{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.875 visninger | Oprettet:

Mekaniker har bilen - Nægter at betale {{forumTopicSubject}}

Hej ..

Mig og min mor er ude i en lille diskution ..
Min onkel sendte hans bil til mekanikeren for at få lavet noget gennem forsikringen .

Mekanikeren har så haft ringet hjem til ham for at høre om de skulle lave nogen andre ting som var galt med bilen . Hans kone som tog telefonen har sagt ja . (påstår Mekanikeren i hvert fald !!)

Nu kommer min onkel så ned for at hente bilen men vil ikke betale de 7000 kr som det har kostet . Min onkel påstår at de ikke har haft ringet hjem til mig og at hans kone i hvert fald aldrig har sagt ja til noget som helst .

Mekanikeren nægter at udlevere bilen til ham før han betaler . Min onkel bliver rigtig gal , truer med at slæbe mekanikeren i retten og går derfra .

Nu til mit spørgsmål :

Min mor påstår at mekanikeren IKKE må holde bilen tilbage og at min onkel skal kontakte politiet for at få sin bil igen .

Jeg mener at mekanikeren GERNE må tilbage holde bilen indtil min onkel har betalt de 7000 kr . Jeg mener nemlig at jeg så noget om det i et program på DR1 den anden dag .

Hvem har ret , min Mor eller mig ? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mekaniker har bilen - Nægter at betale
  • #1   24. feb 2011 De må holde den tilbage, hvis mekanikeren har fået accept på at reparere bilen, og kunden ikke kan/vil betale.

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 623
    #2   24. feb 2011 Så længe din onkel / tante ikke har skrevet under på et papir hvor der står at de skal lave det og det for det bestemte beløb må han ikke.. Ned efter ordensmagten..

• #3   24. feb 2011 han må godt holde den indtil han får sine penge eller det modsatte er bevist

• #4   24. feb 2011 Det letteste er simpelhen og ringe til politiet, og hører, da det svinger fra sag til sag. Har selv været ude for at en mekaniker tilbageholdte min bil, men kontaktede politet og fik den så tilbage, og skulle ikke betale ekstra da jeg ALDRIG havde sagt Ja til noget og i så fald havde de ingen beviser på det. Det er ikke nok med at man bare siger "Ja" over telefon da der skal være underskrift på det, ellers kunne alle mekanikere jo bare sig at man havde sagt ja til at få den lavet for 20.000 (f.eks.)

• #5   24. feb 2011 Vi har LIGE diskuteret det på arbejde, hvor vores jurist fortalte at det må mekanikeren gerne!
    Hvis mekanikeren blot skønner at bilen SKAL laves for at køre forsvarligt, så må de også gerne bare rep din bil uden at informere dig. Og hvis ikke du vil betale så har de ret til at beholde bilen indtil du betaler. To bad, men sådan er det bare.
    Hvis din onkel vil slæbe mekkeren i retten, så taber din onkel blot flere penge smiley

• #6   24. feb 2011 Har nogen en idé om hvor jeg kan finde ud af det på skrift ?? smiley

• #7   24. feb 2011 Vil også lige sige at Mekanikeren valgte at slippe luften ud af det ene dæk så bilen ikke kunne fjernes der fra ..

Og at min onkel er en mand som gør alt for at leve på samfundets penge . Han mener at alle andre er ude efter ham og at han aldrig gør noget forkert . smiley

• #8   24. feb 2011 Man må gerne beholde bilen til der er betalt tilbage

Vi har haft en Hyundai I30 til at stå i snart 6 måneder da kunden ikke vil betale for udskiftet af 2 forhjuls lejer, som hun ikke mener hun har sagt ja til..hun har så bare glemt at du selv skrev en mail til os omkring det..

• #9   24. feb 2011 Fanatico D
    Det var lige præcis det program jeg så noget af .. Mange tak ! smiley

• #10   24. feb 2011 "Christian J": Det passer ikke, jeg arbjedet til dagligt med jurister, og jeg har lige spurgt dem om det. De siger det er fra sag til sag, og den påstand du kommer med, passer ikke siger de!
    For de jurister jeg sidder sammen med siger, så kan mekanikeren jo bare "ødelægge" noget på bilen og sige at bilen kører ikke forsvarligt nu, så jeg bliver nød til at lave det, uden og informere ejeren om det. Sådan hænger det ikke sammen, menkanikeren skal have det på skrift, og må ikke lave noget uden nogen accept fra ejeren af bilen!

