{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.615 visninger | Oprettet:

'Angst når jeg skal fremlægge noget' {{forumTopicSubject}}

Hey BB.

Jeg skal fremlægge noget i morgen i min klasse, men desværre, har jeg en slags angst, eller fobi, eller hvad man siger over det.

Jeg kan ikke stå foran mennesker og snakke om noget, ved mindre jeg er 100% inde i det jeg siger, og ved, at JEG ved noget om det.

Når jeg så skal fremlægge, starter det nu fint nok, så begynder jeg at ryste, blive dårlig/hovedpind, svede, blive tør i munden, glemme, og kan ikke fokusere på det papir jeg står med i hånden.. - Det er selvfølgelig ikke særlig smart at have det sådan, når man går i Gym, og skal kunne fremlægge diverse ting.

Har i forslag til hvad jeg selv kan gøre, for at få det bedre når jeg skal fremlægge? Jeg har prøvet de der lydfiler, hvor man skal ligge og slappe af, og lytte til en mand/dame der fortæller nogle ting, men det hjælper ikke.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  'Angst når jeg skal fremlægge noget'
  • Anders .
    Anders . Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 155
    #1   28. feb 2010 Søg efter sceneskræk på google.

• #2   28. feb 2010 Det bedste råd er nok at terpe, terpe og terpe på det du skal fremlægge, så du kan det 110 %. Ellers er det klart, at du bliver nervøs. Erkend, at når du skal fremlægge noget, er du muligvis nødt til at lægge mere tid i det end de andre, for at du bedre kan slappe af. Det er selvfølgelig ret træls, men så er der sikkert et andet sted, du ikke behøver så meget forberedelse. smiley

Jeg kender godt problemet - bliver også selv ekstremt nervøs, når der skal fremlægges, og det var da også et stort problem på HHX, men kan trøste dig med, at det bliver nemmere jo flere fremlæggelser din lærer pisker dig igennem. smiley

• #3   28. feb 2010 Jeg har haft nøjagtig det samme dengang jeg var yndre. Men det forsvandt ganske hurtigt da jeg kom på sergentskole. Og nu har jeg intet problem i at stå foran en deling 30-50 mand og undervise.

Mit råd er at du sætter dig 100% ind i det du skal fremlægge, øver fremlæggelsen 3-5 gange som du har forstillet dig du ville fremlægge. og så de sidste par gange du fremlægger, tager du et kamera og optage dig selv imens du fremlægger for dig selv. bagefter kan du jo se hvordan "andre" ser dig, og det ville hjælpe en del på din nervøsitet.
    Alternativt kan du også fremlæggen foran dine forældre/kæreste/venner for at øve.

• #4   28. feb 2010 vær sikker i dit stof smiley så kan det ikke gå galt, se det som en udfordring der skal klares.

• Ham D
    Ham D Tilmeldt:
    sep 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 579
    #5   28. feb 2010 Som Charlotte siger, jo flere fremlæggelser, desto nemmere bliver det.
    I begyndelsen af gym kunne jeg også få det næsten som du beskriver det.
    Har efterhånden fremlagt en del gange, og det eneste der sker, hvis der sker noget, er jeg bliver lidt varm (læs: svedig) under armene. Det sidste synes jeg egentlig ikke er så slemt mere, det bliver bedre og bedre for hver gang.

Normalt på dagen prøver jeg på ikke at fokusere alt for meget på at jeg skal fremlægge.
    Jeg har læst på det aftenen inden. Om morgenen skimmer jeg det igennem, og skimmer det igennem umiddelbart lige inden jeg skal fremlægge, og kigger på nogle eventuelle stikord.
    Ellers prøver jeg bare på at chille lidt, høre noget musik, eller hvad der nu får mig til at koble lidt af.

