Vil hun have barnet - må hun selv betale {{forumTopicSubject}}
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1895446.ece
Lige nu kører der en debat inde på EB hvor der bliver diskuteret mandens "manglende" rettigheder ved en graviditet.
En læser har skrevet et læserbrev der efterspørger rettigheder til mænd der er kommet i en situation med en "uønsket" graviditet hvor dagens danmark giver kvinden totalt eneret til at bestemme om dette barn skal være til eller ej, samt de efterfølgende 18 års betaling af børnepenge fra faderens side.
Hvad synes folkene på Baboom om dette emne? Personligt synes jeg det er et meget svært emne da jeg sagtens kan sætte mig i kvindens sted som lige pludselig på en eller anden måde skal gennemgå en fysik forandring i form af en abort eller en graviditet/fødsel. Men samtidig er jeg bestemt heller ikke tilhænger af at kvinden har eneret med hensyn til beslutningen af dette, da denne beslutning påvirker faderen også. Mange siger at manden må bare stå til ansvar for sin handling og bruge beskyttelse men der er flere forskellige scenarier hvor dette kan være tilfældet men alligevel bliver en graviditet en realitet, og på trods af dette er det stadig i sidste ende kvinden der bestemmer?
Men hvad synes Baboom? Er det kun fair at kvinder selv bestemmer i sidste ende eller er dette bare et levn fra en tid hvor kvinder ikke kunne klarer sig selv og velfærdsstat var et ord i fremmedordsbogen??
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 56 Svar: 345
Et barn skal begge være enige om at få, det både bedst for dem og barnet..
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Fotoprofiler: 1 Emner: 56 Svar: 345
dec 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 118
Jeg synes ikke det skulle være sådan at manden bare kan gå på kommunen og underskrive et papir, for så vil det helt sikkert blive misbrugt... Der skal samtykke til fra begge parter ( det er der jo sådan set allerede idag...)
Men på den anden side, der er sgu så mange ting der ikke er fair her i livet... Bare ærgelig... Synes sgu egentlig heller ikke det er fair jeg skal bløde 5 dage om måneden.
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 82 Svar: 863
Men ved en sådan lovforslag vil du jo tage eneretten fra kvinden og ligge det over til manden, i det at manden jo indirekte kan tvinge kvinden til en abort idet at der er nogen som ikke vil kunne klarer et barn alene.
Yderligere bestemmer manden lige pludselig også at kvinden skal igennem en handling med sin krop. Jeg har hørt at en abort ikke kun er en lille eftermiddag, men at der også sker noget med kvindens krop i en periode efter. Noget der kan fører til depressioner. Samt er der også risikoen for at denne procedure kan gå galt og skade noget permanent.
Det er det der er så svært ved dette dilemma. Ved en forkert ændring kan man gå fra at det er manden der føler sig magtesløs til at det er kvinden der føler sig magtesløs. For slet ikke at tænke på barnet som du også nævner.
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 119 Svar: 2.675
"Men så alligevel ikke, for man er sgu to til at danse tango. Manden ved det jo sådan set, at uanset hvad er risikoen der... "
Og den gælder jo så også den anden vej, når kvinden ikke vil have barnet, men manden gerne vil
dec 2012
For mig er der intet dilemma i om manden vil have barnet og kvinden ikke vil. Den er ikke længere end at det kan ikke lade sig gøre... Derudover er der en forbindelse mellem kvinde og barn, om en mand aldrig oplever.
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Fotoprofiler: 1 Emner: 82 Svar: 863
Jeg tror det generelle problem i dagens danmark er hele holdning omkring emnet. Mændene synes ikke det kan passe at rigtig mange emner skal gennemgåes for at der er ligestilling, men denne ting går man i en stor buge udenom samt at hvorfor skal kvinden bestemme at jeg skal tvinges ind i noget.
Samtidig har kvinderne en holdning at mænd bare kan beskytte sig og tage sit ansvar hvis det skulle ske, uanset hvordan det skulle ske. Det er en naturlig "risiko".
Begge holdninger opilder hinanden endnu mere. Ovenstående er selvfølgelig en meget skrap generalisering.
