Solgt scooter - Køber brokker sig {{forumTopicSubject}}
Hey Sg.
Jeg har solgt min jog idag, hvor jeg fragtede den til ham. Jeg gør ham opmærksom på, at den skal indstilles, også i karburatoren.
- Da jeg kommer frem til ham starter han den selv, i første huk, uden gas eller noget. Han prøver den, og siger god for den. Nu skriver han, at den har sat sig efter en tur på tanken, og han vil have nogle penge tilbage, eller gå videre med det.
- Selv forstår jeg det ikke. Har selv kørt en 60 km på scooteren sammenlagt, og der har intet været.
Hvad gør jeg lige i denne situation. Scooteren er vel købt som beset, at den så måske skulle have sat sig, er jo ærgerligt for ham, men syntes nu også det ærgerligt for mig, nu hvor jeg lige har solgt den og det måske vil virke som om jeg har solgt ham noget lort.
..
Hvad siger i? Jeg har forklaret ham at han selv har haft prøvet den, kigget på den, og selv startet den inden køb. Intet med returret er aftalt inden salg, og at den er købt som beset, men jeg da er ked af at cylinderen har sat sig. Han skriver han er ligeglad, og vil have nogle penge tilbage. Han fik scooteren til 3500, og så fik jeg 500 oveni for at fragte den over til ham (1 time og 10-20 min. den ene vej; kørsel uden trailer), som er en forholdsvis billig pris for den.
Hvad skal jeg gøre?
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 77 Svar: 356
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Svar: 245
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 114 Svar: 226
Jeg har også en gang købt en scooter der gik i stykker lige bagefter, men den beholdte jeg bare og tænkt det var min egen skyld.¨
Det er derfor jeg anbefalder og købe en ny scooter medmindre det er af en kammerat.
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 131 Svar: 1.662
med mindre det kan bevises at den fejlede noget du ikk ehar fortalt ham, så ville jeg ikke mene du skulle betale ham noget.
dec 2009
Følger: 29 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 225 Svar: 4.099
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 218 Svar: 1.452
jan 2007
Præcis. Det sjovt nok karburatoren der bestemmer mængden af benzin(og olie som blandes i benzinen) som også er med til at smøre cylinderen, og den var ikke indstillet ordentligt, som jeg fortalte ham.
jan 2007
jan 2007
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 390
Og selvom der ikke er vidner, er det stadig hans ord mod dit, så han vil sgu have svært ved at gøre noget
Så nu når du har forklaret ham hvordan landet ligger, men han alligevel ikke lytter, så bare ignorer ham.
Tvivler sgu stærkt på, at han gør noget alligevel
jan 2007
Nej, ordet returret, garanti, eller reklamationsret blev slet ikke nævnt i de minutter handlen tog.
jan 2007
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 57 Svar: 1.089
altså vis du sælger en bil og tandremmen ryger 2 dage efter og hele motoren bare skal skiftes gir du jo heller ikke penge tilbage han havde set bilen og prøvet så er det bare surt
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 16 Svar: 122
apr 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 487
Scooteren er købt som beset, du har gjort ham bekendt med de ting han skulle gøres bekendt med.
At cylinderen sætter sig er der ingen parter der kan forudse, derfor er det virkeligt ærgerligt for ham.
- Han KAN ikke gå videre med sådan en sag, alle jurister og advokater vil afvise hans sag.
BELIEVE IT
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 131 Svar: 3.489
Den er købt som beset og sådan er det.. Synd for ham..
Du behøves ikk gøre noget.. Og han har ikk engang loven på hans side.. Så..
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 36 Svar: 733
(link fjernet)
http://www.juraeksperten.dk/bil_som_beset.html
http://www.henrikaavild.dk/juridisk_brevkasse/juridisk_brevkasse_18.htm
Du har ved salget af scooteren gjort køber opmærksom på at der findes en defekt på køretøjet og hvad denne består i, ud af hvad jeg kan læse. Du har derudover også oplyst køber om hvordan han udreder denne, altså har du handlet i god tro. Faktum er at handlen stadigvæk finder sted under overensstemmende accept på trods af den oplyste defekt.
Køber reklamerer dog nu over en skade der er opstået efterfølgende. Den byrde skal han selv bærer såfremt den er opstået pga. hans passivitet, da han selv har været forpligtiget til at få foretaget denne indstilling du har oplyst ham om på et værksted.
Det er ikke rimeligt at du skal dække risikoen for at han tager en tur på tanken, blot fordi han ikke har fået udbedret den skade/defekt køretøjet er solgt og accepteret med. Han burde indse at køretøjet ikke er fuldt funktionsdygtigt før defekten er udbedret.
Det er væsentligt at fejlen bliver udbedret for køretøjets funktion, det er kendeligt af køber at der er en defekt, og det er relevant at køber begynder at bruge kørertøjet før defekten er udbedret - altså såfremt årsagen til at køretøjet nu er defekt er den oplyste defekt du gjorde køber opmærksom på ved salget. Kort sagt står han selv for regningen.
