{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.194 visninger | Oprettet:

Købelov/Reklamation over Bærbar blæser {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Håber nogen kan hjælpe med den her.

Jeg har for 1½ år siden købt en bærbar som har virket upåklageligt, indtil for ca. 1 uge siden hvor blæseren er begyndt at sige underligt.

Den skramler eller lyder som om lejet/bøsningen er gået eller som om den er blevet meget træt.

Jeg frygter eller er næsten sikker på det er fordi den er død i lejet eller bøsningen.

Men mit spørgsmål er så, hvordan mon Computer City forholder sig til en reklamation over at blæseren siger underligt?

Vil de sige at det er alm slid. og at jeg selv skal betale for en udskiftning?

Eller hvad nu hvis de siger at så længe den køre så fejler den jo ikke noget og vupti så skal jeg betale undersøgelses gebyr...

Og da der er 2 års reklamationsret så er det vel fair nok at de skal udbedre fejlen right ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købelov/Reklamation over Bærbar blæser
  • #1   15. feb 2010 Ah, det er jo så ikke helt rigtig.

Der er jo det galt med den at blæseren siger underligt eller larmer om du vil.
    Det er ikke til at tage fejl af.

Den afviger fra hvordan den lyder som ny.

• #2   15. feb 2010 det blæser problem lader til at ramme mange bærbare! :S

hvad er det for en computer du har?

• #3   15. feb 2010 Du skal lige huske at 6 mdr efter købet, så DU bevise at fejlen var der, ved købet. Det kan du ikke, hvis den har kørt upåklageligt.

Om de vælger at dække den, kan jo godt ske alligevel, men den er altså IKKE dækket af købeloven i dette tilfælde.
    Medmindre du kan bevise at fejlen var der, da du købte din computer.

• #4   15. feb 2010 min har haft samme problem med blæseren har haft den til rep 3 gange nu. her den 3 gang fik jeg kompensation på 500 kr. og hvis det sker igen får jeg en ny computer. købte den i elgiganten.

• #5   15. feb 2010 De har som udgangspunkt ingen pligt til at udbedre fejlen, med mindre du kan påvise at det er en defekt fra den dag du købte den, som nu giver problemer...
    Din sag er svær, hvis de bare er lidt besværlige...

• Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #6   15. feb 2010 Bevisføreslen...
    Ja, man skal efter de 6 måneder selv bevise det. Men i lign. sager, har beviset været nok at der ikke har været ydre tegn på misligeholdelse. Altså hvis den ikke har nole tegn på at have været brugt til andet end det tiltænkte formål, så er det bevis nok fra en "ikke-fagmand" som den typiske forbruger er.

• Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1.263
    #7   15. feb 2010 Hold nu lige op,

Blæseren er defekt, og derfor skal forhandleren bare se at få den udskiftet.

• #8   15. feb 2010 Fordi en blæser efter 1½ år begynder at larme er IMØ alm. slid, og vil ikke kategorisere den som defekt ved købs øjeblikket. Og derfor dækker reklamationen ikke.

At det så ville være god service, omdømme og image at skifte den alligevel det de ikke koster alverden er så en helt anden sag.

• Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

#9   15. feb 2010 Hvem siger, at der kun kan klages over fejl som var tilstede ved købet?

En blæser anses ikke for at være en sliddel, som skal skiftes inden for to år, så derfor gælder reklamationsrettet altså stadig.
    Der står ikke i brugsanvisningen, at blæseren skal skiftes hvert eller hvert andet år, og derfor må det forventes, at den bør kunne holde i flere år.
    Da den ikke har kunnet holde i to år, og der samtidig ikke er taget forbehold for kortere levetid i manualen/gjort opmærksom på det ved handlen, må det betragtes som en mangel ved varen.

• #10   15. feb 2010 Nemlig deffekter opstået efter købe tidspunktet er da lige så reklamations berettiget.

Det er det samme som at sige hvis nu skærmen sprang i lugten så der var stumper ud oiver det hele.
    Så var det jo heller ikke en deffekt der var der på stedet da man købte den.... ah den duer ikke den der mening det er da helt sikkert...

Hvorfor skulle man så overhoved have 2 års reklamationsret.

Jeg vil da også sige at det faktum at blæseren netop er stået af i løbet af de 2 år man har reklamationeretten netop er ens betydende med jeg har det bedste bevis på at der er en fejl som skal udbedres.
    En blæser er ikke at betragte som en slid del i samme stil som bremserne på en bil.
    Der står ligeledes hleller ikke nogen opgivelser om hvor lang tid man må forvendte at blæserne skal holde elelr hvor mange timer.

Men hvis man selv har været skyld i den er stået af ved misligeholdelse så som at bruge den i et støvfyldt lokale og teknikkeren kan skilde den ad og finde grus osv. inde i den så ja klart det skal de ikke dække, men her hvor der er tale om alm. brug så er det jo en ganske alm. reklamation over noget som er gået i stykker inden for den tid "2" år hvori man men er et produkt skal kunne holde ved alm. brug.

Så det må da i den grad være en mangel at blæseren høre op med at virke nden for reklamations tiden.

• #11   15. feb 2010 Nu er det sådan at efter 6 måneder, så skal du som forbruger kunne bevise at fejlen var tilstede da du købte din pc. og det kan man af gode grunde ikke. Og da det er en komponent der fysisk er i bevægelse så må der forventes slidtage.