Men skulle man sikre sig hver gang skulle man jo underskrive en kontrakt hver inden sex om hvorvidt man er indforstået med risikoen og at man er villig til dette. Og hvis ikke, så er det klart for begge parter. Men hey, where's the fun in that??
feb 2007
Helt seriøst, hvad er der galt i hovedet på kvinder? I kommer altid med den der "vi har magten" mener du helt seriøst at det er en magt at du kan slå et foster ihjel? Og iøvrigt, hvad bliver der af at kvinder altid råber op om ligestilling, eller er det kun på de punkter hvor manden har flere muligheder?
Det er lige præcis den holdning som gør at hvis det stod til mig så var abort kun forbeholdt folk i særlige tilfælde: ved voldtægter, hvis en af parterne er under 18, samt hvis præventionen svigtede (og i sådan et tilfælde skulle begge parter skive under på at det var tilfældet)
sep 2007
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 95 Svar: 580
og hvis det endelig skulle komme på tale, så skal kvinderne altid have det sidste ord.
og angående de penge der skal betales i 18 år.. der er jo konsekvenser for alt hvad man fortager sig. hvis ikke man ville have et barn, havde man nok sørget for det, til at starte med.. og hvis det var et uheld (mand) jah så lad mig grine af dig, så kan du lære det til en anden gang.
sep 2007
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 95 Svar: 580
dec 2012
Men vi kan jo ikke argumentere imod at i dagens Danmark, har vi jo magten i denne problemstilling... For det er det jo...
Men hvad der angår dilemmaet her, at kvinden ikke vil have barnet med manden vil. Jamen så er der ikke noget dilemma for mig, for idag vil det bare blive fjernet. Jeg synes dog også det ville være ærgeligt, hvis et barn blev sat til verden af en mor, som ikke ønsker det? Det er jo trods alt hende der skal bære på det i 40 uger... Da kvinden jo så ikke lige kan fraskrive sig fødslen og de 10 måneder.. Her er problemet jo noget mindre for manden, som bare kan fraskrive sig det hele. Her kan kvinden jo kun fraskrive sig livet efter fødslen, hvis ikke der var fri abort.
feb 2007
maj 2008
Følger: 1 Fotoprofiler: 1 Emner: 6 Svar: 189
Men en ting er sikkert og vidst, når man har sex er der altid en risiko uanset hvad for en graviditet, hvis parterne ikke er af samme køn, når man så vælger at have sex og stadig ikke vil have barn så må de være en selvfølgle at sørge for at beskytte sig bedst muligt, det gælder også manden selv.
Jeg har det sådan at hvis man er klar til at have sex så er man også klar og voksen nok til at sætte sig ind i hvordan man beskytter sig selv bedst muligt.
Når man så kommer til det punkt hvor en eller begge parter gerne vil have et barn, begynder vi igen at komme ind på et område hvor så mange faktorer spiller ind igen, men ja kvinden står helt klart bedre ved at hun gerne vil beholde barnet imod mandens mening end omvendt
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 102
Er selv Far for en Dejlig pige på 2 år, som jeg self også ser osv.
Men moderen får børnepenge, børnebidrag, ekstra boligstøtte, dobbelt Su osv. osv. fordi hun har adressen
Altså 6XXX kr i børne penge hver 3 mdr. (normalt 4XXX kr hver 3 mdr)
SU 11506 kr pr mdr. (normalt 5753 kr pr mdr. )
Boligstøtten ved jeg ikke hvordan udregnes med op mod 3XXX kr pr mdr
Ja så får hun så også de 1248 kr ekstra skattefrit fra mig. (Dem får hun får at skulle betalt tøj og andre ting, det er også fint hvis så hun gjorde det. Jeg skal selv holde mig med bleer og mad og sådan nogle ting. DET ER HELT FAIR)
så kan jeg stå her og vil læse vider, flytte i lejlighed eller andet.
Lejlighed kan man maks få 15% boligstøtte som alle andre.
SU alm. støtte med alm. lån hvis man har behov for det.
oveni skal man så stadig betale de 1248 kr om månede som børnebidraget er på.
Jeg siger ikke jeg bare skal ha og ha og ha.
Jeg vil mene sådan nogle ting ville kunne dels mere lige op så alle disse ting fulgt barnet. Altså pr dag man havde sit barn ville man får lad og sige
Boligstøtte
3000 kr pr mdr. pr barn
3000 / 30 = 100 kr pr dag
så hvis moderen havde barnet 18 dage var der 1800 kr og faren 12 dage 1200 kr i boligstøtte til dem hver.