Medmindre du har tilbageholdt oplysninger omkring køretøjet du har været bekendt med, og som du vidste var ting der skulle laves for køretøjets forsatte funktionsdygtighed. Ville dette være væsentlige grunde til at prisen skulle nedsættes, eller at køber ikke ville have købt køretøjet så er aftalen ugyldig Så dette sket så er handlen ugyldig og skal gå tilbage da du har handlet i ond tro.
Skal dog siges jeg er lidt rusten i f.eks. aftaleret, derfor jeg ikke tilføjer nogen §'er, for sidder ikke med den foran mig pt. Jeg vil dog ikke råde dig til at bakke din henvendelse til køber op, udelukkende på min anbefaling og det jeg finder frem til.
Hvis det er et krav han forsat gør gældende mod dig, og såfremt du ikke vil godtgøre det skal du selvfølgelig søge professionel hjælp for at få kravet frafaldet.
Derudover vil jeg også anbefale dig at alt foregår på skrift fremover, så hvis han forsat vil have dig til at betale, så bed ham sende dig et anbefalet brev med hans krav. Du har en meget bedre mulighed for at bevise din påstand når du har skriftlige beviser herpå.
okt 2008
Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.180
Det lyder sgu meget rimeligt det du siger..
Jeg stod i en lignende situation for ikke længe siden, da jeg solgte et rimeligt dyrt ur (3000 kr). Uret fejlede intet, jeg havde selv gået med det i et halvt år og havde ingen problemer haft med det. Jeg fik det så solgt, og 1 måned efter gik det uheldigvis i stå - krævede en reperation på 1000 kr for at fikse det..
Køberen bombede mig med beskeder, mails etc.
Jeg handlede 100% i god tro, og der havde aldrig været problemer med uret. At det så uheldigvis gik i stykker da han fik det var da surt, men den regning ville jeg bestemt ikke stå for..
Han begyndte da at sende trusler, fis og lort. Jeg svarede høfligt tilbage på tiltale og fortalte ham at jeg ikke ville have mere med sagen at gøre.. Han sagde da, at han ville sætte hans onkel på sagen, som belejligt var advokat. Det er nu 5 mdr siden, og jeg har intet hørt fra ham siden.. Så går ud fra at hans onkel har afvist det.
feb 2007
okt 2008
Nogle gange kan en handel ende med at man som køber fortryder. Enten fordi varen ikke svarer til det lovede, eller måske opstår der efterfølgende en fejl, som man kan risikere selv at skulle betale for at få lavet. Ved en uoverensstemmelse i en privat handel kan du ikke få behandlet en klagesag i Forbrugerklagenævnet, men må selv søge rådgivning ved en advokat, og måske endda være nødt til at få en tvist afgjort ved domstolene. Ved en eventuel retssag hvor det ikke har været muligt at indgå et forlig, vil en dommer sandsynligvis skele til købeloven ved afgørelse af sagen. Det er så en fordel at have afklaret forskellige spørgsmål vedr. selve handlen inden den er foretaget. Det er også vigtigt at aftalen er skriftlig hvis du senere har brug for, at kunne bevise noget i en eventuel tvist.
Det her skriver forbrugerrådet. Så teoretisk kunne køber godt slæbe dig i retten overraskende nok. Og som der står, hvis der ikke kan indgås forlig, så vil dommeren skele til købeloven, hvilket jeg går ud fra er en fordel for køber. HUSK ALTID AT LAVE DET SKRIFTLIGT! Så var alt dette ikke opstået
feb 2007
Hehe mindes gladeligt ugyldighedsgrunde, jf Aftalelovens §§ 28-29. Trusler er faktisk ikke ulovlige umiddelbart, hvilket overraskede mig, men havde han gjort alvor af dem så er det selvfølgelig en anden sag, specielt strafferetligt
Det er også de færreste der vil igennem en sag for 1.000kr. Så forstår godt du ikke har hørt fra ham, men mange tænker umiddelbart at går den så går den.. Og mange lader sig desværre skræmme væk
Det er tilgengæld derfor flittige jura studerende sidder og hjælper folk uden midler i den gratis retshjælp i Århus og København, desværre er der ikke en fungerende i Aalborg, men håber som studerende at den kommer op at kører der også
okt 2008
Hva, er der noget man kan gøre i følgende situation: Jeg overfører penge til sælger for en trøje, 600 kr. Jeg har en lang korrespondance med sælger som lover at sende trøje hurtigst muligt.. Da der er gået en uge rykker jeg for den, og dette bliver ved da jeg ikke gider deale med personen længere.. Han var en af de der "badass" typer.
Jeg magtede heller ikke at gå til politiet med det for 600 kr. Tog det som en lærestreg, at jeg altid skulle handle face2face med folk. Men ville der være noget at gøre juridisk. Havde jo bevis for jeg havde sendt penge.. Jeg havde bevis for at han ville sende trøjen.. Og jeg havde bevis for at jeg aldrig modtog noget
feb 2007
Afgørelser ved Forbrugerklagenævnet er alligevel ikke bindende overfor en erhvervsdrivende. Så personligt ville jeg starte med retsag altid, istedet for at spilde tid i Forbrugerklagenævnet.
