Min "ven" er mytoman {{forumTopicSubject}}
hej alle.
Hvad pokker skal man stille op med det. Er træt af at få trukket den ene løgn ned over hovedet, efter den anden, og jeg ved godt at han ikke kan gøre for det, da det jo i bund og grund er en personlighedsforstyrrelse.
Man kan ikke side udenfor i udestuen, og fortælle om "oplevelser" uden han pudsigt nok, har oplevet / gjort nogen som er 10 gange vildere. Hans hentydninger til at han er "bedre end alle andre" er jo fuldkommen krænkende at høre på.
At en sindslidelse kan være så vild, at han er bevist om at sine egne løgne er sande, og der er jo ingen der stopper ham om og siger "Du lyver." som man selvf. har den største trang til.
Har i venner, eller kender i nogen som lider af samme psykiske syge?. Mytomani er et pænere ord for "Lyst løgnere" for lige at, få det på det rene.
Har i gjort noget for at sætte en stopper for det?, eller vælger i bare at tage imod, disse ord (ignorere dem) som ikke har hold i virkeligtheden?
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 26 Svar: 581
om = op
jan 2010
Følger: 15 Følgere: 14 Fotoprofiler: 1 Emner: 3 Svar: 47
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 84 Svar: 1.151
Jeg bliver bare ved med at spørge om hvorfor de lyver så meget hele tiden?
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 29 Svar: 508
den anden kom også med historier om hvad han kunne og havde prøvet, og teorier som han med sikkerhed vidste alt omkring... Men begge gider jeg ikke bruge tid på, for et er hvad de mener og synes... De kan heller ikke snakke et ord om deres venner som passer, især i selskab med piger.. :0) Eks : Jeg er narkoman, tager streger hverdag for at klare det store press ved at være alenefar... Arh og dog.. :0) .. Jeg har et fedt job, nyder mit liv... og byture er der ikke meget af..
sep 2008
Ja, hvis han tager dine ting?. Men nu tænker jeg mere på lyst løgnere.
F.eks. påstår han at kende hells angels, og at han hver dag, før han mødte os, havde taget stoffer hverdag, og gået i byen for at banke folk.
I virkeligheden, sidder han kun ved sin computer, og han er slet ikke sådan en type.
Nogen gange kan det være fuldstændigt random hvad han har at sige, og det er endda små ting mange af dem.
Her kommer der lige et eksempel:
Hvis vi sidder og taler om at vi har fundet en 100 kr seddel på gaden, ville han sige "Jeg har også prøvet hvor jeg var inde i en butik, og skulle have penge tilbage, så kom kioskejeren til at give mig 2000 kr for meget haha"
Han har godt nok aldrig sagt det, men det er ting som ligner dette.
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 19 Emner: 40 Svar: 1.057
Det er træls når folk lyver - og det må da være super hårdt at have den lidelse så man bliver nødt til at lyve om alt .. Men det må da også være pænt nedern at skulle se på ens ven forsøge sig med at overgå alle .. :-S
sep 2008
Det er krænkende, og man bliver kun i dårligt humør af at høre på det. Han ligger jo altid på et neveau over os.
--------------
Læs det her. Det beskriver nøjagtigt, hvad det egentligt er!.
"Mytomaner tror selv på deres løgne, og erkender aldrig de lyver. De er i behandlings øjemed helt uden for pædagogisk rækkevidde, da de ikke er modtagelig for behandling fra en psykolog, eftersom de selv stædigt fastholder deres løgne er sande. "
"Det er mytomaniske lystløgner tilstande som man er besat af, mytomaner kan ikke stoppe med deres lyven, da det er en sindslidelse som de ikke kan beherske og stoppe. "
http://www.karrierekvinden.dk/skriverier/skriverier-lystloegner.htm
sep 2008
Det er virkeligt sindsygt, at det kan komme sådanne typer tingene så vidt, at det ligefrem forårsager fysisk skade, både for hende og andre. Deres løgne ødelægger andre fuldstændigt.
Jeg bor i lejlighed med to venner, og den ene er altså ham her.
