4.308 visninger
|
Oprettet:
Bolig - ulovlig fremleje ! {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en leje bolig under en boligforening.
Jeg har en lejer som lejer det ene værelse, ulovligt, altså uden fremleje kontrakt.
jeg vil gerne have ham ud med det sammen, men hvis jeg kontakter boligforeningen med problemet, bliver jeg smidt ud med øjeblikkelig varsel, fordi personen bor der ulovligt.
han gider ikke at flytte.
Hvordan får jeg ham ud?
mvh. en frustreret beboere.
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 6 Svar: 241
apr 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 73
mar 2011
Følger: 1 Svar: 112
Synd men sådanne er reglerne
mar 2011
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 3.037
Gør du det sidste, skal du nok regne med, at han bliver stiktosset og sikkert chikanerer dig bagefter, men lad for gudsskyld være med at sige noget til boligforeningen, for så mister du sikkert hele dit indskud+klargøring af lejligheden.
Og iøvrigt, en kæmpe nar, du har valgt som sambo, hvis han ikke engang vil flytte uden der skal skabes splid mellem jer.
feb 2010
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 849
"Din lejekontrakt, dine regler. "
Nix og desværre
Man har kun ganske få muligheder for at sætte sit eget præg. Og har man ikke en underskrevet leje kontrakt. så klapper fælden og lejeloven træder i kraft. Uanset hvad det er der er udlejet og uanset hvor ulovligt det end måtte være...
@Tine.
Men hvis det har været din kæreste ( og det kan jo være svært at be/modbevise) så skal vedkommende flytte når du beder om det, og i dette tilfælde er det jo helt iorden at i har delt huslejen. Og heller ikke så mærkeligt at i ikke er de bedste venner. nu forholdet er gået i stykker
Fat i varmemesteren, og ud med Xén
mar 2011
Om lejer så bor ulovligt, betaler lejen sort eller andet er udelukkende udlejers problem og ikke lejer.
mar 2011
mar 2011
Stik ham 5000kr hvis han flytter.
feb 2010
Og ved at man (udlejer) kan opsige "kontrakten" med en måneds varsel, men hvad så hvis han ikke vil flytte? Han bor der jo ulovligt. Altså ser jeg kun 3 muligheder. Få ham til at flytte frivilligt - Skriv en opsigelse (anbefalet) og afvent 1 måned og stil derefter tingene ud - Bestik ham. Vold/trusler osv er på ingen måde vejen frem.
mar 2011
Og cantona, det er lejer der kan opsige med 1 mdr. Udlejer kan IKKE
http://www.familieadvokaten.dk/emner/751.html
Men BTW. så kan boligforenigen ikke stille krav om at du ikek må fremleje dele af lejemålet.
Fremleje af dele af lejemålet
Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse, hvis det samlede antal personer, der bor i lejligheden ikke overstiger antallet af beboelsesrum.
Der er ikke nogen tidsmæssig begrænsning for lejers ret til at fremleje dele af lejligheden, ligesom der heller ikke er krav til ejendommens størrelse.
Udlejer vil altså ikke kunne modsætte sig fremleje af en del af lejligheden, uanset hvornår og hvor længe lejeren ønsker at fremleje lejligheden.
Også her gælder, at fremlejeaftalen skal indgås skriftligt, og at lejeren ved fremlejeperiodens begyndelse skal give udlejeren kopi af fremlejeaftalen.
http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=13
mar 2011
mar 2011
jul 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
feb 2010
jan 2012
Læs gerne mit forslag igen, det kan vise sig at være eneste mulighed
feb 2010
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/752.html Godt nok dateret 2008, så skal ikke kunne sige, om den regel er revurderet.
jan 2012
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 36 Svar: 730
Der er rigtigt nok tale om et fremlejeforhold, men der er her tale om et lejeforhold ang. et enkelt værelse i din egen lejlighed.
Og da i ikke har en fremlejeaftale, og da en skriftlig kopi af denne heller ikke er afleveret til din egen udlejer, så gælder lejelovens alm. regler.
Derfor ryger forholdet ind under lejelovens § 82 for assoriske enkeltværelser.