• #11   24. feb 2011 "Snask - TJEK MINE ANNONCER ! !", Ja lige præcis, i det tilfælde du kommer med, der har kunden givet jer en "accept". Lidt dumt og glemme at man havde skrevet det smiley hehe

• #12   24. feb 2011 Det sgu nok bare din Onkel der er gammel og ikke kan huske han har snakket med ham

• #13   24. feb 2011 Er en mundlig accept bindende???? troede man skulle ha det sort på hvidt??

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#15   24. feb 2011 Kan du ikke blive enig med værkstedet om, hvad der er aftalt om reparationens omfang og prisen for denne, skal du kunne bevise, at værkstedet har foretaget reparationer ud over det aftalte. Der gælder dog en vigtig undtagelse: Er bilen repareret for et beløb, der overstiger dens handelsværdi efter reparationen, skal værkstedet kunne dokumentere, at reparation ud over handelsværdiens beløb er sket med kundens samtykke.

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#16   24. feb 2011 Har værkstedet repareret sikkerhedsmæssige fejl ud over det aftalte, men kan dokumentere at delen trængte til udskiftning, risikerer du at måtte betale for reparationen. Du vil i den situation typisk kun være forpligtet til at betale nettoprisen for reservedelene, mens værkstedet selv må bære omkostningerne til arbejdsløn samt avance på reservedele.

Så længe bilen ikke skal til periodisk syn må de ikke reparere noget som helst..

• #17   24. feb 2011 "OMG_EN_@LF! !", nej det er det ikke, har selv lige vundet en sag over mm-vision.dk, og de troede også at en mundlig aftale var nok. Men jeg snakkede med (link fjernet) super god service man får af dem! Og de sagde at det er forretningen pligt og lave en kontrakt med kunden, hvis de ikke har noget på papir, så kan de ikke kræve noget!

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#18   24. feb 2011 Men smid en mail til tv programmet Basta så skal der nok ske noget smiley

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#19   24. feb 2011 En mundtlig aftale / håndslag er og bliver ikke nok i retten..

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#21   24. feb 2011 LÆS nu lige emnet folkens.. En mekaniker må gerne beholde bilen hvis ejeren ikke vil / kan betale for de aftale reparationer.. Men fandme ikke når mekanikeren bare har handlet på egen hånd..

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#22   24. feb 2011 Hvis jeg skal male jeres hus og så jeg også tilfældigt maler jeres garage fordi den trænger men ikke er aftalen kan jeg skuda hellere ikke få penge for at ha malet garagen som IKKE var aftalen..

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#23   24. feb 2011 Hvis du køre ind på tanken og vil tanke din tomme bil op med 100kr benzin render ekspidienten skuda hellere ikke ud og fylder resten af tanken op og siger JAMEN DEN VAR JO NÆSTEN TOM..

• #24   24. feb 2011 De må IKKE holde bilen tilbage, men kan da godt forstå at de gør det.

• #25   24. feb 2011 I følge købeloven er der ikke lavet en købsaftale hvis den har forgået mundligt, da sælger (i dette tilfælde mekanikeren) ikke kan være sikker på at han har fået fat på den rigtige kunde (i dette tilfælde din onkel).

Din onkel skal bare ringe til forbruger rådet og til politet og så skal han nok få hans bil tilbage.

Han skal ikke betale for noget de ikke har på papir. Så længe hans underskrift ikke er på papir har han ikke nogen grund til at skulle frygte noget. Hvis mekanikeren vælger at kopiere hans underskrift over på en anden købsaftale, er der tale om person og dokument forfalskning og der vil ansvarlig (den som har lavet kopien af underskriften) blive sigtet med fængselsstraf.

Din onkel har ikke noget problem juridisk, da han har retten til hans bil da han ikke har underskrevet nogle papire.