(DETTE ER FIKTIVE TAL OG BARE FORSLAG. )
Sådan vil jeg mene alle bidragen skulle opdeles, da mange Forældre uden bopælspligten står i saksen med især boligstøtte og SU. ISÆR de forældre som nu har 7 dage ved mor og 7 dage ved far. Der er det jo træls for den ene a personen ikke kan få hjælp til boligstøtten .
dette er ikke et tudefjæs at stille op men bare en lille ting at tænke over, til vores ligestillings samfund. (JEG BETALT HVER MÅNED BØRNEBIDRAG, jeg har også trods det sørge for flyverdragt og vinter støvler til min datter eller fik hun det ikke. Jeg betaler stadig... ( Har dog søgt om fritagelse, men der venter jeg stadig svare )
MEN svare på emnet er:
Manden efter min mening SKAL have ret til og sige det vil jeg INTET have med og gøre også er han TOTALT fra skrevet og hun må undvære børnebidrag og andre penge ydelser fra ham.
i det her påstået ligestillings samfund som vi har burde det sgu være sådan.
Det kan sgu ikke passe at man kan TVINGE folk på den måde til noget de ikke har lyst til !
En pige vil jo altid have det sidste ord i det at hun bar kan lade være med P-piller eller ikke tage en abort. ( jajaj brug kondom og problemet var der ikke, det lort kan springe. )
har hørt eksempler på en dreng som ikke ville ha børn det gjorde han kæreste så bare fordi hun så troede på at hun kunne holde på ham. De var dengang 16 år ( i dag over 30) Faren ville INTET have med det og gøre osv.
Så synes det er HELT urimligt de har så meget magt på det punkt !
dec 2012
maj 2011
Jeg har hende mere end bare hveranden weekend. så snakker ikke lige for mig selv her.
maj 2008
dec 2012
Martin - kom egentlig til at tænke på, lad os nu sige at fri abort bliver fjernet, et par bliver gravide på trods af beskyttelse, men manden (bare et eksempel, kunne også være omvendt) ønsker barnet, men kvinden gør ikke. Så kan manden jo bare nægte at skrive under, så skal kvinden altså tvinges til at gennemgå graviditet?
Her hjemme er der i mig og kærestens forhold gjort helt klart, at bliver jeg gravid på trods af jeg bruger p-piller, så bliver der ingen abort! Så må han gå... Jeg ville til en hver tid nægte at underskrive disse papire.
maj 2011
Stine V. hvor mere hvis barnet ikke er ved dig de andre dage. den "mer" udgift får du jo gennem børnebidraget det er det de er der for. Fordi bopælspligt forælderen skal betale tøj og sko. og "vider giver/ låne" den anden forældre ved samværd med barnet. og det skal være Det skal være passende til Vejret ...
dec 2012
maj 2011
Det vil altid koste penge at have børn og det er ligemeget om det er forældre der bor sammen eller hver for sig. Men det er jo heller ikke " meningen" at den uden bopælen skal betale alle ting.
Så "selvfølgelig" dækker de 1248 kr ikke alle udgifter til alt det som skal betales.
feb 2007
Emner: 4 Svar: 853
Man skal under ingen omstændigheder tvinge nogle normale personer til abort.
dec 2012
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 538
Men hey! I mænd kan stå op og pisse
Problemet er jo også, at mænd ikke ved hvad de vil have, før de har fået det.
Min søns far blev mildest talt ikke glad, da jeg fortalte at jeg var gravid og jeg beholdt barnet. Men da han første gang så ham til scanning, og holdt ham første gang var han helt og aldeles solgt!
Han elsker og forguder ham og kunne ikke forestille sig et liv uden ham og er i dag glad for min beslutning
maj 2011
Vil sige at den aftale er staten der har lavet og sagt sådan er det.
Men ja når jeg li får læst den igen kan jeg se vi er enige
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Fotoprofiler: 1 Emner: 76 Svar: 746
Jeg mener at man er to om at sørge for beskyttelse.
Slipper det igennem alligevel, og ægget befrugtes.
Skal manden have ret til at fravælge sig barnet, og ikke skal bidrage. imod at han selvfølgelig heller ikke kan komme tilbage 5-10 år efter og vil se sit barn. Nul putte.
Så må det være op til kvinden. Om hun stadigvæk vil gennemføre, uden at platte faderen.
dec 2012
feb 2007
Unge mennesker i dag, tænker desværre ikke ret meget over deres handlinger.
