{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.075 visninger | Oprettet:

flytte fra lejlighed efter 1 uge {{forumTopicSubject}}

Hej. Min kæreste og jeg og vores lille søn på 4 måneder er flyttet i en lejlighed. Vi har boet her i 4 dage nu og er i fyld gang med at lave en fejl og mangel liste.

Der er bare et stort problem.
Det ene vindue er råddent i træværket og det vælter ind med vand når det regner. Og det er ikke ligefrem sundt, og specielt ikke for vores søn på 4 måneder.

Har fundet ud af jeg kendte den gamle lejer, og hun fortalte de havde samme problem i et halvt år. Selvom der havde været håndværkere 3 gange. Det er dog aldrig blevet lavet.

Kan man få sit fulde depositum tilbage hvis vi ikke vil bo her efter knap en uge? jeg orker bare ikke endnu en utroværdi udlejer.

Der er dog også tonsvis af andre fejl og mangler..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  flytte fra lejlighed efter 1 uge
  • #1   24. sep 2013 Hør lejernes landsorganisation hvordan i er stillet

• #2   24. sep 2013 Har prøvet i flere timer hverdag, de er stort set umulige at komme i kontakt med,

• #3   24. sep 2013 Der plejer at være en dag i ugen, hvor du kan møde en fra LLO på et kontor. Fast ugentlig åbningstidspunkt.

• #4   24. sep 2013 Det kommer an på den konkrete situation egentlig.

Ud fra de få oplysninger du giver, så vil der sandsynligvis være tale om en mangel fra udlejers side - Det interessante er dog om den er væsentlig, særligt fordi du ønsker at ophæve jeres lejekontrakt, ud fra det jeg læser.
    Dvs. du skal sende en ophævelseserklæring til ham - Gør du det skriftligt sikre du dig samtidigt bevis for at du har gjort det, særligt vigtigt da den har virkning fra fremkomst tidspunktet,

MEN før du drager til så drastiske midler, så ville jeg først kontakte udlejeren, og gøre ham opmærksom på det du mener er en mangel. De særlige bestemmelser i lejeloven der er værd at lægge mærke til ved mangler ved lejerens indflytning er Lejelovens §§ 9 og 14-17.

Som udgangspunkt, og ud fra det oplyste vil jeg mene der er tale om en misligholdelse af hovedreglen i Lejelovens § 9 - Hvis der løber vand ind af vinduet, og ind i lejemålet, så er dette simpelthen ikke i forsvarlig stand efter det man som lejer må forudsætte.

Du opfylder din undersøgelsespligt ved rigtigt nok at sammenstykke en indflytningsrapport, dvs. bevise mangler ved indflytningen efter Lejelovens § 9, stk. 2. Bemærk sådan en er ikke obligatorisk for udlejer at sammenfatte. Men fornuftigt at du laver den, og den vil styrke dig i din påkaldelse af en mangel.
    Efter Lejelovens § 14, så har du 14 dage til at påkalde dig manglen, og da der kun er gået 4 dage, så er du i god tid indtil videre.

Derfor vil jeg anbefale at du straks retter henvendelse til udlejer om manglen, og kræver at han udbedre manglen - Det følger af Lejelovens § 11, stk. 1.

Afhjælper udlejer ikke manglen, eller reagere han slet ikke på din henvendelse, så kan du hæve lejekontrakten efter rimelig tid - retspraksis siger ved væsentlige mangler 3 dage, hvor udlejer slet ikke reagere.
    Eksemplerne fra praksis drejer sig bl.a. om fugtgener i lejligheden, samt at lejer ikke ville skifte en rådden dør m.m.

Dvs. i det her konkrete tilfælde du står i vil jeg mene manglen er væsentlig når der trænger vand ind i lejemålet.

Den samme retspraksis siger i øvrigt at man i perioden, inden 14 dags fristen udløber, og hvis væsentlig mangel konstateres, og det fører til ophævelse af lejekontrakten, så skal der ikke betales til udlejer for brugen af det lejede i den periode.
    Dvs. at du har krav på dit fulde depositum og forudbetalte leje - Forudsat at udlejer ikke reagere på dit krav om øjeblikkelig udbedring af den væsentlige mangel altså.

Reagere udlejer ikke på dine henvendelser overhovedet, så henvend dig ved en advokat der har boliglejeret som arbejdsområde.
    Og sørg for at de mangler du ønsker at gøre gældende mod udlejer, at de er sendt til ham i et anbefalet brev inden 14 dage. Herved kan du bevise at brevet er afsendt.

Bemærk at jeg "kun" er jurastuderende, og at jeg i forbindelse med denne konkrete rådgivning fralægger mig ethvert erstatningsretligt ansvar, og anbefaler, at såfremt du er i tvivl omkring det angivne, bør kontakte en praktiserende advokat.

Held og lykke smiley

• Mr. Fu !
    Mr. Fu ! Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 152
    #5   25. sep 2013 Christian G

Lækkert svar til trådstarter.!!!!!

Flere af din slags, klap dig selv på skulderen :).

• #6   25. sep 2013 Er det igennem en privat person eller et boligselskab?

• #7   25. sep 2013 Tusind tak Christian G ! jeg skrev en mail igår aftes, hvor jeg bedte om at få fejlen rettet op.

• #8   25. sep 2013 Kasper J: Det er et firma, men en privatperson.

• #9   25. sep 2013 det er næsten altid noget lort når det er private der udlejer. held og lykke med det

• #10   25. sep 2013 Kasper j

Det er bare underligt at det hænger sådan sammen : /
    Når man som privat ejer noget, og vil leje det ud ville jeg da gøre det så godt for lejer som muligt. Alene fordi at folk ofte har mere respekt for flotte ting som er iorden, og derfor vil gøre mere for at holde standen oppe mm. For jo længere det er bosat er jo flere penge til lejer/ejer.
    Sådan hænger det sammen i min verden, men underligt virkeligheden er anderledes. Han skyder jo sig selv i foden?

• #11   25. sep 2013 ja tænker også det samme men syntes bare man høre gang på gang hvordan privat udlejere skider på sine lejere. men folk er desperate for at få noget at bo i så udlejere kan næsten gøre som det passer dem. men min mening er bliv for helvedet skrævet op i et boligselskab det er bare SÅ meget bedre

• #12   25. sep 2013 Indeed.
    Men nogle andels foreninger har dog også knas med regnskabet. Men dog slet ikke så udbredt som lejer. For ja, man hører godt nok om mange tilfælde hvor private lejere er lort.

• #13   25. sep 2013 jeg syntes nu ikke det er fordi AAB klare det bedre end de dårligste private udlejere, de er sQ også nogle dovne røvhuller, der bare vil skrave penge ind til deres egen kasse smiley

• #14   25. sep 2013 rasmus c

ja det rigtigt de kan godt værre nærrige med at forny ting. men syntes der hvor jeg bor lejerbo, der kommer de altså og laver tingene hvis noget er defekt

• #15   25. sep 2013 kasper j

det er da viden jeg vil ligge i banken, til den dag jeg skal ud at have ny lejlighed smiley

• #16   25. sep 2013 Hehe, tænker så lige, hvor i landet ligger det lejemål? Eftersom vi kender nøjagtig samme problem i en tidligere lejlighed, og det er osse et firme med en "enkeltperson" som ansvarlig..

• #17   26. sep 2013 Nicki N: det ligger i viborg smiley

• #18   26. sep 2013 når oka, gudskelov..

Kommentér på:
flytte fra lejlighed efter 1 uge

Annonce