Jeg siger ikke at jeg er uenig med dig, i at de bør skifte den inden for reklamationen, jeg siger bare at hvis de er nogen bastards så er der intet du kan gøre ved det :o)

Og hvad angår de '2års" reklamations ret, ja så er det ikke meget værd, efter 6 måneder, sådan har det hele tiden været.

• Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

#12   15. feb 2010
    Er fejlen dækket af købeloven?

Det, der skal afklares, er om fejlen eller årsagen til den var til stede på leveringstidspunktet. I mange tilfælde giver det sig selv, fordi det er åbenlyst, at der er tale om en fabrikationsfejl eller dårlige materialer. Det kan fx være barnevognen, der falmer, eller jakkens for, der skrider i sømmen.

(link fjernet)

Det er rigtigt at der vil være slidtage på en mekanisk del, men det er ikke ensbetydende med, at komponenten må fejle.
    Vil du acceptere, at dit køleskab går i stykker efter halvandet år, og så blot købe et nyt, fordi kompressoren som er mekanisk, går i stykker, nej vel?
    Dér vil du jo klage, fordi det forventes, at den mekaniske komponent holder væsentlig længere.

Og så lige til sidst, du har ikke 2 års reklamationsret, men kun halvandet år, og så seks måneders garanti/formodning.

• Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #13   15. feb 2010 Nikke P: Nixen. Det er 24 måneders reklamationsret, og heraf har sælger bevisbyrden de første 6 måneder. Det er så korrekt at man oftest vil benytte sig af formodningsreglen, men det er ikke det samme som en garanti.
    For at en sælger giver garanti, skal han stille forbrugeren noget i vente der er bedre end købelovens bestemmelser. Ellers må det ikke kaldes en garanti.

• Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

#14   15. feb 2010 Jeg skrev garanti/formodning, fordi mange stadig kalder det for garanti, men jeg er da enig med dig.

• #15   16. feb 2010 Ok, for at teste problematikken gik jeg ind i en El gigant i går.

her spurgte jeg så:

Jeg har sådan en bærbar PC købt her hvor blæseren tydeligt larmer og skramler som hvis den er færdig.
    Computeren er under de 2 år gammel nærmere 1½ år gammel.
    Er det så ikke noget der blvier lavet på en reklamation eller kan jeg risikere at i ikke mener det er en fejl og jeg så skal betale test gebyr?

Sæger:
    Nej en blæser skramler eller går ikke ned i hastighed med mindre den er deffekt.
    Hvis det var støv elelr andet der var en hindring i at den ville virke så kunne det være støv opsamling der gjorde det og så kunne du godt resikere at vi bare renset den og sagde det koster så et gebyr da det ikke er en egentlig deffekt.

Men klart er det blæseren som er deffekt så skal vi skifte den da det må forventes at den holder reklamations tiden ud og at det ikke er en sliddel der forventes eller påskrives at skulle gå til inden for de 2 første år også selvom det måske til tider ligger lige på grænsen til at de kan klare det på nogle typer PCere.

Så du kommer bare med den og så skifter vi den.

Ok. mange tak.

Så svaret var egentlig meget bedre i hvertfald i Elgiganten end jeg lige havde turde håbe på.

Lad os se hvad De andre siger til det :o)

• #16   16. feb 2010 At man selv har bevis byrden gør det ikke sværre.

Det handler i bund og grund om at påvise at der overhoved er en fejl og det er der ingen tvivl om her, da blæseren larmer osv. og sælgeren sagde også at kom jeg først når PCen gik død pga. varme fordi blæseren ikke virker optimalt, så kunne de klantre mig for at vente for længe velvidende om at der var en deffekt der nu havde fprsaget endnu større skade som de spå måske kunne gå hen ikke og ville dække.

Men når fejlen er påvist, så er der ikke noget at være i tivl om så skal sælger udbedre fejlen inde nfor de 2 første år.
    Fordi har produktet en fejl inden for de 2 færste år, så er det at betragte som at produktet sådan set må have haft en fejl i og med der intet står om at man må forvente en blæser er en sliddel eller at den bør skiftes eller holdes service på. (uanset hvor mekanisk den så end er)

• Nikki P
    Nikki P Tilmeldt:
    sep 2008

#17   16. feb 2010 Jeg havde heller ikke regnet med, at det ville blive et problem-

• Freedom R
    Freedom R Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #18   1. sep 2014 God debat om et meget vigtigt emne!

@Christian J m.fl. Du/I kommer med nogle gode pointer, MEN jeg vil bare lige pointere, at det som man skal bevise efter de 6 måneder, er at "der er en mangel eller fejl ved produktet". Ikke noget med at fejlen eller manglen var der ved købstidspunktet.

Se her: (link fjernet)

Som en anden indvender, så ville det jo også underminere, at reklamationen skulle gælde i 2 år.

På trods af alt det, kan jeg dog godt komme i tvivl om det du skriver virkelig er sandt, for forbrugerstyrelsen er selv ret uklare omkring det her. Har du nogle kilder til det med at det kun skulle dække fejl og mangler der var tilstede ved købstidspunktet? Jeg tror ikke det er sådan pga. mit link ovenfor, men tvivlen er der stadig... smiley

• MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

Emner: 4 Svar: 853
    #19   1. sep 2014
    Freedom R

Du kommer kun 4½ år for sent med dit svar. ( læs lige dato'erne inden du svare. )

Kommentér på:
Købelov/Reklamation over Bærbar blæser

Annonce