Så nogle gange rammer virkeligheden dem som et godstog.
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Fotoprofiler: 1 Svar: 6
sex kan man få børn af og sådan har det altid været og det ved alle sku.. så gider man ikke have børn skal man enten lade sig sterilisere eller lade være. RISIKOEN ER DER!
så må folk selv priortere..
Manden kan lige så godt få forældre myndigheden som en kvinde så hun skal betale. men du kan jo ikke tvinge hende gennem graviditet så får du sku ikke et nævneværdigt godt barn alligevel.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 16 Svar: 574
nov 2010
hvad med det barn, som ikke lærer sin far at kende? En far som måske gerne ville være der 2-3-4 år senere?
og så er det altså ulovligt. det handler ikke om dit ry, det handler om at kommunen så skal betale børnebidrag i stedet for faderen.
Det mindste man kan gøre som mand, det allermindste, er vel at betale til sit barns hverdag??.. (og her er ordet "man" vist løst brugt, hvis ikke man kan det)
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Fotoprofiler: 1 Emner: 16 Svar: 574
maj 2012
Følger: 1 Emner: 49 Svar: 1.034
jan 2007
Følger: 1 Emner: 46 Svar: 1.406
nov 2010
så må man jo lade være at få det bidrag! Synes du virkelig det er mere retfærdigt at ALLE skal betale børnebidrag til det barn, frem for at faderen opfylder sin forsørgerpligt?
Uanset hvordan man vender og drejer det, har faderen jo deltaget aktivt i at producere det barn (medmindre hun da har voldtaget ham??) og derfor er det da også kun retfærdigt at han lever op til sin pligt om at forsørge barnet. Det er da det aller aller mindste man kan gøre! Hvis man ikke er voksen nok til at være en mand, og agere far for sit barn.
Og der er jo også det faktum at man åbenbart ville lyve for sit barn? Hvorfor fortjener barnet ikke sandheden? Man behøver jo ikke sige "du var totalt uønsket" man kan bare sige som det er, at faderen ikke var i stand til at være med. Mange børn er vokset op i sin tid, uden en far, og de fleste er endt ud ganske normale. Det handler om hvordan den anden forælder håndterer det.
HP,
jeg forstår slet ikke hvordan du kan mene det ville være okay at begå overgreb på en kvinde OG afbryde er liv? Hvorfor tage et liv, frem for at tage ansvar?
Når man dyrker sex, begiver man sig ud i en kalkuleret risiko, hvor man kan ende med en graviditet. Det ved alle jo.
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 394 Svar: 2.150
Ved at give manden ret til at vælge om han vil betale børnepenge er ikke muligt da alle dem der ikke ville have barnet naturligvis ville vælge ikke at betale (+ nogle flere med sikkerhed).
Hvis man ikke kan tage ansvar for at dyrke samleje så må man holde den tør eller bruge sin hånd.
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 87
Der er jo så også en anden ting i denne debat og det er hvis man inden sex snakker om konsekvenserne ved det og begge er indforstået med at de ikke vil have et barn og begge beskytter sig MEN uheldet er ude og hun bliver gravid. så har nogen kvinder altså også den der sindssyge evne at sige ej jeg vil faktisk gerne have et barn alligevel på trods af de havde "aftalt" ikke at skulle have børn hvis det skete.... så kan manden igen stå der og tanke øhhh okie jamen vi havde da "aftalt" vi ikke skulle have noget barn selvom det skete. i den situation syntes jeg godt man kunne sige at man kunne fraskrive sig barnet....
Noget andet er også at hvis manden gerne vil men kvinden ikke vil så kunne moderen jo sagtens efter endt graviditet overlade barnet til faderen for det er jo i princippet fuldstændigt det samme som hvis faderen ikke er der efter endt fødsel osv og en far kan i de fleste tilfælde sku opdrage lige så godt på et barn som en mor kan og barnet behøver ikke blive ammet osv bagefter så der bliver moderen jo også "overflødig" hvis man kan sige sådan...
sep 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 72
men hvad så i sådan et tilfælde her :
mand møder kvinde, de knalder og hun bliver gravid....
manden fraskriver sig alt og han skal ikke betale en krone til hende (som nationen vil have det).
da barnet er 15 år finder hun frem til far og han accepterer hende....
skal han så nu betale 15 års børnebidrag? eller er det bare ok at han har været en freerider de sidste 15 år?
det kræver 2 at lave et barn.... så er der også 2 der må hænge på regningen bagefter!
uanset hvor meget manden han har ondt af sig selv!
