'Angst når jeg skal fremlægge noget' {{forumTopicSubject}}
Hey BB.
Jeg skal fremlægge noget i morgen i min klasse, men desværre, har jeg en slags angst, eller fobi, eller hvad man siger over det.
Jeg kan ikke stå foran mennesker og snakke om noget, ved mindre jeg er 100% inde i det jeg siger, og ved, at JEG ved noget om det.
Når jeg så skal fremlægge, starter det nu fint nok, så begynder jeg at ryste, blive dårlig/hovedpind, svede, blive tør i munden, glemme, og kan ikke fokusere på det papir jeg står med i hånden.. - Det er selvfølgelig ikke særlig smart at have det sådan, når man går i Gym, og skal kunne fremlægge diverse ting.
Har i forslag til hvad jeg selv kan gøre, for at få det bedre når jeg skal fremlægge? Jeg har prøvet de der lydfiler, hvor man skal ligge og slappe af, og lytte til en mand/dame der fortæller nogle ting, men det hjælper ikke.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 155
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 215
Jeg kender godt problemet - bliver også selv ekstremt nervøs, når der skal fremlægges, og det var da også et stort problem på HHX, men kan trøste dig med, at det bliver nemmere jo flere fremlæggelser din lærer pisker dig igennem.
apr 2008
Følger: 18 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 61 Svar: 472
Mit råd er at du sætter dig 100% ind i det du skal fremlægge, øver fremlæggelsen 3-5 gange som du har forstillet dig du ville fremlægge. og så de sidste par gange du fremlægger, tager du et kamera og optage dig selv imens du fremlægger for dig selv. bagefter kan du jo se hvordan "andre" ser dig, og det ville hjælpe en del på din nervøsitet.
Alternativt kan du også fremlæggen foran dine forældre/kæreste/venner for at øve.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Fotoprofiler: 1 Emner: 52 Svar: 1.059
sep 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 579
I begyndelsen af gym kunne jeg også få det næsten som du beskriver det.
Har efterhånden fremlagt en del gange, og det eneste der sker, hvis der sker noget, er jeg bliver lidt varm (læs: svedig) under armene. Det sidste synes jeg egentlig ikke er så slemt mere, det bliver bedre og bedre for hver gang.
Normalt på dagen prøver jeg på ikke at fokusere alt for meget på at jeg skal fremlægge.
Jeg har læst på det aftenen inden. Om morgenen skimmer jeg det igennem, og skimmer det igennem umiddelbart lige inden jeg skal fremlægge, og kigger på nogle eventuelle stikord.
Ellers prøver jeg bare på at chille lidt, høre noget musik, eller hvad der nu får mig til at koble lidt af.
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Emner: 218 Svar: 1.451
- Ja det er ikke så sjovt at stå der, og så gå kold, og det er også lidt "tarveligt" over for sin gruppe, da det jo et sted også går ud over dem.. Det resulterer så også i, at ingen gider være sammen med en, når der selv skal vælges grupper..
jan 2007
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 28
feb 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 118
I forbindelse med min uddannelse har jeg endda været nød til at gøre det mange gange. Tilmed foran en masse mennesker jeg ikke anede hvem var.
Jo flere gange man prøver jo bedre bliver man, det er desværre den hårde vej frem, for at komme over det.
Der er dog nogle "værktøjer" man kan bruge. Man kan fx. bruge skuespil og tage en rolle på når man fremlægger. På den måde kan du spille dig igennem fremlæggelsen.
Hvis du kan, er det også en god icebreaker at bruge noget humor.
For mit eget vedkommende, har jeg arbejdet en del på mit ego. Jo mere ligeglad man er med folks holdning og jo mere man tror man selv har ret, jo lettere er det ofte.
nov 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 215
jan 2007
Jeg kan sku ikke improvisére.. Min hjerne går i stå, jeg kan ikke engang sige andet end, ehhhmmm...
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Fotoprofiler: 1 Emner: 13 Svar: 512
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 10 Fotoprofiler: 1 Emner: 29 Svar: 173
Det med at stå på en scene og sådan noget og spille kan jeg godt. Men når jeg fremlage for min klasse gik det totalt galt.
Den ene gang vi skulle optræde var det mig der skulle ud og være mig selv, og fortælle lidt om stykket, og det var sådan set der jeg begyndte ikke at blive så nærvøs.
Jeg står altid og slår langsomt på mit håndled, med en finger, da det er som om man så selv kan styre vejrtrækningen og det hjælper på mig.
jan 2007
Det lyder måske lidt ego at tænke sådan, men jeg tænkte følgende: Jeg er bedre end dem, og ½ af dem hører ikke efter alligevel.. Og det fik faktisk mit hjerte til at slappe af, for ku godt mærke det begyndte at hoppe vildt på et tidspunkt. - Jeg stod også med en blyant i hånden, som jeg stod og fumlede med, for at have noget at gøre med hænderne.
'Angst når jeg skal fremlægge noget'