4.850 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

At sælge en bil til person uden kørekort? At sælge en bil til person uden kørekort?

Der har været en interesseret køber til min 200SX. Han vil gerne hente bilen og køre den hjem.
Det i sig selv er intet problem. der skal bare prøveplader på.

Men... Han har informeret mig om at han ikke har kørekort for tiden pga. hastighed.

Men kan jeg tillade mig at sælge bilen til en person velvidende om at han ikke må køre bilen?

Jeg kan vel drages til ansvar da jeg vedvidne overdrager ham nøglerne...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At sælge en bil til person uden kørekort?
  • #1   13. dec 2012 Jeg ved ikke hvordan det juridisk er, men rent moralsk er det i hvert fald et no-go..

• #2   13. dec 2012 Han kan ikke engang få udleveret prøveplader af skat hvis han ikke har kørekort. Men hvis han nu har nogle faste så la ham da køre. Evt gi politiet et tip om det. smiley

• #3   13. dec 2012 Hvis du sælger den til ham velvidende han ikke har kort, bliver du straffet hvis der sker noget (:

Det ville være det samme som at gi din stive kammerat nøglerne og bede ham køre efter et par flasker vodka endnu.. går det galt hænger DU på den (:

• #4   13. dec 2012 Simon H.N .
    Jeg har overvejet begge dele. Jeg vil gerne af med min bil i en fart. Men jeg kan ikke acceptere at en person kører rundt uden kørekort.

Og så vidt jeg kunne forstå på ham, så har han adgang til faste plader

• #5   13. dec 2012 Mirakelkur-kongen !
    Tak, det var præcis det jeg ville høre. men har du nogle paragraffer som støtter op om det? Bare så jeg er på den sikre side?

• #6   13. dec 2012 Har læst det på et tidspunkt, men kan sgu ikke huske hvor.. men det står i færdselsloven smiley Den kan du nok finde et sted på nettet, og så det bare gå i krig smiley

• #8   13. dec 2012 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053 her kan du måske finde noget (:

• #10   13. dec 2012 sig til ham at han kan godt købe den hvis det er en med kørekort der køre den hjem.

• #11   13. dec 2012 Skal han have en prøvetur ?? Der er der et seriøst problem.

Hvis du vil have stien HELT ren. Så bed ham om at have en person med kørekort, til at køre den hjem. Og skifter de plads i vognen på nærmeste hjørne, så er det ikke dit problem smiley

• Kasper H
    Kasper H Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
    #12   13. dec 2012 Færdselslovens §65 stk 2

"Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet."

Bed ham da bare om at få en til at hjælpe ham med at afhente den. Eller hvis han ikke bor så langt væk, så kør hjem på hans adresse og aflever den der, så er det ikke længere dit problem.

• #14   13. dec 2012 Det er sgu ikke dit problem at han ikke har et kørekort og det er ikke ulovligt at købe og eje en bil selv om man ikke har kørekort, men du ka' jo bede ham om at tage en chaufør med til prøveturen og til at køre den hjem, hvis han køber den...
    Hvad de så gør når de er rundt om hjørnet er virkelig ikke dit problem - Hverken juridisk eller moralsk.

• #15   13. dec 2012 Mon ikke bare det er en drømmer? han dukker nok aldrig op.

• Who knows?? W
    Who knows?? W Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 330
    #16   13. dec 2012 Jeg købte min første bil da jeg var 17 så altså uden kørekort der var ikke noget problem i det, så det jo lige meget hvad han har midstet ved.
    Men problemet ligger jo i at han vil køre i den hjem og det jo ikke skide smart så ved du jo godt han bryder loven så tror du hænger lidt på den der.
    Men henter han den nu på en boggi vogn eller hvad de nu hedder og han self ikke køre selv så er der jo ingen problemer.

• #17   14. dec 2012 Den må du sagtens sælge til ham, for han må godt købe den, selvom han ikke har noget kørerkort, og du "ved" jo ikke, at han ikke har kørerkort smiley

Desuden som de andre skriver, kan han jo tage en ven med, som kører derfra, og hvis de skifter rundt om hjørnet, ved du det jo heller ikke smiley

• #18   14. dec 2012 Men når det kommer til stykket har han nok hverken venner eller penge... ;-D
    Held og lykke med salget.

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Svar: 159
    #19   14. dec 2012 Det er helt rigtigt at du kan sælge bilen til ham. Men din forsikring dækker IKKE hvis han laver noget indenfor de 3 uger han har af din forsikring efter købet. Herved skal du selv ud og betale for skaderne + din forsikring stiger.

Det er kun i særlige omstændigheder at den dækker, hvis du kan bevise at skaden ikke skete som følge af et manglende kørekort.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-87.html

• #20   14. dec 2012 Det skal lige siges at bilen står på vinterdæk. Uden nummerplader (Så det er ikke min forsikring det går ud over)
    Samt at han skal køre fra Sønderjylland til Sjælland.

Og jeg har besluttet mig for at han ikke får lov til at prøvekøre den eller at køre den hjem. Det må han have en kammerat med til som har kørekort.

• #23   14. dec 2012 DORI DORI !
    Der er ikke noget omregistrering når der ikke er nummerplade på bilen. Den har stået uden plader i 2 uger. og er derfor afmeldt. og der bliver selvfølgelig skrevet en slutseddel ved salg.

• MR X .
    MR X . Tilmeldt:
    feb 2007

Emner: 4 Svar: 853
    #24   14. dec 2012 Casper s
    Der er du forkert på den.
    Det du linker til er kun hvis du selv ejer bilen, og selv kører eller låner den ud til en der har drukket.

Ved salg ophører dine forpligtigelser på bilen og forsikringen, de 3 uger, dækkes af ansvarsforsikringen, men det kommer ikke til at påvirke sælgers forsikring.

• HP
    HP Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.033
    #25   14. dec 2012 Som sagt, det er ikke dit problem at han ikke har kørekort. Så sælg du den bare.

Kommentér på:
At sælge en bil til person uden kørekort?

Annonce