Når vi så skal have nye folk op i lejligheden, sidder han jo rigtigt og føre sig frem, med sit skæve smil, og kaster rundt med de historier, han kan komme på. Det kaldes improvisation, og de folk der sidder oppe hos os, kender ham jo ikke, så de sidder med deres store øjne og tænker "orh hvad han, han er godt nok vild" og jeg sidder og ryster på hovedet, og er ved at brække mig over det.
mar 2007
sep 2008
Gør de fleste også her.
Når man senere hen mødtes med de folk sagde de "ham der ???? lyver fandme meget"
og så kan man jo grine lidt af det. Men nu er jeg sgu bare træt af det.
mar 2007
nov 2009
sep 2008
Jeg ved det, og har overvejet det op til flere gange. Problemet er bare at, jeg har behov for at bo der hvor jeg bor nu, grundet af uddandelse.
Men når vi er færdige, til sommerferien, tænker jeg også på om jeg ikke bare skulle finde en lejlighed, jeg alene kunne flytte i. Jeg er god til at rydde op efter mig selv, og vaske op lige efter jeg har spist, i modsætning til de andre jeg bor med, så det vil jo oveni købet også blive mere "renligt" for mig.
- Og nej, jeg er ikke lyst løgner når jeg siger det har bare gjort det til en vane, da vi alle sammen vel kender det problem, at der står en kæmpe opvask, som ligger op til en 3 verdens krig.
Anyways. Flytter jeg herfra, er det udelukkende pga. jeg har fået nok af de løgne.
sep 2008
Ja, så trækker de sig ofte selv i land med undskyldninger som "nå.. det har jeg ellers fået at vide af en ven, som er død"
eller
"Det har jeg læst i en bog, som jeg har smidt væk!"
Hehe, det er sgu skægt, og alligevel et alvorligt problem, da de selv tror på de løgne de opdigter.
nov 2009
Jeg har fadme gjort det mange gange med dem som jeg kender Haha
De siger altid et eller andet crap som. " Det ved du ikke noget om" eller som du sagde " Det sagde min ven "
Fuck hvor har jeg bare grint helt sindsygt over dem
nov 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 37 Svar: 409
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 18 Fotoprofiler: 1 Emner: 156 Svar: 5.485
jeg kendte en i gennem en ven engang.
Han var nu ret grineren.
For han sagde nogen sjove ting :-).
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 24 Svar: 270
sep 2008
Mytomaner tror selv på deres løgne, og erkender aldrig de lyver. De er i behandlings øjemed helt uden for pædagogisk rækkevidde, da de ikke er modtagelig for behandling fra en psykolog, eftersom de selv stædigt fastholder deres løgne er sande.
sep 2008
"Hey, vi tænkte på at du faktisk lyver ret meget. Hvad siger du til at gå til psykolog? "
jan 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 30 Svar: 475
Har selv en ven som "lider" lidt af det samme, dog ikke i så slem grad som nogle af jer skriver om ^^.
Han er faktisk min bedste kammerat, og det vil han nok være i mange år fremover, hvis ikke for altid. Vi kan tale om alt og jeg ved præcis hvor jeg har ham, og kan sagtens høre/fornemme når han lister en løgn ind i sine fortællinger...
Jeg mødte ham på kokkeskolen for 5-6 år siden, han sagde ikke ret meget i starten, man da vi lærte hinanden at kende, begyndte hans historier at blive "bedre og bedre", det var meget frustrerende i starten, for jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre ved det og OM jeg skulle gøre noget..?
Heldigvis er det blevet bedre med tiden, han lyver ikke så meget mere nu, faktisk ret sjællent. men før hen løg han jævnligt, overfor alle... min familie og andre venner havde et anstrængt forhold til ham i starten pga. hans tydelige løgne, og jeg høre dem tit tale dårligt om ham og gøre grin med ham når han ikke er der, min i mit medhør. Det kan jeg sku ik så godt ta´, jeg ved jo godt at den er gal, men han er min bedste ven og jeg ser alle hans gode kvaliteter og de overgår langt hans løgne, hader når min familie/andre venner taler dårligt om ham
for at komme med et par eksempler på hans løgne:
Før i tiden:
Han fortalte for nogle år siden, at hans familie var stor på hans mors side, fair nok, det er normalt nok.. men han sagde at de var 70-80 mennesker til juleaften hos hans mormor og morfar, og deres hus er altså et normalt parsel hus...
