bestemt ikke møntet på dig, men det er min opfattelse indtil videre). Normalt er der ingen vagt der starte kl. 12 og går til kl. 15, men derimod fra 11-16 så der er ingen tvivl om, at den der skulle tage vagten i det tidsrum har fået lov at gå før, fordi personen skulle noget andet, og uden tvivl fordi de vidste at der ville komme en ny, som ville kunne tage den vagt, og det er der jeg synes at filmen knækker. Jeg synes det skulle være således, at de nye startede med at få lempeligere krav til vagter, end at få smidt en masse lortevagter i hovedet helt fra starten, så ville de nok også holde på flere af deres nye medarbejdere.

• #19   1. dec 2008 * Miss Bitch * - Jeg har en vagt fra 18-23 lillejuleaften også.. og ja jeg ved godt det er sådan, og jeg er skide god til mit arbejde, og i alle mine butiksjobs har jeg altid været super fleksibel, og kunne spring ind når alle de andre gad, men jeg er bare træt af at blive udnyttet på den måde, og også i denne forretnign har jeg været så fleksibel som jeg overhovedet kan, men der sætter jeg altså grænsen.

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#20   1. dec 2008 hmm, mu kender jeg jo ikke lige til jeres originale vagtplan, så svært at byde ind på:-)...og både ja, og nej....jeg har altså også selv været på "gulvet" engang...og syns selv jeg var RET fleksibel, ellers havde jeg nok heller ikke besiddet den stilling jeg har idag!! - tar ikke parti, men du skal vide det er F...svært at få folk til at arbejde ud over det normale...og jeg magter feks ikke at ta det hele alene, simpelthen...jeg er endda go af mig, har arbejdet hele dagen idag, fordi eens mand havde føsdag, julefrokoster, københavnertur osv...men det orker man altså ikke, om man er medarbejder...eller leder...i længden:-)...vi skulle holde juleferie fra 19 dec, til 5 jan....alle mand glade....men fik så meldingen fra ledelsen, at ferien var trukket tilbage, der skal arbejdes....prøv lige at være det dumme svin der skal ha det formidlet ud til nogle meget længselsfulde efter ferie-medarbejdere?????..det er altså heller ikke sjovt...men nødvendigt!!!!!....jeg gør så sådan, at jeg laver en vagtplan, og så skal ALLE medarbejdere blive enige om en retfærdig fordeling....kan de ikke det...ja, så må jeg være det dumme svin igen, skære igennem...og "hjælpe" de sidste på plads!!! - og ja, dert var nogle som skulle udenbyes/lands...men så er der andre som siger...ok ok, jeg tar din vagt...og så blir den nok gengældt næste gang den anden har brug for at blive sprunget over...Der ER medarbejdere som godt forstår situationen, og så der dem der aldrig vil forstå....sån er det, det må jeg/de så leve med...det ER ikke nemt - men prøv at se det fra den anden side....der skal jo være åbent, so what to do??????

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#21   1. dec 2008 men PS...var du min medarbejder...så ville jeg da håbe du ville komme og sige det til mig, at du føler dig uretfærdigt behandlet....det altså ikke altid man selv er skide opmærksom på de signaler medarbejdere sender...nogle kan se nok så tilfredse ud, og så finder man ud af senere...når det er for sent...at de faktisk var pisse-sure...øv, den er træls......så ville jeg som din chef, snakke med de andre i biksen, og forklare dem hvordan man deler sol og vind lige.....

• #22   1. dec 2008 Vi skal skrive under på vores vagtplan, så vi er selv ansvarlige for a vores vagter er iorden...

Men hvis du ikke er tilfreds må du forklare din chef at du er træt af og tage alle hund-vagterne... Men gør det professionelt ellers ender det galt... Jeg ahr da også nogle lortevagter engang imellem og ja jeg arbejder langt mere end havd jeg må specielt fordi jeg er elev, men jeg gør det fordi jeg kan få noget i den anden ende... Jeg akn uden problemer gå ind og snakke med min mester... Nu et meegt godt eksempel er imorgen... Jeg ahr arbejdet over hele sidste uge fordi vi ahr en masse nye menneske ia felingen og jeg er den der har været der længst efter min mester så hun bruger mig en hel del, og i sidste ende er det til min egen fordel, men det gør så at jeg kan få lov til at gå 4 timer før tid imorgen fordi vi skal flytte hestene til en anden gård, og det er også det der er med til at gøre at jeg kan få lov til og gå tidligt når hesten skal have kiropraktor... Hvis man giver skla man nok få igen sådan fungere det...