Og ja såfremt skaden på den omtalte scooter er fremkommet af anden fejl pga. f.eks. misligholdelse fra sælgers side så kan han godt slæbe ham i retten med påstand om ugyldighed f.eks. mig bekendt - altså hvis køberen ikke burde have indset dette ved købet.
Om han så vinder kommer an på advokaterne der skal danse rundt i manegen
feb 2007
Well som du selv siger.. 600kr - glem det, og skriv oplevelsen bag øret. Men altså som udgangspunkt så overfør aldrig nogensinde pengene for en vare på forhånd.
Meeen som sagt er jeg lidt rusten i kanten så er ikke meget for at rådgive i konkrete sager, da man selv som juridisk studerende kan blive gjort ansvarlig, medmindre man gør opmærksom på at man er det, og at ens råd skal tages med forbehold selvfølgelig - Som jeg gjorde i den konkrete sag med scooteren
Men kig på aftaleloven - Den er umiddelbart let læselig synes jeg
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 35
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 108
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 33 Svar: 407
apr 2007
"Købt som beset" klausuler kan sagtens anvendes og er gyldige når sælgeren har set/mulighed for at se genstanden, dvs de ydre.
Der hvor "købt som beset" ikke gælder er nemlig ved de "skjulte mangler".
- Fx kunne sælger ved en ALM undersøgelse vide at der var en revne i motorblokken, osv?
> Derfor er det sælgerens pligt at fortælle om de eventuelle skjulte mangler der kan have betydning for handlen.
Enig?
jan 2007
Det var noget andet hvis forgaflen knækkede midt over eller ja..
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 174
jan 2007
apr 2007
Hvor finder sådan noget TRASH henne??????
For handel mellem private gælder INGEN reklamationsret.
- Kun ved handel mellem privat-erhvervsdrivende gælder der en 2 årig reklamationsret jf Købelovens § 83.
Du kan således ikke anvende reglerne ANALOGT på privatkøb.
- Det er den største fejl du kan lave.
apr 2007
Det fungerer altså ikke sådan!
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 174
apr 2007
At nogen tager emnet op på et forum gør det ikke det mere rigitgt.
- Tro mig når jeg fortæller dig at der er ingen reklamationsret mellem private, det følger af ingen lov. Du kan altid aftale dig til reklamationsret osv men pr. definition / aftale så har du INGEN reklamationsret.
Er selv færdig med jurastudiet her til sommer, så tror godt at jeg ved hvad jeg taler om.
Reklamationsretten gælder fx når en privat køber fra en erhvervshandlende - det kan du læse ud fra købeloven.
Reklamationsret/garanti/forstrydelsesret/fejl og mangler/ophævelse osv.
apr 2007
- Jeg har ikke noget imod at du kommer ind på kontoret hvor jeg printer nogle pæne henvisninger, lovpraksis osv ud til dig og tager 1.000 kr for det.
Vil du prøve?
apr 2007
apr 2007
apr 2007
(link fjernet)
apr 2007
Som sagt ved jeg ikke hvad det drejer sig som men QXL har også et ansvar over for brugerne på deres hjemmeside, men det er en hel anden snak.
apr 2007
http://hjaelp.qxl.dk/fortrydelsesret
apr 2007
Udgangspunktet efter Forbrugeraftaleloven er nemlig, at der ikke gælder nogen fortrydelsesret, når to ikke-erhvervsdrivende handler med hinanden.
Sø- og Handelsretten har derfor har man stillet det op sådan at et salg på QXL nu altid betragtes som køb fra et firma/erhvervsdrivende, hvor køberloven gælder i fuldt omfang.
Fidusen ligger i:
En vigtig undtagelse er dog, hvis en erhvervsdrivende optræder som formidler. I så fald vil der fortrydelsesretten kunne påberåbes af køber.
Læs lidt grundigere her:
http://www.michaelthiesen.dk/6161/
apr 2007
Disse regler kan ikke flyttes over på fx baboom da det jo ikke har samme funktion eller optræder som formidler i den forstand at den kan blive omfattet af forbrugeraftaleloven.
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 64
jul 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Jeg solgte en jog i god tro for 5 dage siden.
Idag kontakter han mig og siger at han vil have pengene tilbage pga. gaskablet og noget med batteriet mangler, selvom knallerten kørte fint da han købte den, så det må være kommet efterfølgende.
I slutsedlen skrev jeg at sælger skriver under på den ikke er stjålet, og der ingen gæld eller garanti på den. Den købes som beset og prøvet.
Med underskrifter fra begge parter.
hvordan står jeg i denne situartion?! Ved ikke helt hvad jeg skal?
Han siger han vil tale med sin advokat imorgen.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 390
jul 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Hvad skal jeg gøre og kan han gøre noget?
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 64
Solgt scooter - Køber brokker sig