{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
366 visninger | Oprettet:

Et jordskælv to jordskælv OSV. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg kan ikke være den eneste som tænker i de mange jordskælv ej heller de mange lande hvor der er vandmangel i floder og søer ej heller må det være gået jeres næser forbi om hvordan der allerredde nu tales om frygten for tørke og landbrug - frugtavler - kvægavler og andre som er afhængig af vand + en normal varm sommer og her har jeg ikke engang tænkt på verdens skove og jeg kan kun slutte med at sige kun en tåbe frygter ikke vandmangel og ekstrem varme.
Men ku alle de ting sammen med optagelse af olie og vand + den ekstreme varme ikke være en medårsag til alle de jordskælv og tænk ikke på mit tryk i hoved smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et jordskælv to jordskælv OSV.
  • #1   22. mar 2023 Leon

Men ku alle de ting sammen med optagelse af olie og vand + den ekstreme varme ikke være en medårsag til alle de jordskælv og tænk ikke på mit tryk i hoved

Du er ikke helt forkert på den, hvis vi skal tro på Prof. Dr. Andrea Hampel fra Geologisk Institut, Hannover. Prof. Hampel bruger modeller og eksempler fra Jordens geologiske fortid til at vise, hvordan ændringer i massen på Jordens overflade kan påvirke spændingsfordelingen.

På grund af klimaændringer og den resulterende isnedmeltning kan der endda forekomme jordskælv i hidtil stabile områder, beviser en undersøgelse fra instituttet i 2022.

• #2   22. mar 2023 Annella ja det er ikke så godt og man tør dårligt spå om hvor det næste kommer.

• #4   22. mar 2023 Leon

Og det største problem er, at selv seismologer ikke kan forudse, hvor der kommer et jordskælv og dermed ikke kan udgive advarsler.

• #5   22. mar 2023 jojo

Nu kom Anella ikke med et link, men det kunne være interessante at læse lidt mere om den undersøgelse

Nej det gjorde hun ikke, men da det er Leons trådtema, og han har fastslået, at han ikke har brug for links (og det har jeg forøvrigt heller ikke), undlod jeg selvfølgelig at sætte et ind.

Men der ligger sikkert flere videnskabelige artikler om undersøgelser til jordskælv og årsagen til dem, endda på diverse sprog på nettet.

• #6   22. mar 2023 Jeg tænker jo på hvordan vandet fra rensningsanlægget i Slagelse hvor jeg bor jo render ud i tude å og der lever fiskende da i bedste velgåendehed og det er da genbrugsvand smiley

• #7   22. mar 2023 Jeg tror på hvad de enkelte debattør skriver og der findes jo ikke link på alt smiley

• #15   22. mar 2023 #2
    Leon

Annella ja det er ikke så godt og man tør dårligt spå om hvor det næste kommer.

Godt vi ikke ved det, men der spås jo stadigvæk om de to store jordskælv, der forventes at komme og skal ramme hhv Istandbul og San Francisco.

Og så læste jeg forresten for lidt siden om et mærkeligt fænomen i New Zealand:

https://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/schwarmbeben-in-neuseeland-1000-erdstoesse-in-fuenf-tagen-18766784.html#:~:text=Fast%201000%20Erdst%C3%B6%C3%9Fe%20in%20f%C3%BCnf%20Tagen&text=Kurioses%20Ph%C3%A4nomen%20in%20Neuseeland%3A%20Im,erreichten%2C%20noch%20wochenlang%20anhalten%20k%C3%B6nnte.

I centrum af Nordøen har jorden rystet næsten 1000 gange de seneste par dage. Eksperter advarede om, at rækken af ​​rystelser, hvoraf nogle nåede en styrke på 4,8, kunne fortsætte i uger. Ifølge den nationale jordskælvsovervågningsstation Geonet rystede jorden 922 gange fra sidste lørdag til onsdag morgen (lokal tid) nær byen Kawerau i Bay of Plenty-regionen.

Med en sådan ophobning taler eksperter om et jordskælvsværm eller sværm. "Vi forventer et samlet fald i hyppigheden af ​​disse jordskælv i den nærmeste fremtid, men vi kan ikke vide det med sikkerhed," sagde seismolog John Ristau.