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 87
maj 2008
Debatten burde måske fokussere lidt mere på barnets tarv og hvad barnet burde have ret til istedet for at vi laver en form folkelig opstandelse med tudende fædre
maj 2012
Nu er du en ung mor. Så du vil altid have den mening. Men prøv at se på det lidt objektiv. Det har da intet med overgreb at gøre?
Man skal være to til at få et barn? Derfor skal begge også være enige? Bare fordi barnet ligger/udvikler sig inde i kvindes mave, gør da ikke at hun skal have alle rettigheder?
Hvis jeg gjorde en pige gravid og jeg ikke gad at være far. Men hun gerne ville være mor. Fair nok. Så skulle jeg bare kunne fralægge mig ALT ansvar også økonomisk og barnet måtte ikke få at vide at jeg var faren og hvis barnet fandt ud af det, skulle der være bødestraf til moderen.
Jeg synes at man er direkte syg i hovedet, hvis man som kvinde vælger at beholde et barn, hvor "faderen" ikke ønsker det. Det er da skide synd for barnet. Derfor burde det laves om. Hvis du vælger IKKE at vil spise, altså sulter dig. Så kan du også blive tvangsindlagt og blive tvangsfodret? Er det så også overgreb?
Men det bliver nok aldrig lavet om. Jeg gider bare ikke bruge kondom. Men så ender det jo bare med at man selv må "destruere" barnet. Og det er jo synd for hende.
Men hvaaa fanden, jeg kommer nok hellere aldrig til at have sex med en pige, der vil have barnet, så hellere bare have sex med nogle andre? Jeg gider hvert fald som nævnt op over, ikke bruge kondom. Det er da for klamt? Det er ikke dejligt og det mister så meget, hvis man lige skal have det på osv. Det er for sygt.
nov 2010
ung eller gammel, mor eller ej, så har det aldrig ændret på min mening.
Jo, at gøre noget mod en andens krop, uden deres samtykke og med vold og magt, det ER et overgreb. Det er faktisk nogenlunde sådan man definerer et overgreb.
fint nok at du ikke vil have et barn, så må du jo lade være med at dyrke sex, huske at bruge gummi og måske overveje at få cuttet sædstrengene med det samme. Så er du ude over det problem.
At du umiddelbart siger at du dyrker sex med tilfældige kvinder, uden at bruge kondom siger vel en hel del om din dømmekraft - jeg håber da ikke du er med til at sprede nogle af alle de kønssygdomme som mange unge døjer med?
At kalde brugen af kondom for "sygt" er en ret skræmmende ting at gøre.. Jeg er ret glad for at du ikke er min søn!
Insinuerer du i din tekst, at du ville forsøge at fremprovokere tab af barnet, hvis din partner blev gravid ved et uheld? For er det din mening, er du vist ude et sted hvor fornuft er ved at være et ret fremmed ord. Hvordan kan man overhovedet tænke sig til den slags?
SELVFØLGELIG skal barnet vide hvem der er dets far - det er barnets rettigheder! Det er da klart.
Endnu engang, er her en ung mand som totalt har misset pointen, kun fokuserer på pengene og helt glemmer hvad det handler om: et liv. Et helt lille menneskeliv, som har værdi, selv fra starten af, og som fortjener de bedste muligheder i livet, hos en eller flere voksne som elsker det og vil det dets bedste. Et liv som dannes i kvindens skød, og bør blive der til det er færdigbagt.
Jeg tror på livet, og jeg tror på at livet fortjener en chance og fortjener at blive til. Og jeg tror på at sex skaber liv. Ja, faktisk så VED jeg at sex skaber liv, derfor kommer det altid lidt bag på mig, at andre glemmer det faktum.
Hormonel prævention, (som du vel sværger til?) dækker 97% forudsat at det tages korrekt (hvilket en del unge kvinder kan have svært ved). Altså må du også være afklaret med at du kan gøre en kvinde gravid, og derved blive far, når det er din eneste valgte form for prævention? Sådan er livet makker, havde du været født for 100 år siden var muligheden for en graviditet mindst 50%! Og så blev man sgu bare gift, shotgun style. I dag har vi mulighed for også at dyrke sex af lyst, uden at det altid skal ende med en graviditet, men derfor er graviditet altså stadig en ret reel mulighed, som man altid bør huske.
