{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
720 visninger | Oprettet:

Teoretisk stillingtagen {{forumTopicSubject}}

Et Tysk fly bliver Hijacket med 268 passager og kursen ændret til at flyve ind over et stadium med 70.000 mennesker for at styrte ned.

Her kan man gøre sig nogle spekulationer:

Kan man nå at evakuerer stadion?
Kan man håbe at passagerer kan overmande terroristerne?

Piloten i en F16 som forinden er lettet fra luftvåbnets flyveplads tager den beslutning at skyde flyet ned med 2 sidewinder som for ham var en logisk beslutning for at redde 70.000 mennesker.

I de fleste forfatninger er alle mennesker lige og den beslutning bryder med forfatningen - men så har man så en nødret som står uden for forfatningen.

Piloten bliver så følgende stillet for retten for mord på 268 mennesker -

Nu er det jeres opgave at, enten forsvare handlingen, eller dømme piloten for mord.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Teoretisk stillingtagen
  • #1   25. nov 2016 Et godt scenarie, Polysl, er det mængden der gør det, eller hvad. Jeg ville nok ikke kunne tage stilling til det, Det er uhyggeligt at skulle dødsdømme mennesker.
    Men logisk tænkt så er det vel bedre at dødsdømme 268. end 70,000. smiley smiley

• #2   25. nov 2016 ja kisser

Så kunne man stramme scenarioet lidt mere ved at skrive at pilotens kone og datter er med flyet. Så begynder den at blive rigtig svær da man så har sat ansigt på. Det kunne så være spørgsmålet fra anklager - men det er ikke et spørgsmål man kan svare på. Piloten har svoret at forsvare landet imod trusler selv om det kunne koste ham livet på samme måde en soldat sværger sit troskab til sit land.

Men jeg ville ikke være i tvivl - men gud hvor ville jeg have det dårligt bagefter.

• #3   25. nov 2016 Man kan næsten sammenligne det med 11-9. hvor passagererne gjorde oprør mod terroristerne, så de styrtede ned før de nåede målet, De vidste at de alligevel skulle dø, og så ofrede de sig.
    Heltmodigt,
    Og jeg var selv lige ved at skrive at der ikke skulle være nogen jeg kendte med i flyet, men de ville jo alligevel dø, så det er jo ikke så svært, når man tænker nærmere over det.

• #4   25. nov 2016 Kisser

Der er lidt mystik omkring fly93 som man mener styrtede ned men der er teorier som siger det blev skudt ned, men logikken siger at hvis et fly skydes ned så vil flyrester ligge på et større område som ikke var tilfældet. Men en flot tanke at ofre sig for en større katastrofe.

• #6   25. nov 2016 Annella

Den har jeg ikke set, men måske har den ligget i underbevidstheden for jeg tonser til tider rundt på tyske sider - men tanken kom da jeg læste om flight93 hvor der var teorier om det blev skudt ned...Colin Powell sagde engang at skulle han vælge at skyde et fly ned for at forhindre et terror angreb så ville han ikke have nogen betænkeligheder. Det er jeg enig i.

Der er beslutninger som fjerner det menneske begreb om sig selv og gjort til en ting - det i sig selv er en forståelig resultat da det måske ikke er så belastende for samvittigheden.

Jeg har så googles der urteil og den findes i 2 udgaver, frifindelse og dom for mord.

Men tankevækkende at 75% stemte for en frifindelse 17 imod -8% ved ikke.

• #8   25. nov 2016 Tak for linket Nasty - kigger på den

• #10   25. nov 2016 Det er et umuligt dilemme.
    Filosoffer har været inde på det.
    Utilitarismen også kaldet nytte filosofi.
    Altså hvilken beslutning redder flest mennesker. Dvs nogle handlinger er et middel til at gøre nytte for andre og flere mennesker i antal.
    DVS du kan til enhver tid skyde nogle mennesker for at redde andre, der er et større tal.
    Flere filosoffer har jo udtænkt, at det kan man aldrig tillade.
    Og jeg er næsten enig, ville ikke med fuldt forsæt skyde nogensom helst for at redde andre. Især uden rettergang, hvad der jo ikke er tid til ofte.
    Det samme dilemma er : må man torturere fanger for at få hemmeligheder frem? Hemmeligheder der kunne redde en nations befolkning? Nej mener jeg stadig.
    Det kan være umuligt at styre et land, hvis man ikke holder nogle etiske regler stramt.

• #11   25. nov 2016 Kirstine

<Nu er der ikke meget tid til at debattere når et fly er kapret, her er det handling og så må man tage den derfra - ubehagelige beslutninger men jeg havde nok gjort som piloten. Jeg ville også til enhver sag ofre mig for en ideologi som militæret er i flere situationer. Men heldigvis skal jeg ikke mere tage den beslutning mere som skarp skytte. -nej ikke min beslutning men at parerer ordre - men så er der så andre scenarioer hvor man selv skal beslutte.

Men du har ret Kirstine det er som Catch 22 prøv selv at google det - men det går ud på et paradoks at unanset hvad du gør er det en forkert beslutning - føj for et dilemma.

• #12   25. nov 2016 Nej polysl, beslutningen skal jo tas hurtigt, det er jeg med på. Men kulturelt og filosofisk kan nationerne jo nok have noget etik at overveje indenfor. Det er jo efterhånden ikke noget nyt desværre med terror handlinger. Så helt overraskende vil det ikke være.
    Men vanskelig beslutning at ta. Ikke mindst for een person.

• #14   26. nov 2016 Så godt udsendelsen... Meget interessant dilemma smiley

Selvfølgelig bør han skyde ruteflyet ned og redde de 70000 personer frem for de 268.... smiley
    Og det var langt størstedelen af de tyske seere også enige om.
    Alternativt kan man jo forestille sig kritikken af hele luftvåbnet og regeringen hvis den havde fået lov til at flyve videre og var "styrtet" lige ned i det Stadion og havde dræbt mange tusinde uskyldige mennesker.

"Hvorfor gjorde i ikke noget????"

Det er en uhyggelig svær beslutning at tage, men den eneste reelle mulighed.... smiley

Kommentér på:
Teoretisk stillingtagen

Annonce