FADER VOR FADER VOR
Ja alle i Danmark kender disse ord som starten på en bøn, Men her drejer det sig om et lidt andet emne.
I nyere tid skriver næsten alle mennesker, kendte så vel som ukendte ,selvbiografier, det er blevet et trend at indvie andre i deres privatliv, nogle er nok mere spændende end andre, men der må trods alt være salg i denne selv udbredelse, Og deraf også penge.
Hvad jeg så ikke forstår er at samtidig med at disse selv ud nævnte forfattere fortæller om dem selv, det er okay, men det bliver mere og mere udbredt at smide sandheder om fædre ud i samme pulje.
Nu vil jeg ikke nævne navne her i forum, det er en kilden sag, fornemmer jeg. men alle der læser aviser ved sikkert hvem det drejer sig om.
En fortæller om sin fordrukne far, en anden om sin super egoistiske fraværende far, og sidste skud på stammen af afslørere fortæller om faderens sex misbrug.
Så er det at jeg spørger, hvad kan vi læsere have af glæde af disse bekendelser, de mennesker der skrives om er døde, og kan ikke forsvare sig, og okay jeg ved godt at man ikke pr, automatik bliver en engel, bare fordi man er død. Men ville vi selv eller for den sags skyld disse" forfattere" selv bryde sig om at alle deres synder står at læse, først i formiddags bladenes spise sedler, og i den kulørte presse.
Hvad mon det er der driver dem til disse afsløringer, er det ussel mammon eller bare for at skabe overskrifter, Jeg syntes at det er ondskabsfuldt.
dec 2014
Følger: 13 Følgere: 42 Emner: 36 Svar: 1.011
Så hvorfor ikke få hele billedet af personen. De fleste af os har lig i lasten og frem kommer bare det hele menneske. Hvis alle kendte var guder ville vi andre dødelige føle os som meget uperfekte.
Christiania børn gir feks et nuanceret billede af den meget frihed derude, der slet ikke føltes så fri af dem.
Blogger
Følger: 14 Følgere: 259 Emner: 445 Svar: 9.927
Men Se & Hør, Billedbladet og alle de andre sladderblade har altid solgt og nu er det oppe i tiden at skrive selvbiografier, det er vel altid interessant at læse om nogle kendte ligesom det er interessant at se Vild med Dans, hvis de er bare lidt kendte - der er ikke noget ved at læse og se nogle tilfældige mennesker, der ikke er kendte med mindre de selvfølgelig har noget spændende at fortælle
feb 2014
Følger: 37 Følgere: 40 Fotoprofiler: 1 Emner: 59 Svar: 382
Uden bad og WCm men med lokum i et udhus. Allerede da knægten var 5 år måtte han tage sin tørn med dyrene. Både fodre og malke køerne - og med stor respekt for far. Han behøvede ikke at råbe eller skælde ud. Fars ord var lov.
Men det ville være forkert. Ganske vist var vi fattige - undtagen på kærlighed og opmærksomhed. Det er rigtigt at vi skulle hjælpe med dyrene; men det skulle alle børn på landet dengang. Og det med at malke er faktisk rigtigt. Jeg var kun 5 år da jeg tjente en 5 øre ved at være den hurtigste til at malke en ko foran mine søskende der var 2 og 3 år ældre. 5 øren var mine bedsteforældres ide der var lidt overdrevet. Jeg var selvfølgelig blevet tildelt den letteste ko at malke.
Og i 30erne var 5 øre faktisk mange penge. Men om aftenen skulle der jo også ske noget, så far læste med os. Jeg kunne således læse flydende da jeg var 3 år. Derefter fik jeg altid bæger i gaver. Hele Tarzan serien bl.a. og alle de OTA bøger jeg kunne få fat i.
Far har aldrig slået mig, men mor gav mig en endefuld en søndag.Jeg havde besøgt naboens børn der legede med brændeglas og celluid, hvad der gav en voldsom røg.