Og ja, endnu engang må jeg pointere at de fleste folk ikke rigtigt ved hvad de vil, før de vil det. Mange af os herinde, er sikkert blevet til ved uplanlagte graviditeter og forældre som har været lidt ængstelig og fædre som måske har følt sig fanget i starten. Alligevel er de forældre blevet sammen, har elsket deres børn og ofte fået flere af dem. De er blevet glade for deres små upsere, har elsket dem og holdt af dem, og prist sig lykkelige for at de fik dem - selvom det ikke var planen.
For sådan fungerer mennesker altså, og sådan har vi fungeret i tusindvis af år. Med uplanlagte børn, som alle er højt elskede alligevel..
Det er en del af naturens gang..
feb 2007
Så opdager de nok, at deres egne børn er de bedste i verden, om man er sammen med moren eller ej erunderordnet, barnet er dit eget kød og blod, og ikke bare en udgift.
maj 2012
Flot smørre. (Positivt ment).
Nu er jeg mest til jomfruer. De er godt nok svære og støve op. Men tja. Hvis jeg skulle gøre en gravid, har jeg da heldigvis muligheden for at ikke have noget med barnet at gøre og så bare betale et lille beløb om måneden. Som "straf" for ikke at bruge kondom. Det må jeg jo tage med.
Jeg vil da gerne have børn. Men ikke nu. Har tit passet min kammerats kærestes barn. Han er da verdens dejligste knægt og ville da også ønske at jeg selv havde en jeg kunne give alt hvad han ville og verdens bedste liv.
Men mener bare mere, at man stadig begge skal være enige om at barnet skal fødes. Man har alligevel en del uger til at finde ud af det. Jeg skulle da nok betale for aborten/lægens løn og bla.bla. Så det ikke er en udgift for samfundet.
Det kan godt være at du har haft det samme syn altid. Men mener bare, at man vil aldrig finde en kvinde med et barn, som vil gå ind for abort?
Jeg kender flere, som ikke kender deres far og de er da dybt ulykkelige inderst inde? Jeg ville hvert fald ikke være født uden at have både en mor og far, helst sammen (hvis de er lykkelige) eller adskildt. Men at de bedste havde lyst at få mig og at jeg ikke bare var et uheld.
Det kan da godt selv være at jeg ikke var planlagt? Og at min far måske ikke er min rigtige far? Eller hvad ved jeg? Men okay, har billeder fra fødslen. Så mon ikke at det er ham.
Men synes stadig at man skal være to om at få et barn. Jeg vil ikke kalde det et overgreb.
"Den Danske Betydningsordbog
substantiv
1.
handling, hvormed man fysisk eller psykisk gør et andet menneske, som oftest er svagere, fortræd
2.
krænkelse af nogens rettigheder eller overtrædelse af en lov"
Kommer an på hvordan man tolker et overgreb? Der er der ingen der siger at hun skal gøres fortræd hverken fysisk eller psykisk. Og det ville ikke være en krænkelse af nogens rettigheder eller overtrædelse af en lov, hvis det blev ændret.
Men jeg mener bare i stadiet hvor hun finder ud af at hun gravid og fortæller det til ham hun blev gravid med og han ikke gider? Så burde man nå at annullere det.
Hvad hvis vi tager det omvendt? Du bliver gravid. Du er på 2 semester ud af 8 på dit drømmestudie og har det perfekte studiejob og alt kører bare. Du bliver gravid og du vil IKKE have barnet, fordi at du så måske er nødt til at stoppe din uddannelse osv. Og fordi du ikke har lyst? Skal manden så have lov til at bestemme at det SKAL du? Og så må du bare få det? Hvorfor SKAL du bestemme om du vil have det eller ej? Da det i princippet KUN er 50% af din skyld det er sket og ham 50%?
nov 2010
du må forstå mig ret. Jeg er HELT enig i at det er uretfærdigt, jeg er helt enig i at det er pisseærgerligt at manden ikke får noget at skulle have sagt. Jeg har ondt af de mænd som tvinges til et uønsket barn, og jeg har ondt af de mænd, hvis børn aborteres mod mandens vilje.
