962 visninger
|
Oprettet:
At retunere, hvem står for udgiften? {{forumTopicSubject}}
Jeg har via QXL.dk solgt en film, køber siger at den hakker ved afspilling. Dette problem har jeg ikke selv haft, men jeg tager da varen retur..
Køber købte filmen for 90 kr og jeg betalte porto.
Køber vil have de 90 kr retur, som hun skal. Men hun vil også have 25 kr for at sende varen retur?
Men hvem står egentlig for udgiften ved returnering?
mar 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Fotoprofiler: 1 Emner: 33 Svar: 685
ellers må hun komme med filmen og give dig den i hånden..
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 62 Svar: 183
jun 2008
Følger: 1 Svar: 1
dec 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 221
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 300
Men altså, jeg tager gerne varen retur, min egen opfattelse var blot at man selv (køber) står for udgifterne i forbindelse med retunering.
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 349
aug 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 349
sep 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
Det er ALDRIG køberr, som får den udgift, hvilket naturligvis er logisk.
sep 2008
Jamen det skal hun selvfølgelig selv - ligesom alle andre gange du køber en vare over nettet - du kan altid forlange pengene tilbage, men fragtomkostninger er for egen regning :-)"
Det er ved fortrydelse, men ved returnering af defekt vare, er det sælger som betaler.
Mht. din QXL handel, kan du sikkert slå halv skade, da i har handlet privat, men læs lige de nyeste regler på QXL.
jan 2008
Og jeg HAR læst de nye regler på QXL, der står INTET om udgifterne i forbindelse med retur.
dec 2008
Jamen så læs lige igen?? Varen er IKKE defekt...!
Du kan heller ikke sende en vare retur på sælgers regning og sige "den er defekt" hvis ikke det kan bevises...
Selvfølgelig skal hun selv betale for den vare! Ellers må du da lade hende være...
jan 2008
Om det så bare er min afspiller, der ikke er kræsen, det skal jeg ikke kunne sige.
sep 2008
Men her er de almindelig gældende regler.
Hvis du køber en defekt vare, sendes den retur for sælgers regning, da det jo er ham, som er skyld i, at den skal returneres.
Fortryder du købet, inden for 14 dage, skal du selv betale portoen, da det jo ikke er sælgers skyld.
Er den vare du har modtaget anderledes end den du bestilte, f.eks en anden farve, betaler sælger også returportoen.
Tag selv lige denne lille test
(link fjernet)
Jeg kan ikke finde ud af, om denne vare er defekt eller ej. Du påstår, at den er ok, og køber, at den er defekt.
sep 2008
Nogle kan afspille brændte skiver, andre kan ikke.
Hvis købers afspiller, kan klare andre skiver end denne, hvor ligger så fejlen?
Har sælger har en afspiller, som lige er den tand bedre, at den kan afspille den lille ridse som er i skiven, men købers ikke kan, hvad skal der så ske.
Hvis køber kan spille alle andre end den ene som vi snakker om, hvad skal der så ske?
sep 2008
Det kommer an på, hvor stor ridsen er. Den ene afspiller kan måske "lyse" igennem ridsen, hvor den anden ikke kan.
Der er også forskel på, hvor gode fejlkorrektionsegenskaber der er på forskellige afspillere.
Hvis jeg ikke kan afspille en dvd i min afspiller, kan jeg måske godt i computeren
jan 2008
Min egen afspiller er normalt sart hvis der er ridser i skiverne, ligeledes nægter den at afspille brændte film - samt afspilleren er knap 7 år gammel.
Som sagt, jeg har ikke haft problemer med at afspille.
Jeg tager gerne varen retur, hvilket forhåbentlig også fremgår af hvad jeg før har skrevet
sep 2008
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 159 Svar: 4.054
Flot du kan nævne regler ved B2C men her er tale om et privathandel, hvorfor de nævnte regler ik gælder.
Desuden er den ik defekt, før dette er bevist, hvilket vil sige når sælger evt modtager en varer retur og konstatere dette!
sep 2008
Læs indlæggene du kommenterer, så bliver dine svar nok ikke så latterlige!
Som jeg skrev: "Nu er det lidt indviklet, når det er en handel via QXL, hvor der er lidt rod i bregreberne, om det er en privat handel eller ej" og et andet indlæg, "Mht. din QXL handel, kan du sikkert slå halv skade, da i har handlet privat"
Hvad er så dette for noget vrøvl du skriver "Desuden er den ik defekt, før dette er bevist, hvilket vil sige når sælger evt modtager en varer retur og konstatere dette!"