Deres far kom farende ud og så farlig ud, så jeg sprang på cyklen og skyndte mig hjem. Hvorpå han gik ind o0g ringede til mor, og sagde at jeg havde haft tændstikker med derned. Og sådan noget kostede smæk..
Men dagen efter var han faldet til ro og erkendt den rigtige sandhed, og så var han mand til at ringe til mor og sige det. Og så fik jeg en undskyldning.
Min far var faktisk en Gerorg Gearløs. Han drev sit landbrug uden den store lyst. Men så snaqrt der var nogen der bad om hjælp var han der som en mis. Han påtog sig alt - og klarede alt.
Om det var en brønd der var tørlagt, en ko der ikke kunne kælve eller en lampe der ikke ville lyse: Jeg har aldrig oplevet at han opgav. Og den egenskab tror jeg at jeg har arvet. Eller så er han min skytsengel, der har hjulpet mig når jeg har haft brug for det.
Åh ja. Som det fremgår kunne jeg godt have skrevet en tårepersende historie her.
Problæemet er bare at jeg har en hukommelse som et solur. Jeg husker kun de lyse timer Og det er jeg lykkelig for.!!
feb 2014
Men mange andre småepisoder skriver jeg også ned - og så anbringe jeg dem på en cd. Så kan familien læse dem eller la' vær, når jeg engang er borte.
Jeg oplevede nemlig mange gange i mit voksenliv, at der var ting jeg burde have spurgt om i tide - inden dem der kunne svare var døde.
jan 2015
Følger: 45 Følgere: 141 Fotoprofiler: 1 Emner: 143 Svar: 2.766
jan 2015
Men det jeg mener med mit oplæg er at der er intet menneske der er fejlfrit, og hvorfor skal der skrives om hvilke synder de bedrev, hvem kan have glæde af at vide det. Lad den der er fri for synder kaste den første sten.
Og jeg griner lidt af forhedehulehelvede,s indlæg, for det er så sandt og rammer så meget plet, Hvad kommer det egentlig os ved, Jeg er ihvertfald ikke interesseret i den slags smuds.
feb 2014
Jedg burde visat have et kæmpemindreværdskompleks. Jeg er jo kun en" bette lort på 156 cm.Grænsen for at blive undermåler til militæret er 152 cm.
or lille bryster. Nogen har for store, eller for små ører og andre har bare hængende øjenlåg.
Og de lader sig operere for at se bedre ud. Men jeg er entøsedreng. Jeg vil ikke lade mine ben brække for derefter at blive lagt i stræk mens de gror sammen igen. Men det har heller aldrig været et problem for mig. Slet ikke efter den dag i første klasse i skolen. Jeg var kun syv år. En gårdmandssøn ledsaget af sin tro væbner,(Fodermesterens søn) stillede sig op og ville for4klare mig, hvor jeg hørte hjemme. Jeg var jo kun en husmandssøn.
Det gad jeg ikke høre på, så jeg smak ham en i synet så han fik næseblod. Hans tro væbner kunne ikke tåle at se blod så han besvimedeæsten bedre en 2 fluier med et smæk.!
Lille ting stor virkning. For derefter nød jeg virkelig respekt resten af skoletiden. Ingen ville lægge sig ud mod mig.
Men jeg fik den selvværdsfølelse jeg har levet højt på lige siden. Og nu er jer 83..
Lær blot at være tilfrededs med dig selv som du er - og vær blot stolt af det. Det er ikke udseendet det kommer an på. Det er din udstråling.!!
dec 2014
Følger: 13 Følgere: 23 Emner: 12 Svar: 1.054
Jeg havde en meget elskelig morfar, også meget klog, så falder jeg over et indlæg om ham af en fjern niece, spalte op og ned om ham, en for mig totalt ukendt person (min morfar med navns nævnelse...
Jeg skrev til hende hvad hun bildte sig ind at lægge den historie ud på nettet, og desuden kendte hun ham jo slet ikke fremgik det tydeligt af teksten. Kort efter blev teksten fjernet....
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 17 Emner: 50 Svar: 711
For nogen mennesker er det bare utrolig vigtigt ikke at falde i et med tapetet og gøre sig fortjent til pøblens hyldest, beundring eller medlidenhed...?