Men jeg mener stadig ikke at det kan laves om.
Det er biologisk bestemt, og det er en fysisk ting som sker i kvindekroppen. Det er alt for nemt at sige "du kan aldrig vide det" men jeg er nødt til at trække det kort alligevel. For at mærke et liv vokse inden i sig, er helt og aldeles magisk. Det er det vitterligt. At vågne en dag, og have en helt indre og sand viden om at man er gravid (kombineret med en ret dyb frygt, fordi det er vanvittig skræmmende) er noget af det bedste nogensinde..
Jeg synes helt klart det ville være bedst, hvis det var muligt at sikre begge parter og begge parters rettigheder, men det er det ikke, for det hele afhænger af kvindens krop, og den er hun altså selv herre over. Ingen bør nogensinde kunne tvinge nogen til at gennemføre en abort, ej heller gennemføre en graviditet. Selvom det ville være det mest retfærdige.
"1.
handling, hvormed man fysisk eller psykisk gør et andet menneske, som oftest er svagere, fortræd
2.
krænkelse af nogens rettigheder eller overtrædelse af en lov""
Hvis en kvinde skulle tvinges til at få en abort, skulle man fastholde hende for derefter at spænde hende fast. Lægge hende i narkose mod sin vilje, og gennemføre en udskrabning mod hendes vilje. Derefter måtte man så bruge tid og ressourcer på at trøste hende, forsøge at genoprette hendes tillid til systemet, hospitalsvæsenet og andre instanser fordi den nok ville være ødelagt for altid.
Endvidere er der jo den ret store risiko, for at hun aldrig ville være i stand til at holde på en graviditet igen. Så jo, jeg vil bestemt mene at man gør fysisk eller psykisk skade på kvinden, i den situation?
Fra stadiet hvor hun finder ud af at hun er gravid, ER hun jo allerede gravid. Man har passeret point of no return. Enten er man en type som får en abort, eller også er man ikke. Og jeg kender en del mødre, som har fået abort både før og efter deres barn, så din opfattelse af at ingen mødre ville gøre den slags, er nu ikke helt rigtig
VED du med sikkerhed om du var planlagt? Medmindre du har spurgt dine forældre, aner du det jo ikke. Og tror du i så fald at dine forældre ville elske dig mindre?
Det er kun et års tid siden at jeg opdagede at jeg var planlagt. Jeg er en del yngre end min søster, og har altid blot antaget at det var en smutter, men det var åbenbart ikke tilfældet. Men det ændrer dog ikke noget for mig, eller for mine familieforhold.
Jeg kender også flere som ikke kender deres far - og som trives fint alligevel.
Der er ingen tvivl om at det bedste udgangspunkt er to forældre, som bor sammen og elsker deres barn. Men mindre kan også gøre det. Vi lever i et nyt samfund, hvor flere og flere får børn udenom ægteskabet og uden at være sammen med den anden partner.
Før i tiden, blev man gift hvis man blev gravid, men nu om dage findes der andre alternativer. Der er ikke ændret synderligt på hvordan graviditeterne kommer til, nu har forældrene bare lov at tage et aktivt valg, frem for at bøje under for samfundets pres om hvordan en familie bør være.
En ung mand, som ikke har børn ser måske kun denne snak som et skræk-scenarie, og det forstår jeg godt. Jeg håber da heller aldrig at min søn, vil ende med en uønsket graviditet. Men når man ikke endnu har børn, ved man ikke hvor fedt det er.
Mit bud er, at langt de fleste mænd herinde, som har fået børn de i starten ikke ønskede, elsker dem, er glade for dem, og er glade for at deres liv tog den drejning - selvom de nok var ved at pisse i deres bukser af skræk i starten!
Og tak for dit kompliment
feb 2007
Hvem kan få problemer efter en abort?
Ud over, at årsagen til aborten kan have betydning for, hvordan kvinden får det bagefter, viser erfaringerne, at der er andre forhold forud for aborten, der kan have betydning for, hvordan kvinderne efterfølgende reagerer. F.eks. kan sårbarhed hos kvinderne have betydning.
Sårbarheden kan ses i form af:
et generelt belastet liv, f.eks. en svær opvækst, eller
andre belastende begivenheder i tidspunktet for aborten, eksempelvis dødsfald i den nære familie.