Her tages der et hensyn til udlejeren ligeledes, i form af et forkortet opsigelsesvarsel.
Dvs. at du kan opsige hans fremlejeforhold med 1 mdr's varsel, jf. Lejelovens § 86, stk. 1, 2. pkt.
Og en anden gang så hold dig fra at fremleje uden en kontrakt.
Men ja du kan fremleje din lejlighed, det fremgår af lejelovens §§ 69 og 70.
Og det følger af lejelovens § 79, at din ret til at fremleje er præceptiv - dvs. at du kan ikke give afkald på den, som du f.eks. har gjort i din lejekontrakt - Så det punkt er ugyldigt.
Det vil også sige, mig bekendt, at boligforeningen ikke kan smide dig ud, såfremt at din fremlejer han sladre til dem om fremlejeforholdet, da boligforeningen ikke kan vælge at lade dig afskrive dig den rettighed, og derfor kan de ikke støtte ret på det punkt.
Hvis du vil have en mere sikker vejledning, så kontakt en af dine lokale advokatvirksomheder, eller din lokale retshjælp, som kan rådgive dig i situationen.
Held og lykke.
dec 2012
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 38
Så stiller du bare hans ting ud på fortorvet.
jan 2012
Nogen gange er det klogere, kun at udtale sig om noget man har forstand på
mar 2011
jul 2013
Citat:
Hvis han ikke har en lejekontrakt har han ingen ting.
Så stiller du bare hans ting ud på fortorvet.
citat slut:
---------------------------
Hej Jakob.
det kunne jeg nok godt men personen har jo stadig nøgle, skulle jeg så få skiftet lås når personen ikke er der, så jeg fryser jeg personen ude.
Personen har jo folkeregister! og hvad nu vis personen melder mig til boligforeningen, så mister jeg vel min bolig eller hvordan?
og personen kan vel melde mig til politiet?
jul 2013
http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=72
Lejernes Landsorganisation
Udlejers opsigelse
Som lejer er man beskyttet mod opsigelse. Dette indebærer, at der kun kan ske opsigelse af en lejer af en beboelseslejlighed eller et klubværelse i særlige tilfælde. Bor du til leje i et tofamilieshus, hvor udlejeren selv bebor den anden bolig, kan du opsiges uden begrundelse, dog har du krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år.
så det vil sige at jeg hænger på personen i 1 år? sikke noget lort
aug 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 653
Hvad med at læse Christian G's gode svar, når nu han har taget sig tid til at svare på dit spørgsmål.
mar 2011
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/754.html
dec 2012
Men hvad har han lave siden, han skal ud så hurtigt.
Men også at der er en måneds opsigelse på et værelse.
Jeg forstår ikke, at han skulle kunne melde dig, til bolig foreningen.
Hvis du har en ubegrænset lejekontrakt, vil alligevel få svært, ved at sætte dig ud.
Men den gode måde, ville være at hjælpe ham til et bedre værelse.
Hjælp ham med at finde et andet sted, at bo, måske betale x tdkr. for at hjælpe det på vej.
Men igen, det er hvad jeg mener, og jeg er ikke sikker på det rigtig.
Men jeg er to meter høj og en meter bred.
Og dårlige erfaringer med at leje ud...
En fair behandling, vil måske være i dit bedste, hvis du vil leje ud igen senere.
Men igen, DU er en klovn, lav altid en tidsbegrænset lejekontrakt.
Måske en prøve periode på tre måneder. Max herefter et år. ect.
Du skal være på paslige med at forlænge den.
Jeg mener, stadig, at hvis han ikke har noget på skrift. Så vær brutal.
Og eller fortæl ham hvor skabet skal stå.
dec 2012
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 249
jan 2012
Men hvis det har været din kæreste ( og det kan jo være svært at be/modbevise) så skal vedkommende flytte når du beder om det, og i dette tilfælde er det jo helt iorden at i har delt huslejen. Og heller ikke så mærkeligt at i ikke er de bedste venner. nu forholdet er gået i stykker
Fat i varmemesteren, og ud med Xén
Bolig - ulovlig fremleje !