{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.240 visninger | Oprettet:

Holding selvskab, eller? {{forumTopicSubject}}

Hej baboom!

Jeg håber der er nogle kloge hovedet, der kan hjælpe mig.
Jeg har en større sum penge til at stå, som jeg har tænkt mig at inverstere i aktier. (i forskellige virksomheder)

Nu til problemet. Jeg er til dagligt på su, hvilket løber fint rundt. grundet det, og min ambition om at skulle sælge og købe ofte, overvejer jeg om det kan betale sig at lave et holding selvskab som altså skal eje aktierne. Så jeg kan få det adskildt fra min privat økonomi, og samtidig slippe for at betale skat af udbyttet, i første omgang. altså lave en "opsparing" i holdingfirmaet.

1. Kan det betale sig?

2. Kan et holdingsselvskab oprettes som "enkeltmands" eller er det nødvendigt med et Aps? og i så fald, kan jeg få mine 80.000 ud igen hvis jeg vælger at lukke firmaet?

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holding selvskab, eller?
  • #1   26. sep 2011 hvad mener du Claus? begrund venligst. Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt at jeg har 80.000 til at inverstere for. Det er blot kravet til startkapital i et Aps selvskab.

  • #2   26. sep 2011 Forstår slet ikke hvorfor du vil til at rode med holding selskaber.
    De fleste holdingselskaber ejes af personer som har flere "hovedselskaber" for at flytte rundt på overskuddet og slippe for skat, moms osv.

    Jeg kan slet ikke se fordelen for en enkelt person at starte det maskineri op?


  • #3   26. sep 2011 typisk ego der vil slippe for skat. du kan sagtens suge vores skattepenge i su. men uha skat gider du ik betale

  • #4   26. sep 2011 Troll han ville jo gerne betale skat. dog ville han udskyde det til han e rfærdig med su. ellers skal hans intægt trækkes fra hans su.

  • Marcus R
    Marcus R Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Emner: 35 Svar: 117
    #5   26. sep 2011 Ja, de 80.000 til start af et anpartsselskab kan du bruge til et varelager, det er som sådan ikke et beløb du skal indbetale, det skal bare vises at du har pengene. Ellers ville der jo ikke være nogle der gad oprette et selskab (selvom rød regering er godt på vej til dette)

  • Christian .
    Christian . Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 45
    #6   26. sep 2011 Mig bekendt er holdingselskaber henvendt til juridiske personer med henblik på skattefordele osv. som andre nævner. Kan man overhovedet starte det op som fysisk person?

    Mvh. Christian


  • #7   26. sep 2011
    Ja, sådan et selvskab kan sagtens startes op, og har flere fordele.
    Det er meget normalt for personer der ejer/medejer af selvskaber. Da risikoen også er lavere.

    Jeg vil ikke undgå at betale skat, men bare udskyde det. Jeg spare pengene op i et holding selvskab, hvor jeg derefter kan hæve pengene som udbytte. Hvilket jeg så vil blive beskattet af.

    Nicklas K og marcus r. tak for de gode råd/hjælp.



  • #8   26. sep 2011 så du gør det her fordi du er bange for du tjener for meget til og få su?

  • #9   26. sep 2011 der er flere grunde, men ja det er helt sikkert en af dem. men hovedsageligt på grund at at du hurtigere vil kunne formere din opsparing, hvis du ikke skal betale skat hver gang du sælger en aktie. og da pengene ikke skal bruges, kan de lige så godt stå i firmaet som i banken smiley

  • #10   26. sep 2011 Legenden !

    Man slipper som sådan ikke for skatten eller momsen. Holding selskaber betaler hovedsageligt ikke moms på grund af virksomhedens art og omfang. Skatten kan som sådan ikke bare lige undgås. Man kan endten blive sambeskattet eller betale skat af et eventuelt overskud hver for sig


    Daniel S

    1. Ja det kan godt betale sig at danne et selskab, men når du danner et selskab, så er der stadig en masse formalier du skal være opmærksom på og til det får du nok brug for en revisor.

    2. Du kan sagtens danne et aps som ene mand. Hvis du danner et aps med 80.000, så er du stadig forpligtet til at indskyde kapital op til de 125.000.


  • #11   26. sep 2011 det godt vi ik alle sammen har den tankegang hva. hvem sku så betale din su? men som ekstrabladet skriver. dem med flest penge er osse dem der snyder mest


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #12   26. sep 2011 SELSKAB, ikke selVskab :o)

    Formålet med et Holding selskab, er at eje kapitalandele i datterselskaber, men kan da også sagtens værdipapirer. Der er ingen forskel på en Holdingselskab og et almindeligt driftsselskab, begge drives som anpartsselskaber, ApS.
    Du kan sagtens stifte en ApS med det formål at investere i værdipapirer. Det kræver en startkapital på min. 80.000kr dertil stiftelsesomkostninger. Du behøver ikke skyde 80.000,- ind kontant, har du allerede nu nogle aktier, kan de indgå i vederlaget med den værdi de har på skiftedagen. Der vil du så blive personlig beskattet af en evt gevinst. Hvis du forventer du kan tjene en masse penge ved det, er det en fordel for dig at have det i et ApS, da du så med sikkerhed kan holde din indkomst under grænsen for SU. Hvis du ikke forventer et stort afkast af dine investeringer, har du ingen fordel af at holde det i et ApS. Selv i et selskab betaler du skat af gevinster ved aktiesalg, 25% og dertil 28/42% hvis du hæver din gevinst som udbytte. Marginalbeskatningen er højere på denne måde, end hvis du holder det privat. Men som du selv er inde på, kan du spare gevinsten op i form af opsparet overskud, og dermed udskyde din personlige beskatning.
    Hvis du taber penge på dine investeringer, kan det bedre betale sig at holde aktierne privat, da du så kan bruge tabet til fradrag i din personlige indkomst, i et selskab kan tabet kun bruges af selskabet.

