394 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Kønsdebatten i ord Kønsdebatten i ord

Som en forlængelse af Cris7 emnet om kønsidentitet hørte jeg en debat på Radio4 der omhandlede kriterierne for dansk sprognævn’s ændringer i vores brug af kønnede ord.
Flere ord som ex. forkvinde har allerede indfundet sig, men mange betegnelser giver udfordringer som ex. frømand, pølsemand og bedemand der lyder helt åndsvagt uanset om man putter kvinde eller person bagved forstavelsen.
En lytter konkluderede at al den ændring er et udslag af politisk korrekt woke’nes der er uden betydning fordi ingen alligevel forbinder endestavelsen “mand” med noget kønsspecifikt.
Kvindelige lyttere gav ham fuldstændig ret i at ingen forbinder ord som ex. formand med et specifikt køn og det samme gælder gælder alle de andre ord hvor mand bruges som endestavelse.
Spørgsmålet er så hvorfor man gør det og hvad det skal gavne, udover at tilfredsstille det politisk korrekte woke segment ?

Hvad mener i andre - har pølsekvinde, bedekvinde og frøkvinde en fremtid i det danske sprog ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kønsdebatten i ord
  • #1   19. sep 2023 Cody N hvad ku en flok mandfolk ikke få ud af ordet (pølsekvinde) og ja alt det dersens nysmodernet, tror jeg bare vil være gammeldags smiley

• #3   19. sep 2023 Jojo jaaaaaa og tænk hvad det ikke kan blive til en forkvinde og ku nu godt li din tale om den ældre kvinde med det fede hår, meeeeeen jeg syntes altså der bliver lavet alt for meget om og ting bliver jo ikke forenklet, nej da og tænker på hvor tyk den næste dansk ordbog mon skal være smiley

• #5   20. sep 2023 Det burde komme i andet indlæg og husk hvor mange ord der ikke må bruges - negerkonge - negerkys og listen bliver lang smiley

• #7   20. sep 2023 Sygeplejersker kan da også være mænd.

Har aldrig hørt hvad en mandlig sygeplejerske skal kaldes.

• #8   20. sep 2023 Det som undrer mig og mange andre er at indenfor de senere år skal alt bestående italesættes, fjernes, ændres, slettes eller omskrives - et fænomen verden aldrig har oplevet i det omfang tidligere.
    Uanset om det gavner eller skader er der åbenbart ingen der undersøger eller bekymrer sig om, det bliver bare trukket ned over hovedet på os og det burde bekymre alle !

Nu kan bussemænd og nullermænd få selskab af bussekvinder og nullerkvinder uanset hvor åndsvagt det lyder - er verden gået helt af lave smiley

• #9   21. sep 2023 Busmann ja og jeg har aldrig hørt en mandelig sygeplejerske beklage sig over den titel og er det kvinderne som har et mindreværdskompleks og som gør at deres tissekoner pludselige er kommet under beskyttelsen af METOO + jeg forleden aften så hvordan ungdommen er i vildredde omkring det at sku give sammentygge inden de gik i byen med deres ven og de sku altså på det nærmeste aftale at de måske sku have sex og jeg er altså glad for at jeg ikke længere er ung smiley

• #10   21. sep 2023 Cody N jeg er helt enig, den er helt gal og hvad skal vi med en ordbog smiley

• #11   21. sep 2023 Helt enig Busmann og det samme gælder sundhedsplejerske og desuden jordemoder som jo også har enkelte mænd med samme uddannelse.
    Derudover er der jo alle de andre kvindelige stillingsbetegnelser som man også må forholde sig til i ligeberettigelsen navn.
    Kogekone, vågekone, kahytsjomfru, bager og smørrebrødsjomfru samt oldfrue, posedame, kassedame m.fl…
    Gad vide om de har overset flaskedreng og bydreng samt arb.dreng ?

Gad også vide om tissemand og tissekone og alle de mindre fine betegnelser af vores kønsorganer også bliver bandlyst smiley

• #13   21. sep 2023 Hej JoJo

Kan årsagen mon være at udlandet ikke har så forbandet travlt med at ændre i deres retskrivning som tilfældet er i Danmark 🤔

• #15   21. sep 2023 Cody N igen enig og ku nu godt tænke mig at kvinderne svarede på den med kahytsjomfru og smørrebrødsjomfru og hvordan de vil dreje den smiley

• #16   21. sep 2023 Jojo jaaaaa tyskerne de kan det der med at være høflig og hr og fru og der mangler ikke noget og husker min store tyske ven der bare var så ærlig og kærlig og rar + han ku spille på sin harmonika smiley

Kommentér på:
Kønsdebatten i ord

Annonce