{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.019 visninger | Oprettet:

Reklamation over demo vare, ombytning? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Sagen kort:

Jeg har købt et kombineret Aicon/affugter/varme anlæg på hjul i Harald Nyborg.

Se link her: (link fjernet)

Det var en Demo vare de havde til at stå for kun 1200 Kr. i forhold til en ny model til 1989 Kr.

nu ca. 5 måneder efter, larmer blæser motoren helt vildt, så det praktisk talt ikke er til at være i samme lokale.

Jeg tager den med til Harald Nyborg og reklamere over dette.
Sælgeren kan se det er en Demo vare ud fra kviteringens pris, men siger at de vil tage den ind og sende den til reparation hos producenten.
Det er så også fint nok med mig, men han oplyser at det vil tage ca. 3 uger. hvilket jeg synes er ret lang tid at undvære den, da vi også bruger den som opvarmning af kælderen der ikke er radiatore i.

Jeg siger at jeg godt bare vil ahve den ombyttet, da det er en uforholds messig lang reparations tid, som er til gene og ulempe for mig som køber.

Det siger han så at det kan han med det samme sige han ikke vil, fordi hvis det kommer til den ikke kan reperarres, så vil han blot give mig mine penge retur, men det stiller mig jo i en ret underlig situation i og med at jeg jo ikek kan købe en ny for disse penge og så er jeg jo ringere stillet end hvis jeg fik den ombyttet eller fixet.


Så det store spørgsmpl er så, må han afvise at ombytte den hvis den ikke kan laves?

I første omgang er det jo mit valg hvad jeg vil, med mindre det har uforholdsmessige omkostninger for sælger, og det kan man jo godt sige det har i forhold til en reparation, men hvis det så ikke lykkedes, så kan han vel ikke nægte at ombytte den frem for at give mig pengene retur. ?

Hvad jeg kan se ud fra dette link på nettet må han faktisk ikke vælge at repararre den hvis det har uforholds messige ulempe for mig eller tager for lang tid hvilket jeg jo har forklaret det har.

Noget helt andet er at der står han må ombytte varen hvis det er muligt, men det er jo netop muligt, de har både samme model, den er på lager og jeg kunen være gået ud af butikken uden at have haft ulempe ved min reklamation.

Hvordan står jeg når jeg vil have den ombyttet i stedet for pengene tilbage ?

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fejl-eller-mangel-ved-varen/Ombytning-hvad-er-det?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reklamation over demo vare, ombytning?
  • #2   13. maj 2012 Ja jeg er med på han har ret til at reparerre den, men der står jo at han ikek må vælge denne læsning hvis det har uforholdmessig lange udsigter.

    En kælder er som ligelgad med om det er sommer eller vinter kan jeg så informere om.
    Og det har også noget med indeklima at gøre og ikke bare temperaturen,

    Men lad nu det ligge, han for lov at lave den og det er så hvad det er.
    Men hvad så hvis han komemr og siger den ikke kan laves.
    Så kan han vel ikek kræve at jeg skal have pengene retur, hvis jeg så vil have ombyttet den?
    Han har jo netop samme model som oven i køber er på lager og ikek skal skaffes hjem først.
    Jeg blvier jo stillet ret ringe som køber, da jeg ikek kan købe en ny magen til for de 1200 han så vil give mig retur.


  • #3   13. maj 2012 læsning = løsning, sorry for taste fejl...

  • #4   13. maj 2012 Det lidt underlige er jo at der KUN er oplyst i loven at jeg ikke kan fravælge at få en ombytning hvis sælger vælger at ombytte den i stedet for at give mig pengene retur, men hva nu når det er den anden vej rundt, jeg vil have den ombyttet og ikke have pengene retur ?

  • #5   13. maj 2012 Prøv lige at læse her nederst på dette link, hvor der er tale om afhjælpning eller ombytning ad varen.

    Jeg citere det lige:

    Sælgeren kan ikke afvise dit krav om ombytning:
    •Hvis det tager meget lang tid at reparere

    Det synes jeg jo det, men hvor står definistionen henne?

    Der står også:

    Hvis det ikke er muligt hverken at reparere eller omlevere, kan du i stedet:
    •Få pengene tilbage – hæve købet
    •Få et afslag i prisen

    Men det er jo NETOP "muligt" at omlevere, så omvendt kan han vel ikke afvise at omlevere/ombytte varen?

