1.018 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Er knæfald ydmygende. Er knæfald ydmygende.

Jeg hørte en diskussion i radioen i dag, om frieri, spørgsmålet der var til debat var, er det ydmygende for en mand at komme ned på knæ når han skal fri til sin forlovede.

Mange af de mænd der ringede ind til programmet syntes at det var for meget for deres stolthed,

Hvis der går skår af stoltheden er der efter min ringe mening tale om mangel på selvværd, og hvis man allerede på et tidspunkt, hvor man er helt rundtosset af forelskelse og tilbeder sin kæreste, skal gå på kompromis med det at knæle for hende, er der mange situationer forude der kan dræne en for mandlig stolthed,.Så rejs dig op og gå videre kære mand. Så kan du ikke stå distancen.

I nyere tid er det at fri blevet et lettere overdrevet tema. Hvad der ikke efterhånden er fremkommet af skøre tiltag er ikke få. Men at gå på knæ er nok den mest romantiske måde, ihvertfald for kvinden. Det er et rituale der er stadfæstet op gennem tiderne. Så kære mænd fald bare på knæ for din kvinde så får du helt sikkert et ja, Eller hvad,??????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er knæfald ydmygende.
  • #1   9. okt 2015 "Stolthed går forud for fald" , som der siges.

Hvis mænd føler det 'ydmygende', at falde på knæ for den kvinde de elsker og ønsker at dele livet med, så er de helt galt på den.

Det handler om respekt for den tilkommende.

Kisser, du har helt ret. Hvordan vil det gå med kompromiser i fremtiden?

• #2   9. okt 2015 Husk nu kære kvinder, vi lever i en tid med ligeberettigelse og jeg skal komme efter dig ... smiley smiley smiley

Dog er jeg helt enig med jer - mener det er en faliterklæring - come on MÆND, vi gider ikke de vattede smiley smiley smiley

• #3   9. okt 2015 Jeg går ikke ind for ligeberettigelse i alt.

Men jeg går ind for romantik og dertil hørende. smiley

Jeps, det er vattede mænd, og med manglende selværd, som føler sådan.

Stolthed, ydmyghed, min bare! smiley

• #4   9. okt 2015 Ja der er heldigvis stadig visse forskelle på kønnene, og det skal der blive ved med at være, efter min mening. smiley smiley

• #6   9. okt 2015 Curt.
    Her må eller kan du kun tale for dig selv.

Dårlige erfaringer er ikke alles!

• #7   9. okt 2015 Alt andet end lige netop de ord ville have skuffet mig Curt. Og jeg vil til dels give dig ret i den sidste del af dit indlæg.
    At det skal være nødvendigt med et stort prangende bryllup er efter min mening unødvendigt, når en stor procent af de nygifte bliver skilt ret hurtigt efter.
    Men at et knæfald skulle gøre ,at manden automatisk kommer under tøflen er en mærkelig teori. Du har ikke meget tiltro til dine mandlige medmennesker. Man bliver ikke umandig fordi man knæler, sidst jeg så efter på min mand sad hans mandighed ikke i hans ben eller knæ, den sad i det rigtige hoved. (undskyld) smiley smiley

• #9   9. okt 2015 Det må være Me, når han laver sjov smiley smiley smiley smiley

• #12   9. okt 2015 Nu skal man jo ikke tage det så bogstaveligt, der er vist ingen der ligger på knæ i længere tid end et frieri tager.
    Resten af ægteskabet skal være ligeværdigt, hvis det skal holde. Så der skulle ikke være noget problem med underdanighed hvis man vælger at fri. smiley smiley

• #13   9. okt 2015 At knæfald i forbindelse med et frieri skulle være "ydmygende", kan jeg slet ikke sætte mig ind i... Men nu er jeg selvfølgelig også kvinde. smiley

Jeg synes, det er romantisk... og lige netop for mit vedkommende ville det også give den ekstra fordel, at jeg ville kunne se min kæreste direkte i øjnene, når jeg gav ham mit ja. smiley smiley

• #14   9. okt 2015 Jeg har ikke prøvet det, det var eksen der friede til mig.... smiley

• #16   9. okt 2015 #11
    Hvis/når to mennesker er ligeværdige, ligger dem ene ikke på knæ for den anden!

Sludder!

• #18   9. okt 2015 Hvor er det en sød kommentar, tigger, dejligt at der findes bløde mænd der alligevel er manddige.

Det er at være i kontakt med sit eget selvværd at kunne blotte sig fuldstændigt over for den man elsker, Uden forbehold. kærlighed kræver nemlig ikke, den sætter fri.
    Og Markgreve du havde vel travlt med at spille skak, så hun måtte tage sagen i egen hånd. (Som Me siger, det er mig der laver sjov ). smiley smiley

• #19   10. okt 2015 Det, du skriver, er bare SÅ rigtigt, Kisser. smiley

• #20   11. okt 2015 Det er rørende at se, at I kvinder for en gangs skyld kan være enige, Men det gør ikke det I er enige om rigtigere.

• #21   11. okt 2015 Jeg vil nu ikke have noget mod at ligge på knæ, for den kvinde jeg elsker.