Erfaringerne viser også, at nogle personlighedstræk går igen hos mange af de kvinder, der fik problemer. Flere kvinder var meget reflekterende og tænkte meget over deres situation og det valg, de stod over for, ligesom flere havde meget klare normer og værdier i forhold til, hvad de oplevede som rigtigt og forkert.
Hvordan reagerer kvinderne efter aborten?
For de kvinder, der deltog i projektet, viste der sig at være en række konsekvenser forbundet med at vælge at få foretaget aborten. Mange af kvinderne nævnte, at de efter aborten oplevede følelser som skyld og skamfølelser, selvbebrejdelser, sorg, nedtrykthed, frustration, tomhed og ensomhed, og de var præget af krise og sorg og/eller depression. Nogle fortrød, at de fik foretaget aborten, andre sørgede over det barn, de ikke fik eller over det barn, de følte, at de mistede. Psykolog Karen Ghoula, som deltog i projektet fortæller om S., der kom i behandling hos hende:
- Ved første samtale var S. meget fortvivlet og forpint. Hun havde fået en abort for 8 mdr. siden, men hun fortrød nu, at hun havde fået den”. S. havde gerne villet have et barn mere, men havde fået foretaget aborten, fordi hendes mand ikke ønskede barnet. Karen Ghoula fortæller videre: ”S. fortrød og kunne ikke forstå, hvorfor hun ikke havde holdt tast i sit eget ønske og sine egne værdier. Hun følte, at hun havde været svag. Hun bebrejdede sig selv, at hun ikke havde fået talt med sin mand forinden om deres holdning til flere børn. Hun følte sig svigtet af sin mand og var vred på ham.
Kvindens valg og reaktionen på valget har konsekvenser
Mange af kvinderne i projektet fik problemer i forhold til partneren, og i flere tilfælde medførte aborten og den efterfølgende reaktion et brud. Nogle oplevede også konsekvenser i forhold til deres tilknytning til arbejdsmarkedet, familien og vennerne.
Adskillige af kvinderne har sandsynligvis ikke fundet den trøst og støtte i deres sociale netværk, som de havde behov for efter aborten. Samme tendens ses i forholdet til familien. Derimod synes beslutningen om abort og de efterfølgende reaktioner hos kvinderne ikke at have haft negativ betydning i forhold til deres fysiske sundhedstilstand.
Hvad kommer projektet til at betyde for fremtiden?
For kvinder, der ikke får den trøst og støtte i deres nære omgivelser, som de har brug for, kan et projekt som ”Når det gør skævt efter aborten” få en vital betydning for kvindernes mulighed for at komme videre i livet og få bearbejdet deres reaktioner efter aborten. Det kan også have stor betydning for de parforhold, hvor kvinden får problemer.
Psykolog Karen Ghoula fortæller om kvinden beskrevet oven for, som startede i et behandlingsforløb hos hende:
- S. fik først nogle samtaler alene, hvor hun nåede frem til en større forståelse for og accept af sine egne handlinger og reaktionsmåder, således at hun bedre kunne leve med, at det blev, som det blev. Forholdet til manden var dog fortsat præget af bitterhed og distance, og det blev først bedre, da vi startede på parsamtaler, hvor parret fik mulighed for at tale forløbet igennem og få et større indblik i de mange svære følelser, som de hver især havde gået med, både i tidspunktet for aborten og i tiden efter. (?..)
- Åbenheden gjorde, at manden, men især S. begyndte at ændre sin indstilling til manden igen. Hun havde oplevet ham som ufølsom, kold og afvisende, men så nu, at det dækkede over usikkerhed og frygt, og at han alligevel havde tænkt meget på hende og hendes følelser. Forløbet var med andre ord også med til at redde dette pars ægteskab.
Projektet har også betydning for de rådgivere, som kommer i kontakt med kvinder, der oplever at få problemer som følge af en abort. Ud fra projektets resultater og erfaringer mener Mødrehjælpen nemlig, at der bør laves nogle nye retningslinier for, hvordan man som rådgiver møder den kvinde, der overvejer abort.
De afklarende spørgsmål, som man bruger i dag, bør gøres mere præcise, således at de ikke alene hjælper kvinden til at træffe sit valg, men også afdækker, om der er tale om en kvinde, der er i risiko for at få psykiske problemer efter abort. På den måde vil man bedre kunne sikre, at kvinderne får den støtte, de har brug for.
Vil hun have barnet - må hun selv betale