Det kan ihvertfald ikke være penge der gør at ukendte personer skriver en selvbiografi. Jeg tvivler meget på at nogen vil finde mit liv interessant nok til at nogen overhovedet ville betale for at læse om det...
Hvis bare jeg penge nok til at leve et forholdsvis nemt og behageligt liv, behøver jeg absolut ikke berømmelse og at blive genkendt på gaden.
Men når det så er sagt, så vi har det jo alle sammen i mere eller mindre grad. Bare kik på os brugere her på baboom....
Hvad får vi ud af at ytre vores meninger her i forummet?
Måske lidt anerkendelse, i form af "likes", for vores fantastiske vid og nogen gange lidt påtagede personlighed....
jun 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Emner: 22 Svar: 196
Jeg er noget ambivalent mht. til deres info om forældrenes fejl og mangler, mange unge har jo et idol, som de opfatter som et perfekt menneske, men de har jo også deres fejl og mangler, ligesom alle os andre.
Og det får man så at vide langt senere, og så kan man jo tydeligt se, at det ikke var rygter uden hold i, man tidligere har hørt.
Vi erfarer, at INGEN, selv dem vi beundrer mest, er helt perfekte, og det er vel egentlig meget godt, at vi ikke skal leve på illusionerne, eller vil man hellere det?
Som barn oplever man også forældrene anderledes, end man gør som voksen.
Man skal ære sin far og mor....altså hvis der er noget at ære dem for.....;-)
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 186
Den regel synes jeg vi bør beholde.
dec 2014
jan 2015
Men fordi man har haft en berømt personlighed som forældre, er efter min mening ikke nok til at skrive en bog om sit liv.
jun 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Emner: 22 Svar: 196
Og anbringelser i plejefamilier, så der har baggrunden en begrundelse, selvom det fortæller om bl.a. faderens misbrug.
Det kunne ha' endt galt, men evnerne gjorde, at han tog hånd om sin egen skæbne.....
Kort tid efter var jeg til et foredrag med søsteren Hanne Reintoft, der lagde ud med at sige, at hun ikke besvarede spørgsmål vedr. forældrene, men hun var også en del ældre end Troels, og har sikkert også opfattet det hele meget anderledes, da hun allerede var flyttet hjemmefra og i gang med en uddannelse.
dec 2014
Sådan er vi forskellige.
Men godt nok behøver medierne ikke blæse alle dårligdommene op for min skyld.
Og jer der ikke er interesserede kan jo bare springe biografierne over.
Børnene af de kendte er jo dem som kender deres forældre bedst fra barndommens tid ihvertfald.
jun 2008
Ære være afdøde forældres (
jan 2015
dec 2014
jan 2015
jan 2015
jun 2008
Hvis du mener at vide at den opdragelse du har fået og det miljø du voksede op i har gjort dig til et "dårligere" menneske, så forhold dig til det og gør hvad du kan for at ændre det, i stedet for at bruge det som en dårlig undskyldning....
Og lad da være med at ødelægge de afdødes gode minde... Det ændrer jo ikke dig til en bedre person. Tværtimod...
Du er den du er, og der er kun dig selv til at ændre på din personlighed.
jan 2015
Så har oplevelserne sejret over ens egen handlekraft.
Ja jeg ved godt at nogle vil påstå at det er en let tilgang til det, men hvis man ser hvordan nogle i samme familie kan ryste fortiden af sig, så beviser det at det kan lade sig gøre. At være offer og navlebeskuer viser at man ikke er herre over sit videre liv.
dec 2014
Mit liv er ikke ødelagt, tvært imod, det kan hun ikke spolere mere.
dec 2014
Ellers blir det romantiserede billeder vi får. Langt fra sandheden.
Og enhver ved jo, at der ikke findes mange mennesker, der ikke har dummet sig ind imellem. Det hører til at være menneske.
dec 2014
Komplet ensidig og positiv?.
jun 2008
dec 2014
feb 2014
Jeg har tre børn, hvoraf de ældste ikke er min b iologiske datter. Hun har dog skænket mig mine 2 eneste børnebørn, hvor den ene har bidraget med 2 oldebørn.