    (link fjernet)


  • MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

    Emner: 4 Svar: 853
    #6   13. maj 2012 Du har fået en vare billigere, så du vil ikke få en ny, hvis den ikke kan laves, så taber de jo penge på dig.

    Hvis du havde købt den til fuld pris, så kunne de sagtens bytte til en ny


  • Martin S
    Martin S Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Svar: 20
    #7   13. maj 2012 pris har ikke noget med noget at gøre det er den model man køber der er garanti på hvis noget er på tilbud til 1000 kr og man køber det til 1000 kr hvor det normalt koster 1500 kr så det er varen og ike prisen der er garanti på = de må bare give dig den samme model også selv om den koster mere nu end da du købte

  • MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

    Emner: 4 Svar: 853
    #8   13. maj 2012 Reparation af en brugt vare

    Sælgeren har som udgangspunkt lov til at prøve at reparere en mangel ved en vare, der er solgt brugt. Når sælgeren skal reparere en brugt vare efter reglerne i købeloven, må han gerne bruge brugte reservedele. Han må fx gerne udskifte motoren i en bil med en anden brugt motor. Den brugte reservedel skal dog svare til resten af varen i alder og slid. Han må altså ikke sætte en meget gammel og meget slidt motor i en nyere og mindre slidt bil.
    Omlevering af en brugt vare

    Når du køber en brugt vare, er der ingen anden vare, der er helt magen til. Det er derfor ikke muligt at omlevere. Hvis det ikke lykkes at reparere, eller det tager meget lang tid, kan sælgeren ikke forlange, at du vælger fx en anden brugt bil eller et andet brugt køleskab. I den situation må han tage varen retur, og du skal have dine penge tilbage.


    (link fjernet)


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #9   13. maj 2012 Alle de ringede linkes til, omhandler genuskøb. I dit tilfælde er der tale om et specieskøb, og så er der ikke de samme rettigheder. Bla kan du ikke kræve ombytning af varen.
    Læs købeloven igennem og læs det der står om genus og specieskøb


  • #11   13. maj 2012 Det er da logisk, at du ikke bare kan forvente at få ombyttet din vare, hvis den ikke kan repareres. Det er jo ikke dem der stiller dig ringere - Det har du selv gjort ved at købe en demovare. En demovare sælges jo netop billigere, fordi den har været i brug/ude at emballage osv.
    Hvis du ville have ordentlige vilkår ifht. reklamation og garanti, så skulle du have købt den som ny til fuld pris!


  • #12   13. maj 2012 3 uger er da ikke uforholdsmæssigt lang tid... Det er en meget normal reparations tid...

    Og selvfølgelig kan du ikke ombytte den til en ny når du har købt en demovare billigt, det siger da sig selv at det ikke kan lade sig gøre...

    Hvordan du står i forhold til ombytning eller penge tilbage ? Du får dine penge tilbage hvis den ikke kan laves....


  • Cantarel's Skygge
    Cantarel's Skygge Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Svar: 537
    #13   13. maj 2012 (link fjernet)

  • Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.180
    #14   14. maj 2012 Jeg er service ansvarlig i en elektronik kæde og som Thomas S siger så er 3 uger i uforholdsmæssigt lang tid for en reperationssag. Man siger som hovedregel at det skal tage mellem 1-3 uger. Som regel tager det heller ikke 3 uger, men nærmere melle 7-14 dage. Som sælger sig man det bare for ikke at love dig at den kommer tidligere end de 3 uger - du kan altså højest få dig en behagelig overraskelse.
    Oplever det konstant at folk stiller krav om at få ombyttet deres ting, have låneprodukter, afslag i prisen osv osv. Fordi det siger købeloven. Derudover står de og ævler om GARANTI.. Garanti er dog sjældent noget man ser på almindelige forbrugsvarer. Hader når folk ikke kan sætte sig ind i hvordan tingene hænger sammen!


  • Rasmus B
    Rasmus B Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 177 Svar: 1.180
    #16   14. maj 2012 Løbehjulet: Om du køber en demovare eller om du køber et nyt produkt fresh from the box, så er du stillet på præcis lige vilkår i følge købeloven. Så hvis hans produkt ikke kan repareres bliver købet selvfølgelig ophævet, eller så får han samme produkt (eller tilsvarende)

  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #17   14. maj 2012 Rasmus B: Nej rettigheden er ikke den samme. Her er der tale om et specieskøb, i kraft af det er en demovare til nedsat pris. Ombytning er kun muligt hvis sælger har en tilsvarende vare. Dvs en demomodel mere.

