887 visninger
|
Oprettet:
15. mar 2008 Følger: 5 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 10 Svar: 60
Livmoderkræft - smitterisiko {{forumTopicSubject}}
Jeg har bare et spørgsmål
Fandt ud af idag at kærestens eks har fået livmoderkræft som kan smittet via sex. Da de var sammen brugte de ikke beskyttelse udfra hvad jeg ved men tror hun brugte p piller.
Vi bruger helelr ikke beskyttelse da vi gerne vil være gravide igen da jeg tabte barnet i uge 8 her for 2 uger siden.
Er det muligt at blive smittet ? altså nu har jeg fået diverse underlivsundersøgelser pga den spontane abort og der var alt fint med livmoderen.
Burde jeg være bekymret eller tjekke mere op på det eller ?
Nogen som kender til dette ?
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 91 Svar: 1.697
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 10 Svar: 60
Han kan vel ikke bære rundt på sygdommen ? eller
jan 2009
mar 2008
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 41 Svar: 3.259
der står der noget om det men det var vidst sådan at kræften ikke kan spredes ved sex men HPV kan efter hvad jeg lige skimte igennem
mar 2008
Spørger altid lægen hvis jeg er i tvivl om noget som helst
jan 2009
mar 2008
Men hellere spørge en gang for meget. jeg kom bare til at tænkte da jeg så hun havde fået det. kan jo også komme fra en anden ikke da de jo ikke har været sammen i lang tid
jan 2008
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 6 Svar: 147
HPV kan give kræft i livmoderen og i halsen/svælg, gæt selv hvorfor...
Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til din læge.
mar 2008
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 656
Men snak da lige med dem på sygehuset
mar 2008
aug 2008
Følger: 20 Følgere: 20 Svar: 282
bare er bærere...
Du skal nok tjekke op på hospitalet, som du selv siger.
Er ked af at høre det med tabet.
mar 2008
Så de burde egentlig havde set hvis der var noget ? da de jo laver en undersøgelse af livmoderen
men ringer og forhører mig om det når jeg alligevel skal ringe til dem
aug 2008
Følger: 20 Følgere: 20 Svar: 282
Okay d; Det var godt
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 319
Det er ikke sikkert at du udvikler celleforandringer selvom du bærer smitten, dog kan du smitte videre...
Celleforandringer kommer i 3 stadier. Lette, middel og svære. Starter som lette og stopper som regel der og går i sig selv igen.
Lægen eller sygehuset tager jævnligt prøver (hver 3. mdr) enten i form af celleprøve eller biopsi hvis man får celleforandringer.
Når og HVIS man når til stadiet celleforandringer, så bliver man indkaldt til keglesnits-operation, som er en operation hvor de fjerner et lille bitte stykke af livmoderen i bunden (hvor celleforandringerne sidder) og så er det så det.....
Uheldige ender så med at keglesnittet ikke hjælper.... Derved laver man en grundig undersøgelse og vurderer om et evt. nyt keglesnit vil hjælpe eller om man skal fjerne livmoderen....
Derfor er det fandens vigtigt at i tøser husker at komme til jeres celleprøve, man bliver indkaldt det år man fylder 23 - og gør i ikk, så er det pisse vigtigt at bede om en tid selv. Det foregår hos egen læge.
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Fotoprofiler: 1 Emner: 46 Svar: 1.870
Når man bliver 23, får man brev om at skulle have taget en celleprøve fra livmoderhalsen hvert 3. år, og på den måde er der gode chancer for at eventuelle celleforandringer bliver opdaget i tide...
Tro desuden ikke at I er på den sikre side, når I dyrker oralsex, for HPV kan også forårsage celleforandringer i mandlerne og halsvævet, som også kan udvikle sig til kræft, hvis man trækker nitten...
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 319
Jeg er inderligt ked af at læse om dit tab, og jeg håbr du har det godt efter omstændighederne.
dec 2007
Følger: 1 Svar: 5
Vaccinen beskytter i øvrigt også mod kønsvorter.
dec 2007
Følger: 1 Svar: 5
Livmoderkræft - smitterisiko