Hvis jeg kører galt i min bil, er den i stykker med det samme, det er da ikke først når forskiringsselskabet ser bilen!
Jeg kan da sagtens bevise, at bilen er i stykker, det er da nemt nok. Ligeledes kan køberen konstatere, at dvd'en er defekt, og ikke kan afspilles. Det er noget fis at sige, at den først er defekt, når sælger står med den i hånden.
Men det er også ligemeget nu, for sælger opfører sig eksemplarisk, og tager varen retur, selvom han uden problemer kan afspille dvd'en, og at han ikke er forpligtet til det, i en privat handel.
sep 2008
Du skriver "hvis der er en ridse i en dvd så vil den ALTID hakke der. uanset hvor god aspilleren er.
afspilleren kan jo ikke finde den film stump som der er ridset over på dvd'en selv."
Smid Anders And bladene, og find din viden andre steder, inden du udtaler dig.
Jeg har fundet lidt info på nettet for dig, læs og bliv klogere!
Fejlkorrektion: En dvd-optagers eller dvd-harddiskoptagers evne til at afspille dvd- eller cd-skiver med fejl og ridser, uden at det ses eller høres og uden at afspilningen går i stå.
Fejlkorrektion
Fejlkorrektionen blev testet ved at afspille dvd’er med ridser og fejl i informationslaget. Panelet vurderede, hvor godt fejlen blev undertrykt, om der var fejl og spring i billedet, tidsforskydning mellem billede og lyd eller tab af lyd.
http://www.taenk.dk/test/harddiskoptagere/om-testen/
DVD indeholder et fejlkorrektions system i to lag, Parity Inner (PI) og Parity Outer (PO). Der er ALTID bit-fejl på optiske medier, så disse fejlkorrektions systemer bruges til at korrigere disse fejl. En bit-fejl dukker først op som en PI Error, og kan normalt korrigeres. Hvis der er for mange bit-fejl i et område til at PI kan korrigere dem alle, så kommer der en PI Failure. Ved PI Failures overtager Parity Outer fejlkorrektionen, men hvis den også fejler har man en Parity Outer Failure (POF) hvilket betyder at data ikke kunne korrigeres
osv osv
maj 2009
Øhhh behøves vi fortælle dig at fejlbrug af et produkt ik høre under reklamationsretten? At køre galt i din bil og få en bil leveret med en defekt, er to forskellige ting. Men godt du ik engang kender forskel på det!!!
En varer er ik defekt (diffineret således) før sælger har modtaget den og tjekket dette. Hvis du køber en Pc og ik kan tænde den, og leverer den tilbage til Merlin/fona/what ever, så bliver den ik erklæret defekt før den er tjekket og evt fejl er fundet... Ganske normal procedure men bare glem det kloge åge, for du kender ik engang forskel på reklamationsret og en forsikringssag!
sep 2008
Du er vist en Troll.
Ævler og kævler i en lind strøm.
Det er sidste gang, at jeg gider bruge tid på dine indlæg.
"Øhhh behøves vi", hvad betyder "behøves"?
Hvem er "vi"?
" fejlbrug af et produkt", hvordan bruger man en dvd-skive forkert?
" At køre galt i din bil og få en bil leveret med en defekt, er to forskellige ting", ja, det ved enhver da, men som jeg skrev, så ER bilen i stykker INDEN taksator kommer. Du skriver, at det først er når varen er returneret, at den er defekt. NEJ, defekten bliver måske verificeret der, men defekten er der altså allerede.
"Men godt du ik engang kender forskel på det!!!", fatter ikke hvad du skriver!
"En varer er ik defekt (diffineret således) før sælger har modtaget den og tjekket dette. "
Ved ikke, hvad "diffineret " er for et ord, jeg (og Google) kender kun "defineret".
Men jo, varen ER defekt inden, men fejlen bliver først godkendt dér.
"Hvis du køber en Pc og ik kan tænde den, og leverer den tilbage til Merlin/fona/what ever, så bliver den ik erklæret defekt før den er tjekket og evt fejl er fundet", ja, det er jo netop det JEG skrev, og som du så siger, er noget vrøvl.
Jo, det gør jeg, men det er jo dig, vrøvler.