• #6   28. feb 2010 Jeg siger tak for de gode råd I har givet mig smiley

- Ja det er ikke så sjovt at stå der, og så gå kold, og det er også lidt "tarveligt" over for sin gruppe, da det jo et sted også går ud over dem.. Det resulterer så også i, at ingen gider være sammen med en, når der selv skal vælges grupper..

• #7   28. feb 2010 EN af mine lærer har rådet mig til at tage en snak med min læge, når tiden kommer til eksamener, da man åbentbart kan få nogle piller der får en til at slappe af, uden at blive søvning osv.

• #9   28. feb 2010 Du kan også få noget naturmedicin, f.eks Bach blomsterdråber, de har hjulpet rigtig mange jeg kender, der lider af angst for fremlæggelse eller eksamen smiley

• #10   28. feb 2010 Jeg er selv en skovl til at fremlægge og har det delvist stadig på samme måde som dig.
    I forbindelse med min uddannelse har jeg endda været nød til at gøre det mange gange. Tilmed foran en masse mennesker jeg ikke anede hvem var.
    Jo flere gange man prøver jo bedre bliver man, det er desværre den hårde vej frem, for at komme over det.
    Der er dog nogle "værktøjer" man kan bruge. Man kan fx. bruge skuespil og tage en rolle på når man fremlægger. På den måde kan du spille dig igennem fremlæggelsen.
    Hvis du kan, er det også en god icebreaker at bruge noget humor.
    For mit eget vedkommende, har jeg arbejdet en del på mit ego. Jo mere ligeglad man er med folks holdning og jo mere man tror man selv har ret, jo lettere er det ofte. smiley

• #11   28. feb 2010 The muffin: Jeg tror sgu, at det er de færreste med angst for at fremlægge (eksamensangst), der kan improvisere! Hvis man virkelig er så nervøs for at stå foran mennesker og fremlægge, så er det det værste, der kan ske, hvis man ikke ved nøjagtigt hvad man skal sige og hvornår.

• #12   28. feb 2010 Humor er en god idé, ja. Jeg prøver så vidt muligt også at bruge det, men altså, jeg står og ligner jeg har abstinenser, og står og griner med en stemme der knækker og så videre...

Jeg kan sku ikke improvisére.. Min hjerne går i stå, jeg kan ikke engang sige andet end, ehhhmmm...

• #13   28. feb 2010 Måske du skulle styrke din selvtillid. Lav nogle ting du kan få succes med, så selvtlliden kan vokse. Så bliver du også mere sikker på dig selv, og ved at du godt kan. Det hjælper også på nervøsiteten.

• #14   1. mar 2010 Jeg har spillet teater ja lige síden jeg kan huske det. Da min moster har sit eget teater hold og de optræder de fleste steder i danmark. Der har jeg så os haft et par roller her fra jeg var 11 til jeg er 15 nu.

Det med at stå på en scene og sådan noget og spille kan jeg godt. Men når jeg fremlage for min klasse gik det totalt galt.
    Den ene gang vi skulle optræde var det mig der skulle ud og være mig selv, og fortælle lidt om stykket, og det var sådan set der jeg begyndte ikke at blive så nærvøs.
    Jeg står altid og slår langsomt på mit håndled, med en finger, da det er som om man så selv kan styre vejrtrækningen og det hjælper på mig.

• #15   1. mar 2010 Jeg fremlagde i dag, og det gik super! Langt over forventningerne. De sagde alle sammen at man slet ikke kunne se, jeg havde det sådan, og jeg hverken mumlede eller noget..

Det lyder måske lidt ego at tænke sådan, men jeg tænkte følgende: Jeg er bedre end dem, og ½ af dem hører ikke efter alligevel.. Og det fik faktisk mit hjerte til at slappe af, for ku godt mærke det begyndte at hoppe vildt på et tidspunkt. - Jeg stod også med en blyant i hånden, som jeg stod og fumlede med, for at have noget at gøre med hænderne.

Kommentér på:
'Angst når jeg skal fremlægge noget'

Annonce