Jeg blev skilt fra deres mor, da min yngste var 18 år. Derefter levede vi i et helt almindeligt familieliv hvor de 3 dog udviklede sig helt forskelligt. De snakkede næsten aldrig sammen, men dog af og til med mig.
Jeg har altid givet dem frie tøjler til hvad de ville. Dog hjulpet dem med at skaffe lærepladser og støttet dem i deres uddannelse.
Drengenefik job, men fik hurtigt problemer på deres arbejdspladser, som hurtigt blev meget skiftende ligesom deres privatliv blev lidt rodet.
Datteren derimod giftede sig med en reklamemand og havde derefter også en stribe skiftende arbejdspladser indtil hun blev arbejdsløs. Hvad der glædede hende. De hade nemlig lige købt hus så hun fik tid til at anlægge haven.
Imindelertid blev hun sendt til samtale i et firma, af fagforeningen. Ærgeligt tænkte hun. Men jeg må jo bare forlange så høj en løn at de fravælger mig.
Hun kom ind som nr. 7 i rækken og fremførte sit lønkrav. + alt det andet hun kunne sige. Ja tak lød det fra arbejdsgiveren. Du kan starte på mandag.
Hun var der til firmaet lukkede, og nu er hun regionschef i et Vikarbureau.
Drengene har lidt problmer med stoffer eller alkohol. Den yngste har fået førtidspensin og den ældste hører jeg aldrig fra. Som 73 årig blev jeg forældreløs da min mor døde 99 år gammel.
Pludselig var jeg næsten barnløs. Sådan føltes det. Eller måske bar blevet til "Ham den gamle"
Og nu er det så jeg tænker på i mit stille sind: "Hvad har jeg gjort galt." Hvor har jeg fejlet. Og hvad vil mit eftermæle blive. Ifølge denne tråd.????
dec 2014
feb 2014
jan 2015
Men alle der ikke er fuldstændig nedbrudt har et valg de må tage, Og så kæmpe for det.
Det kan ikke blive dit ansvar hvilke valg de tager for deres fremtid, det er ene og alene en selv der skal styre det.
Så slip du bare den eventuelle skyldfølelse du har, det er ikke din skyld.
feb 2014
Det er bare i alle disse tomme timer at tankerne kan ko0mme til at svirre.
Og at det hist og pist kan være en grund til nogle af disse udgydelser vi taler om her.
Når stuen er tom (for tilhørere) og hovedet fuld af tanker, så skal de tanker altså ud af hovedet på den ene eller anden måde. Og så er baboom jo nærliggende.
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Der kunne jo være i gik glip af noget slibrigt..... Uha uha....PIGER!!!
jan 2015
Uha uha markgreven, hvad er det du skyder os i skoene, skulle vi piger være mere sensations lystne end mænd :
Selv læser jeg ikke om de kendte de ,For at sige det lige ud, Rager mig en fjer.
Og slet ikke Se og Hør, vi får det godt nok af vores nabo, men det er altså farmand der læser det, Men ikke på grund af de kendtes liv, mere fordi der er nogle sider i bladet som alle drenge bare elsker, jeg siger ikke mere,
jun 2008
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 238 Emner: 882 Svar: 8.576
jan 2015
Der går det i det mindste ikke ud over mig, jeg gemmer nøglen til våbenskabet.
dec 2014
Har aldrig ejet et abb. fik det gratis på mit job, gad ikke læse det...
jan 2015
Blogger
jan 2015
Blogger
jan 2015
Blogger
dec 2014
dec 2014
Følger: 10 Følgere: 71 Emner: 153 Svar: 3.755
Nå pyt, jeg kan finde tilfredsstillelse andre steder, har købt et abonnement på Kristeligt dagblad..... Biskoppen fra Høng er en utrolig lækker sild med pibekrave.
Blogger
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 186
FADER VOR