Han sagde også engang, at han hvert år sejlede med sin rige morbror og kusiner, til bahammas i deres store luksus båd med hellikoptet landeplads og hele svineriet.. Jeg har flere gange spørgt efter at se billeder, men de har selvfølgelig altid været lånt ud, stjålet eller slettet fra computeren af en virus... naturligvis
Han sagde også at han en sommer hjalp sin morfar med at fælde træer i skoven, og tjente 60.000kr på det, på 3 uger...
^^ de løgne har været nogle af de værste, og det er dem jeg gang på gang høre om fra min familie og andre venner.. det gør ondt at tænke på..
en gang hvor jeg var hjemme og spise hos ham da han boede hjemme, fyrrede han en løgn af imens vi spiste, jeg vidste det var løgn og kunne se på hans mor at hun også vidste det var løgn, og hun blev helt stille og mut, men sagde intet.
Tror aldrig han er blevet konfronteret hårdt og direkte med det, og ved ikke hvad der ville ske..?
Men som sagt, så er det blevet meget bedre. han er blevet mere voksen og meget mere realistisk. tror ikke jeg har hørt en løgn fra ham i næsten 1 år nu, ikke hvad jeg ved af da... Jeg holder meget af ham som ven, og vil ikke miste ham. og tror godt jeg ved hvorfor han har løget så meget, så jeg vil ikke begynde at ribbe op i det nu, det kunne give bagslag og han kunne knække sammen... Håber og tror bare på at han fortsætter i den positive retning.
nov 2009
Og svømmehal og verdens største diskotek og en rum raket ^,^ ikk?
nov 2009
jan 2007
sep 2008
Men på samme tid, er det vel ikke i en ond hensigt de fyre deres fantasier af?. Jeg tror bare de vil i centrum. Det sted hvor spotlightet rammer.. Jeg er ikke overbevist om at de overhovedet tænker over, hvad det er de siger, men stadigvæk kan de have den pæneste indre skønhed, hvis man ser bort fra løgnene.
jan 2007
Men om man er mytoman eller "lyst løgner eller lign. så er det da lækkert at høre en der står frem og fortæller sin historie, hatten af for dét..
sep 2010
Følger: 7 Følgere: 24 Fotoprofiler: 1 Emner: 97 Svar: 1.854
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Fotoprofiler: 1 Emner: 33 Svar: 1.852
Man kan enda konfrontere ham med en direkte løgn (en anden kammerat er som jeg uforstående med løgnene, og hænger ham op på dem), og selvom det er fuldstændigt urealistisk det han siger, og han inderst inde godt selv kan se det, så nægter han brat :S
- er uforstående overfor folk som har behov for at lyve, for at føle sig interessante. Hvorfor ikke bare sige sandheden, istedet for at gøre sig selv total utroværdig i andres øjne?!
- og sker der ikke nok spændende i livet er det da bare at komme igang!
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Fotoprofiler: 1 Emner: 33 Svar: 1.852
I mine øjne er der ikke andet for end og flytte fra ham, og tage så meget afstand fra ham som muligt. Løgnere er ikke til at holde ud!
Håber du finder ud af det
mar 2013
Følger: 1 Svar: 1
Jeg har selv haft mytomani. Det er noget som kræver at man bliver overasket af en som ved man har det. En der konfronterer mytomanen med hans løgne.
I mit tilfælde blev jeg konfronteret af min bedste veninde, og hun sagde at hvis jeg ikke ville søge hjælp hos en terapeut ville hun ikke snakke med mig nogensinde igen.
Jeg er blevet mobbet rigtig meget og har haft problemer med familien og sådan og hun vidste at hun var den eneste jeg stolede 100 % på.
Jeg tog så til terapeut, men var meget skeptisk i starten, men det virkede faktisk. Jeg blev "erklæret rask" efter 2 år. Det var to lange og lidt smertefulde år, men jeg elsker mig selv idag. Jeg har fået en masse selvtillid og alle dem som jeg havde mistet før, netop på grund af mine løgne, fik jeg tilbage da jeg fik at jeg havde haft mytomani fortalt til dem!
Så jeg syntes at du skal konfrontere ham midt i en løgn! Det er rigtig svært at skulle sige det, men du får det bedre efter det!
Med venlig hilsen Anja L
Min "ven" er mytoman