• #23   1. dec 2008 Rikke M:
    Lige præcis... Hvis der er hektisk så kandetsvært for chefen/mestere og se alle signalerne, tro mig jeg evd det fra min mester...

Mads:
    Det er derfor det er SÅ SUPER vigtigt at man taler med sin chef....

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#24   1. dec 2008 Kan kun gi Miss Bitch ret....og var det i min afdeling...ja, så ville jeg feks i påsken eller hvornår nu der igen er ferie-tamtam, sige til de andre...når vagter skal fordeles, og ingen vil...at nu tog Mads sgu en tørn i Julen, så nu må I andre komme på banen, altså!!!!!- og så skal du se...det plejer at virke....

• Thia .
    Thia . Tilmeldt:
    nov 2007

#25   1. dec 2008 Mads: De gamle medarbejdere har måske haft alle lortevagterne de sidste mange år og kan nu slippe i år hvor det er den nyes tur?
    På mit arbejde er det de nyes tur til at tage skodvagterne og aflaste de gamle :o)
    Ligesom det i sin tid var min tur til at aflaste mine kollegaer :o)

Vores vagter hedder så 07.00-15.00/ 15.00 til 23.00/ 23.00-07.00 + det overarb. der evt. skulle blive banket ovenpå. Man kan også vælge at tage en 07.00-19.00 eller 19.00-07.00 vagt og så lade sine kollegaer afspadsere. Da jeg alligevel havde nattevagten de sidste 3 år to jeg de sidste timer med så en af mine kollegaer kunne nå hjem og spise med familien samt fejre nytåret ...

Chefen arbejder kun i dagvagter og aldrig i weekender eller helligdage og hun får mere i løn end os andre ... Igen sådan er vilkårene bare ...

Jeg synes at du er ret heldig at det drejer sig som en time du kommer for sent til julefrokost + at du kun har 10 km til arb. OG ovenikøbet har bil :o)

Jeg har 32 km til arb. og har alle de andre år været afhængig af offentlige transportmidler og taxa (koster 520 kr. på en alm. dag per vej).

Jeg er så heldig at have fået købt en skrotkasse at trille i, i år. Men igen så er det mit, og ikke chefens problem hvordan jeg kommer på arb....

Du skulle have sagt fra da I sad ved bordet selvom at det var svært. Siger du fra nu er det kun rimeligt at du mister dit job. Så kan de jo ansætte en der vil tage jobbet på de vilkår der er ... Det er ikke længere så nemt at få job som det har været ...

Men mht. til truslerne så holder den ikke ... Man må ikke true sine medarbejdere og dette er et tegn på dårlig ledelse.

• Rikke M
    Rikke M Tilmeldt:
    jun 2007

#26   1. dec 2008 Chefen arbejder kun i dagvagter og aldrig i weekender eller helligdage og hun får mere i løn end os andre ... Igen sådan er vilkårene bare ...
    Thia, har bare lige en indskudt bemærkning...uden at kende dine forhold...ja, man får mere i løn...men er sgu også ansvarlig for hvert lille skridt DU tager mens DU er på arbejde....for hver krone der er i kassen, at de folk der er ansat også passer deres arbejde, skal ansætte, fyre...og prøve på at fordele....sikkert nogle af mine, der vil sige som dig....hvad de ikke ved er, at jeg snakker i tlf MANGE gange i mine weekender, aftener...blir holdt op, når noget kører af helvede til...og jeg ku´bli ved....for at blive chef, har hun/han sikkert lagt en del arbejde i det...og det lønner sig som regel jo....men gå nu ikke rundt og tro det bare er en dans på roser altså:-)

• #27   1. dec 2008 Rikke M:
    Sådan gør vores chef det... Man aflaster hinanden har man taget lort sidst der var højtider kommer man lidt lettere igennem ved næste højtid.. lorten fordeles ligelidt, man kan ikke slippe udenom...
    Ang. det med chefen og løn ja så kal man tænke på at drogså er ALT det administrative og det er fandeme meget...! (undskyld mit sprog)
    Min mester har - når det har være ekstra slemt - snildt arbejdet 60-70 timer på en uge... den eneste grund til hun er trappet ned er ordi hu ner højgravid og ifølge planen skal gå på barsel nytårsaften...

