"Fuck, en lækker røv" {{forumTopicSubject}}
Ja, du havde nok regnet med, at der var et skønt foto af en lækker røv - der må jeg skuffe. Nææh - det handler om sproget, hvordan vi skriver div. beskeder, sms og mails - og i det hele taget, hvordan vi kommunikerer - det står sløjt til mener Susanne Staun:
Sådan undgår du at blive en sprogspasser:
* Tænk over, hvad du skriver, hver gang du gør det - om det så bare drejer sig om en seddel til din kæreste, en opdatering på Facebook eller en hurtig mail. Det glemte de nemlig også at fortælle dig i skolen - at øvelse gør mester.
* Hele dit liv har du fået at vide, at du skal stole på dig selv. Hold en pause med det, og kom i tvivl en gang imellem. Slå ord op. Online-ordbøger er der nok af, også som apps.
* Kig kritisk på andres skriverier, og find fejlene. Men hold mund med dine fund. Jeg taler af erfaring her.
* Øv dig i at udtrykke en kompliceret tanke kort på Twitter. Du har kun 140 tegn. Bedre træning i at være kort og præcis findes ikke.
* Læs bøger og aviser. De er - i modsætning til tekst på nettet - korrekturlæste. Du staver ord, som de udtales, fordi du snakker for meget og læser for lidt eller for dårligt.
Jeg hører til en af dem, som skal øve sig - skal du også ??
Kilde: Berlingske / Kultur
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3.569
jan 2015
Følger: 45 Følgere: 141 Fotoprofiler: 1 Emner: 143 Svar: 2.766
Blogger
Følger: 14 Følgere: 255 Emner: 436 Svar: 9.786
Fuck, det er Fjong ...
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 18 Fotoprofiler: 1 Emner: 156 Svar: 5.485
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 65 Emner: 161 Svar: 269
Blogger
dec 2014
Følger: 9 Følgere: 65 Emner: 161 Svar: 269
Blogger
Blogger
Ynglingskjolen
En yndling er et substantiv - en yndling, yndlingen, flere yndlinge, alle yndlingene - og 50% af Danmarks befolkning mener, at det slet ikke hedder yndling, men YNGLING. Så ynglingskjole og ynglingssko - ynglingsdit og ynglingsdat hærger nettet, men endnu ikke aviserne.
Det ligner at
Nej, det gør det godt nok ikke. Der er faktisk en Facebook-side, der hedder “Nej, det ligner ikke at etc.” DET LIGNER AT er noget små børn siger, fordi de ikke ved bedre. Du kan sige: Det ligner en kamel. Du kan også sige: Det ser ud, som om det er en kamel. men du kan simpelthen ikke sige: Det ligner, at det er en kamel.
Jeg syntes, du er sød
Hvad? Er jeg så ikke sød længere? Mener du ikke, at du SYNES, jeg er sød? Jo, du gør. Du ved bare ikke, at SYNTES er datid af SYNES, som er nutid. Det ved du så nu.
Afvide
»Jeg har fået avide, at…« er en landeplage, der efterhånden sidder fast. Det er ikke et ord. Man kan heller ikke få noget AF VIDE. Det giver INGEN mening. Hvis man tror, at man gerne vil have noget AFVIDE, vil man i virkeligheden gerne have noget at vide. Misforståelsen skyldes afsmitning fra talesprog og er et af mange symptoner på en hårrejsende, chokerende og rædselsvækkende mangel på sproglig viden.
Det køre for dig
Nej, for du ikke kan finde ud af at sætte nutids-r.
Nød
En NØD er noget, man spiser, og NØD er noget, man lider. Men hvis man er NØDT til at gøre noget, skal der altså t på til sidst. Sådan er det altså bare.
Omkring
Den er virkelig slem, den her, og den skal DØ nu. Du kan ikke tale omkring en bog. Du kan tale om den. Og du skal holde op med at sige, at det handler OMKRING, når det i virkeligheden bare handler OM. Ligesom du forhåbentlig fra nu af nøjes med at vide noget OM noget.
Det fint
Nej, det ER fint. »Det fint« er babysprog, lille skat. Det er sådan, du sidder og gurgler i vindueskarmen som treårig. Det bus, siger du med bleen fuld af brune løjer, når der kører et gult kæmpelokum forbi.
Det er spænene
Det er SPÆNENE at være HÅRDTARBEJDENE, påstår du. Selvom det også kan være IRRITERENE. Slå lige de ord op i ordbogen: De eksisterer ikke. Det gør derimod SPÆNDENDE, HÅRDTARBEJDENDE og IRRITERENDE
Læs også: Forfatter: »Vi er blevet en nation af analfabeter«
Fra Susanne Stauns “Fuck, en lækker røv - en basisgarderobe til den nøgne sprogbruger”, der udkommer fredag på Gyldendal.
Kilde: samme som oplægget
"Fuck, en lækker røv"