Så kunne jeg måske også se op under hendes kjole. smiley

• #22   11. okt 2015 Ja markgreve du er altså født nysgerrig smiley , smiley og Sven hvad del af vores (kvinders) betragtninge eller meninger er du uenig i, smiley
    Er det at et ægteskab skal være ligeværdigt, bortset fra" frieriet.". smiley

• #25   11. okt 2015 Det var jo dengang kvinderne gik hjemme, nu bidrager de med penge via deres job.
    Så det er mere ligeværdigt.
    smiley

• #26   11. okt 2015 det var eksen der friede til mig.

Men hun fortrød åbenbart.

• #27   11. okt 2015 Sven.

Er du nu igen ude på ballade?

• #29   11. okt 2015 Jeg er sikker på, at du har et stort hjerte, jeg vil ønske for dig, at du en dag finde hende, der har det samme store hjerte som dig og I vil leve et lykkeligt liv smiley smiley

• #30   12. okt 2015 Søren altså, der var jeg ved at knibe en tåre, Du er da nok noget af det dejligste mandfolk, ved din eks, at hun har smidt guld på gaden.
    Du har mødt den helt store kærlighed og det ved du godt, og at tage det på den måde som du gør er super flot, du er ikke blevet bitter men er klar over at du har oplevet 13 dejlige år. Og så går du videre derfra, det er stort.
    Jeg håber for dig at du vil finde en rigtig god kvinde, der forstår at påskønne dig.
    Jeg vil heppe på dig, og sige knæk og bræk. smiley smiley

• #32   12. okt 2015 TJAH HMM Curt. smiley smiley

• #33   12. okt 2015 Lad vær med at være gnav-sur Curt. smiley

Hvis du ser det som ydmygende at knælde for en kvinde, så har du ingen forståelse, eller respekt for den tilkommende.

• #35   12. okt 2015 Enig med Curt! Respekt er ikke det samme som underdanighed.

Et knæfald under frieriet, kan da kun være ledsaget af et fjoget grin og en pølse i munden.

• #36   12. okt 2015 Nej Nej Og atter nej. Det har ikke en skid at gøre med ligeberettigelse at gå ned på knæ, det har noget med romantik at gøre. Og hvis vi hver især gør noget romantisk for ens partner, skal det så også vejes på en millimeter skala over ligeberettigelse. Hvis man giver sin partner massage er det så også ydmygende, eller hvis man overrasker den anden med en god rejse, er det så også ydmygende.
    Hvordan kan en stilling overhovedet skabe ubalance i et ligeværdigt forhold, det er jo et rituale. Der er da ellers mange mænd der indtager den samme stilling i en anden mere sprød sammenhæng, og det ser de intet ydmygende ved, tværtimod føler de sig som verdens herre i denne position, hvorfor?????????

• #37   12. okt 2015 Jeg synes, at det er en lidt underlig drejning, knæfaldet i forbindelse med et frieri får i denne her tråd....

Jeg har nu siddet og grublet over det der med knæfald og kunne godt tænke mig at vende den lidt om og spørge jer mænd:

HVORFOR er det ydmygende at skulle på knæ i forbindelse med et frieri?
    HVORFOR bliver denne gestus pludselig knyttet til spørgsmålet om ligestilling?

Det er jeg ikke sikker på, at jeg helt forstår. smiley

For det første... knæfaldet er vel en gestus, der siger "jeg giver mig selv til dig, hvis du vil have mig". Er det ydmygende?

Det er rigtigt, at det traditionelt har været mandens opgave at fri, og sådan er vi da også stadig nogle inkarnerede romantikere, der drømmer om, at det skal være (ikke nødvendigvis, at han skal på knæ, men at han frier), men det er da med tiden blevet meget mere almindeligt, at også kvinder frier og endda også falder på knæ. Jeg synes ikke, der er meget ligestilling at debattere der. smiley

• #38   12. okt 2015 'Gamle gavne mænd'! smiley

• #39   12. okt 2015 Ja, Cris - de er ikke værd at spilde 2 sekunder på - deres kærlighedsliv eksisterer ikke mere smiley smiley smiley

• #41   13. okt 2015 Min spontane reaktion, hvis min kæreste gik på knæ og friede, ville nok være at kaste mig om halsen på ham og sige ja. Men jeg ville ikke have noget imod at gå på knæ, nej. smiley

Jeg synes i det hele taget, det er helt forkert at tale om skal og bør i denne sammenhæng. Frieri er vel noget, som kommer fra hjertet; en handling man foretager på den måde, man føler er rigtig, og som modparten tager imod på samme måde? Eller hvad? smiley

• #42   13. okt 2015 Ja Louise det har du ret i, det skal komme fra hjertet og ikke hjernen. Mit emne valg er en direkte følge af netop den mening.
    Men mange af de mandlige lyttere syntes altså at det var for ydmygende..

Jeg har set mange frierier på medierne, og næsten i alle tilfældene er kvinden også faldet ned på knæ, for at være i højde med frieren. Så hvad er egentligt problemet for visse mænd. smiley

• #44   13. okt 2015 Kan man ikke bare spørge om, man skal dele avis sammen? Det vil da være noget nemmere, hvis man er gigtplaget.

• #45   13. okt 2015 Okay nu er det forhåbentlig de færreste unge der er gigt plaget. Men i den anden ende, som ældre er der nok ikke så meget brug for at falde på knæ.. smiley smiley

Kommentér på:
Er knæfald ydmygende.

Annonce