• #28   1. dec 2008 Shit der er meget at læse.. orker ikke at læse det hele så sent. Men jeg ringer til min chef imorgen og snakker med ham, så kan jeg jo evt. give feedback bagefter

• Thia .
    Thia . Tilmeldt:
    nov 2007

#29   1. dec 2008 Rikke: Vi forstyrrer IKKE vores chef i helligdage og weekender.
    Vi er uddannet til at træffe de nødvendige beslutninger og tage ansvar for disse og ringer SELV vores afløsere ind ved sygemeldinger og dækker selv vagterne hvis ikke det er muligt at skaffe afløsere.

har haft mind del af dobbeltvagter i tidens løb :o)

Jeg er ansvarlig for alt hvad jeg og det øvrige personale i min vagt foretager os (er ansvarshavende med højeste ancienitet) UDEN tillæg da dette jo i det offentlige er sparet væk) og et forkert valg kan koste liv og gør det.

Min chef står IKKE til ansvar for mine beslutninger. Laver jeg en fejl der koster menneskeliv, mister jeg min autorisation + får bøde eller fængelsstraf.

Min chef har så heller ingen lederuddannelse overhovedet. Hun laver vagtplaner og sørger for at aflevere dem i sidste øjeblik og helst en fredag så hun ikke skal høre på brok i weekenden.
    Ændringer i vagtplanen er i øvrigt op til os selv at sørge for at bytte os til ... Og hun er ved at forsøge at overtale personalet til selv at lave vagtplanerne så hun også slipper for dette (hun vil dog helst ikke undvære de 2 hjemme"arbejds"dage" hun har i mdr. til at lave vagtplaner i og skal lige have fundet en måde hvorpå hun kan uddelegere det at lave planerne til os samtidig med at hun stadig har fri 2 dage i mdr.)

Jeg tror bestemt ikke at det er en dans på roser at være hende (for ja hun har ansvaret for ansættelser og fyringer og at lave vagtplaner og ikke mindst kan hun ikke undgå at skulle ligge øre til en hel del BS og frustration fra vores side) men da jeg flere gange har stået som konstitueret chef så er hendes arbejde altså heller ikke mere krævende.

Det er IKKE hende der står med døende patienter, utilfredse pårørende etc. Det er IKKE hende der bliver slået ned af patienter med hjernemetastaser eller misbrugsproblemer eller som skal opereres i knæ og ryg pga. slidgigt inden hun bliver 30 år ...

Tror der er STOR forskel på hvordan de forskellige brancher virker. Vi blev af vores fagforening tvunget til at strejke for at alle oversygeplejersker og ledere kunne få mere i løn. Og pga. overbelægning etc. var vores afd. undtaget fordi vi ikke engang til dgl. kan stable det nødvendige personale til et nødberedskab på benene ...
    Så vi knoklede røven ud af bukserne og jeg har lige fået en regning på 4000 kr. som fagforeningen gerne vil have udbetalt ...

Alligevel elsker jeg mit job. Jeg har selv valgt det, jeg brænder for det og mener selv at jeg er god til det :o) og jeg føler hver dag at jeg gør en forskel i et andet menneskes liv ...

Næste stop bliver dog privatsektoren hvor jeg stadig kan gøre en forskel men hvor lønnen svarer til arbejdet :o)

Men igen så er der ingen der skulle true eller tvinge mig til noget som helst og det ER dårlig ledelse !! Men jeg mener at vi alle skal stå til ansvar for vores beslutninger.

• #30   1. dec 2008 sig op. der er ingen fremtid der alligevel

• #32   1. dec 2008 du bare acceptere det, for sådan er det at være på arbejdsmarkedet. og hvis du vil arbejde så må du acceptere vilkårene, og hvis du vil tude ja så gå hjem til din mor, for det er sjældent livet er retfærdigt og jeg tror ikke du får medlidenhed her, for ja vi skal alle sammen have lorte vagter engang imellem såen er det da. jeg er studerende på fuldtid, jeg arbejder hver lørdag/søndag fra klokken to til ti, så jeg har ikke ondt af dig. lær at lev med det, eller find et andet job, men tror næppe det bliver bedre. man må arbejde sig til bedre forhold, og ja der er kun en måde arbejd arbejd smiley

Kommentér på:
Hvordan er jeg stillet? (Tvungen vagt)

Annonce