Du kan trygt sige til ham at han skal ringe til politiet, og forbrugerrådet, og så vil han hurtigt få sin bil tilbage, da det er utrolig skidt for en mekaniker at miste kunder på den måde.

I følge den Jurist jeg er i lærer hos.

Mvh.
    Wiz !

• Ludvig *
    Ludvig * Tilmeldt:
    apr 2009

#26   24. feb 2011 Mener endda at det er strafbart at handle på andres bekostning..

• #27   24. feb 2011 Der er godt nok en masse blandede svar : /
    Ville ringe til Politiet.

• #28   24. feb 2011 Dildo * #

Det er det, da det også er en forfalskning. Du kan heller ikke bare bestille et TV i din vens navn fordi du syntes han mangler et. Da det ikke er dig som hæfter men ham. Det er det samme som Mekanikeren gør, i dette tilfælde er mekanikere både sælgeren og den person som handler på andres bekostning. Men det må han ikke, dog vil det tage meget lang tid hvis man vælger at retsforfølge mekanikeren.

• #29   24. feb 2011
    Hvis mekanikeren blot skønner at bilen SKAL laves for at køre forsvarligt, så må de også gerne bare rep din bil uden at informere dig.

Christian j > håber jeres jurist, har misforstået sagen eller at du har.
    En mekaniker må ikke holde en bil tilbage fordi den ikke er i forsvarlig stand. En mekanikker er en service og intet andet. Han kan derimod råde og vejlede i henhold til bilens evt lovpligtige stand eller mangel på samme. Men han må ikke holde bilen tilbage på det grundlag.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 39
    #30   24. feb 2011 Mekanikeren har ret til at kræve kontant betaling ved aflevering af bilen, og hvis kunden ikke kan / vil det, må han tilbageholde bilen, du har ikke "ret" til at få kredit.

Han må dog ikke tilbageholde bilen ved en reperattion pga. gammel / anden gæld.

• #31   24. feb 2011 (link fjernet)

Taget fra overnævnte..

Hvad er min ret, hvis autoværkstedet udbedrer mangler på min bil, som ikke er aftalt?Tina fik en regning på over 12.000 kroner for et serviceeftersyn, som efter aftalen kun skulle have kostet omkring 3.700 kroner.

Autoværkstedet beholder Tinas bil indtil regningen er betalt. Det må værkstedet gerne.

Autoværkstedet må faktisk gerne tilbageholde Tinas bil indtil regningen på den oprindelige aftale er betalt - altså de 3.700,- Men i praksis betyder det, at hun skal betale HELE regningen for at få bilen udleveret.

Diskussionen er dog ikke slut, for Tina skal sørge for på regningen at tilføje, at den er betalt under protest og efterfølgende klage over forløbet og forsøge at få en del af eller hvis hun er heldig - alle pengene igen.

Det kan der være en god mulighed for i denne situation. Værkstedet SKAL nemlig indhente kundens tilladelse til at udbedre fejl og mangler på bilen, som opdages undervej, men som vil betyde en større regning end aftalt.

Undgå tvivl. Lav på forhånd en skriftlig aftale med autoværkstedet om, hvad der skal laves på din bil og hvad det kommer til at koste.

Du kan finde en sådan aftale på vores hjemmeside, lige til at printe ud og gennemgå med mekanikeren, inden din næste reparation.

• #32   24. feb 2011 "Sagen er simpel: Ingen underskrift, ingen aftale, ingen penge."

Jeg synes du skulle tage et kig på Aftaleloven, bettemand.

• #33   24. feb 2011 Det er der vist flere der burde gøre, kan jeg se.

I øvrigt har mekanikeren indgået en aftale med onklen, ikke dennes kone.

• #34   24. feb 2011 er der ikke noget med i dag at en muntlig aftale er ligeså bindene som en skriftlig .. eller såen var det i hvertfald da jeg havde erhvervsret..

• #35   24. feb 2011 http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/hvordan-klager-jeg-over-en-bilreparation

Tilbageholdsret - hvis automekanikeren ikke vil udlevere din bil
    Hvis du har indleveret din bil til reparation, har reparatøren ret til at holde bilen tilbage, indtil du har betalt for reparationen. Dette kalder man for reparatørens tilbageholdsret. Reparatøren har derimod ikke ret til at holde bilen tilbage, fordi du skylder penge for en tidligere reparation (men han kan nægte at reparere indtil du har betalt, hvad du skylder).

