{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.391 visninger | Oprettet:

idc
idc
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 95 Svar: 389

Lovgivning på arbejdsplads? {{forumTopicSubject}}

Hej, spørger lige for en ven, da jeg ved at mange af jer herinde har godt styr på love og regler. Forleden dag fik en af mine venner at vide (han arbejder på en tankstation) et påbud om at blive på sin vagt, selvom han havde fri.

Han mødte på arbejde kl. 15 og skulle være der til kl. 21, hvorefter han ville blive afløst. Kl. 21 hvor han skullle blive afløst, men hende der skulle have kommet kunne ikke fordi hendes bil var brudt sammen og hun stod på Fyn, og ingen andre ansatte kunne tage hendes vagt, så chefen ringede og sagde han SKULLE stå der til lukketid (kl. 23) så han stod der altså i 8 timer fra kl. 15 til kl. 23. uden pause, og uden afløsning, og så skulle han også gøre rent i hele butikken, og lukke butikken (som ham der kommer indtil kl. 23 normalt skal)

Er det fair, og er det overhovedet lovligt? Stationen er så lille, at man kun er én person der per vagt, men må chefen (som åbenbart ikke gad at tage på arbejde den dag) tvinge en medarbejder at blive 2 timer ekstra?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovgivning på arbejdsplads?
  • jesper  a
    jesper a Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Svar: 19
    #2   7. dec 2008 nej det er ikke lovligt
    Nu sidder jeg selv som leder i et firma og der er ikke noget der hedder tvunget overtid da det simpelthen ikke er lovligt

Har vedkommende en arbejdsplan der siger hvor og hvornår personen skal være på job er der ikke nogen der kan tvinge vedkommende til at tage extra tid og sådsan er det bare

men igen man står i en meget dårligt i det da man nok er den første der ryger ved en nedskæring
    Og der kan fagforeningen ikke gøre en skid

• #3   7. dec 2008 Hvis hans vagt gik fra 15-23 og han så har fået lov til og holde tidligere hvis en anden overtog vagten der er der ikke noget galt...
    Men hvis du nu er tvungen overarbejde er det ulovligt det arbejdsgiveren gør.
    mht pauser har han krav på ca 1 times pause på en 8 timers vagt, men 30 min mere per 2,. overarbejdstime eller skal have de extra pauser han ikke holder udbetalt eller de timer fri en anden dag (ved ikke om det er gældene ved hk's ok.)

Havde det nu været mig og det var overarbejde og jeg havde en aftale efter kl 21 havde jeg sagt til chefen at hvis der ikke kom en anden kl 21 bliv butikken lukket

• Thomas B
    Thomas B Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 5
    #5   7. dec 2008
    Tvungen overarbejde ER tilladt i ovenstående eksempel.

Med en varsling under 4 timer, som er tilfældet her, har din kammerat krav på at få udbetalt 100%'s timer. Dvs han skal have de dobbelte i løn, fra tiden efter 21.00.

Så JA chefen kan godt tvinge en medarbejder til at blive.

• #6   7. dec 2008 du kan iflg loven aldrig tvninge en medarbejder til og arbejde mere end 37 timer i ugen

• Thomas B
    Thomas B Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 5
    #8   8. dec 2008 Rasmus N: Hvad for en lov - mener du overenskomsten ?

Arbjedsgiver eller dennes stedfortræder kan gøre som jeg beskrev ovenfor i følge overenskomsten for butiksansatte. Færdig - slut.

Med venlig hilsen
    Thomas
    (over 12 år i detailhandel heraf de 9 som leder og chef)

Kommentér på:
Lovgivning på arbejdsplads?

Annonce