    SMBA har jeg ikke den store fidus til. For det første kræver det flere ejere, så du har ikke den samme frihed til selv at kunne bestemme som i et ApS. Du kan heller ikke omdanne det skattefrit til et ApS eller A/S hvis du med tiden skulle få brug for det. Og selvom man ikke hæfter med andet end selskabets formue, vil en bank typisk kræve kaution hvis du skal låne penge til selskabets drift, og så hæfter man dermed alligevel personligt.

    Så en opsummering.
    Forventer du stort afkast af dine investeringer, og ikke har behov for at hæve dem ud som udbytte i året, kan det godt svare sig at drive det i et ApS. Ellers er det bedst at have dem personligt, og få de skattefordele det giver, hvis du taber penge på dine investeringer.


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #13   26. sep 2011 Patrick L: Hvis der er flere selskaber i en koncern er der i Danmark tvungen sambeskatning. Desuden er kapitalkravet i et ApS på 80.000kr men hvor der tidligere skulle en revisorberetning på ved tab af halvdelen af kapitalen (målt i forhold til de 125.000,-) er det nu en fast grænse der hedder 62.500,-

  • #14   26. sep 2011 Tosse 2
    Du glemmer lige at han stadig skal betale op til de 125.000, hvis han vil danne et aps. Men ellers er jeg ganske enig.




  • #15   26. sep 2011 "Patrick L: Hvis der er flere selskaber i en koncern er der i Danmark tvungen sambeskatning. Desuden er kapitalkravet i et ApS på 80.000kr men hvor der tidligere skulle en revisorberetning på ved tab af halvdelen af kapitalen (målt i forhold til de 125.000,-) er det nu en fast grænse der hedder 62.500,-"

    Der kan kun sambeskattes hvis man har bestemmende indlydelse i pågældende selskab. Du kan starte med at betale de 80.000, men minimumskravet er stadig 125.000. Det er rigtigt at man kan sætte resten som tab i det tilfælde hvor anpartshaveren ikke kan ligge de resterende 45.000. Ydermere vil du IKKE kunne trække udbytte ud før hele anpartskapitalen er dækket.


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #16   26. sep 2011 Patrick L: NEJ. Kapitalkravet til et ApS er i dag kun på 80.000kr det er rigtigt det tidligere var på 125.000kr, men da der kom ny selskabslov i 2009, der afløste på aktieselskabsloven samt anportsselskabsloven, blev det nedsat til de 80.000kr
    Står i SEL §4 stk. 2
    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=135933
    Det er i orden du er uenig med mig, men du skal have nogle gode argumenter for at være uenig med lovgivningen.


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #17   26. sep 2011 Patrick L: Uanset hvem der har bestemmende indflydelse er der altid tvungen sambeskatning. Typisk vil det være det selskab der ejer majoriteten af datterselskabernes kapital, der er det administrerende selskab, men det kans sagtens aftales en minoritetsejer hæfter for sambeskatningen, når der foreligger en aftale om at denne er administrerende selskab.
    Men lad være med at blande sambeskatningen ind i dette tilfælde, hvor trådstarter kun vil have et enkelt selskab. Der er det ikke relevant.


  • #18   26. sep 2011 Tosse 2
    Aha så du mener at hvis der ejes 50% eller derunder, så skal der sambeskattes. Det sætter jeg min tvivl på!


  • #19   26. sep 2011 Jeg takker mange gange. der blev jeg da en smule klogere smiley
    Det vil jeg lige tænke lidt nærmere over.

    lige en sidste ting som jeg ikke syntes jeg fik svar på.
    Har jeg ret i at det ikke er muligt at oprette en enkeltmandsvirksomhed, og benytte den som holding? det skal være Aps eller A/S?



  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #20   26. sep 2011 Enkeltmands virksomhed er jo dig selv, så nej det kan du ikke, da du så vil eje anparter som ikke kan indgå i virksomhedsskatteordningen.

    Patrick L: hvis der er et driftselskab der ejes 50/50 af 2 holdingselskaber er alle 3 selskaber sambeskattet, og der skal så vælges et selskab der er det administrerende selskab der hæfter herfor. Er ejerskabet af driftselskabet på 49/51 er det typisk det selskab der ejer de 51% der hæfter for sambeskatningen, men det kan godt aftales at det er selskabet med en ejerandel på 49% der hæfter, hvis det er aftalen i koncernen.


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #21   27. sep 2011 Hov misforstod lige dit spørgsmål. Troede du mente om din selvstændige virksomhed (personlig ejet virksomhed), vil kunne være ejer af et Holdingselskab, hvilket jeg svare nej til. Men kan læse mig til, at du spørger om din personlig ejet virksomhed kan drive forretningen med aktiehandlen.
    Til det er svaret også nej da aktier ikke kan medtages i virksomhedsskatteordningen.


Kommentér på:
Holding selvskab, eller?

Annonce