Hvis du skylder reparatøren penge - og bilen står hos dig - må han ikke hente din bil for derved at presse dig til at betale. Gør han det alligevel, kan dette være en såkaldt misligholdelse af reparationsaftalen, og kan give dig ret til at hæve aftalen.

• #36   24. feb 2011 Man er IKKE forpligtet til at betale for ting, som er skiftet uden aftale.

Sådan har det altid været, men det er jo en tillidssag.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    maj 2007

#37   24. feb 2011 Jaa... men mon ikke også de HAR snakket med onklens kone? Som Ninna skriver, er hendes onkel måske ikke helt fin i kanten..

En mundtlig aftale er absolut lige så gyldig som en skriftlig!

Jeg tror mekanikeren ville vinde en evt. retssag..

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    maj 2007

#38   24. feb 2011 Er ikke jurist, men rimelig godt inde i sådanne sager, og er ret sikker på, at onklen ville tabe den.. og jo en mundtlig aftale er lige så juridisk bindende som en skriftlig.

Det er bare sværre at bevise, at man har / havde en mundtlig aftale..

• #39   24. feb 2011 <(") &
    Øøøhhhh?
    Et udskrift af telefonregningen ville da nemt kunne påvise, at en samtale har fundet sted. Og alt efter samtalens længe, så kan man da nemt konkludere, om konen har sagt ja eller nej...

Det er straks være for hende, at påbevise at hun ik har sagt ja...

• #40   24. feb 2011 En mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftelig..
    Dog kan det være svært at bevise hvordan aftalen lød, hvis ikke man har det på skrift.. nøjagtig som Lars N skriver.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    maj 2007

#41   24. feb 2011 <(") &

Man kan så også vende den om, og sige, at onklen har en særlig interesse i, ikke at ville betale sin regning, da han jo så skal af med penge??

Den holder ikke....

Jeg tror at onklen bare er en der er ude på, at løbe fra sin regning...

• #42   24. feb 2011 hejsa nu i skriver ang bilen kan jeg lige fortælle at min kæreste havde købt en bil engang til 10.000 kr og vi fik den tjekket hos kvikpot eller hvad det nu hedder og det eneste der skulle skiftes der på var dækkene da de var meget slidte, det fik han så gjort på et bilværksted, resulteret i at de lavede bilen for ca 25,000 kr og det der var aftalt kun var at skifte dæk, dahan ikke kunne betale de 25.000 kr beholdte de bilen.

da han ikke kendte reglerne inden for hvordan og hvorledes er han kommet i rki pga regningen ikke kan betales.

det er så flere år siden det er sket og han er blevet slettet i rki men de kræver stadig penge ind.

så se jer for når de er på værkstedet.

• #43   24. feb 2011 <(") &
    Nu står der i teksten at onklen påstår samtalen aldrig har fundet sted. Kan det dermed bevises via en simpel tlfregning, at autofirmaet har talt med en på det pågældende nummer, så er onklens troværdighed vist 0,00 minus. Og så ved vi alle sammen godt, hvordan et udfald af sådan en retsag vil se ud...
    Så drop det der med, at ingen kan bevise noget. Det er i ovenstående tilfælde meget simpelt, og der gælder det blot om, at bevise at onklen ik taler sandt...

• #44   28. feb 2011 <(") &
    Ja men nu forholder jeg mig til den konkrete sag ;D Ellers ville mine udtalelser også være anderledes...

• Mickey R
    Mickey R Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #45   11. jul 2013 Det må han faktisk godt - Hvis han mener at han er i sin ret til pengene.
    Den eneste "rigtige" og lovlige løsning på problemet er at betale under protest - Og det er vigtigt at understrege at det ER UNDER PROTEST at der betales.

Så tager han fat i diverse instanser - Ret & Råd, forbrugerstyrelsen og FDM, og forhører sig ad!

Kommentér på:
Mekaniker har bilen - Nægter at betale

Annonce