Du kommenterer sikkert dette indlæg, men jeg melder mig ud nu, for du er spild af tid.
maj 2009
Hvem siger at det ik er købes dvd maskine der er noget galt med? Har du tænkt så langt?
Det kan godt være din bil er i stykker inden taksator kommer, men det har intet med reklamationsret, garanti eller andet at gøre. Det er en forsikringssag, som er totalt irrelevant i forhold til det her!
Dvs hvis en person ik kan finde ud af at bruge et apparat, så er det defekt. Så når vedkommende sender det retur og de finder ud af det intet fejler, så godkendes det efterfølgende som defekt?
Har du overhovedet arbejdet inden for detailhandlen? Du lyder som en der bare læser reglerne men ik magter at føre dem over på det virkelige forretningsliv!
Nej du skriver lige præcist det modsatte af mit eksempel og nu giver du mig ret. Kan du selv finde ud af hva du mener er rigtigt? For mit PC eksempel viser nemlig hvordan tingene foregår i den virkelige verden og ik i en bog eller retstavningsprogram.
sep 2008
Gider ikke spilde min tid på dig.
sep 2008
"Hvem siger at det ik er købes dvd maskine der er noget galt med? Har du tænkt så langt?"
Ja, det har jeg, men som jeg skrev, hvorfor afspiller den så andre skiver?
"Det kan godt være din bil er i stykker inden taksator kommer, men det har intet med reklamationsret, garanti eller andet at gøre. Det er en forsikringssag, som er totalt irrelevant i forhold til det her!"
Ja, det er helt irrelevant, men det var jo heller ikke det, jeg hentydede til. Der blev skrevet, at varen først var defekt, når den blev modtaget. NEJ, den er defekt NU, men den bliver først konstateret defekt af sælger, på det tidspunkt.
"ej du skriver lige præcist det modsatte af mit eksempel og nu giver du mig ret. Kan du selv finde ud af hva du mener er rigtigt?"
Ja, det kan jeg sagtens, men du kan vist ikke.
"For mit PC eksempel viser nemlig hvordan tingene foregår i den virkelige verden ". Du snakker udenom igen. Det du skriver er, at pc,en først er defekt, når forhandleren står med den i hånden. NEJ, den er defekt når brugeren står med en computer, som ikke kan tænde, men forhandleren accepterer først, at den er defekt, når han selv konstaterer det!
"Dvs hvis en person ik kan finde ud af at bruge et apparat, så er det defekt"
Nej naturligvis ikke, det har jeg da aldrig skrevet. Mon ikke også, at køber kan finde ud af, at sætte en dvd på?!
"Har du overhovedet arbejdet inden for detailhandlen? Du lyder som en der bare læser reglerne men ik magter at føre dem over på det virkelige forretningsliv!", hvad pokker har det med denne sag at gøre?
"...hvordan tingene foregår i den virkelige verden og ik i en bog eller retstavningsprogram.", vil du dermed sige, at der gælder forskellige regler i den virkelige verden og de regler, som er skrevet ned?
Men jeg kan da godt se, at du tager det med stavningen meget let.
aug 2009
Følger: 1 Svar: 7
Du læser overhoved ikke, hvad der bliver skrevet, men ævler bare løs gang på gang.
Smut dog, og gør livet lettere for os andre.
aug 2009
maj 2009
Lær lovgivningen og du vil se at Nikkis "gode" eksempler er irrelevante, ubrugelig og misplaceret...
Desuden er en varer først defekt, når den er sendt retur til sælger og sælger har bekræftet dette. Fordi en evt stupid køber ik kan finde ud af at bruge et produkt, betyder det ik at produktet er defekt... For så er der mange TV, Dvd maskiner, mobiler osv der er defekte, fordi folk ik læser manualen!
Nikki P
"Hvem siger at det ik er købes dvd maskine der er noget galt med? Har du tænkt så langt?"
Ja, det har jeg, men som jeg skrev, hvorfor afspiller den så andre skiver?
-> Ifølge købeloven er det fagmanden altså sælger der skal erklære et produkt for defekt. At køber ik kan få det til at virke, det driller eller andet har intet at gøre med om det er defekt
"Det kan godt være din bil er i stykker inden taksator kommer, men det har intet med reklamationsret, garanti eller andet at gøre. Det er en forsikringssag, som er totalt irrelevant i forhold til det her!"
Ja, det er helt irrelevant, men det var jo heller ikke det, jeg hentydede til. Der blev skrevet, at varen først var defekt, når den blev modtaget. NEJ, den er defekt NU, men den bliver først konstateret defekt af sælger, på det tidspunkt.
