Når Politiet mangler sund fornuft. Når Politiet mangler sund fornuft.
https://ekstrabladet.dk/nationen/claus-til-politiet-giv-mig-min-kniv/9782993
Læs venligst artikel
Claus skal møde i retten for ulovlig våbenbesiddelse. Han er skovarbejder, og har i 20 år brugt kratrydningsknive. Han er sat til at udrydde bjørneklo af Dansk Skovkontor, men politiet har nu konfiskeret hans knive.
Omkring knivloven siges der:,
Før du tager afsted med en kniv i tasken eller lommen på din tur, er det vigtigt at kende til knivloven. Knivloven blev opdateret i 2016, og man må nu som udgangspunkt ikke bære kniv offentlig steder, som eksempelvis er uddannelsessteder, ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende.
Du må dog gerne bære kniv, hvis den skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål. Et anerkendelsesværdigt formål kan være som led i erhvervsudøvelse, eller til brug ved sportsudøvelse, jagt, outdoor, lystfiskeri eller lignende.
jvf. https://backpackerlife.dk/knivloven/#Disse%20Knive%20Er%20Ulovlige%20Knive%20Jf.%20Knivloven Artiklen er fra 2023
Det virker temmelig overdrevent af politiet, samt mangel på sund fornuft, at reagere sådan.
Hvad mener I?
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 446 Svar: 9.934
Som det er nu, synes jeg umiddelbart at Politiet har handlet efter lovens regler.
dec 2014
Følger: 11 Følgere: 87 Emner: 458 Svar: 3.711
Men der har jo også være andre sager, hvor håndværkere har ladet deres værktøj ligge i bilen, fordi det er mest praktisk at gøre. Så er de blevet stoppet i almindelig kontrol, og sigtet for våbenbesiddelse. Det er ikke fair. Der skal være en form for conduite, og fornuft, fra politiets side.
Grunden til at jeg lagde artiklen var, at det for den sags skyld, her forleden, ligeså godt kunne ha' været mig selv som kunne været anklaget, hvis politiet havde stoppet mig.
Jeg nævnte det endda for sjov til en ven inden.
Jeg skulle ha' en god køkkenkniv samt strygestål med i kolonihaven, for den lader jeg ikke være dér om vinteren. Den er 20 cm lang, og jeg pakkede den godt ind i avispapir.
Jeg ville være blevet rasende hvis jeg var blevet anklaget for våbenbesiddelse, for der er ligesom ikke andre muligheder at gøre det på.
Blogger
Men tænk engang i 2016 fandt vores daværende politiker ud af, at vi blev nød til også at inddrage knivene, hvorfor mon ?? - at det skal være et problem at flytte vores knive fra det ene opholdssted til det andet, det er også grotekst.
Kommer faktisk i tanke om, at jeg forrige jul rejste til Jylland med en meget stor gaveæske med super skarpe knive i alle mulige størrelser, jeg tænkte slet ikke på, at jeg kunne blive anholdt, men nu var æsken også pakket ind i julepapir og modtageren blev rigtig glad
dec 2014
Men min transport er så ikke iforhold til den måde man administrerer loven på. Men her er jeg så nødt til at overtræde, og det gør jeg igen, når jeg tager kniven hjem.
Blogger
Måske de på et tidspunkt vil lovgive om, at vi skal have Knivtegn ligesom vi har Jagttegn ??
dec 2014
Der skal altså være sund fornuft tilstede.
Blogger
Knive bruges stadigvæk i nattelivet - det er mildelst talt forfærdeligt.
dec 2014
Helt enig, at det er forfærdeligt at så mange bruger kniv i nattelivet, men også at bandemedlemmer konstant er bevæbnet med kniv, og ikke bange for at bruge den.
Ikke mindst mindreårige i grupper, der truer for at berige sig her og dér, skaber utryghed, og skræmmer.
De skulle ha' 'et klask' som de aldrig glemmer. For pædagoisk er de ikke til at nå.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
dec 2014
Og, jeg pakker dem så de er lettest at transportere, og nej, jeg tror ikke det vil få konsekvenser hvis jeg blev undersøgt, medmindre det er en meget nidkær betjent.
Men man ser jo at anklagemyndighederne skubber på for nul-tolerance i snart sagt alle ting og sager, hvilket de også taber mange sager på. Ikke mindst presser politiet.
Men vi skal altså også alle kunne leve normalt, og ikke risikere straf, fordi regler/love går for vidt, fordi man søger at ramme nogle specielle typer.
dec 2014
Følger: 139 Følgere: 154 Fotoprofiler: 1 Emner: 1.644 Svar: 7.656
Når Politiet mangler sund fornuft.