  • Cantarel's Skygge
    Cantarel's Skygge Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Svar: 537
    #18   14. maj 2012 Rasmus B

    Skrevet: 14-05-2012 01:15:57

    Jeg er service ansvarlig i en elektronik kæde og<b> som Thomas S siger så er 3 uger i uforholdsmæssigt lang tid for en reperationssag. </b>

    når du citer folk, så skriv lige det HELE:
    <i>thomas S
    VIP
    Skrevet: 13-05-2012 23:17:57

    3 uger er da<b> ikke </b>uforholdsmæssigt lang tid... Det er en meget normal reparations tid...</i>


    ud over det, så er der allerede svaret på rep af demo/BRUGTE vare:
    (link fjernet)

    <b>Reparation af en brugt vare</b>
    Sælgeren har som udgangspunkt lov til at prøve at reparere en mangel ved en vare, der er solgt brugt. Når sælgeren skal reparere en brugt vare efter reglerne i købeloven, må han gerne bruge brugte reservedele. Han må fx gerne udskifte motoren i en bil med en anden brugt motor. Den brugte reservedel skal dog svare til resten af varen i alder og slid. Han må altså ikke sætte en meget gammel og meget slidt motor i en nyere og mindre slidt bil.

    <b>Omlevering af en brugt vare</b>
    Når du køber en brugt vare, er der ingen anden vare, der er helt magen til. <b>Det er derfor ikke muligt at omlevere.</b> Hvis det ikke lykkes at reparere, eller det tager meget lang tid,<b> kan sælgeren ikke forlange, at du vælger fx en anden brugt bil eller et andet brugt køleskab. I den situation må han tage varen retur, <i>og du skal have dine penge tilbage.</b>



  • #19   14. maj 2012 Rasmus B: Hvor arbejder du lige? Det lyder sørme som om i snyder jeres selv i sådanne sager her i forhold til alle andre forretninger. Harald Nyborg har handlet fuldstændig korrekt!

  • #20   14. maj 2012 Jeg har hele tiden skrevet at jeg godt kan se at han har lov til at prøve reparation, men at jeg blot er i tvivl om det ikke kan nægtes da det i "mine øjne" er uforholds messigt" langt tid eftersom behovet for genstanden er af en sådan art, at 3 uger går hen og bliver til gene for mit indeklima i husets kælder.
    Men jeg kan godt se den er sådan lidt bob bob.

    Men issue nr 2 er jeg mere intereseret i, eftersom loven forskriver at en "magen til" genstand IKKE har noget med ny, brugt eller demo vare at gøre.
    Den forskriver jo blot at det skal være samme model med samme funktioner og udformning.
    Den forskriver jo netop også at han "må ombytte hvis det er muligt"

    Deraf må jeg jo udlede at, så kan han vel ikek nægte at ombytte hvis det er muligt, han har rent faktisk samme model på lager klar til levering.

    Hvis vi nu tager den HELT ud i torvene, så kan jeg jo også henvise til at de stadig har en demo model stående og SÅ kan jeg slet ikke se han må afvise at omlevere.

    Så får jeg nemlig mit A/C anlæg til samme penge og står ikke uden noget eftersom jeg ikke ville kunne købe et nyt for de penge jeg købte det gamle for.

    Der er jo netop ikek tale om en brugt model, der er tale om en udstillings model som self. ikke har været brugt eller tilsluttet, det siger sig selv, den står nede på en hylde i butikken normalt, så derfor er det nøtteløst at have haft den tilsluttet i sådan et kæmpe lokale inde på en hylde.

    Så forskællen herfra og de tænkte eksemplare i loven er jo meget langt fra hinanden hvor der mere tænkes i brugte demo bil som har været kørt og afprøvet og dermed erhvervet sig et disideret slid.
    Det er der jo netop ikke tale om med en udstillings model der ikke har nogen værdi rent afprøvnigns messigt.

    Så den eneste forskæl der er på nyt og demo her, er at kassen mangler.