-> Endnu et pragteksemplar af et lorte eksempel. En forsikringssag har intet med købeloven at gøre!!!
Og nej din bil er først defekt eller har fået en defekt grad når den er blevet tjekket. Så igen den holder ik vand lille ven, selvom det er et ubrugeligt eksempel, der blot udstiller din manglende evne til at føre teori ud i virkeligheden!
"ej du skriver lige præcist det modsatte af mit eksempel og nu giver du mig ret. Kan du selv finde ud af hva du mener er rigtigt?"
Ja, det kan jeg sagtens, men du kan vist ikke.
-> Fint du lige laver en helgardering. Så er du jo sikker på at have ret uanset udfaldet!
"For mit PC eksempel viser nemlig hvordan tingene foregår i den virkelige verden ". Du snakker udenom igen. Det du skriver er, at pc,en først er defekt, når forhandleren står med den i hånden. NEJ, den er defekt når brugeren står med en computer, som ikke kan tænde, men forhandleren accepterer først, at den er defekt, når han selv konstaterer det!
-> Hva så hvis køber ik har sat strøm til. Er produktet så os defekt? Igen det er fagmanden der erklære et produkt for defekt og ik en køber. Køber bruger REKLAMATIONSRETTEN hvorefter en fagmand erklære produktet enten iorden eller defekt...
"Dvs hvis en person ik kan finde ud af at bruge et apparat, så er det defekt"
Nej naturligvis ikke, det har jeg da aldrig skrevet. Mon ikke også, at køber kan finde ud af, at sætte en dvd på?!
-> Det skrev du så ved mit PC eksempel. Der står køber ik kan finde ud af at tænde den, og derfor er den defekt. Det har du selv påstået sort på hvidt lille ven... Igen dum dum fejl ik at kunne føre teori ud i praksis!
"Har du overhovedet arbejdet inden for detailhandlen? Du lyder som en der bare læser reglerne men ik magter at føre dem over på det virkelige forretningsliv!", hvad pokker har det med denne sag at gøre?
-> Alt for du er lige blevet fanget i at modsige dig selv 2 gange + ik at forstå ordet REKLAMATIONSRET... Så det har da meget at sige. Din viden er teori, men der er langt fra teori til praksis men det finder du nok ud af når skolen engang er slut...
"...hvordan tingene foregår i den virkelige verden og ik i en bog eller retstavningsprogram.", vil du dermed sige, at der gælder forskellige regler i den virkelige verden og de regler, som er skrevet ned?
-> Næ men fordi der står hvordan tingene foregår i teorien så betyder det ik at det er sådan i praksis. Hvis det var så fandtes alle forbrugerprogrammerne ik...
OG JA HAR MAN IK RET SÅ KAN MAN ALTID GÅ EFTER STAVEFEJL, KOMMAFEJL ELLER ANDET. SÅ DÅRLIG STIL OG TABERAGTIGT... MEN DET FORTÆLLER MERE OM DIG END MIG...
aug 2009
Du har åbenbart slet ikke læst debatten eller det Nikki skriver.
Du ævler bare løs.
Get a life.
Jeg gider, som Nikki heller ikke kommenter dine indlæg længere, for de er virkelig spild af tid.
Du bliver ved med at lukke lort ud, og holder dig til, at du har ret selvom du ikke har.
En rigtig troll.
jan 2008
maj 2009
Oprettet den 03-08... Så flot Nikki at du er nødtil at lave en dobbeltprofil fordi du tager fejl...
Men "Helle" så læs evt mine punkter til hvert af Nikkis svar og fortæl hvor det er jeg tager fejl... Bare et sted tak!
dec 2008
Hvor er det lavt mand
jan 2008
"de 90 kr er kommet ind på min konto. Jeg mangler stadig de 25 kr i porto, som du selv har skrevet på din annonce at det koster at sende 1 dvd. Dette fordi der er en betydende mangel på varen, så jeg skal ikke selv betale returporto. Når jeg har modtaget de 25 kr, sender jeg din dvd med det samme."
Og igen, hun købte den for 90 kr incl porto
dec 2008
Eller tag det som lærepenge og lad være med at spilde tid på hende/han - i mine øre lyder det godt nok bare som en kunde der skal lege "Rasmus Modsat".,
maj 2009
At retunere, hvem står for udgiften?