Der havde allerede været sværmjordskælv i Kawerau-regionen i 2018 og 2019, men med mindre alvorlige jordskælv. "Vores eksperter mener, at denne sværm skyldes bevægelse af aktive forkastninger og ikke er relateret til vulkansk uro eller geotermisk aktivitet," påpegede Ristau.

Borgmester Faylene Tunui sagde, at nogle vandrestier i regionen er blevet lukket på grund af nedfaldne sten og jordskred. Indtil videre er der dog ikke sket større skader.

• #17   22. mar 2023 #15
    jojo

Men de hele er meget interessante synes jeg og mon ikke, som Leon har været inde på kan alt kobles sammen

Det tror jeg også dvs, det er jeg overbevist om, det gør, vi har jo her i vores landeshovedstad Potsdam Deutsches GeoForschungsZentrum GFZ, der opdaterer 24 timer i døgnet, i dette link ses en grafik fra i går:

https://geofon.gfz-potsdam.de/eqinfo/seismon/globmon.php

den nyeste kan sikkert ses i aften omkring kl. 20.00.

• #18   22. mar 2023 Annella jeg har også hørt om jordskælv New Zealand og ligeså om Istanbul og San Francisco hvor der spås jordskælv grundet de spændinger.

• #19   22. mar 2023 Jojo i sin tid da Slagelse kommune fik lavet et nyt rensningsanlæg sku den grund hvor noget af den gamle anlæg lå jo planeres og der var jeg med og i de gamle slambassiner sku fjernes stod der 100-vis af tomatplanter du ved et tomatfrø forgår ikke bare lige - så mit gæt må være at det nye rensningsanlæg tager det hele smiley

• #20   22. mar 2023 jojo

Nu kom Anella ikke med et link, men det kunne være interessante at læse lidt mere om den undersøgelse

Nu vil jeg være god ved dig og henvise til undersøgelsen, når du åbner det indsatte link, så scroll ned til du midt på siden ser tallet 23 indrammet i blåt og denne tekst fremkommer

Klimawandel und Seismizität
    Warum das Abschmelzen von Eis Erdbeben begünstigt

Durch den Klimawandel
    und die dadurch erfolgende
    Eisschmelze kann es in
    bisher stabilen Gebieten zu
    Erdbeben kommen.
    Prof. Dr. Andrea Hampel
    vom Institut für Geologie zeigt
    anhand von Modellierungen
    und Beispielen aus der
    geologischen Vergangenheit
    der Erde, wie Massenänderungen auf der Erdoberfläche
    die Spannungsverteilung
    beeinflussen können.

https://www.uni-hannover.de/fileadmin/luh/content/alumni/unimagazin/2022_FZ_GEO/035-143_unimagazin_22_1-2.pdf

• #21   22. mar 2023 #12, #13
    Weena

Måske burde du reducere dine chikaner og provaktioner over for mig, det er jo ikke første gang, du tager fejl, og hurtigt sletter dine kommentarer, når du igen har taget fejl og dummet dig.

• #23   22. mar 2023 #22
    Weena

Læse forkert og fejltolke, det må være dit speciale, men gu er det ej, dit speciale er bla. at lure på hvert bogstav, jeg skriver, for så som en høg at slå ned på det skrevne for at finde et eller andet at hænge mig ud på og stille mig i et dårligt lys.

Men det må være bittert for en høg ikke rigtig at kunne få fanget og holde fast i byttet, det ses jo på de trådtemaer, du opretter med skjult agenda til mine oprettede temaer, der er sandelig ikke mange, der kommenterer.

Fortæl du hellere nogle røverhistorier, hvor blev forøvrigt din tråd med overskriften FROSSET af, hvor du stolpe op og stolpe ned skrev om, hvordan du havde været frosset i 3 timer - den forsvandt også igen pludselig som dug for solen, temaet var vel også løgn og latin?

• #26   23. mar 2023 jojo

Et interessant link du har sat ind.

Kommentér på:
Et jordskælv to jordskælv OSV.

Annonce