  • Tosse 2
    Tosse 2 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
    #21   14. maj 2012 John C: Kim B opsummerer det ganske godt og korrekt. Du har foretaget det der hedder et specieskøb, og så er rettighederne altså anderledesn, præcis som dem Kim B skriver om.
    I og med det er en demovare, så er den særskilt specificeret ud fra alle de andre han har på lager, derfor er det efter aftaleloven og købeloven ikke den samme vare.


  • Allan J
    Allan J Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 402
    #22   14. maj 2012 3 uger er ikke lang tid når du tænker på transport frem og tilbage - har tidligere arbejdet ved harald nyborg og det er ikke noget den ansatte bestemmer om den skal byttes eller repareres, det står med en tal-kode inde i deres system og der kan det ses om den skal byttes til en anden maskine med det samme, eller om den skal sendes til rep - de har deres egen serviceafdeling i odense, og det kunne jo være at de havde præcis den del der er defekt i din maskine og derved kan nøjes med at bytte den dims ud, i stedet for at de skal smide en maskine ud og give dig en ny (det er ret dyrt i længden for et firma)

    så klap hesten, og glæd dig over at de sikkert laver den til dig - kunne jo være at den var behandlet uansvarligt og derved IKKE er omfattet af din REKLAMATIONS-ret som er noget HELT andet end GARANTI.

    Du har ret til at reklamere over noget, om firmaerne så vil gøre noget ved det er helt og aldeles op til det pågældende firma. !!


  • #23   14. maj 2012 Ja, men jeg kan også godt se, begge punkter er sådan lidt, bob bob...

    Det eneste jeg aponere i mod er at jeg har købt en vare, som nu ikke virker og pludselig kommer til at st åringere set i forhold til at jeg ikke kan få sådan en magen til for de penge jeg får tilbage som rigtig nok er fair nok set ud fra hvad jeg har givet for den.

    Så, ja lidt en øv situation, men ja jeg tror nu heller ikke andet end at det lykkedes for dem at lave den.

    Men jeg takker for de mange meninger, det har givet et godt indtryk af hvad der er at gå videre med og ikke er at gå vider med specielt smiley


  • #24   14. maj 2012 Sindssyg meget læsning, så er sprunget over en del af det.

    Du kan ikke forlange at få en ny, når du ved det er en demo. Ergo kommer du til at skulle betale differencen, hvilket jo er logisk.

    Mht. Rep. Så har du heller ikke noget krav der. Han er i det mindste venlig, ved at informere om den lange reperationstid. Eftersom sælger selv kan vælge den billigste løsning for ham selv.

    Så Harald Nyborg har sit på det rene helt igennem på de punkter.


  • #25   14. maj 2012 Og kommentar til dit Issue 2. Han SKAL ikke give dig den samme, men en der kan det samme eller er bedre.

  • #26   14. maj 2012 Synes altså også at det er en smule naivt at købe en opvarmningskilde til kælderen i harald skrald til 1200,- og så regne med at den virker i flere år.....

    Brug 5-7000,- på en ordentlig en gang for alle.

    Og skal man endeligt i HN så køb kun deres mærkevare..


  • #27   14. maj 2012 "Det eneste jeg aponere i mod er at jeg har købt en vare, som nu ikke virker og pludselig kommer til at st åringere set i forhold til at jeg ikke kan få sådan en magen til for de penge jeg får tilbage som rigtig nok er fair nok set ud fra hvad jeg har givet for den."

    John C: Harald Nyborg kan jo ikke forudse hvilke ting, der går i stykker. Du kan ikke gå hele livet igennem uden at risikere at skulle sende noget elektronik til reparation, det siger sig selv. DE stiller dig ikke ringere end du var - DU købte en demovare, og ikke en sprit ny vare i ubrudt emballage. DU har selv stillet dig i denne her situation, så lad være at giv dem skylden for din nærighed! Sorry for den direkte måde at sige det på, men havde du givet den pris som alle andre, så havde du også haft nogle anderledes rettigheder.


  • #28   30. maj 2012 Mik S det er en kombineret klima, opvarmning og affugter.
    Her er affugter funktionen selvf. Den vigtigste og her en udemærket

    Nå den blev reppet og den virker nu igen smiley


Kommentér på:
Reklamation over demo vare, ombytning?

Annonce